Jump to content

Repmånad?

Tompa

Recommended Posts

åh den måste man ju se!!

vilken kanal är den på?

JiWe: var har du fått "jag fick ett brev, ett riktigt brev med frimärken..." osv. ifrån??

JiWe: var har du fått "jag fick ett brev, ett riktigt brev med frimärken..." osv. ifrån??

Jag fick ett brev

Ett riktigt brev med frimärken

Ett vykort ifrån längesen

Då framtiden var vår

Och som du skrev

Om din spaning efter friheten

Ord bevingade som fjärilen

Och jag tror att jag förstår

Guest Lillan

Tack för filmtipset...

Har märkt att det har blivit allt färre aktiva nu... så nu har alla ryckt in... utom jag *mutter*

Nåja...

//Lillan :inlove

Guest Lillan
Idag är det exakt ett år kvar för min del.

Ok, förhoppningsvis blir det så för mig också, om allt går väl när jag mönstrar... I höst *mummel*

Jädra pliktverk... *mutter*

//Lillan :inlove

Den bästa svenska Filmen genom tiderna "Repmånad"  kommer på TV 4 den 24:e Juni!!!!:p

//Tompa :shaun

Ähh filmen på midsommardagen "Gula Divisionen" från -54 var ju så grym...bästa i mitt tycke (har konstig smak)=)

alltså det klippet med lasse åberg när han är i vietnam i repmånad.. när han drömmer sig bort. det var fan så bra.. älskade det klippet så mycke.. någon som kan få fram det, video capture teknik med mera?? den var så bra.. sorry lite upprepning där kanske..

jo gul division var härlig med bilderna på tunnan, sket i resten av filmen..

Den är inspelad på f.d. S1 kaserner i Uppsala. Regementet låg där till 1980 när det flyttades till Enköping av någon outgrundlig anledning. Därefter stod kasernerna tomma tills Universitetet övertog dem. Nu kan man ha nöjet att ha lektioner där en gammal basses säng stod, njuta av att laborera i ett inrökt befälsrum och jubla över att tenta i en före detta gymnastiksal där mången beväring svettats.

Som sagt, inspelad på polacksbacken i Uppsala där först I8 (som lades ner 57) och sedan S1 låg... S1 flyttade till Enköping 1982 (beslutades dock redan 74) och övertog då P1s kaserner. En av anledningarna var att man av politiska skäl skull upprätta ett regemente i Norrland (Arvidsjaur) och då var tvungen att lägga ner ngt längre ner. Det som lades ner var P1 (lades ner 80) men eftersom man, fortfarande av politiska skäl, arbeten etc, inte kunde lämna Ekg utan regemente och Uppsala kommun var intresserade av markerna så flyttade man S1 till Ekg.

Hoppas jag gjort ngn lite mer förvirrad...

att Anne

Varför vill du veta vad det är för registreringsnummer på deras lastbil?

Jag antar att du menar den dom skriver helikopter på.

Det är 174128. (om detta av ngn anledning skulle va olämpligt att skriva så skriv till mig lr be nån blågul att ta bort det :) )

Pappa jobbade på S1 under ungefär samma tid som filmen spelades in och känner igen flera av dom som är med i filmen.  :)

Scenen när dom med "helikoptern" åker på bron som är sprängd. Jag är tror den är inspelad i Eriksund. Nån som tror/vet annat?

• 4 weeks later...

Jag spelade in Repmånad på samma band som Full Metal Jacket. Därmed så har man militärväsendets 2 definitiva motpoler på samma videoband; Marinkåren och Kabelbilgruppen.

Jag tror att Gunnery Sergeant Hartman skulle bryta ihop inom 48 timmar om han fick befälet över Kabelbilgruppen. :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...