Jump to content

90 P, H och 94 Adyk

heiho

Recommended Posts

Var inne på förrådet idag och kollade av vad som gäller framför allt bärande av 90 P byxor.

Kollade i UniRA och pratade med killarna där men blev inte klokare.

jag ber därför detta eminenta forum om hjälp.

Vem får bära 90P byxor och var står detta? :Malaj:

UniR FM reglerar inte sådana detaljer. Så fort det är aktuellt med fältstridsdräkt så kan du bära 90P. Däremot är det väl inte otänkbart att det kan finnas lokala bestämmelser på förbanden om att 90P endast ska tilldelas/användas av personal i fordonstjänst.

UniR FM reglerar inte sådana detaljer. Så fort det är aktuellt med fältstridsdräkt så kan du bära 90P. Däremot är det väl inte otänkbart att det kan finnas lokala bestämmelser på förbanden om att 90P endast ska tilldelas/användas av personal i fordonstjänst.

5 minuter till ett användbert svar, TACKAR.

Anledningen till att jag undrar är att tidigare var det reglerat att t.ex. 69P endast fick bäras av personal i stridsfordonstjänst, det var en sådan formulering jag sökte.

Som BJE redan sagt så regleras detta EJ av UniR FM.

Om man däremot tittar i SoldR Mtrl P 2003 på sidan 43 så finner man följande text:

Fältjacka 90 P och fältbyxor 90 P är avsedda för stridsfordonsbesättningar och båtbesättning till stridsbåt 90

När jag jobbade på Ing2 var det reglerat att endast personal i stridsfordonstjänst fick ha 90 P ute, övriga fick lämna in sina.

Vilken tur att man var instruktör på pansarterrängbilen. :/

The Swede :Malaj:

Om man tittar hur det ser ut på ett normalt pansarregemente så verkar det som om M/90P borde byta namn till M/90 S (Stab).

ALLA gubbar går omkring i den. Folk på FortVerket, Regementsstab, personalenhet, MD-Grupp, you name it!

Det enda dom har gemensamt är att dom aldrig ser ett stridsfordon från insidan mer än i minnen från fornstora dar.

Samtidigt får stridsfordonssoldaterna ut begagnade M/90P av tvivelaktig kvalité.

Budskapet är: Låt dom som har tjänst som kräver stridsfordonsuniform få det. Behöver du ingen så hämta inte ut den, även om du kanske känner förrådspersonalen eller har befogenhet att hämta ut den.

Lite som med hur sjörocken med goretex blev shanghajad av Lidingövägens skrivbordsriddare. Skitbra att ha till M87 och även som civil jacka på sin egen fritidsbåt eller på stan om man tar bort gradbeteckningarna (vpl som gjort samma sak skulle fått öronen avskurna).

Följden blev att man blev tvungen att tillverka fler sjörockar och för att hålla ner kostnaden så blev man tvungen att skippa goretex-skiktet.

I slutändan så innebar det att de som egentligen behövde sjörocken fick en sjörock som var sämre än det var tänkt.

Way to go ...

Lite som med hur sjörocken med goretex blev shanghajad av Lidingövägens skrivbordsriddare. Skitbra att ha till M87 och även som civil jacka på sin egen fritidsbåt eller på stan om man tar bort gradbeteckningarna (vpl som gjort samma sak skulle fått öronen avskurna).

Följden blev att man blev tvungen att tillverka fler sjörockar och för att hålla ner kostnaden så blev man tvungen att skippa goretex-skiktet.

I slutändan så innebar det att de som egentligen behövde sjörocken fick en sjörock som var sämre än det var tänkt.

Way to go ...

Men den är ju sjukt skön att ha när det blåser så där jobbigt på stan ju... :/

/rila

Själv knallar jag omkring i civilt införskaffade 90P byxor på övningar när jag har nytta av ökat utbud av fickor eller den extra värme dessa eminenta byxor kan ge. Mycket jobbigt när man på sommaren behöver extra fickor, men det är typ 100 grader.

Jag har dock införskaffat dessa utan belastning av försvarets budget.

Way to go ...

Öh. :D Sjöstridsrocken är förstärkningsplagg till M/87 nu när hästfilten har försvunnit. Att jag kan hålla med om att hästfilten är ypperlig och ett mycket bättre plag än sjörocken hör inte hit. :huh: Hästfilten såg mycket ståndaktigare ut än sjörocken och är därmed att föredra för officersskrået. Man ser stiligare ut, även om man kan få kommentarer.....

Jag gick till en adventsmässa i Östersund iförd M/87, en god kamrat skulle sjunga i kören så jag ville se lite stiligare ut. När vi senare gick genom stan mötte vi ett barn med mor. När vi passerat varandra hör jag barnet fråga sin mor: "Mamma, är han en tågförare?", mamman: "Nej jag tror han är befäl"... Ridå.. Blev kallad för Lokfararen resten av året av mina kamrater.. :uuh: Ungar är för härliga ibland.

J.K Nilsson

"Hästfilten", är det kappa m/87 du menar då?

Har den försvunnit? Närdå?

"Hästfilten" aka kappa m/87 finns fortfarande kvar. Men numera så är sjörocken det ordinarie förstärkningsplagget till daglig dräkt och vardagsdräkt m/87 medan kappan är tillåten. För trupparaddräkten så är kappan fortfarande ordinarie, som tur är. :dong:

"Hästfilten", är det kappa m/87 du menar då?

Har den försvunnit? Närdå?

"Hästfilten" aka kappa m/87 finns fortfarande kvar. Men numera så är sjörocken det ordinarie förstärkningsplagget till daglig dräkt och vardagsdräkt m/87 medan kappan är tillåten. För trupparaddräkten så är kappan fortfarande ordinarie, som tur är. :)

Vad menar du med truppardräkt?

J.K Nilsson

Var inne på förrådet idag och kollade av vad som gäller framför allt bärande av 90 P byxor.

Kollade i UniRA och pratade med killarna där men blev inte klokare.

jag ber därför detta eminenta forum om hjälp.

Vem får bära 90P byxor och var står detta? :)

heiho, du tänker väl antagligen främst på att en hoper i "våra" omgivningar med anknytning till Husie kutar runt i M90P-brallor?

Vår PC har frågat Södra Skånska Gruppen efter besked på huruvida vi kan få lov att använda våra privat inköpta M90P-byxor eller ej. (Mina hade felsydda sömmar varför de inte levererades till FM utan gick att köpa loss från tillverkaren. Fast detta är fett många år sedan.....typ 7-8)

Vi har inte fått svar varför brallorna får ligga hemma..........

:D

Knasigt som vanligt att materiel missbrukas av folk som inte har behovet och att dessa persedlar dessutom går att köpa privat! Har mer än en gång fått frågor vart jag fått mitt par ifrån och de flesta tror dessvärre att de är "organiserade" från FM men så är det icke i mitt fall! Detta låter naturligtvis helknasigt eftersom jag själv är en av de "skyldiga" men, som sagt, jag känner i vart fall inte att jag snott dem för nån stackars beväring.........

Edited by c3grp

Jag gick till en adventsmässa i Östersund iförd M/87, en god kamrat skulle sjunga i kören så jag ville se lite stiligare ut. När vi senare gick genom stan mötte vi ett barn med mor. När vi passerat varandra hör jag barnet fråga sin mor: "Mamma, är han en tågförare?", mamman: "Nej jag tror han är befäl"... Ridå.. Blev kallad för Lokfararen resten av året av mina kamrater.. :lala: Ungar är för härliga ibland.

J.K Nilsson

Totalt OT:

Åkte sällan på permis med åttisjuan, men då jag en gång åkte tåg söderöver blev jag tillfrågad av TRE olika äldre damer om ankomsttider på tåget, om hon fick köpa biljett etc. Lite humor är det :)

Lite OT men !

Iförd SSD93 har jag då Furir (Ankare, tre pinnar) Blev jag tillfrågad om jag arbetade på stationen.... inte en utan flera gånger. Blev erbjuden pengar för att bära väskor...

Min vaktlagskamrat (maskinare, propeller på axlarna) blev tillfrågad om han arbetade på kärnkraftsverk.....

OT men ändå !

GMY

Totalt OT:

Åkte sällan på permis med åttisjuan, men då jag en gång åkte tåg söderöver blev jag tillfrågad av TRE olika äldre damer om ankomsttider på tåget, om hon fick köpa biljett etc. Lite humor är det :lala:

...och för den delen vad skulle "Södra Skånska Gruppen" ha för talan vad det gäller fältlystran? Då får eran plutonchef bestämma vad ni skall ha, oavsett om det är rosa pyamaser eller m/90p.

:mellow: 353 IP kör med endast reglementerad utrustning, fältlystran eller ej!

...och för den delen vad skulle "Södra Skånska Gruppen" ha för talan vad det gäller fältlystran? Då får eran plutonchef bestämma vad ni skall ha, oavsett om det är rosa pyamaser eller m/90p.

:D 353 IP kör med endast reglementerad utrustning, fältlystran eller ej!

Ja, och 90P är reglementerad.

Står inget i UniR FM om att hemvärnsmän inte får bära fältbyxa 90P.

The Swede :Malaj: