Jump to content

Permisuniform

lina7001

Recommended Posts

Många har haft samma fråga förut. Genom att gå forumets sökskola kan även du lära dig hur man enklast hittar svaren. Där finns till och med en film som på ett roligt och underhållande sätt lär ut några av forumets hemligheter.

Efter som jag inte är 100% elak så sökte jag faktiskt själv innan jag postade det här och upptäckte att den permissionsuniform som du av din profil att döma kanske är mest intresserad av, Marinens, inte fanns på bild i någon tidigare tråd. Därför rotade jag runt lite på Internet i stort och hittade några bilder på Marinens ungdomsmusikkår i paraduniform. Om du mentalt tar bort damasker och vita handskar så ser du hur den permissionsuniform som värnpliktiga i Marinen bär ser ut. Observera dock att ungdomsverksamheten bär andra tjänstetecken (motsv.) på andra platser än vad värnpliktiga gör.

Som den besserwisser jag är vill jag även tillägga att den korrekta att den korrekta benämningen på det som till vardags kallas permissionsuniform är daglig dräkt.

/mdn

AMF bär väll Armens M/87? tror jag har sett AMFare i den :D

Det har du knappast. Armén bär stålgrå m/87A, Amf och FV mörkblå m/87. Officerare och kadetter inom Amf bär dock innerkavaj m/48, dvs samma som flottan.