Jump to content

Ambulanssisuförare


Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Det här var en spännande tråd som jag var tvungen att plocka upp igen. Jag arbetar inom ambulanssjukvården och har gjort det nu i 5 år. På min station så finns det ingen egentlig "blå-ljus utbildning" utan efter ett år i tjänst får du börja köra prio 1 (Blåljus) tillsammans med en erfaren kollega som kan lotsa dig och ge dig tips. Tanken med detta är att du har fått erfarenhet att framföra ambulansen (stor och tung) och du har förhoppningsvis blivit lite varm i kläderna så den värsta nervositeten är under kontroll.

 

Det jag har fått lära mig gällande ljud och ljus är att vi inom tättbebyggt område använder båda men åker vi på landsväg genom skogen slår man av sirénen. Vad jag har lärt mig (har ingen lag att stötta mig på) så är enbart ljus lika mycket påkallande av fri väg som både ljus och ljud. Det är upp till föraren att avgöra vilka hjälpmedel han behöver för att på ett säkert sätt framföra fordonet under utryckning.

 

Vid en prio 2 (akut körning men inte så allvarlig att vi behöver använda ljud/ljus) får vi bryta mot hastighetsbegränsningen men inte mot stopplikt/väjningsplikt osv.

 

Nu till ursprungsfrågan: Vem kör en ambulanssisu bäst? Erfaren "trucker" eller erfaren "blåljusare"? Kanske är en som är båda av detta ypperligt. Men egentligen tror jag att det är helt individuellt. Vem som helst av de båda kategorierna kan göra ett ypperligt jobb med utbildning i tyggen. Men det kan också gå käpprätt åt h-vete! Därför tror jag att det inte går att säga varken eller utan det är upp till individens förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har fått lära mig gällande ljud och ljus är att vi inom tättbebyggt område använder båda men åker vi på landsväg genom skogen slår man av sirénen. Vad jag har lärt mig (har ingen lag att stötta mig på) så är enbart ljus lika mycket påkallande av fri väg som både ljus och ljud. Det är upp till föraren att avgöra vilka hjälpmedel han behöver för att på ett säkert sätt framföra fordonet under utryckning.

 

Är det inte så att det finns en lag där det står att du skall ha både ljus och ljud när du kör mot rött, även hastigheten genom korsningen är reglerad av denna.

Har för mig att det står något om detta i mina gamla utbildningspapper om fri väg. Fast det var ju ett tag sedan ....

Jag kan ju rota fram pärmen när jag kommer hem från jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har fått lära mig gällande ljud och ljus är att vi inom tättbebyggt område använder båda men åker vi på landsväg genom skogen slår man av sirénen. Vad jag har lärt mig (har ingen lag att stötta mig på) så är enbart ljus lika mycket påkallande av fri väg som både ljus och ljud. Det är upp till föraren att avgöra vilka hjälpmedel han behöver för att på ett säkert sätt framföra fordonet under utryckning.

 

Nej ljus är inte samma som att påkalla fri väg... Däremot kan jag fårstå om man inte använder ljud när man åker på en väg genom skogen. Då det är rätt jobbigt att ha sirenen i öronen om man ska åka längre sträckor utan att det är någon större trafik... Men då du kommer upp bakom någon bilist/trafikant då slår du ju oftast på sirenen för att den framförvarande ska upptäcka dig och underlätta din framfart... Eller har jag fel?

 

Är det inte så att det finns en lag där det står att du skall ha både ljus och ljud när du kör mot rött, även hastigheten genom korsningen är reglerad av denna.

Har för mig att det står något om detta i mina gamla utbildningspapper om fri väg. Fast det var ju ett tag sedan ....

Jag kan ju rota fram pärmen när jag kommer hem från jobbet.

 

 

Hastigheten vid påkallande av friväg i korsningar ligger på ca 15-20 km/h rekomenderad hastighet! När du påkallar fri väg och det inträffar en olycka är du ansvarig! Även om den andra trafikanten gjorde fel enligt diverse trafiklagar...

 

 

 

 

Edit; Quote funktionen??

 

Fixat.

The Swede

*Hustomte*

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller sirenen, den är mest effektiv i tättbebeyggt område. Färdas du på en landsväg så spelar det ingen roll om du slår på sirenen om du hinner i kapp ett framförvarande fordon. Vederbörande kommer inte att höra dig förrän du är i jämnhöjd med densamme. Där av de många svordomarna om "gubbar i keps" som aldrig tittar i bakspegeln. De flesta ambulanser är därför utrustade med helljusblink som fångar förarnas uppmärksamhet bättre än blåljus. Dock kan jag tillägga att jag provkörde en ny ambulans som hade en mycket intressant funktion: BRÖL-knapp! Fungerade tillsammans med blåljus eller blåljus och siren och lät som en finlandsfärja! Den bilist som inte uppfattar den signalen borde kolla hörseln.

 

Vad gäller om blåljus är att påkalla fri väg så måste jag nog ändå stå på mig och försöka dra mig till minnes en ändring lagen. Om jag minns det korrekt så var det så för ett antal år sedan att du var tvungen att använda både ljus/ljud men att detta ändrades så att det är upp till föraren. Vad skulle annars bara blåljus kallas? Halv-påkalla friväg? Jag ska se om jag kan hitta ngt när jag jobbar imorgon...

 

vad gäller hastighet förbi rödljus/korsningar så är det precis som nämnts att det är krypkörning som gäller. Lagen är skriven som så att du får bryta mot reglerna "under största försiktighet". Händer det något har du alltså inte gjort det. Således är det ditt fel!

 

Det här blev nästan ambulansforum ........................

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller sirenen, den är mest effektiv i tättbebeyggt område. Färdas du på en landsväg så spelar det ingen roll om du slår på sirenen om du hinner i kapp ett framförvarande fordon. Vederbörande kommer inte att höra dig förrän du är i jämnhöjd med densamme. Där av de många svordomarna om "gubbar i keps" som aldrig tittar i bakspegeln. De flesta ambulanser är därför utrustade med helljusblink som fångar förarnas uppmärksamhet bättre än blåljus. Dock kan jag tillägga att jag provkörde en ny ambulans som hade en mycket intressant funktion: BRÖL-knapp! Fungerade tillsammans med blåljus eller blåljus och siren och lät som en finlandsfärja! Den bilist som inte uppfattar den signalen borde kolla hörseln.

 

Vad gäller om blåljus är att påkalla fri väg så måste jag nog ändå stå på mig och försöka dra mig till minnes en ändring lagen. Om jag minns det korrekt så var det så för ett antal år sedan att du var tvungen att använda både ljus/ljud men att detta ändrades så att det är upp till föraren. Vad skulle annars bara blåljus kallas? Halv-påkalla friväg? Jag ska se om jag kan hitta ngt när jag jobbar imorgon...

 

vad gäller hastighet förbi rödljus/korsningar så är det precis som nämnts att det är krypkörning som gäller. Lagen är skriven som så att du får bryta mot reglerna "under största försiktighet". Händer det något har du alltså inte gjort det. Således är det ditt fel!

 

Det här blev nästan ambulansforum ........................

 

 

 

 

:happy: BRÖL ljud på ambulanser! Häftigt!!

 

Köper argumenten om sirenen på landsvägen och de många svordomarna om "gubbar i keps", detta iom att vår moderna brandbil :) inte är utrustad med heljusblinket... Om man inte sitter och blinkar själv med helljuset vilket också funkar om man kommer upp bakom någon som man tycker bromsar sig fram på vägen...

 

Åter till, ska vi kalla den OT diskussionen om "utryckningssignalerna..."

Skramlade fram papperna som jag fick innan jag började köra, och där står det;

 

"Ibland anser en utryckningsförare att han inte vill använda både siren och blåljus vid utryckning utan endast blåljuset. Ett sådant tillfälle kan vara vid utryckning i tätbebyggt bostadsområde under nattetid. Föraren visar visserligen hänsyn mot de sovande i området men han har inte laglig rätt att åsidosätta några trafikregler eftersom endast utryckningsljuset är påslaget."

 

Vidare under rubriken; 5:2 Utrycknings förarens villkor. Kan man ett par rader ner läsa;

" Vad som speciellt gäller utryckningsförare är skyldigheten att avge särskilda ljus och ljud signaler vid påkallande av fri väg samt att då också visa tillbörlig hänsyn till andras säkerhet.

 

Utbildningspappernas feta stil...

 

Dessa papper är relativt nya; max tre år gamla. Och det är möjligt att det har ändrats sedan dess... Mottager gärna en rättelse isådanafall...

Link to comment
Share on other sites

"TrF 11 kap.8§ Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

 

 

Med föreskrivna larmanordningar menas i normalfall både blåljus och siren. Vid utryckningskörning får man köra utan påslagna larmanordningar. Det är alltid föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna eller ej.

Ibland kan påslagna larmanordningar- särskilt siren- ha negativ effekt på en patient som färdas i ambulans." Citat från Ambulansforum

 

Hittade detta på ambulansforum, ska se om jag lyckas hittar TrF.

 

PS. BRÖL-knappen är HÄFTIG!

 

:)

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

 

Bläddra ned till kap 11. Inte helt lätt att läsa juridiska dokument.

Link to comment
Share on other sites

"TrF 11 kap.8§ Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

 

 

Med föreskrivna larmanordningar menas i normalfall både blåljus och siren. Vid utryckningskörning får man köra utan påslagna larmanordningar. Det är alltid föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna eller ej.

Ibland kan påslagna larmanordningar- särskilt siren- ha negativ effekt på en patient som färdas i ambulans." Citat från Ambulansforum

 

Hittade detta på ambulansforum, ska se om jag lyckas hittar TrF.

 

PS. BRÖL-knappen är HÄFTIG!

 

:camo:

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

 

 

Bläddra ned till kap 11. Inte helt lätt att läsa juridiska dokument.

 

Vi satt och läste samma forum men du var före mig med samma inlägg som jag hade tänkt lägga in :)

 

Så som jag tolkar texten skall du ha både blåljus och ljudannordning påslagen för att kunna kräva fri väg. Du får köra och bryta mot trafikregler med enbart ljus, men händer det något är det föraren av utryckningsfordonet som åker dit.

 

Hittade även detta under samma Trafikförordning (1998:1276)

 

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Fri väg m.m. för viss trafik

 

5 § En trafikant skall lämna fri väg för

1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och

2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.

Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.

 

6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818).

 

Har letat men inte hittat något som reglerar hastigheten i korsningar.

Har letat efter min bok men den verkar ha omgrupperat och förflyttat sig till ett ställe som jag inte hittar 8-/

Edited by ugly
Link to comment
Share on other sites

Har hört någonstans att läkare etc. kan "beordra" (oj, fel ordval men kommer inte på något bättre) vanligt folk att bryta mot trafikregler i en vanlig bil i trängande fall... finns det någon sanning i det här?

 

Under samma kapitel hittade jag det här.

 

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används

1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),

2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller

3. i andra jämförliga trängande fall.

 

Tolkar jag det rätt så kan även du med din vanliga bil bryta mot hastigheten om du skulle ha någon svårt skadad i bilen och ambulans inte kan kallas till platsen inom skälig tid.

 

Nu kanske jag stoppar huvudet i getingboet och öppnar upp för ännu ett samtalsämne, kanske dags att flytta tråden till Ambulansforumet :camo:

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har väl alla tagit det ganska OT även om det delvis kan ha med kärnfrågan att göra...

 

Min uppfattning är att de flesta anser att det bästa är en blåljusperson med vana av tunga fordon, i annat fall vana av tunga fordon i första hand.

Och att det råder oenighet vad som verkligen gäller ljud/ljus.

 

Kanske dags att klappa igen den här tråden BG?

Link to comment
Share on other sites

En fråga till bara.

 

Jag gör lumpen just nu som sjukvårdare på förbandsplats 10 mån. På min lott har det dessutom kommit att köra tung lastbil (med ihoppackad förbandsplats i container).

 

Om jag skulle få för mig att söka utlandstjänst som sisuambulansförare, skulle då mina sjukvårdskunskaper spela någon roll, eller är det framförallt förmågan att köra ett tungt fordon som avgör?

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har väl alla tagit det ganska OT även om det delvis kan ha med kärnfrågan att göra...

 

Min uppfattning är att de flesta anser att det bästa är en blåljusperson med vana av tunga fordon, i annat fall vana av tunga fordon i första hand.

 

 

 

Ja precis...

 

"TrF 11 kap.8§ Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

 

 

Med föreskrivna larmanordningar menas i normalfall både blåljus och siren. Vid utryckningskörning får man köra utan påslagna larmanordningar. Det är alltid föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna eller ej.

Ibland kan påslagna larmanordningar- särskilt siren- ha negativ effekt på en patient som färdas i ambulans." Citat från Ambulansforum

 

@MEDROK

Ja jag vet inte riktigt hur jag ska tolka TrF!

Dock efter att ha läst ett par gånger, tolkar jag den som att man ska använda både ljus och ljud, fortfarande.

Och jag ifrågasätter det här citatet från ambulansforumet, vad har den personen för belägg och paragrafer att stödja sig på när personen påstår att man bestämmer själv?

 

I varken TrF eller någon annanstans står att man kan välja själv vilka signaler man vill avge för att påkalla friväg. Därför är jag, tyvärr kanske eller med en dåres envishet, fortfarande övertygad om att det är både ljus och ljud signaler som krävs för att påkalla friväg. Och jag blev än mer övertygad sen jag läste TrF...

 

Och även jag kan köpa argumentet om att ljudet kan påverka patienten negativt! Hur ljuset skulle kunna påverka en person i en ambulans negativt har jag lite svårt att förstå...

 

 

 

 

Vi börjar glida OT, Kanske ska starta en annan tråd för paragraferiet runt blåljusets vara eller inte vara så ska jag med glädje delta i även den tråden...

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd glider allt längre från huvudfrågan :D

 

@corneliu

Ja, inte är det lätt. Jag har letat bland pärmar och försökt att hitta ett svar på detta mysterium angående ljud/ljus-signaler. Att sirenen kan påverka patienten negativt förstår alla. Ibland kan de bli mer oroliga om de hör den och känner att det går fort. Blåljusen är av förklarliga skäl svårare att upptäcka.

 

Jag har börjat luta åt att det kan vara lokala riktlinjer som gäller. Men å andra sidan så har jag aldrig hittills sett en lokal riktlinje som står över en förordning :lala:

 

I TrF 11 kap.8§ står det " ge signal med föreskrivna larmanordningar". Men var står det att det måste vara båda?? För att förekomma, jag ser att det står i plural men ändå....

 

Intressant diskussion í ett militärt forum :/

 

Vi får fundera på den nya tråden och kanske be om hjälp av en jurist för klargöring!

 

En fråga till bara.

 

Jag gör lumpen just nu som sjukvårdare på förbandsplats 10 mån. På min lott har det dessutom kommit att köra tung lastbil (med ihoppackad förbandsplats i container).

 

Om jag skulle få för mig att söka utlandstjänst som sisuambulansförare, skulle då mina sjukvårdskunskaper spela någon roll, eller är det framförallt förmågan att köra ett tungt fordon som avgör?

 

 

En gissning från min sida skulle vara att båda faktorerna väger in.

 

1: Du har en sjukvårdsutbildning som kan komma att behövas i en situation där ssk/ambsjv behöver hjälp.

2: Du är van att framföra ett tyngre fordon.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna eller ej.

 

Hmmm gäller detta bara civilt eller? För militärt så borde ju en chef sitta bredvid o ta det beslutet tycker man?

 

 

:/

 

 

Ingen aning! Civilt är det så att föraren bestämmer på vägen ut och vårdaren bestämmer hur bråttoom det är på vägen in. Tycker vårdaren att det är illa och bråttom så är det upp till föraren att framföra fordonet fort och säkert till sjukhus. Så här får man kanske även inom det militära lösa uppgiften med de resurser som står till buds. DVS, för min del: Alltid BRÖL-knapp! :lala:

Edited by MEDROK
Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat luta åt att det kan vara lokala riktlinjer som gäller. Men å andra sidan så har jag aldrig hittills sett en lokal riktlinje som står över en förordning :/

 

I TrF 11 kap.8§ står det " ge signal med föreskrivna larmanordningar". Men var står det att det måste vara båda?? För att förekomma, jag ser att det står i plural men ändå....

 

 

Vi får fundera på den nya tråden och kanske be om hjälp av en jurist för klargöring!

 

Klippte lite i det du skrivit!

 

Jag kommer att starta en ny tråd som en spin off på denna så fort jag får lite nytt på benen om detta är OK med BG och med MEDROK... Ska klargöra med nån annan som kanske vet... Intressant diskussion anser iallafall jag!

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna eller ej.

 

Hmmm gäller detta bara civilt eller? För militärt så borde ju en chef sitta bredvid o ta det beslutet tycker man?

 

 

:-(

 

Vårdaren bestämmer om det är prio-1 körning till sjukhus.

Men det är föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna, det kan inte vagnchefen bestämma eftersom det är föraren som är ansvarig om något händer.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna eller ej.

 

Hmmm gäller detta bara civilt eller? För militärt så borde ju en chef sitta bredvid o ta det beslutet tycker man?

 

 

:)

 

Vårdaren bestämmer om det är prio-1 körning till sjukhus.

Men det är föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna, det kan inte vagnchefen bestämma eftersom det är föraren som är ansvarig om något händer.

 

Men kan man inte byta ut vagnchefen mot en radioman då? Verkar ju lite som chefs positionen är lite onödig?

 

:camo:

Link to comment
Share on other sites

 

Men kan man inte byta ut vagnchefen mot en radioman då? Verkar ju lite som chefs positionen är lite onödig?

 

:baskerFN:

 

 

Vagnchefen på sjvsisu har väl fler uppgifter än att bara sitta bredvid fö under färd?

 

:navy::baskerHV::baskerHV::)

 

Jepp.

Han kan ha fullt upp med en massa annat. Och det måste ju finnas en chef av något slag i vagnen.

Link to comment
Share on other sites

Går ju inte att öva friväg körning i stadsmiljö även om det hade varit nyttigt.

Ni som kör ambulans skarpt: hur löser man egentligen det här problemet? Är det bara "learning by doing" som gäller, eller finns det någon mer raffinerad metodik för att öva upp sin förmåga till blåljuskörning innan det blir dags att köra skarpt?

 

Om man är en van lastbilschafför så tror jag att det kommer ganska snabbt att läsar sig köra "blått", en van lastbilschafför kör med insidan av huvudet och kan läsa trafiken och dess faror.

Har kört 10 000-tals mil och känner mig rätt så säker bakom ratten och även känna min säkerhet med mina medpassagerare, även ifall det skulle vara under "blått" bara jag fått några timmar bakom ratten.

 

Tror dock att få så mycket utbildning som möjligt innan en mission vore det bästa, kanske en prao på ambuland eller brandstation inte vore fel, för att få vara med om äkta "blått"

Link to comment
Share on other sites

Oj då, man krökar till en kväll och här händer det grejjor...

 

En fråga till bara.

 

Jag gör lumpen just nu som sjukvårdare på förbandsplats 10 mån. På min lott har det dessutom kommit att köra tung lastbil (med ihoppackad förbandsplats i container).

 

Om jag skulle få för mig att söka utlandstjänst som sisuambulansförare, skulle då mina sjukvårdskunskaper spela någon roll, eller är det framförallt förmågan att köra ett tungt fordon som avgör?

 

Absolut en merit att ha sjukvårdskunskaper som förare. Kan vid många tillfällen få agera bitch åt övriga sjv personal. Hämta prylar, hålla saker förbereda saker etc. Kan även bli så att man sköter signaleringen åt vagnchefen.

 

Det är alltid föraren som bestämmer om blåljus och / eller siren ska vara påslagna eller ej.

 

Hmmm gäller detta bara civilt eller? För militärt så borde ju en chef sitta bredvid o ta det beslutet tycker man?

 

 

:rodna:

 

Föraren tar alltid beslutet om blåljus/ljud skall användas och det kan varken medicen, syrran vagnchefen eller vakthavandebefäl av guds nåde i ops room tala om för föraren. Dock så finns det rutinerad personal i vagnen som jobbar civilt med sådana saker så jag brukade fråga dem om jag tyckte det var tveksamt då vi aldrig blev larmade enligt prio 1-prio 4.

 

Men kan man inte byta ut vagnchefen mot en radioman då? Verkar ju lite som chefs positionen är lite onödig?

 

,O

 

Vagnchefen har som sagt väldans många uppgifter både på väg till platsen och vid transport därifrån. Rapportering till ops room om position, patientens skador och prioritering. Måste ha klart för sig vart patienten skall, och hur den ska tas dit, helikopter, egen sjuktransport etc.

Kartläsning. Sen burkar dessutom opsroom ligga på och fråga om allt möjligt, viktigt och oviktigt (obs, beroende på vem som basar i ops room kan det vara väldiga skillnader)

 

Om man är en van lastbilschafför så tror jag att det kommer ganska snabbt att läsar sig köra "blått", en van lastbilschafför kör med insidan av huvudet och kan läsa trafiken och dess faror.

Har kört 10 000-tals mil och känner mig rätt så säker bakom ratten och även känna min säkerhet med mina medpassagerare, även ifall det skulle vara under "blått" bara jag fått några timmar bakom ratten.

 

Tror dock att få så mycket utbildning som möjligt innan en mission vore det bästa, kanske en prao på ambuland eller brandstation inte vore fel, för att få vara med om äkta "blått"

 

Jo... har själv kört lastbil mellan Göteborg-Stockholm 2 turer i veckan under ett och ett halvt år så körmässigt är man med, men allt runt omkring från utlarmning tills man backat in i garaget igen påverkar en.

Jämför med den person här skrev att den jobbade ett år på ambulansen innan han/hon körde blått. Har man ingen vana av utryckning är det väldigt lätt att man stressar upp sig, och i början blir de flesta ganska matad av sirenen. Lägg då till att risken finns att man känner den/de som är skadade, kanske känner dem mycket väl, samtidgt som du på ett säkert sätt ska framföra 16 ton (med sämre sikt än i en lastbil) av kärlek genom en stad.

 

Klyven i kärnfrågan måste jag säga, många aspekter att väga mot varandra...

 

Verkar som tråder lever vidare ett tag till, trevligt!

Link to comment
Share on other sites

"TrF 11 kap.8§ Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

 

I Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar (VVFS 2003:22) återfinns föreskrifterna om utryckningsfordons utrustning:

 

23 kap. Larmanordning på utryckningsfordon

 

Övergripande krav

 

1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.

Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddningstjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordonet medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.

 

Efter lite sökande på det stora nätet hittades det här...

 

Alltså läses den fetade stilen, i quote rutorna... Detta är bla hittat på ambulans forumet som MEDROK hänvisade till i sina tidigare inlägg....

 

Vid utryckning där man påkallar friväg och bryter någon trafikregel ska det vara frågan om trängande fall samt ske under särskild försiktighet...

 

Ingen lag anger vad som avses med trängande fall! Detta är upp till chauffören eller som i mitt fall styrkeledaren!!! Så därför ges ett halvt rätt till er som ville ha det till att chauffören bestämmer vad den vill använda för signaler vid på kallande av fri väg.... :banghead:

 

Exempel på trängande fall kan vara tex;

*Brand

*Trafikolycka

*Explosion

*Ras

*Barn genom is!

 

Icke trängande fall;

*Katt i träd

*Svan på is

*Översvämning i källare

 

Osv...

Link to comment
Share on other sites

"TrF 11 kap.8§ Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

 

I Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar (VVFS 2003:22) återfinns föreskrifterna om utryckningsfordons utrustning:

 

23 kap. Larmanordning på utryckningsfordon

 

Övergripande krav

 

1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.

Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddningstjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordonet medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.

 

Efter lite sökande på det stora nätet hittades det här...

 

Alltså läses den fetade stilen, i quote rutorna... Detta är bla hittat på ambulans forumet som MEDROK hänvisade till i sina tidigare inlägg....

 

Vid utryckning där man påkallar friväg och bryter någon trafikregel ska det vara frågan om trängande fall samt ske under särskild försiktighet...

 

Ingen lag anger vad som avses med trängande fall! Detta är upp till chauffören eller som i mitt fall styrkeledaren!!! Så därför ges ett halvt rätt till er som ville ha det till att chauffören bestämmer vad den vill använda för signaler vid på kallande av fri väg.... :huh:

 

Exempel på trängande fall kan vara tex;

*Brand

*Trafikolycka

*Explosion

*Ras

*Barn genom is!

 

Icke trängande fall;

*Katt i träd

*Svan på is

*Översvämning i källare

 

Osv...

 

Tyvärr. gruppchef, styrkeledare osv... kan inte beodra föraren att köra med ljus eller ljud. Bedömer föraren att han inte vill köra fram till en korsning med larmanordningarna påslagna så gör han inte det. Sedan kan styrkeledaren säga vad han vill. Föraren kör helt på sitt ansvar och kan inte lasta över det till någon annan.

Däremot kan styrkeledare tala om att "nu fan brinner det i knutarna så nu måste vi köra på" :banghead: Men det är en helt annan del av det hela.

Link to comment
Share on other sites

Däremot kan styrkeledare tala om att "nu fan brinner det i knutarna så nu måste vi köra på" :} Men det är en helt annan del av det hela.

 

 

Ja, det var det jag menade... Ursäkta om jag va otydlig...

 

Corneliu---> :clap: <---- ugly

 

Dé e lungt. jag slår inte så hårt B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...