alfie Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 Jag har tjänstgjort på balkan vid 3 tillfällen. Första gången som sisuförare på en skyttepluton, anledningen till att jag fick tjänsten var mina vana av att framföra tunga fordon, både civilt och militärt. 2:a och 3:e gången låg jag däremot på räddningspluton som förare på en av sjukvårdsvagnarna. Återigen pga min vana av tung trafik. Under utbildningen genomgår man försvarsmaktens blåljus utb. vilket innefattar teori och praktik (även på halkbana) och den pågår under 5 dagar. Mycket av den här tiden gick åt att tuta runt FSC och då och då fick man möta av någon instruktör. Däremot har jag ingen tidigare erfarenhet att köra utryckningsfordon och allt vad det innebär (t ex. adrenalinpåslag). Min egna åsikter och reflektioner är att jag som inte har vanan av utryckningsförare blir betydligt mer "matad" när larmet går och blåljusen kommer igång, med tanke på den låga larmfrekvens vi har i us (ja det är possitivt) blir det ju inte att man skapar sig någon vana av det. Adrenalinet som pumpar gör det ju dessutom väldigt lätt att köra för fort och utsätta andra för fara. Nu skulle jag vilja höra era åsikter om denna tjänst. Ska man i första hand rekrytera en person som har vana av att köra utryckning men ingen vana av tyngre trafik eller en med vana att köra tunga fordon men utan blåljus vana? På den här sidan på mil.se kan man läsa att vissa befattningar har fått högre arvode pga att det är svårt att rekrytera folk. Sjuktransportförartjänsten har höjts med 1000:- till 23 700:- Helt enkelt ska man lära en lastbilschaffis köra blåljus eller en ambulanssjukvårdare att köra sisu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 11, 2005 Forumsledning Report Share Posted November 11, 2005 Sätt en ambulansförare i en SISU och en Lastbilsförare i en ambulans, och se vem som kan ta sig igenom hinderbanan utan att köra ner något... För mig är det solkart att ska man köra tungt/stort är det erfarenheten om vikt/storlek/placering som är viktigare än att kunna köra fortare eller snabbare. Innan du bör kunna köra snabbt och säkert bör du kunna framföra fordonet sakta och säkert.. mina 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 Helt klart är det viktigare att kunna köra och hantera ett fordon på 20 ton på ett säkert sätt. Vet du ditt fordons begränsningar är det lättare att köra lite fortare. Men bara för att man kör blått betyder det inte att man måste köra fortare än normalt. Tidsvinsten får du när du får en jämn hastighet under framkörningen när andra flyttar på sig och du inte behöver ligga bakom och se kul ut, eller stå vid en korsning och vänta på din tur att komma fram. När vi åkte till Liberia fick förarna inte någon utbildning av att köra blått. Jag hade däremot blåljuskörning på förarbeviset från min tid i Kosovo. Visst får man en liten höjning av Adrenalinet när det är skarpt, men känner man till att man får en höjning och håller huvudet kallt så är det lättare att hålla igen på gasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted November 12, 2005 Report Share Posted November 12, 2005 Håller med ugly, är inte hög fart utan säkert framförande som är det avgörande vid blåljuskörning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogfighter Posted November 12, 2005 Report Share Posted November 12, 2005 Intressant ämne, det är ju på tapeten i blåljusmedia emellanåt. En bra utryckningsförare anser jag bet om både sina, fordonets och omgivande trafiks begränsningar vad gäller placering, hastighet, tyngd, erfarenhet mm. Köra "blått" innebär ju ännu mer ansvarstagande och hänsyn i trafiken eftersom man i princip får bryta mot alla trafikregler (dock inte polismans anvisningar har jag för mig). Ska man se på det rent kunskapsmässigt är det enklare att lära en lastbilschaffis köra blått än en ambulansförare att köra tungt. Oftast har förare av tyngre fordon också betydligt mer erfarenhet av all slags trafik än en ambulansförare vilket ger säkrare körning. Det viktigaste när man är grön på att köra "blått" (mycke färger blir'e...) inom räddningstjänsten är att befälet har kurage att säga till när det går för fort men inte när det går för sakta (så att föraren inte överskrider sin förmåga). Motsvarande (vagnschef/räddningsledare) inom FM/US vore att eftersträva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted November 13, 2005 Report Share Posted November 13, 2005 Det enkla svaret är: rekrytera en brandman! Tung trafik och blåljus i ett. Hur som helst, med tanke på hur tjänsten i praktiken ser ut (hyfsat mycket rulla sisu men ganska lite utryckning) så antar jag att erfarenhet av tunga fordon är mer användbart. Å andra sidan kanske erfarenhet av skarp larmkörning kan bli vitalt tex vid en utryckning i centrala Pristina vid rusningstid. Eftersom jag saknar erfarenhet av "riktig" blåljuskörning så kan jag inte bedöma det. Sen kan det förstås finnas andra skäl till att ha en ambulanssjukvårdare som förare, med tanke på behjälplighet på skadeplats och annat. Men det var ju inte det frågan gällde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Jag kom på en liten grej med tanke på den här tråden. Något som alltid också kommer upp (i varje fall på dom missioner jag varit på) är om fordonet är registrerat som utryckningsfordon eller inte. Är fordonet inte besiktigat som utryckningsfordon får inte utrustningen för att framkalla fri väg användas (ljud och ljus) På KS04 var det endast AA som var registrerat som utryckningsfordon och således det enda fordon som fick enligt svensk lag köra blått. Vet inte hur det hela löste sig, men ST tutade på som vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted November 14, 2005 Author Report Share Posted November 14, 2005 Jag kom på en liten grej med tanke på den här tråden. Något som alltid också kommer upp (i varje fall på dom missioner jag varit på) är om fordonet är registrerat som utryckningsfordon eller inte. Är fordonet inte besiktigat som utryckningsfordon får inte utrustningen för att framkalla fri väg användas (ljud och ljus) På KS04 var det endast AA som var registrerat som utryckningsfordon och således det enda fordon som fick enligt svensk lag köra blått. Vet inte hur det hela löste sig, men ST tutade på som vanligt De sisuvagnar som vi hade i Kosovo är reggade som utryckningsfordon. Däremot är inte bandvagnarna det men de har heller inte ljud och ljussignalerna för att påkalla fri väg. Har varit med och skrivit en skrivelse till ATK om att vi ville ha utrustning för att påkalla fri väg till bandvagnarna. Denna skrivelse fastnade väl någonstans på vägen eller är under behandling, sådana frågor kan ju ta väldigt lång tid från skrivande till handling. Vet att vi fick mothugg (inte från atk, var någon på contigenten) ang denna fråga då personen i fråga tyckte det var löjligt eftersom bandvagnarna inte gick snabbare än 50 km/h, snacka om att missat poängen med fri väg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Där ser man. Då har dom lyckats ändra på det till slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogfighter Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Jag kom på en liten grej med tanke på den här tråden. Något som alltid också kommer upp (i varje fall på dom missioner jag varit på) är om fordonet är registrerat som utryckningsfordon eller inte. Är fordonet inte besiktigat som utryckningsfordon får inte utrustningen för att framkalla fri väg användas (ljud och ljus) På KS04 var det endast AA som var registrerat som utryckningsfordon och således det enda fordon som fick enligt svensk lag köra blått. Vet inte hur det hela löste sig, men ST tutade på som vanligt För övrigt har en del räddningstjänster missat denna lagfråga vilket i lagens mening gjort att de haft olaglig utrustning på sina blåljusfordon... Ett OT-påpekande är att fri väg endast kan påkallas med ljud- och ljussignaler, inte bara med ljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Ett OT-påpekande är att fri väg endast kan påkallas med ljud- och ljussignaler, inte bara med ljus. Va? Är det något som är ändrat? Jag har för mig att jag lärt mig att man påkallar fri väg med ljus ELLER ljus/ljud The Swede FD deltidsbrandman/utryckningsfordonsförare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted November 14, 2005 Author Report Share Posted November 14, 2005 Hittade ambulansforum där det borde finnas en hel del blåtutare och även där verkar det vara oenighet. Har för mig FSC sa att man inte skulle använda ljudsignal i tätbebodda områden på natten, men vad lagen säger har jag inte koll på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Hittade ambulansforum där det borde finnas en hel del blåtutare och även där verkar det vara oenighet. Har för mig FSC sa att man inte skulle använda ljudsignal i tätbebodda områden på natten, men vad lagen säger har jag inte koll på. Lagen säger att föraren bestämmer, dock är det kutym att inte väsnas mer än nödvändigt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corneliu Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Hittade ambulansforum där det borde finnas en hel del blåtutare och även där verkar det vara oenighet. Har för mig FSC sa att man inte skulle använda ljudsignal i tätbebodda områden på natten, men vad lagen säger har jag inte koll på. Lagen säger att föraren bestämmer, dock är det kutym att inte väsnas mer än nödvändigt. The Swede Besserwisser varning! Var tvungen att slå upp det här i utb papperna som jag har om "påkallande av fri väg vid utryckning" där man kan läsa; "Ibland anser en utryckningsförare att han inte vill använda både siren och blåljus vid utryckning utan endast blåljuset. Ett sådant tillfälle kan vara vid utryckning i tätbebyggt område nattetid. Föraren visar visserligen hänsyn mot de sovande i området men han har inte laglig rätt att åsidsätta några trafik regler eftersom endast utryckningsljuset är påslaget." Fortsätter... "Observera dock att fri väg i lagens mening är påkallande endast då ljud- och ljussignaler används samtidigt" Utb pappernas feta bokstäver, alltså inte mina! Mvh Corneliu, Deltidsbrandis och chaufför på utr fordon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Där ser man, antingen har det ändrats sen jag blev utbildad eller så minns jag galet. Kan vara så att jag blivit felutbildad också. Tack för klargörandet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogfighter Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Det uppstår ju lätt missförstånd när en t ex en ambulans kommer rullande i maklig fart men med blåljus (ej siren) påslagna. Att det är att visa hänsyn nattetid är ju klart men vi ska också ha i åtanke att de blåa skenet tillsammans med ljudsignal ger betydligt bättre förutsättningar för tredje man att uppfatta påkallandet av fri väg. Något som kan behövas även nattetid då man lätt är lite slö vid ratten... @alfie: Risk att det blir en blåljustråd och inte bara för SISU-vagnar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted November 15, 2005 Author Report Share Posted November 15, 2005 Det uppstår ju lätt missförstånd när en t ex en ambulans kommer rullande i maklig fart men med blåljus (ej siren) påslagna. Att det är att visa hänsyn nattetid är ju klart men vi ska också ha i åtanke att de blåa skenet tillsammans med ljudsignal ger betydligt bättre förutsättningar för tredje man att uppfatta påkallandet av fri väg. Något som kan behövas även nattetid då man lätt är lite slö vid ratten... @alfie: Risk att det blir en blåljustråd och inte bara för SISU-vagnar? Ja men det går väl lite ihop med frågeställningen, rutinen att påkalla friväg kontra rutinen på tunga fordon... ännu en aspekt att ta med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crabb Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Om någon skulle fråga mig vad jag skulle vilja ha vid min sida är mitt svar en brandman. Vanan att köra tunga fordon, har mer sjv kompitens än en vanlig "Svensson" plus inte att förglömma vanan att arbeta vid olyckor! Det e lätt att glömma att det e inte bara att köra från "A" till "B" utan arbetet där i mellan... Vi vet ju alla att ju mer "förberädd" man e ju enklare & bättre klarar man av situationen. Säger som en körskole lärare sa till mig: -Även om du har rätt å köra å hon/han har fel, så spelar ju det ingen roll. Du vill ju inte skriva det dennes gravsten! Alltså ljus & ljus på! Vill ju inte ta risken att skapa en olycka på väg till en annan.... Sen har jag en fråga till er.... När man utbildar en förare att köra tex en sjv Patria varför inte ge han/henne blåljus utb då också? Ta tex ett beredskaps förband. Där får man den utb`n vid en ev insatts....(om det nu blir någon ) Men lek med tanken att föraren inte klarar/anses säker att framföra fordonet på det sättet som blåljus är tänkt för. Ja, då e det bara att rekrytera en ny.... eller skall ha få någon typ av dispens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted November 16, 2005 Author Report Share Posted November 16, 2005 Om någon skulle fråga mig vad jag skulle vilja ha vid min sida är mitt svar en brandman. Vanan att köra tunga fordon, har mer sjv kompitens än en vanlig "Svensson" plus inte att förglömma vanan att arbeta vid olyckor! Det e lätt att glömma att det e inte bara att köra från "A" till "B" utan arbetet där i mellan... Vi vet ju alla att ju mer "förberädd" man e ju enklare & bättre klarar man av situationen. Säger som en körskole lärare sa till mig: -Även om du har rätt å köra å hon/han har fel, så spelar ju det ingen roll. Du vill ju inte skriva det dennes gravsten! Alltså ljus & ljus på! Vill ju inte ta risken att skapa en olycka på väg till en annan.... Sen har jag en fråga till er.... När man utbildar en förare att köra tex en sjv Patria varför inte ge han/henne blåljus utb då också? Ta tex ett beredskaps förband. Där får man den utb`n vid en ev insatts....(om det nu blir någon ) Men lek med tanken att föraren inte klarar/anses säker att framföra fordonet på det sättet som blåljus är tänkt för. Ja, då e det bara att rekrytera en ny.... eller skall ha få någon typ av dispens? Håller med dig om den första biten När vi fick vår friväg utb på FSC så var personalen på en sjv grupp från NC01 med och de fick friväg utb. Dock måste jag vända mig mot att det är en klar skillnad att tuta runt FSC (inhägnat område) och köra skarpa larm i t ex. rusningstrafik. Går ju inte att öva friväg körning i stadsmiljö även om det hade varit nyttigt. Kastar in en ny frågeställning också: En ambulansförare med några år på nacken har ju ett antal mil i ryggen, friväg utbildningen (försvarets) är 5 dagar och sisu utbildning 2 veckor. Är det så svårt för en person med god körvana att lära sig köra tunga fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogfighter Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Det borde inte vara så svårt att lära sig tunga fordon. Definiera "lära": Som i att kunna hantera fordonet i många olika trafiksituationer eller att klara Vägverkets krav vid uppkörning? Jag, som då hade hyfsat många timmar bakom ratten i personbil, klarade lastbilskortet på sammanlagt 13 timmar lektionstid på "vanlig" trafikskola. Sedan är det såklart skillnad på SISU och 2- eller 3 axlad vanlig lastbil men grunden är densamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted November 16, 2005 Author Report Share Posted November 16, 2005 Det borde inte vara så svårt att lära sig tunga fordon. Definiera "lära": Som i att kunna hantera fordonet i många olika trafiksituationer eller att klara Vägverkets krav vid uppkörning? Jag, som då hade hyfsat många timmar bakom ratten i personbil, klarade lastbilskortet på sammanlagt 13 timmar lektionstid på "vanlig" trafikskola. Sedan är det såklart skillnad på SISU och 2- eller 3 axlad vanlig lastbil men grunden är densamma. Lära kanske är fel ordval, jag menar att man ska klara motsv en uppkörning. Själv har jag inte gjort någon uppkörning sen lumpen (tung lastbil + semitrailer), men har för mig att de som inte har förarbevis/körkort på tungt fordon måste göra en "uppkörning" med mil trafikledare. Sisun har ju lite andra egenskaper än lastbil, svägning, sikt etc... Första missionen jag gjorde var utb tiden på sisu en vecka + en vecka för hmg:n, numera är det två. I denna utb ingår Teori (teknik + vård), körgård, terräng, stads yttre och stads inre. För patria ligger vagnsutb på 4 veckor och tornet på 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corneliu Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Lära kanske är fel ordval, jag menar att man ska klara motsv en uppkörning. Själv har jag inte gjort någon uppkörning sen lumpen (tung lastbil + semitrailer), men har för mig att de som inte har förarbevis/körkort på tungt fordon måste göra en "uppkörning" med mil trafikledare.Sisun har ju lite andra egenskaper än lastbil, svägning, sikt etc... Första missionen jag gjorde var utb tiden på sisu en vecka + en vecka för hmg:n, numera är det två. I denna utb ingår Teori (teknik + vård), körgård, terräng, stads yttre och stads inre. För patria ligger vagnsutb på 4 veckor och tornet på 3. Det tar inte så lång tid att lära sig, beroende på hur mkt tid per dygn man vill lägga ner! ;) Skämt och sido... Det beror också på (hårklyveri?) hur mycket man ska kunna! Att hoppa in i en lastbil och köra, det borde de flesta med körkort kunna... Men ett tungt fordon, en lastbil avses det här, är speciell att köra... Och lägger du till "tut-tut" och stress kan det bli jobbigt... För mig tog det ca tre månader á 4 körningar i veckan på ca 4 timmar för lastbils kortet, exkl teori, lång tid? Kanske, men efter det va det bara att lära sig köra lastbil! ;) Dessutom var det inte jag som betalade... Jag hade kortet i ca 4 år innan jag började köra blått... Men jag vet att det inte behöver ta så lång tid utan att man sätter vana brandisar med nytagna kort bakom ratten bara de lärt sig bilen... Prova och hör med en seriös bilskola om hur lång tid det kanske kan ta för en utb om du vill ha den snabbt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted November 16, 2005 Author Report Share Posted November 16, 2005 Lära kanske är fel ordval, jag menar att man ska klara motsv en uppkörning. Själv har jag inte gjort någon uppkörning sen lumpen (tung lastbil + semitrailer), men har för mig att de som inte har förarbevis/körkort på tungt fordon måste göra en "uppkörning" med mil trafikledare. Sisun har ju lite andra egenskaper än lastbil, svägning, sikt etc... Första missionen jag gjorde var utb tiden på sisu en vecka + en vecka för hmg:n, numera är det två. I denna utb ingår Teori (teknik + vård), körgård, terräng, stads yttre och stads inre. För patria ligger vagnsutb på 4 veckor och tornet på 3. Det tar inte så lång tid att lära sig, beroende på hur mkt tid per dygn man vill lägga ner! ;) Skämt och sido... Det beror också på (hårklyveri?) hur mycket man ska kunna! Att hoppa in i en lastbil och köra, det borde de flesta med körkort kunna... Men ett tungt fordon, en lastbil avses det här, är speciell att köra... Och lägger du till "tut-tut" och stress kan det bli jobbigt... För mig tog det ca tre månader á 4 körningar i veckan på ca 4 timmar för lastbils kortet, exkl teori, lång tid? Kanske, men efter det va det bara att lära sig köra lastbil! ;) Dessutom var det inte jag som betalade... Jag hade kortet i ca 4 år innan jag började köra blått... Men jag vet att det inte behöver ta så lång tid utan att man sätter vana brandisar med nytagna kort bakom ratten bara de lärt sig bilen... Prova och hör med en seriös bilskola om hur lång tid det kanske kan ta för en utb om du vill ha den snabbt... Nu var jag kanske otydlig här... har *BC** körkort och även förarbevis på lastbil och sisu bland annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corneliu Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Nu var jag kanske otydlig här... har *BC** körkort och även förarbevis på lastbil och sisu bland annat... Ursäkta... Rätt trög såhär på kvällskvisten... Svarar då på ditt första inlägg istället då... Sätt en lastbilschaffis på att lära sig köra blått! Istället för en ambsjv med vana från blått i lättare/mindre bilar... Det kommer att ta minst tid (om det är det frågar efter?) i fråga om körningen... Mvh Corneliu som ska lägga sig nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Går ju inte att öva friväg körning i stadsmiljö även om det hade varit nyttigt. Ni som kör ambulans skarpt: hur löser man egentligen det här problemet? Är det bara "learning by doing" som gäller, eller finns det någon mer raffinerad metodik för att öva upp sin förmåga till blåljuskörning innan det blir dags att köra skarpt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogfighter Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Går ju inte att öva friväg körning i stadsmiljö även om det hade varit nyttigt. Ni som kör ambulans skarpt: hur löser man egentligen det här problemet? Är det bara "learning by doing" som gäller, eller finns det någon mer raffinerad metodik för att öva upp sin förmåga till blåljuskörning innan det blir dags att köra skarpt? Ingen erfarenhet av precis ambulans, men några blåljuskörningar har jag i bagaget. Jag tycker att blåljuskörning till största delen handlar om att förstå hur resten av trafiken reagerar och inte reagerar på ett fordon som kräver fri väg. Exempelvis är det lättare att lägga sig mer mot mitten av vägen mellan två filer. Då får man dels mer plats och dels uppmärksammas fordon långt fram på utryckningen. Viktigt är också att komma ihåg att bara för att man begär fri väg är det inte alltid att man får det pga trafiksituationen. Många trafikanter drar sig för att köra upp på trottoarer, förbi röda ljus osv eftersom "man ju inte får det". Jag skulle förorda lite torrsim: Åka ut med en erfaren utryckningsförare i det aktuella fordonen och köra runt och diskutera olika trafiksituationer och hur man på bästa sätt löser dem under utryckning. Sedan måste man som utryckningsförare vara väl medveten om sin körförmåga och inte överstiga den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Går ju inte att öva friväg körning i stadsmiljö även om det hade varit nyttigt. Ni som kör ambulans skarpt: hur löser man egentligen det här problemet? Är det bara "learning by doing" som gäller, eller finns det någon mer raffinerad metodik för att öva upp sin förmåga till blåljuskörning innan det blir dags att köra skarpt? Ingen erfarenhet av precis ambulans, men några blåljuskörningar har jag i bagaget. Jag tycker att blåljuskörning till största delen handlar om att förstå hur resten av trafiken reagerar och inte reagerar på ett fordon som kräver fri väg. Exempelvis är det lättare att lägga sig mer mot mitten av vägen mellan två filer. Då får man dels mer plats och dels uppmärksammas fordon långt fram på utryckningen. Viktigt är också att komma ihåg att bara för att man begär fri väg är det inte alltid att man får det pga trafiksituationen. Många trafikanter drar sig för att köra upp på trottoarer, förbi röda ljus osv eftersom "man ju inte får det". Jag skulle förorda lite torrsim: Åka ut med en erfaren utryckningsförare i det aktuella fordonen och köra runt och diskutera olika trafiksituationer och hur man på bästa sätt löser dem under utryckning. Sedan måste man som utryckningsförare vara väl medveten om sin körförmåga och inte överstiga den. Håller med. Har bara kört blått några gånger men har åkt blått väldigt mycket under min tid som brandelev på ambulansen. Det är förvånansvärt vad folk kan hitta på när man närmar sig dem. Man måsta vara medveten om dopplingeffekten när kör. Folk hinner inte höra att man närmar sig dem innan man är ifatt. Risken att skrämma dem av vägen föreligger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted November 17, 2005 Author Report Share Posted November 17, 2005 (edited) OT Den lilla erfarenhet av friväg körning skarpt jag har hämtas från Kosovo och min erfarenhet är att precis vad som helst kan hända, antar att det är precis likadant i Sverige. Allt från tvära inbromsningar till att fullkomligen kasta sig i diket. Däremot måste jag säga att de i Kosovo alltid ville hjälpa till i trafiken så fort de har sett blåljusen... /OT Det är lite häri mina funderingar kommer in med tungtrafik förare kontra blåljusförare... Edited November 17, 2005 by alfie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Var tvungen att slå upp det här i utb papperna som jag har om "påkallande av fri väg vid utryckning" där man kan läsa; "Ibland anser en utryckningsförare att han inte vill använda både siren och blåljus vid utryckning utan endast blåljuset. Ett sådant tillfälle kan vara vid utryckning i tätbebyggt område nattetid. Föraren visar visserligen hänsyn mot de sovande i området men han har inte laglig rätt att åsidsätta några trafik regler eftersom endast utryckningsljuset är påslaget." Fortsätter... "Observera dock att fri väg i lagens mening är påkallande endast då ljud- och ljussignaler används samtidigt" Ursäkta att jag går lite OT nu, men är det för ambulans, brand, och alla andra blåljus förutom polis tillåtet att bryta mot tragfikregler endast med utryckningsljus/ljud på? Polis får väl bryta mot trafikregler "under brådskande tjänsteutövning" oavsett om diskot är på eller ej? Eller..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Hmmm Posted November 18, 2005 Report Share Posted November 18, 2005 Ursäkta att jag går lite OT nu, men är det för ambulans, brand, och alla andra blåljus förutom polis tillåtet att bryta mot tragfikregler endast med utryckningsljus/ljud på? Polis får väl bryta mot trafikregler "under brådskande tjänsteutövning" oavsett om diskot är på eller ej? Eller..? Det finns en tråd om utryckningsfordons rättigheter och skyldigheter här (Fråga ang regler för utryckningsfordon). Polis får dessutom bryta mot vissa regler under vanlig tjänsteutövning, till exempel köra på cykelvägar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts