Jump to content

Obskyr herkulesfråga

Straha

Recommended Posts

Som följer:

Inuti transportutrymmet, på övre, aktre gaveln av den fyrkantiga sektionen sitter det en fyrkantig pryl i mitten med två stag/rör fastbultade. Dessa ser ut att gå ut i vingarna och som det är en rörliga delar, allt är i bar metall på alla bilder jag sett. Nån som vet vad funktionen för uppräknade delar är?

Edited by Straha

Visserligen har de svenska Herculesplanen modifierats och underhållits väl men ngn gång lär väl även de behöva bytas ut? Jag menar, flygkropp osv tål väl inte hur mycket som helst och 40 år i tjänst är respektingivande.

Kan ersättaren möjligen vara Airbus nya som lastar ung. dubbelt så mycket som Hercan och börjar tas i tjänst ganska snart?

Airbus A400M

a400mdecoys1024.jpg

Öhhh, med tanke på hur fort försvaret avvecklas så behövs det nog inte mer än ett par cessnor i framtiden.... :}

Edit

Tilläggas kan som kuriosa att herkan är grymt stor när man står uppe på vingarna...

Grymt läcker bild ovan, me like!

Edited by sleget

Visserligen har de svenska Herculesplanen modifierats och underhållits väl men ngn gång lär väl även de behöva bytas ut? Jag menar, flygkropp osv tål väl inte hur mycket som helst och 40 år i tjänst är respektingivande.

Kan ersättaren möjligen vara Airbus nya som lastar ung. dubbelt så mycket som Hercan och börjar tas i tjänst ganska snart?

Airbus A400M

Hercorna börjar uppdateras nu, en sorts fördröjd MLU. Tror nog de kommer vara i tjänst ett bra tag till... Tänk på B 52 ( estimerad tjänstetid på 80 år) :}

Vad gäller A400M har det väl börjat röra lite på sig, men en jungfruflygning på den här sidan 2008-2009 och då är dessa datum luddiga. Att sedan speca in service date till första flygning+ 1 år är rätt optimistiskt.

Bilden är manipulerad.....troligen en Herca/Transall eller mptsvarande som klippts ut och ersatts med en datorgenererad A400M

Airbus A400M

Hercorna börjar uppdateras nu, en sorts fördröjd MLU. Tror nog de kommer vara i tjänst ett bra tag till... Tänk på B 52 ( estimerad tjänstetid på 80 år) :surprise:

Vad gäller A400M har det väl börjat röra lite på sig, men en jungfruflygning på den här sidan 2008-2009 och då är dessa datum luddiga. Att sedan speca in service date till första flygning+ 1 år är rätt optimistiskt.

Bilden är manipulerad.....troligen en Herca/Transall eller mptsvarande som klippts ut och ersatts med en datorgenererad A400M

stämmer bra, här är orginalbilden:

1104247844_Lockheed%20C-130%20Hercules.jpg

Håller mig inom Hercules frågor..

Hur många fällningar av IR-Facklor kan man göra under en flygning? I ett område som bedöms vara "hett" bör ju flera fällningar kunna göras. Finns kanske risk att någon räknar fällningarna innan de skjuter. Kollade på detta men hittade inte antalet fällningar, Men det går kanske att ladda om under flygning?

Om det är hemligt så förstår jag om ingen kan/vill svara.

Håller mig inom Hercules frågor..

Hur många fällningar av IR-Facklor kan man göra under en flygning? I ett område som bedöms vara "hett" bör ju flera fällningar kunna göras. Finns kanske risk att någon räknar fällningarna innan de skjuter. Kollade på detta men hittade inte antalet fällningar, Men det går kanske att ladda om under flygning?

Om det är hemligt så förstår jag om ingen kan/vill svara.

Nyttjandet av VMS/motmedel skiljer sig från flygplanstyp till flygplanstyp och insatsområde. Tittar man på spetsnosflygplan så är deras motmedelsinstser spridda över ett helt uppdrag, där eventuella motmedelsfällningar ofta är relativt många men respektive fällning tämligen begränsad.

Ett transport flygplan är o-f-t-a-s-t endast hotat vid två tillfällen (landning, fällning av last) eller tre ( start,fällning,landning). Den senare är dock tämligen ovanlig, men dagens Bagdad kan anses vara en sådan plats där den egna hemmabasens är under ett konstant hot.

Ett Hercules är även om den är rätt sportig för sin storlek ingen racer och dess chanser att göra en Hollywood ( utmanövrera, åka ifrån) mot en Manpad är icke existerande. Därför är deras motmedel oftast massiva, inte sällan allt på en gång. Hotet är som jag nämnde ovan vid specifik tillfällen, alla de tillfällen är otrevliga ur den synpunkten att maskin är på låg höjd och framförs i begränsad hastighet. Man är ett stort mål och får troligen högst en chans till att börja kurva iväg.

Jag tog några bilder i våras som jag tror varit uppe, men som kan upplysa lite mer:

Bild1

En Tp 84 rullar in, här syns motmedelsfällarna relativt tydligt. De båda klumparna under nosen( tre fack var) samt hålen bakpå landställsgondolen (två fack var).

Bild 2

Fällarna är aktiverade. Som synes är de inte synkroniserade utan hostar glatt på. Här syns riktningen av spridningen så att facklorna täcker så stor volym som möjligt.

Bild 3

Halvvägs in i fällningen.

Bild 4

Nära slutet. Här syns resultatet. En vägg har bildats mellan maskinen och ett hot bakifrån.

Att tänka på är också att bevisligen kan en C 130 överleva en och till och med flera manpad träffar. Tyvärr kan den bevisligen också bli nedskjuten av en enda. Båda ytterligheterna har hänt under de senaste åren. Vid mörkerlandning infaller en udda situation, där ibland automatiken stängs av då det visat sig i tex afghanistan och mindre baser i Irak att fi försöker trigga en fällning för att belysa målet.......

Edited by Danne