Haegg Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Enligt SVT Text: ÖB pekar ut lämpliga Irak-förband Överbefälhavaren (ÖB) Johan Hederstedt pekar nu ut vilka förband som han an- ser kan sättas in från svensk sida i ett eventuellt krig mot Irak. Bland dessa finns exempelvis ett pan- sarskyttekompani från Gotland och ett ingensjörskompani från Eksjö. -Det är förband som vi har anmält till EU:s och Natos styrkeregister, de är färdigutbildade och klara, säger ÖB. För tre veckor sedan sade statsminis- ter Göran Persson att han var tveksam till att Sverige ska skicka stridande trupp för att delta i ett Irak-krig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Oj då om det stämmer så... är jag förvånad. :0 Undrar hur sverige skulle klara att soldater i värsta fall kommer hem i liksäckar ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Jag tror chansen är liten att svenskar kommer va inblandade i direkt strid nere i Irak, just för att man inte vill få hem soldater i liksäckar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Hårda bud Skulle vara intressant och se hur det funkar med tanke på våran obefintliga öken vana Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Det var en högoddsare! Trodde de skulle skicka fältsjukhus eller annan sjukvård. Möjligen SSG eller FJS insatskomp. Svårt att se ett svenskt pansarskyttekompani eller ingensjörskompani strida i Irak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Som texten säger så är det vilka förband ÖB anser klara av uppgiften. Sen tar regeringen ställning till vad som ska skickas ned och då kommer politiska beräkningar in i bilden, förluster och dyl. Inte så mycket att hetsa upp sig över :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 När vi skulle åka ner på BA01, var det en hel del skriverier om hur hemskt det var med att folk skulle få åka hem i liksäckar. Vår ärlige Bat ch fick också förklara mer än en gång för pressen att man får räkna med förluster, vid insatser i ett krigsområde. Vi har ju trots allt folk i Afganistan, så... Ja, man blir nästan lite nostalgisk när man tänker på Uffes Äventyrsresor, eller vad säger du, Swede? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted December 11, 2002 Author Report Share Posted December 11, 2002 Ace Det är fler än Swede som kommer ihåg den tiden Det var jäkligt råddigt på Balkan på den tiden men det var inte ett anfallskrig. Ett anfallskrig av den typen USA planlägger är lite annorlunda. Dock har jag svårt att se att USA skulle hoppa jämfota av glädje över ett par svenska kompanier och placera dem i första slaglinjen. De förband vi kan upprätta är för små för att utgöra någon effektiv strids- eller logistikenhet (eller vad säger du Buddha?). Om det ska vara effektivt så bör nog våra förband ingå i en nordisk brigad eller något likande. Då är frågan om det finns tillräcklig tid för samövning m.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 The pink berets hähä, förlåt jag var bara tvungen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 The pink berets hähä, förlåt jag var bara tvungen. Det är inte något GU-komp från P18 som åsyftas utan IA 02. Och kallar du IA 02 för rosa baskrar så vet du inte vad du pratar om... /SFC - som hoppade av efter IA 01 efter som IA 02 aldrig skulle bli aktuella för någon mission... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 Jag håller med dig Haegg. Det är nog praktiskt ogenomförbart att stoppa in ett svenskt skyttekompani i en utländsk brigad för att anfallskriga i öknen. IA02 (03?) Kan kanske få vakta camper, staber, fältsjukhus, eller krigsfångeläger istället? Svenska peace-keepers är ju vana vid posttjänst... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 Jag tycker ÖB ska skicka IKS01!!! Skånsk_makaron håller med, det vet jag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted December 12, 2002 Author Report Share Posted December 12, 2002 Idag hörde jag på radion att F21 också hade nämnts av ÖB som ett lämpligt förband att skicka till Irak. Jag undrar om det inte kan vara så att ÖB har hänvisat till att de förband som är anmälda till EU:s och Natos styrkeregister är de som är lämpliga att skicka. Detta utan att mena att man ska skicka allt, utan att de förband som står listan är de förband som politikerna har att välja bland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 Haegg: Bang on target! ÖB "disponerar" ju ett antal enheter att skicka vart han vill (om regeringen så beslutar) och ligger inom begränsningen 4000 km från Bryssel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 ... Bland dessa finns exempelvis ett pan- sarskyttekompani från Gotland och ett ingensjörskompani från Eksjö. ... Jajamen ! :thumbs: .. *springer hem och börja packa (igen)* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted December 12, 2002 Author Report Share Posted December 12, 2002 Om det är så att det är förband ur styrkekatalogen som gäller så kan vi glömma ett fältsjukhus med andra ord. Utöver de förband vi redan nämt har vi väl bara anmält en skyttebataljon, 2 minjaktsfartyg, 1 ubåt och två kustkorvetter. Har jag missat nått förband? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 Farsan sa att han hade hört något om I1 också... Kan det vara det internationella MP kompaniet som är aktuellt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.