Jump to content

Förband till Irak

Haegg

Recommended Posts

Enligt SVT Text:

ÖB pekar ut lämpliga Irak-förband      

Överbefälhavaren (ÖB) Johan Hederstedt

pekar nu ut vilka förband som han an-  

ser kan sättas in från svensk sida    

i ett eventuellt krig mot Irak.        

Bland dessa finns exempelvis ett pan-  

sarskyttekompani från Gotland och ett  

ingensjörskompani från Eksjö.          

-Det är förband som vi har anmält till

EU:s och Natos styrkeregister, de är  

färdigutbildade och klara, säger ÖB.  

För tre veckor sedan sade statsminis-  

ter Göran Persson att han var tveksam  

till att Sverige ska skicka stridande  

trupp för att delta i ett Irak-krig.

Som texten säger så är det vilka förband ÖB anser klara av uppgiften. Sen tar regeringen ställning till vad som ska skickas ned och då kommer politiska beräkningar in i bilden, förluster och dyl.

Inte så mycket att hetsa upp sig över :P

När vi skulle åka ner på BA01, var det en hel del skriverier om hur hemskt det var med att folk skulle få åka hem i liksäckar. Vår ärlige Bat ch fick också förklara mer än en gång för pressen att man får räkna med förluster, vid insatser i ett krigsområde.

Vi har ju trots allt folk i Afganistan, så...

Ja, man blir nästan lite nostalgisk när man tänker på Uffes Äventyrsresor, eller vad säger du, Swede? :D

Ace

Det är fler än Swede som kommer ihåg den tiden :D

Det var jäkligt råddigt på Balkan på den tiden men det var inte ett anfallskrig. Ett anfallskrig av den typen USA planlägger är lite annorlunda. Dock har jag svårt att se att USA skulle hoppa jämfota av glädje över ett par svenska kompanier och placera dem i första slaglinjen.

De förband vi kan upprätta är för små för att utgöra någon effektiv strids- eller logistikenhet (eller vad säger du Buddha?). Om det ska vara effektivt så bör nog våra förband ingå i en nordisk brigad eller något likande. Då är frågan om det finns tillräcklig tid för samövning m.m.

The pink berets hähä, förlåt jag var bara tvungen.

Det är inte något GU-komp från P18 som åsyftas utan IA 02. Och kallar du IA 02 för rosa baskrar så vet du inte vad du pratar om...

/SFC - som hoppade av efter IA 01 efter som IA 02 aldrig skulle bli aktuella för någon mission...

Jag håller med dig Haegg. Det är nog praktiskt ogenomförbart att stoppa in ett svenskt skyttekompani i en utländsk brigad för att anfallskriga i öknen.

IA02 (03?) Kan kanske få vakta camper, staber, fältsjukhus, eller krigsfångeläger istället? Svenska peace-keepers är ju vana vid posttjänst... :D

Idag hörde jag på radion att F21 också hade nämnts av ÖB som ett lämpligt förband att skicka till Irak.

Jag undrar om det inte kan vara så att ÖB har hänvisat till att de förband som är anmälda till EU:s och Natos styrkeregister är de som är lämpliga att skicka. Detta utan att mena att man ska skicka allt, utan att de förband som står listan är de förband som politikerna har att välja bland.

...                                   

Bland dessa finns exempelvis ett pan-  

sarskyttekompani från Gotland och ett  

ingensjörskompani från Eksjö.          

...

Jajamen !  :thumbs:   .. *springer hem och börja packa (igen)*

Om det är så att det är förband ur styrkekatalogen som gäller så kan vi glömma ett fältsjukhus med andra ord. Utöver de förband vi redan nämt har vi väl bara anmält en skyttebataljon, 2 minjaktsfartyg, 1 ubåt och två kustkorvetter. Har jag missat nått förband?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...