Jump to content

Fråga ang uppsägningstid.

krp_swe

Recommended Posts

Har lite funderingar på att byta jobb. På mitt nuvarande jobb har vi 3 mån uppsägningstid. Om vi ponerar att jag får ett nytt jobb där jag kan börja direkt. Kan då det gamla jobbet kräva att jag skall vara kvar där i 3 mån om jag säger upp mig..? Vad skall dom göra åt saken om jag slutar komma dit..? man kan ju inte få mer än sparken ..? Nån som har erfarenhet av ämnet ? så vore jag tacksam.

Uppsägningstiden är ju till för att arbetsgivaren skall hinna ordna fram någon som ersätter dig om det är du som säger upp dig, och för att du ska hinna skaffa ett nytt jobb om arbetsgivaren säger upp dig.

Om arbetsgivaren har sagt upp dig är det nog lättare att få sluta innan uppsägningstiden löpt ut än om du sagt upp dig själv. Jag tolkar ditt inlägg som att det är du som säger upp dig, och visst du kan ju bara skita i arbetsgivaren men du lär nog inte få några lysande rekommendationer då..

Enklast är väl att diskutera det med arbetsgivaren helt enkelt.

/Vakten_F4 som är i samma situation fast tvärtom..

Har lite funderingar på att byta jobb. På mitt nuvarande jobb har vi 3 mån uppsägningstid. Om vi ponerar att jag får ett nytt jobb där jag kan börja direkt. Kan då det gamla jobbet kräva att jag skall vara kvar där i 3 mån om jag säger upp mig..? Vad skall dom göra åt saken om jag slutar komma dit..? man kan ju inte få mer än sparken ..? Nån som har erfarenhet av ämnet ? så vore jag tacksam.

Det beror nog lite på arbetssituationen på företaget. Finns det mycket att göra så tippar jag på att företaget vill behålla dig uppsägningstiden ut. Finns det inte så mycket att göra så får du säkert sluta omedelbart. Börjar du på ditt nya jobb fast du behövs på ditt gamla jobb tror jag att du kommer att få olovlig frånvaro och straffas med löneavdrag, m a o får du ingen lön under uppsägningstiden från ditt gamla jobb.

Beror också på om det finns någon relation mellan din nuvarande och blivande arbetsgivare.

Konkurrenter leverantör/kund osv...

Brukar vara ganska lätt att gå från leverantör till stor kund då lev inte vill riskera att tappa kunden. Sitter man på nyckelkompetens och vill gå till värsta konkurrenten så brukar det vara trögt

Du skriver inte vad du jobbar med så det är lite svårt att svara på

Jag jobbar med försäljning och då är det vanligt att det finns en konkurentklasul. Jag har 4 månaders uppsägning och kommer förmodligen gå så snart de hittat en ersättare, typ någon månad. Men går jag till en konkurent får jag 4 månaders karantän vilket innebär att jag inte får börja det nya jobbet innan dessa månader. Jag skulle förmodligen bli arbetsbefriad under dessa månader men inte kunna göra något mer än att vara hemma eftersom min arbetsgivare skulle kunna kräva att jag kommer in omgående. Jag kan även tilldelas en annan tjänst under perioden, typ sopa lagret för att jag inte ska kunna snappa upp viktig information. Bryter jag mot karantänen och börjar jobba tidigare är det ett fett vitesbelopp.. Jag hade tre kollegor som gick till vår värsta konkurent och deras vitesbelopp var på över 150 000 kronor.

Edit: FFF (Fula feta fingrar)

När du ska byta jobb nästa gång kommer sannolikt den arbetsgivaren att be om referenser från tidigare arbetsgivare. De kommer inte att vara snygga om du helt lämnat dem i klistret.

Att bara försvinna ser riktigt illa ut, och att riskera sitt rykte på arbetsmarknaden kan bli dyrt i längden.

• Super Administrators

Uppsägninstiden är inte samma om du säger upp dig eller arbetsgivaren säger upp dig. Oftast finns en liten parentes i anställningsavtalet att man följer för stunden gällande lag. Lagen har ändrats och beror om du blev anställd före 1998 på din ålder. Om du är anställd efter 1998 på antal år i firman.Mer om uppsägningstider, mm.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

Konkurrensklausuler är ofta bara ett litet hot som inte har juridisk giltighet.

Ungefär som de där små fina footers folk gillar att bifoga i sina mail att allt ovan är sekretessbelagt osv när de skickar skämtmail. EN jurist skall granska avtalet och det är inte säkert företaget har råd och ork att driva målet i domstol. Läs mer.

http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/0/0CF7853...62?OpenDocument

Är du med i facket så kontakta dem, de är dina personliga "jurister" och experter i alla arbetsfrågor. Det är vad du betalar dem för, så se till att få valuta för pengarna. Oftast är din arbetsgivare inte så påläst som de utger sig för att vara när de får möta folk som bara jobbar med sådana frågor och kan lagen, jmf med när de talar direkt med den underställde anställde.

Som egenföretagare med anställda i Sverige så tycker jag att du ska lyda Henke´s råd här ovanför.

Facket är Förjävliga :baskerHV: på ett bra sätt för en anställd.Du betalar för det använd dom....

Har både sparkat folk och haft folk som har sagt upp sig.Mycke som fixar sig i anställningsvillkor och uppsägningar när man börjar prata med facket.

Själv har jag alltid haft den inställningen att det alltid finns folk som är bättre.

Folk tror att dom är oersättbara men detta stämmer ej.

Även jag är ersättbar :P

mvh

Olaevil

Kan inte annat än hålla med ovanstående personer. Det allra bästa är ju om du och arbetsgivaren kan komma överens utan att dra in facket, om inte så är det ju till facket du betalar varje månad för att få hjälp med sådana här frågor.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...