Jump to content

Där vill jag vara

Vlad

Recommended Posts

Ja, det vore inte fel att få bläddra igenom det där arkivet en vecka eller två...

Är tokig i gamla kartor, för mig är kartan design när den är som bäst, fulländad, färglad och användbar.

Samlade ett tag på kartor modell äldre, men det är ju ingen billig hobby...

Börjar med att skrämma er.

Även DU är arkiverad. MuaHOhOh.

I egenskap av historiestudent så kan jag tipsa er som vill veta mer om era förfäder att just vända er till krigsarkivet, om det rör sig om folk som genomfört militärtjänst. För uppgifter före ca. 1810 bör man vända sig till Riksarkivet. England står i en klass för sig själv då redan från Normandie invaderande vikingaättlingen Willhelm Tell beordrade att man skulle göra en "Doomsday Book", d.v.s. samla alla tillgångar i landet som kunde beskattas, med det kom också att man skrev in alla män som kunde tas ut för krigstjänst. Men även i Sverige (och de delar som var under dess inflytande, Finland, svenska Pommern etc) har man varit väldigt duktiga på att föra statistik från myndigheternas sida, från och med 1720 så är den så att säga allomfattande. Redan före det hade kyrkan haft sina jordeböcker åtskilliga hundratals år. Där nedskrevs t.ex. vilket truppförband en soldat i socknen tillhörde. När man vet truppförbandet så kan man sedan fråga efter det förbandets mönsterrulla. Ett sätt att effektivisera detta från och med sena 1800-talet och efter "Turkiska kriget", och i synnerhet när man införde värnplikt var att skriva ner information på formulär. Sannolikt så fylls det i sådana formulär som arkiveras även idag, över folk som gjort sin värnplikt t.ex. Även om det kanske inte är i pappersformat.

Jag har själv haft en del att göra med det finländska krigsarkivet, som nog inte skiljer mycket från de svenska. Jag sökte information om min farfar som dog 1941 och blev lätt förvånad över hur mycket de hade om honom. De skickade 11 sidor med information till mig om honom! Förvisso var det krig och han deltog i strider etc. men ändå. Han var ju bara en "simpel" menig pansarvärnsmän i en infanteridivision.

Men för en menig i Sverige på låt säga tidiga 1900-talet som gjorde lumpen då så kan man säkert få ut 2-3 sidor med formulär som fyllts i under hans tid. Minst. Vid muck fick man ju en hel drös papper med betygen bara då, och det lär finnas kopior arkiverade av allt.

I egenskap av historiestudent så kan jag tipsa er som vill veta mer om era förfäder att just vända er till krigsarkivet. England står i en klass för sig själv då redan från Normandie invaderande vikingaättlingen Willhelm Tell beordrade att man skulle göra en "Doomsday Book"

Det var väl ändå William Erövraren?

Aaah givetvis... var i andra tankar.

Ganska stor skillnad mot danska vikingen Gånge-Rolfs i rakt nedstigande led framavlade Willhelm Erövraren förstås. Norra Frankrike blev en vikingaförläning sedan franska kungen genom ett smart drag gjort en viking och nordman, Gånge-Rolf till vasall. På så vis kunde vikingarna inte härja mer, och som de obildade barbarer vikingar var så uppslukades de snart av de mer civiliserades kultur.

Således kan man inte påstå att själve Erövraren var så mycket viking. Han var nu istället en bildad man som förstod att man måste nedteckna saker och ting. Därav Doomsday Book.

Hm. Ursäkta off-topic. Men inte mer än ovanståendes meningslösa jag-vill-ta-plats inlägg, och nu har ni dessutom lärt er en bra historia om varför Normandie heter Normandie.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...