Jump to content

Är det meriterande att vara med i HV vid ansökan till US ?


Guest karlsjohan_sederFALL_1234567890_

Recommended Posts

Guest karlsjohan_sederFALL_1234567890_

Ahh. som topic.

 

Är det meriterande att vara med i hemvärnet när man ansöker till utlandstjänst ?

 

Har sätt att man inte kan fylla i det någon stans på E-ansökningsblanketten på mil.se/int.

Om det är meriterande, hur vet US att man är med i HM?

Link to comment
Share on other sites

Ahh. som topic.

 

Är det meriterande att vara med i hemvärnet när man ansöker till utlandstjänst ?

 

Har sätt att man inte kan fylla i det någon stans på E-ansökningsblanketten på mil.se/int.

Om det är meriterande, hur vet US att man är med i HM?

 

Att vara med i hemvärnet är inte i sig meriterande, men det kan medföra fördelar i form av att man under övningar etc skapar kontakter med folk inom den gröna firman. Kontakter är A och O när det gäller att bli antagen till US.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att det inte är en merit. Snarare en nackdel i så fall. Hemvärnet är för de flesta (obs, inte alla) officerare en jävla lek o det är ju de som står för rekryteringen. Alltså, nämn inte att du är med i vår för länge sedan utspelade frivilligverksamhet.....

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag anser det är en merit i att vara med och ha ett visst intresse och bibehållandet av vissa kunskaper.

 

Dock anser jag det inte är av betydelse när du fyller i din ansökan, och att den som läser ansökan kommer bry sig om det i någon större utsträckning.

 

Att officerare ser på det som nån "lekskola" må kanske vara sant ibland, men det finns precis de som tycker precis den motsatsen också.

Link to comment
Share on other sites

Guest semper ad manum

Jag har snart varit på 3 missioner. Många är med i prostata gerillan men man pratar inte så mycket om det. Enda rådet är VAR INGEN MÖP och försök glänsa med kunskap. Då blir man bara illa omtyckt av alla. Tänk också på att det är inte lumpen du rycker in till. Alla är anställda på samma villkår.

Ha en trevlig mission.

Link to comment
Share on other sites

Jag är kompanichef inom Hemvärnet och det är många av mina soldater som bett mig om betyg/intyg för att söka sig till någon fjärran mission. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara en nackdel - tvärtom.

 

Det är dina personliga egenskaper som i första hand avgör, tror jag. Är du en möp och mupp så förstärks det intrycket av att du är med i HV. Och omvänt: är du en mogen och bra kille/tjej så förstärks intrycket av dina positiva egenskaper av att du är engagerad i HV.

 

 

/Ola

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag skulle vilja påstå att det inte är en merit. Snarare en nackdel i så fall. Hemvärnet är för de flesta (obs, inte alla) officerare en jävla lek o det är ju de som står för rekryteringen. Alltså, nämn inte att du är med i vår för länge sedan utspelade frivilligverksamhet.....

 

Skulle frivilligverksamheten vara utspelad? Idag är det snart det enda försvar vi har kvar. Motiverade killar/tjejer jobbar hårt i det tysta för att bibehålla sin kunskap men får inte mycket uppskattning för det. Kan inte hålla med om att den är utspelad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...