Jump to content

Nån annan som såg uppdrag granskning (2005-11-08)


Recommended Posts

@Fk Satan

Borde inte rimligen den ansvarige båtchefen på den påkörda båten kunnat åtalas också? Denna har ju tillåtit/missat att en andra vpl befunnit sig uppe vid lavetten.

 

Jupp det borde han kunna bli, eftersom han ansvarar för båtens framförande. Men på samma sätt skall blågul/övningsledare för detta moment kunna bli åtalad eftersom han "borde" ha kunnat handlat så att olyckan inte hade uppstått. Genom att i säkerhetsanalys, blågul styrning osv kommenderat en lägre fart genom sundet. Eftesom detta sund tydligen används ganska ofta av amf1 så skulle övningsledare ha haft kännedom om mängden fritidsseglare här och därmed sagt att hösta hastighet genom sundet är XX knop.

 

Så Det finns minst 3 ansvariga för dessa två dödsfall så som jag ser det.

 

1, B1:an som tappade uppmärksamheten framåt.

2, Föraren av första båten eftersom han inte uppmärksammade brottet mot säkerhetsföreskrifterna ombord på sin båt.

3, Övningsledaren/blågul som skulle ha förutsett att det kunde vara söndagsseglare ute i detta sund och givit en styrning om lägre fart genom detta sund/högre uppmärksamhet vid denna passage.

 

personligen anser jag att övningsledaren per automatik bär ett ansvar för olyckan. Övningsledaren bär alltid ansvar för olyckor som inträffar som han skulle ha haft möjlighet att motverka. B1 bär ansvar för bristande uppmärksamhet framåt (orsaker till detta går att diskutera långt och länge)

Link to comment
Share on other sites

@Fk Satan

Borde inte rimligen den ansvarige båtchefen på den påkörda båten kunnat åtalas också? Denna har ju tillåtit/missat att en andra vpl befunnit sig uppe vid lavetten.

 

Jupp det borde han kunna bli, eftersom han ansvarar för båtens framförande. Men på samma sätt skall blågul/övningsledare för detta moment kunna bli åtalad eftersom han "borde" ha kunnat handlat så att olyckan inte hade uppstått. Genom att i säkerhetsanalys, blågul styrning osv kommenderat en lägre fart genom sundet. Eftesom detta sund tydligen används ganska ofta av amf1 så skulle övningsledare ha haft kännedom om mängden fritidsseglare här och därmed sagt att hösta hastighet genom sundet är XX knop.

 

Så Det finns minst 3 ansvariga för dessa två dödsfall så som jag ser det.

 

1, B1:an som tappade uppmärksamheten framåt.

2, Föraren av första båten eftersom han inte uppmärksammade brottet mot säkerhetsföreskrifterna ombord på sin båt.

3, Övningsledaren/blågul som skulle ha förutsett att det kunde vara söndagsseglare ute i detta sund och givit en styrning om lägre fart genom detta sund/högre uppmärksamhet vid denna passage.

 

personligen anser jag att övningsledaren per automatik bär ett ansvar för olyckan. Övningsledaren bär alltid ansvar för olyckor som inträffar som han skulle ha haft möjlighet att motverka. B1 bär ansvar för bristande uppmärksamhet framåt (orsaker till detta går att diskutera långt och länge)

 

"skulle ha förutsett att det kunde vara söndagsseglare ute i detta sund och givit en styrning om lägre fart genom detta sund/högre uppmärksamhet vid denna passage"

 

Hur många sund tror du det finns i skärgården och hur mycket fritidsbåtar? Om du ställer detta krav på övningsledaren så gäller det väl även för övningar på land dvs, Om en trafikolycka inträffar i en korsning så skulle övningsledaren vara ansvarig för att han inte beordrat lägre fart i korsningen än gällande hastighetsbegränsning eftersom att han inte förutsett att det var mycket söndagsbilister ute.

 

Vem tror du skulle vilja vara övningsledare under dom premisserna?

Link to comment
Share on other sites

Det var en tragisk olycka. Sånt som tyvärr ibland händer. Några brott mot reglerna och någon stunds ouppmärksamhet tillsamans med en ledning som skulle ha tryckt hårdare på säkerhetsreglerna. Ostskivorna passade perfekt så att ett hål uppstod som pinnen kunde gå igenom. Teorien beskriver flera lager med ostsskivor. Dessa ostskivor har hål i sig och dessa rör sig slumpmässigt i planet. De olika ostskivorna representerar olika delar i systemet som bidrar till osäkerheten. Första lagret kan vara ledningen, andra lagret kan vara serviceverkstaden, tredje lagret utbildnignsinstitutionen, o.s.v. Hålen är säkerhetshål och olyckan strävar efter att penetrera ostskivorna. Ostskivorna kan i vissa fall hamna så att olyckan får fritt tillträde igenom osten och då händer det något.

 

Med andra ord alla hade ett ansvar för att olyckan hände, man hadde innan olyckan vidtagit åtgärder för att minska risken men likt f*rbenat händer det. Vi måste lita på att alla gör så gott dom kan och inte medvetet försöker öva ihjäl varandra. Därför är det meningslöst att leta syndabockar.

 

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1368.aspx

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Att quota inlägg ville inte fungera så här är lite synpunker på tidigare inlägg

 

Jag ser att det skulle vara både säkrare och effektivare med att ha anställda båtförare. Som nu så är ju inte båtförarna klara förän i slutet av utbildningen. Hade varit mycket bättre om man kunde utnyttja båtarna tidigare i utbildningen genom att anställa värnpliga som kör båtarna motsv.

 

Jag tycker att det var fel att låta föräldrarna uttala sig om saker som de bara visste genom andrahands information, altså sådannt de inte har kunskaper i för att kunna uttala sig. Samma sak gäller åklagare som började snacka om att man inte hade brutit mot regler mm, när man i själva verket hade det. Kändes som att Uppdrag Granskning svalde allt föräldrarna sa, "de är ju föräldrarna, de måste ha rätt" medan man ifrågasatte FM.

 

Sen tycker jag att det hade varit bättre om FM, polis, åklagare och haverikomissionen hade gjort en gemensam utredning. Nu verkar det bara som att inget vet någonting och bara hänvisar till varandra.

 

Med tanke på den erfarenhet man har av övningar under sommaren så borde man veta hur mycket båtar det är ute och därför så borde man också ha haft säkerhetsföreskrifter som reglerar farterna i trånga och väl använda farleder. Därför ser jag övningsledningen eller dom som styr detta som delvis ansvariga.

 

Sen frågar jag mig: Den påkörda båten, var den tvungen att tvärbromsa hade den inte kunna sakta ner lite långsammare?

Link to comment
Share on other sites

Blev rätt irriterrad av programmet för det första letandet efter synda bockar och för det andra att använda de ledsna och skakade föräldrarna för att vinna sympati för sina teorier, mycket fult och oprofessionellt. Kam Grenstad och C amf1 gjorde bra intryck men C3 ssflj kändes rätt förvillad och försökte mest skydda sitt förband.

 

Ur ansvars synpunkt är FC korvett och Båt C 90h jämställda men FC korvett har så mycket ansvar som tex vapen insatser, personalen som arbetsgivare mm. Att säga att det finns reglementerade avstånd är ren lögn, avstånd sätts och anpassas till väder, utbildning fartygstyp mm.

 

Jag tycker personligen att olyckan känns som en vanlig form av bilolycka i bilkö när en förare för en sekund tappar uppmärksamheten.

 

Jag kan inte annat än jämföra med en tragiska robotbåtsolyckan 91då två rbb krockade i högfart och en vpl klämndes ihäl i pjäsen på en av båtarna. Igen fälldes och ingen hade gjort fel, olyckan var en så sak som händer när man övar för kriget som fljc (Göran Frisk) sa. Man såg visserligen över sina rutiner mm men man kan i teorin öva på samma avancerade sätt idag och FC anser att säkerheten uppfylls.

 

Att skylla på Plutonchef är lite lustigt också, B1an körde och mig veterligen finns inget krav på att Plutonchef skall även ha uppsikt över navigeringen bär båtchefen anses färdigutbildad. Att ha 1000timmar som ManO är rätt mycket i mina ögon. Alla kan vi missa och det är tragiskt när olyckor händer.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...