Jump to content

Varför stänker det alltid rakt upp..

Vakten_F4

Recommended Posts

Jag satt och tittade på den eminenta serien Mythbusters på Discovery tidigare ikväll och kom att tänka på en sak, hur kan det komma sig att vattnet alltid stänker rakt upp när man skjuter mot en vattenyta även om projektilbanan är allt annat än vinkelrät mot vattenytan?

:/

Jag satt och tittade på den eminenta serien Mythbusters på Discovery tidigare ikväll och kom att tänka på en sak, hur kan det komma sig att vattnet alltid stänker rakt upp när man skjuter mot en vattenyta även om projektilbanan är allt annat än vinkelrät mot vattenytan?

:/

Laws of physics.

:P

Antagligen pga att vattnet eller all vätska reagerar så vid träff oavsett vinkel, sand och is reagerar på samma sätt. Vill minnas att jag sett en uträkning på detta phenomen någonstans skall kasta ett öga på det under morgondagen.

Antagligen pga att vattnet eller all vätska reagerar så vid träff oavsett vinkel

Ja det har jag redan empiriskt bevisat, men jag undrar ju varför! :baskerHV:

Jag antar att beräkningens omfattning och tveksamma samhällsnytta är helt i klass med den som bevisade varför och hur duschdraperiet dras inåt i duschen.

Så kasta ögon du, jag är nyfiken! :huh:

Resultatet de fick fram var ju annars ganska intressant. När dom använde vapen med lägre utgångshastighet (runt 300m/sek) var kulan fortfarande farlig efter 2 m i vattnet. När dom sedan testade militära vapen (5.56 och 12.7 :baskerHV: ) splittrades kulan och bitarna sjönk till botten redan efter 90 cm.

Jag antar att beräkningens omfattning och tveksamma samhällsnytta är helt i klass med den som bevisade varför och hur duschdraperiet dras inåt i duschen.

Så kasta ögon du, jag är nyfiken! :huh:

Är inte det för att luften i duschen värms upp av vattnet och stiger upp och försvinner ut mellat taket och draperiet och kall luft sugs in nere vid golvet och drar med sig draperiet innåt. :huh:

Oj...5 st och i en mening :P

Skulle tro att det har med det faktum att vattenytan alltid är horisontell, och att mängden vatten som förflyttas av kulan är betydligt större än det lilla av vattnet som träffas av kulan, då uppstår ju viljan hos vattnet att flytta på sig och det lättaste är ju rakt från(90 graders vinkel) den massa som den befinner sig i.

När ett föremål träffar vattnet så trängs vattnet undan och ett tomrum uppstår bakom föremålet. Vattnet kommer då att rusa in från alla håll för att fylla tomrummet. När vattenmassorna möts i mitten så har de fått en massa rörelseenergi. Denna energi måste ta vägen någonstans. Det enklaste är rakt uppåt eftersom det är i den riktningen motståndet är minst.

Det är för övrigt samma effekt som skapar sprängstrålen från en RSV-laddning. Sprängaserna kommer in bakifrån och från sidorna. När de kolliderar i mitten så kan de sedan bara försvinna frammåt.

Aktion och reaktion.

Reaktionskraften eller normalkraften verkar alltid vinkelrät emot planet, alltså vattnet.

När kulan träffar vattnet med en viss kraft kommer vattnet tyrcka tillbaka så mycket det kan rakt upp => fontän.

Detta är naturligvis inte hela sanningen men det är grundläggande.

Samtliga: Det här forumet är svårslaget! Tackar för svaren!

Resultatet de fick fram var ju annars ganska intressant. När dom använde vapen med lägre utgångshastighet (runt 300m/sek) var kulan fortfarande farlig efter 2 m i vattnet. När dom sedan testade militära vapen (5.56 och 12.7 :Malaj: ) splittrades kulan och bitarna sjönk till botten redan efter 90 cm.

Don't use a cannon to kill a mosquito? :) Mycket intressant. Fast jag undrar om inte kulorna ändrade riktning när de passerade vattenytan och därmed missade i nåt av fallen. Hade varit intressant med en höghastighetskamera under vattnet..

Är inte det för att luften i duschen värms upp av vattnet och stiger upp och försvinner ut mellat taket och draperiet och kall luft sugs in nere vid golvet och drar med sig draperiet innåt. :huh:

Prova med kallvatten får du se... :D

Prova med kallvatten får du se... 0:)

Minns jag fysiklektionerna på gymnasiet rätt så är det inte temperaturen på vattnet som är orsak till detta obotliga i-landsproblem. Det ska tydligen vara så att när varje enskild vattendroppe accelerar bildas en luftström/virvel kring droppen, och denna luftström/virvel gör att draperiet sugs inåt.

Ska man vara riktigt, riktigt petnoga så är inte vattenytan horisontell... :o

Vad är den då, vertikal?

Närå, men horisontell -måste- den ju vara, eftersom den kontast följer jordens konturer, oavsett hur den ligger. Ordet "horisontell" är ju i sig rätt intressant eftersom det normalt syftar på något som befinner sig plant, dvs 0 gradigt. Men rent logiskt sett så borde ju horisontellt betyda att något är svagt krönt, precis som den RIKTIGA horisonten. Den är ju inte "platt" utan böjer sig lite svakt när man ser den på håll.

Fast... det är ju min bild av hur en horisont ser ut eftersom jag bor i ett ganska så platt land. Men om man skulle fråga en medborgare i Nepal hur hans horisont ser ut så har nog den personen en helt annan bild av "horisontellt"... :P

Vad säger du Frippe? Är du från Himalaya?

Nja, ja, joe, ber om ursäkt för det där.

I sena nattstunden och med ögon som håller på att klappa ihop så kommer man att tänka en tanke som bara ÄR för rolig och vill delge denna med andra.

Men som sagt, missade målet med 100 meter grovt. Vet faktiskt inte ens själv vad jag tänkt när jag skrev inlägget enligt ovan.

Ta bort det, ta bort mej, jag vill sova.... :D

Det är ju därför man "limmar" fast draperiet mot badkarskanten genom att blöta ned det i de nedersta regionerna.... :P

Äh, dra draperiet på utsidan istället, så slipper du det problemet (men får ett annat) ;)

Hursomhelst så hatar jag halvlösningar som att duscha i badkaret. Visserligen skönt att ha ett badkar, men duscha gör jag helst i just en dusch.

Hursomhelst så hatar jag halvlösningar som att duscha i badkaret. Visserligen skönt att ha ett badkar, men duscha gör jag helst i just en dusch.

Försök bada i duschen innan du klagar! :P

(jägartips: att ha för vana att inte somna på golvbrunnen minskar risken för vattenskador. :} )

Anledningen till att det stänker rakt upp är ju därför att det redan är blött rakt ned!

Är det inte det som kallas Diffusion på "Fysik språk" ??

Nån som vet? :banana

Nej, det är inte diffusion. Diffusion är, enkelt uttryckt, när en egenskap (t.ex. koncentration) i ett system jämnas ut.

Hittade förresten något på Wikipedia som förklarar diffusion närmare, ifall du är intresserad 8-/

Diffusion

Anledningen till att det stänker rakt upp är ju därför att det redan är blött rakt ned!

Är det inte det som kallas Diffusion på "Fysik språk" ??

Nån som vet? :camo:

Nej, det är inte diffusion. Diffusion är, enkelt uttryckt, när en egenskap (t.ex. koncentration) i ett system jämnas ut.

Hittade förresten något på Wikipedia som förklarar diffusion närmare, ifall du är intresserad :Malaj:

Diffusion

Tackar !!!

Lite kunskap så här på söndagen satt inte fel!

Skönt med folk som har koll på läget!!! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...