Guest Posted November 25, 2002 Report Share Posted November 25, 2002 är det någon här på forumet som sysslat något med klättring? inomhus utomhus och mycket gärna alpint, bestigit något berg? har långt framskridna plander på att börja klättra nämligen så de skulle va kul o reka terrängen här på forumet efter spindelmän. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 25, 2002 Report Share Posted November 25, 2002 Jag klättrar. Bär dock bara den tighta spindelmannendräkten när jag åker skidor och inte när jag klättrar. Blir så himla osnyggt annars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted November 25, 2002 Report Share Posted November 25, 2002 är det någon här på forumet som sysslat något med klättring? inomhus utomhus och mycket gärna alpint, bestigit något berg? har långt framskridna plander på att börja klättra nämligen så de skulle va kul o reka terrängen här på forumet efter spindelmän. Inte mycket klättring, men relativt stor erfarenhet av firning om det kan hjälpa dig. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted November 25, 2002 Report Share Posted November 25, 2002 Har klättrat en gång. Vi hyrde en sån där äventyrsguide här i krokarna, det var lite amatörmässigt, inte direkt några svindlande höjder. Däremot har jag kört firning några ggr (heter det rapellering, eller är det bara något man gör från helikopter?). Bla en gång var det från en klippa som var dubbelt så hög som den högsta tall. Jag var skitskraj, men det gick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted November 25, 2002 Report Share Posted November 25, 2002 Har klättrat en gång. Vi hyrde en sån där äventyrsguide här i krokarna, det var lite amatörmässigt, inte direkt några svindlande höjder. Däremot har jag kört firning några ggr (heter det rapellering, eller är det bara något man gör från helikopter?). Bla en gång var det från en klippa som var dubbelt så hög som den högsta tall. Jag var skitskraj, men det gick. Firning är istort sett samma sak. För mig spelar det ingen roll, för en messerschmidt kan det förklaras med att rappellering syftar mer till avstamp ansatsvis från vägg eller motsv. FM skiljer inte på detta utan kallar det för firning. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Kört en del klättring jag med, kul.. bör få tummen ur och köpa prylar, så att man kan köra på ordentligt nästa sommar. Kört rätt mycket firning, framåt, bakåt och upp-och ner, tycker det är betydligt roligare än att klättra, inte lika jobbigt heller.. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 ok! nån som har något tips nu i starten av "karriären"? :P något som verkar vara jävligt svårt e att hitta någon replagskamrat bara... ??? 111 SSK: vad är det för klättring du sysslar med? ett boktips för äventyrslystna: Jon Krakauers "Tunn luft" handlar om bestigning av Mt Everest. Mkt bra!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazon Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Om du inte klättrat förr, råder jag dig till att börja inomhus klättra med topprepssäkring, och sedan börja klättra utomhus med toprepssäkring, bouldra mycket under tiden för att slipa upp tekniken. Kort råd bara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Jag vet inte riktigt vad det kallas men syftet är att komma upp för en bergvägg/klippvägg. Använder rep och sele och lite annat. Brukar klättra nere i alperna, här hemma klättrar jag på vägg ibland (och ibland får min flickvän mig till att klättra på väggarna ;) ). Har klättrat lite is och vinterklättring också under min skidlärarutbildning i Frankrike samt när jag har varit ute på turer. Firning och repellering är exakt samma sak. Tekniken med att studsa ut från bergväggen/klippväggen är bara en kvarleva från förr när inte samma utrustning fanns. Det blev så varmt om händerna ock ljumskarna då ;) om man inte bromsade upp. Dessutom underlättar det fortfarande att man inte får för mycket fart vid längre sträckor och att ta sig förbi svårare passager (överhäng osv). Mazons tips var bra. Börja inomhus med toppsäkring. Klättra enkla saker men försök göra dessa bra (utveckla din teknik och använd så lite styrka som möjligt). In med röven! Använd benen. Tre fasta punkter alltid! (Varje punkt = hand eller fot, dvs totalt fyra punkter). Använd inte knän, armbågar och lår för att fuska. Ha det så kul! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazon Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 111 ssk bat, är du utbildad bergsguide eller missförstod jag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Njaa nästan. Jag är skidlärare. I Frankrike är två av de fyra åren på skid repektive bergsguideutbildningen gemensamma. Guiderna ska ju kunna åka skidor och vi ska kunna använda rep och annan utrustning som skidlärare. Den högalpina delen och en del andra moment är gemensam på ENSA i Chamonix. De två andra åren ägnar vi oss åt att tävla och göra massa prov samt pedagogisk utbildning. Guiderna håller då på med träning och liknade prov inom alpinism. Så svaret är nej, jag är inte bergsguide utan skidlärare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazon Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Ok, kom och tänkta på en vän bara som skulle utbilda sig till bergsguide i FRA. och det skulle ta 7år, plus goda franskakunskaper innan utbildningens start, har du jobbat som skidlärare runt om i sverige något? Håller själv nämligen på att utbilda mig till äventyrs guide, dock på gymnasienivå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Kontakta en klätterklubb och gå en kurs. Både roligt och nyttigt. Skall du fuska med toppsäkringar på färdigbultade leder eller toppsäkra på klätterväggar så kan kursen vara överflödig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Har klättrat en gång. Vi hyrde en sån där äventyrsguide här i krokarna, det var lite amatörmässigt, inte direkt några svindlande höjder. Däremot har jag kört firning några ggr (heter det rapellering, eller är det bara något man gör från helikopter?). Bla en gång var det från en klippa som var dubbelt så hög som den högsta tall. Jag var skitskraj, men det gick. Rappelering=Svengelska för firning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Ok, kom och tänkta på en vän bara som skulle utbilda sig till bergsguide i FRA. och det skulle ta 7år, plus goda franskakunskaper innan utbildningens start, har du jobbat som skidlärare runt om i sverige något? Håller själv nämligen på att utbilda mig till äventyrs guide, dock på gymnasienivå. Då får du hälsa din vän att om han inte är dum i huvudet, hyfsat ambitiös och planerar sin utbildning så tar den fyra år. Om man vill och är riktigt jäkla långsam kan man dra ut den till 12 år utan att behöva göra några omprov... ;) Franska var väl inget större problem för mig eftersom det är ett av mina modersmål. Kan man inte franska är det i stort sätt omöjligt att klara utbildningen. Även om de fransoser som går utbildningarna är de smartaste på jorden är det nödvändigt eftersom man i Frankrike har kvar muntliga examenina. Har aldrig jobbat i Sverige som skidlärare och ser inte anledningen heller. Dålig skidåkning och alldeles för dåligt betalt. Desutom var skidlärarutbildningen en kul grej. Har läst till civilekonom som jag är klar med i Januari (jippiiiii). I ärlighetens namn har jag inte hämtat ut mitt examensbevis i Frankrike än. Känns lite saftigt att betalu motsvarande 40000 kronor för en bronsmedalj och ett papper. (slapp betala min utbildning hos Ensa mot att jag betalar när jag plockar ut mitt diplom. ksitbra om man ska jobba som skidlärare då det ramlar in så mycket första månaden men lite jobbigt annars) Förresten. Du kan inte slänga ihop ett bra allround träningsprogram till mig? Måste komma ur min träningskoma! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Rappelering=Svengelska för firning. Den korrekta termen på svenska är väl Reppelering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Rappelering=Svengelska för firning. Den korrekta termen på svenska är väl Reppelering? Svar nej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Det är uppfattat. Vilket är det engelska uttrycket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 ok! kul att det är ett par som pysslar me klättring o liknande iaf 111SSK: "you´ve got mail" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Det är uppfattat. Vilket är det engelska uttrycket? Rapelling= engelska Rap-ell stöta, utstöta.= Stöta ifrån något. Rappellera från en helikopter eller bro är svårt om man ska märka ord. Dock kan man fira sig ner. Firning kan också skötas av en kamrat som styr replängden från ex hustak med dubbelrep. Ett bra exempel på detta är SAS och irakiska ambasaden. hehe Iranska menar jag. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Om din översättning stämmer Casca så är det korrekta Svenska ordet för "Rappelering" --> REPELLERING enligt Nordstedts Svenska Ordbok och SAOL. I båda har det betydelsen att stöta i från. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Om din översättning stämmer Casca så är det korrekta Svenska ordet för "Rappelering" --> REPELLERING enligt Nordstedts Svenska Ordbok och SAOL. I båda har det betydelsen att stöta i från. Ja det stämmer. Rappellering är en felaktig svengelsk misstolkning. Rapelling=Repellering. Tack för ditt stöd i det svenska språket. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Om din översättning stämmer Casca så är det korrekta Svenska ordet för "Rappelering" --> REPELLERING enligt Nordstedts Svenska Ordbok och SAOL. I båda har det betydelsen att stöta i från. Ja det stämmer. Rappellering är en felaktig svengelsk misstolkning. Rapelling=Repellering. Tack för ditt stöd i det svenska språket. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 Aldrig funderat på skillnaden mellan firning/rapellering etc. tänk vad man kan lära sig på SoldF.com.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.