Jump to content

Recommended Posts

Efter ett tungt motionspass nyss upplever jag att jag har svårt att andas, jag har alltid haft svårare på långdistans än de andra när jag lirade fotboll och vi körde konditionsträning.

Men jag har aldrig misstänkt att det skulle kunna vara astma. men idag när jag körde 2-3kilometerspass på runt 10 upplever jag ett pipande ljud när jag andas, och jag mådde riktigt dåligt när jag var färdig. Fick lägga mig ner (kände mig yr)

Jag vet inte varför jag fortsatte, men jag försökte väl köra så mycket som möjligt.

Tänkte kolla detta hos någon läkare, ska fixa tid och så bara.

Till frågan; OM jag har astma, då kan jag glömma vpl i något jägarförband va?

Jag har bra syn (fullt), enorm motivation, bra hörsel, stark vilja och är allmänt gullig-

Väger detta upp eventuell astma?

:( :huh:

Edited by twintip

Guest Fågel Fenix

>>Twintip

Tyvärr så verkar det vara ganska svårt med en mer fysiskt krävande tjänst med astma. Dock skall man aldrig säga aldrig! Nu vill jag inte jämföra mina problem med astma, för det har jag aldrig haft men dock så har jag haft problem med dålig rygg, dåliga knän, kass syn(fortf.). Min dåliga rygg har jag tränat bort, knäna har jag fixat med inlägg i skorna, synen räckte precis till det jag ville bli. Och idag står jag här med en placering som FBJ-aspirant i jan. När jag mönstrade trodde jag inte att det fanns en chans att jag ens kunde få göra en jobbigare tjänst, så det är inte dags att ge upp än!

Tipset är ju dock att inte under några omständigheter "glömma" att nämna att du har astma för läkaren, det funkar inte i längden!

Lycka till! och glöm inte att vad du än får för tjänst så blir den inte roligare än vad du gör den till! :lala:

//Högberg stolt FBJ aspirant

Lite dumt att ta ut förlusten i förskott också, kan samtidigt vara att jag hade käkat en jävla massor en timme innan löpningen. Har ju inte haft problemet tidigare, får testa ikväll innan jag ätit något större mål, sen kan jag nog rättså lätt fastslå om det är astma eller inte.

Riktigt tråkigt om det skulle vara så, pallade inte skolan idag tack vare denna "småsak". Försov mig och hade inte motivation att gå dit senare.

EDIT: Grattis till FBJ tjänsten

Edited by twintip

Astma är en långvarig sjukdom och inte något som dimper ned som en förkylning och sedan försvinner efter nån vecka. Har du astma lär du märka en långvarig försämring av luftvägarnas funktion.

Du skulle ta och prata med skolsköterskan om det fortsätter, om det visar sig att du har astma så är det ingen ide att lida i onödan.

Jag fick själv en feldiagnos när jag var 18, läkaren trodde jag hade astma. Visade sig vara lunginflammation som jag ådrog mig när jag perssade mig för hårt genom att springa på vintern.

Personligen tror jag du körde lite för hårt i kombination med en förkylning. Det har hänt mig med, man går in i väggen, sen fungerar allt som vanligt efter någon dag.

Hmm, astma kan jämföras med att andas genom ett sugrör väl? Hur kändes andningen, var det bara ren yrsel och pip, eller fick du väldigt svårt att andas?

Har läst någonstans att astma ska vara väldigt mycket psykologiskt, men jag antar att det är en, till stor del iaf., myt?

EDIT

Passar på att fråga min fråga från den där KJ-tråden, här istället:

Hur pass lätt går det att märka att man har pollenallergi? Alltså befäl osv.

Jag har en väldigt "lätt" pollenallergi, brukar inte vara värre än en vanlig lätt förkylning, om ni fattar. Och kan träna på precis som vanligt osv. Är det möjligt att klara en KJ-utbildning då? Någon som har erfarenhet? :D

Jag vet att om man nämner detta för läkaren så är det i princip kört med allt vad jägare heter, och jag vet att man också ska vara så sanningsenlig som möjligt för dem på mönstringen... fan vad kluven jag är alltså. :/

Edited by bartil

Tycker du ska gå till Vårdcentralen och göra blåstestet..

Jag har haft liknande symtom, men mitt visade sig vara Twar + pollen-allergi

När jag sprang så tjöt det, blev helt knäckt..

Gjorde astma testet totalt 4 gånger under en 6månaders period och jag fick toppen resultat varjegång..

Det jag tycker du ska göra nu är..

Vårdcentralen:

Twar test

Astma Test

Allergi Test (Pollen osv.. kanske inte finns så här dags men finns mycket annat som påverkar, damm osv.)

Det finns allergisk astma, det jag tycker du ska göra är om du har någon allergi är att påpeka att du vill ha lite mediciner =), jag fick ut enhel del Bricanyl 0,5mg för Pollenallergi.. Jag låg inne som Amfibiesoldat och jag klarade alla fyskrav som ställdes på en för att få baskern, och då bland de bättre tränade.

Twar symtom: Ovanlig trötthet, "gå in i väggen" , rastlöshet, Andningssvårigheter, andnöd.

Det är definitivt inte kul och ha twar, jag mådde piss i 6 månader, gick till special läkare i turkiet, de antydde på allergisk astma, sen i sverige så gjorde jag flera tester ekg m.f.l som visade sig att jag frisk..

Då krävde jag av läkaren att ta ett blodprov för Twar, han blå nekade att jag hade det, jag tvingade honom att ta det, till slut gick han med på det, 1 vecka efter läkarbesöket ringer han upp mig, "Du har Diagnos Twar", inte nog med det, han ger mig fel antiobitoka som jag käkar i 1vecka i helt onödan, och påpekar att det är xxxxxxx antibiotikan som jag bör ta, nej nej säger han, och så ber jag honom kolla upp det, dagen efter så får jag receptet laggt på apoteket för den och hämtar ut det glatt, har inte alltför tilllit för läkare, klarar mig bättre själv bara jag själv får välja =)

(hehe sorry inte meningen och ta ut min ilska här och skriva en bok om händelsen men så du vet vad läkaren kan påstå om du helt plötsligt säger att du vill att han ska ta ett twar test. )

Kan ju oxå påpeka att i lumpen , så kan du suga ur dem på medicinerna , gratis.. jag fick väl ihop 5tuber under hela värnplikten och det räcker ett tag, att utgångsdatumet har gått ut på dem 2 sista är inget jag oroar mig för, då effekten av bricanyl endast blir sämre , ju äldre den blir..

Har du några frågor, så kan du messa mig, ställer gärna upp om frågor och oklarheter, samt medicinkunskap =)

Edit svar till Bartil:

Nämn definitivt inte något om din pollenallergi under mönstringen då kan du direkt glömma J tjänst.

Har du pollen allergi tycker jag att du ska tänka efter själv, klarar du dig galant under fysisk och psykisk press, med lite mediciner så kör på det, men på eget ansvar. Samma sak gäller här, få tag på en flaska bricanyl, receptfri pollenallergi tabletter, (testa dig fram vilken som ger bäst effekt för just dig).

Edited by Greenment

Jag låg inne som Amfibiesoldat och jag klarade alla fyskrav som ställdes på en för att få baskern, och då bland de bättre tränade.

Man får alltså, t.o.m officiellt, ha pollenallergi som amfibiesoldat?!

MM man hamnar under tjänstbarhet B , vilket amfsoldater kan placeras i, jag försökte förtvivlat bli Jägare men blev nekad till detta, pga att jag sa att jag "Tror att jag har pollenallergi"

Men som pollenallergiker kan du få det svårt att bli placerad under Skytte ex.

men men lika väl nöjd med min utb i alla fall.. :/

Edited by Greenment

Aha, det låter ju riktigt nice, amfibiesoldat är nämligen mitt andra val efter jägare, som jag har tänkt ut nu iaf.

Vill iofs. helst bli amfibieskyttesoldat då, men mitt "andraval" på den utbildningen blir nog granatkastare... hur är det med allergin där?

Och du som vet... hur är det med synen på amfsoldat?

Det är ingen astma, joggade både igår och hem från skolan idag.

Inga andningsproblem! Var nog någon typ av utmattning + ätit mycket.

Hade ryggsäck till skolan idag (många stora böcker)

och var smart nog att trycka ner jackan i den när jag skulle gå hem (1.5 km)

Så jag provade jogga med den på. (Cirka 10 kg)

Riktigt stor skillnad på med eller utan ryggsäck. Benen blir betydligt mer belastade!

Mitt problem (som jag vet säkert att jag har) är Björkallergi.

Greenment

tack för långt bra svar!

jag har inte hört talas om Bricanyl 0,5mg tidigare!

Hur funkar det? är det en såkallad allergispruta?

Verkar det länge? om vi säger att den funkar 6 månader, blir man då sämre ju närmare 6 månader man kommer?

har nu någon typ av tabletter jag tar året om (Aerius)

tar de både för att jag tidigare hade kvalsterallergi och för björk och sälg-allergi.

(bara björk som märks om jag tar tabletterna)

bartil

hehe :Malaj: hoppas du kommer in där du vill, håller med om att amfibie också verkar "kul"!

jag själv har inga första och andraval.... eftersom det inte är jag som väljer :baskerHV:

Men helt klart vore jägare/amfibie eller något annat jobbigt riktigt "kul".

kul i parantes för att det antagligen mest blir jobbigt :) men jobbigt = kul! (när man vant sig)

Mönstrar du 06? lycka till!

Edited by twintip

I sin vanligaste form inhaleras Bricanyl när andningsbesvär uppstår, men det finns även andra varianter än inhalationspulvret.

img000064b.jpg

Bricanyl inhalationsaerosol 0,25 mg/dos

Bricanyl Turbuhaler® inhalationspulver 0,25 och 0,5 mg/dos

Bricanyl suspension för lösning 2,5 och 10 mg/ml

Bricanyl oral lösning 0,3 mg/ml

Bricanyl tabletter 2,5 och 5 mg

Bricanyl injektion 0,5 mg/ml

Bricanyl depottabletter 5 och 7,5 mg

(och det har jag snott härifrån)

Edit: Som jag förstått det är injektionsvarianten inte till för långvarig effekt utan för de tillfällen när man inte klarar av att andas in pulvret eller svälja tabletterna eller lösningen.

Edited by LT

Edit svar till Bartil:

Nämn definitivt inte något om din pollenallergi under mönstringen då kan du direkt glömma J tjänst.

Har du pollen allergi tycker jag att du ska tänka efter själv, klarar du dig galant under fysisk och psykisk press, med lite mediciner så kör på det, men på eget ansvar. Samma sak gäller här, få tag på en flaska bricanyl, receptfri pollenallergi tabletter, (testa dig fram vilken som ger bäst effekt för just dig).

Alltså, jag har redan (av någon anledning) skrivit på den där hälsoblanketten, som man ska ha med sig till mönstringen, att jag inte har några allergier överhuvudtaget. Med bläck, så jag kan inte sudda ut det heller. Och man kan ju inte gärna "ångra sig" på mönstringen, så de förstår att man hade tänkt ljuga typ... eller jag vet inte, men det känns inte så bra iaf. :D

Fysisk press (eller press vet jag inte, men hård träning) klarar jag utan problem, psykisk press såsom jägartjänst har jag såklart aldrig varit i närheten av, så jag kan inte svara på det. Om man kan jämföra min pollenallergi med lätt förkylning så gör jag det. :/

Det enda problemet är ju nysningarna, som sagt inte speciellt mycket, men ändå... hur tror ni befäl reagerar på nysningar, man kan ju trots allt nysa utan att vara allergisk?

Jag "klarade mig" utan några tabletter i våras (björkallergi-perioden) även om jag tog någon Clarityn då och då, märker ingen nämnvärd skillnad dock.

Skitsamma, kan, tyvärr, nästan glömma jägartjänst ändå tack vare min närsynthet (om jag inte klarar syntestet såklart)... men amfibiesoldat är, som sagt, mitt "andrahandsval" av de jag får välja själv så att säga!

twintip: Nej, jag mönstrar om en vecka, 17/11, i Kristianstad. :camo:

twintip

Om problemen återupstår så kan en bra sak att kolla om någonting som du är alergisk mot (men kanske inte vet det) kommit in i din dagliga miljö då kan dina symtom berop på allergi +annsträngning. Lättaste sättet att göra dettta är att åka iväg några dagar och se om problmen försvinner.

Att ha inhalator i fält är inga broblem det är bara att ha den i fickan :D

Det här har ju varit uppe förut...

I vilket fall som helst, kan väl sägas en gång till... Tänk er fruktansvärt noga för innan ni börjar fejka undan saker. Tids nog kommer antingen ngn på det eller så blir man ruggigt dålig. Då är man inte bara en risk för sig själv utan även för alla andra...

Dessutom, tänk till nu. Nej, det är inte bara att använda inhalator hur som helst, krävs läkare för att fixa sånt. Och att "låna" från ngn är riktigt obra! Sådär bra att mixtra med mediciner för att klara av att vara i fält dessutom. Och injektioner är en _absolut_ nödlösning. Då ska man vara riktigt riktigt dålig. Finns risken för att man behöver injektioner så ska man _inte_ ha en jägarbefattning...

Rätt man på rätt plats tror jag man har hört några ggr nu..?

Edited by Anne

Rätt Anne.

Varför "sno" platsen man egentligen inte klarar av när det säkerligen finns folk som har bättre förutsättningar att klara av tjänsten. Ge fan i att mörka och ta den tjänst som passar er, inte den som ni VILL ska passa er. Det ställer till problem för alla inblandade, inte bara den som ljuger utan även övriga i gruppen/plutonen och kanske även kompaniet.

Blir lite larvigt när folk börjar rabbla upp diverse smååkommor och samtidigt vilja ha en av de tyngsta tjänsterna man kan få i sverige. Att vilja är inte att kunna.

Det här har ju varit uppe förut...

I vilket fall som helst, kan väl sägas en gång till... Tänk er fruktansvärt noga för innan ni börjar fejka undan saker. Tids nog kommer antingen ngn på det eller så blir man ruggigt dålig. Då är man inte bara en risk för sig själv utan även för alla andra...

Dessutom, tänk till nu. Nej, det är inte bara att använda inhalator hur som helst, krävs läkare för att fixa sånt. Och att "låna" från ngn är riktigt obra! Sådär bra att mixtra med mediciner för att klara av att vara i fält dessutom. Och injektioner är en _absolut_ nödlösning. Då ska man vara riktigt riktigt dålig. Finns risken för att man behöver injektioner så ska man _inte_ ha en jägarbefattning...

Rätt man på rätt plats tror jag man har hört några ggr nu..?

Jag har inga planer på att fejka undan något, undrade helt enkelt hur det var!

Eftersom jag inte har någon astma, men jag har Björkallergi (svag sälgallergi) så får jag väl säga det på mönstringen (om problemet finns kvar när jag mönstrar).

Sen att jag frågade om olika mediciner är väl inget du behöver hetsa upp dig över, jag frågade helt enkelt om olika lösningar (OM problem kommer).

Och nej, jag har aldrig varit nära att behöva ta injektioner med allergimedicin

Frågade för att kunskap = makt :mellow::)

Rätt man på rätt plats är också rätt, men det är ju pliktverket som bestämmer rätt plats. så igentligen är det dumt att spekulera.

ha de gött

Hur är det med fysiska krav på K4 alltså "Norrlandsjägare" (eller vad de nu heter...)? Finns den tjänsten kvar överhuvudtaget?

Det är samma som vid K3 ... tror det är

FA:7

MU:7

i-prov 6(?)

Psykolog (7?)

befäl (6?)

Det är bara att besöka sjukan vid inryck och tala med läkaren om att du har pollenallergi och skulle behöva något som hjälper till att andas lättare, så kan du nämna Bricanyl, det gjorde jag och dessutom är dem gratis för dig som går under värnpliktskategorin. :lol:

Samtidigt kan du passa på och begära clarityn eller vilken nu du helst föredrar i tablett form, så får du ut dem oxå gratis. :)

Att ha medicin för eget behov ute i fält, är det inga problem med, bara och ta med sig den, är det något befäl som gnäller så är det bara och påpeka att du fick ut det av läkaren.. Men jag själv använde den inte så ofta hade inte behov av den förens man kom in Pollenskogen och börja hoppa omkring bland massa björkträ´n , bara jag tänker på smärtan och hur det sved, så får jag tårar i ögonen än idag, kändes som om folk kasta sten i ögonen på mig och jag mådde inte alls bra..

Dumma björk!:D

Amfibiesoldat har snäppet under Jägarkrav, synen bör inte vara några problem.. såg folk med glajjor som jag själv skulle ha använt som förstoringsglas =) (inget illa menat)

Låt definitivt inte pliktverket kasta in dig i en tjänst, försök välja själv, går det inte tjata om tjänsten...

Ett tips är att få bedömning i alla delar, jag tackade nej till GB tjänst och nej till bedömning, ångrar det lite nu i efterhand hade varit bra och ha en bedömning i ledarskap..

Slut. Frågor? :)

Hehe nu är du allt ute och cyklar

Bara för att du bli jägare är du då ute och krigar i skogen och är enbart det enda du gör? Nej finns flera tjänster som Jägare

Likaså Amfibiesoldater

Amfibiesoldater kan placeras som kockar, signalister, kvartermästare, osv!

Man rycker in som Amf soldat och därefter får man sin huvudtjänst.

Jag körde MAN tung terräng lastbil och grupperade nära kusten ,för att stridsbåt 90, terrängbil 13/14 / helikopter 4 , skall kunna lämna av skadade för vård, (sjukvårdspluton)

edit: Då amf1 har flyttat över till berga så lär pliktverket vara lite fundersamma med information angående den tjänsten, bara och ringa / maila förfrågan.

Nu innan ämnet spårar ur helt byt samtals ämne. ! :baskerHV:

Edited by Greenment

• 1 month later...