Jump to content

M/Ä

Psilander

Recommended Posts

Idag är det bara gardet som har M/ä (m/1896) vid högvakt. Flottan bär sin traditionella blåkrage, övriga bär M/87an med basker som mest ser ut att komma från kulturrevolutionen i Kina, dvs den är rätt ful och tråkig.

Nu när FM har krymt, bör väl varje förband kunna bära m/ä. Visst vore det trevligt om tex K3 red in i husaruniform, flottan nyttjade paraduniform M/1878, i alla fall kappa m/1878 på officerarna och flyget återgick till m/30.

Idag är det bara gardet som har M/ä (m/1896) vid högvakt. Flottan bär sin traditionella blåkrage, övriga bär M/87an med basker som mest ser ut att komma från kulturrevolutionen i Kina, dvs den är rätt ful och tråkig.

Nu när FM har krymt, bör väl varje förband kunna bära m/ä. Visst vore det trevligt om tex K3 red in i husaruniform, flottan nyttjade paraduniform M/1878, i alla fall kappa m/1878 på officerarna och flyget återgick till m/30.

/signed

Det vore väldigt trevligt. Vi har tappat och tappar hela tiden vårat kulturella arv så jag röstar för att vi ska använda m/ä lite mer.

Stöder tanken till 100%.

På 90-talet togs det fram en provserie med m/1886 uniformer för linjeinfanteriet (aningen modifierade) med tanken att samtliga förband utan egen m/ä skulla envända dessa med egen axelklaffshylsa. Det blev inget av med det och uniformerna gick istället till Stockholms Hemvärnsoktett som vad jag tror bär dem än idag.

tycker mest att det är en onödig kostnad, vill minnas att en m/ä är ganska dyr att nytillverka och det är ju kask, handskar, vinterrock, regnkappa, "kostym", skor, skärp och säkert något mer som ingår.

Säkert därför man inte valde att gå vidare.

Dock, kask är det bara gardesförbanden som har och den är ju dyraste persedeln, övrig utrustning skulle finnas för utkvittering i samband med högvakten. Med lite huvudräkning, och beställningar i större volymer är man nog nere (uppe?) i omkring 7-10 000 per utrustad soldat, beroende på vilken kvalitet man väljer. Omkring en miljon för en kompanistorlek av nya uniformer, ta det gånger två för att ha tillgång på storlekar. Beräknar man att utrustningen håller i två år med en användning 200 dagar/år så är det nog omkring en miljon per år. Relativt små pengar för bra PR. Eller?

Efter ett antal minuter av googlande hittar jag inga bilder på flera av uniformerna, tyvärr. Om någon av er mer kunniga kunde slänga upp en bild eller två skulle jag gärna komma med ett litet omdöme ;)

Som fv-knekt är undertecknad självklart extra intresserad av m/30.

Efter ett antal minuter av googlande hittar jag inga bilder på flera av uniformerna, tyvärr. Om någon av er mer kunniga kunde slänga upp en bild eller två skulle jag gärna komma med ett litet omdöme ;)

Annars kunde du ju alltid spart några minuter genom att klicka på länken jag angav ovan :lala:

På 90-talet togs det fram en provserie med m/1886 uniformer för linjeinfanteriet (aningen modifierade) med tanken att samtliga förband utan egen m/ä skulla envända dessa med egen axelklaffshylsa. Det blev inget av med det och uniformerna gick istället till Stockholms Hemvärnsoktett som vad jag tror bär dem än idag.

Hehe, är det vanligt med tio personer i en oktett? :P

De är i alla fall tio på bilden på deras hemsida..

Annars kunde du ju alltid spart några minuter genom att klicka på länken jag angav ovan 0:)

Tackar BJE för bilden, och erkänner för Lt P att jag är deltidshippie :rodna:

Böj - sträck - böj - sträck osv...

On topic: Tycker om tankebanorna här i tråden, klart mycket vackrare än m/87.

Hehe, är det vanligt med tio personer i en oktett? :P

De är i alla fall tio på bilden på deras hemsida..

Det luktar lite Douglas Adams, en trilogi i fem delar ni vet :rodna:

Hörde en historia på K1 att man på 40 eller 50 tal behövde mer plats och ringde lumphandlaren för att han skulle röja ut två vindar med gamla uniformer (M/Ä) och annat skräp (pickelhuvor mm) Något man bittert ångrade när man bla fick nytillverka hjälmar på 80? talet för dyra pengar

Den här vore något för K3/P2 Husaruniform

kan ju dela med mig av att vi var bstyrka åt lg's paradförband i sommras och råkade bla vistas i ett kallt bergrum och man kan ju milt sagt säga att gardesofficeren som var blågul var nära att svimma när han hittade en pall full med kaskar där nere samtidigt som han hade brist(int4e nu längre då...) på sitt förband. FM är ju mästare på kontroll av sina pryttlar.

Hörde en historia på K1 att man på 40 eller 50 tal behövde mer plats och ringde lumphandlaren för att han skulle röja ut två vindar med gamla uniformer (M/Ä) och annat skräp (pickelhuvor mm) Något man bittert ångrade när man bla fick nytillverka hjälmar på 80? talet för dyra pengar

Den här vore något för K3/P2 Husaruniform

När man byggde Lidingöbron (öppnad 1925) så sägs det att man använde gammal militär utrustning som utrensats ur förråd såsom fyllnadsmaterial i fundamentet. Kaskar, sadlar, faschinknivar, sablar med mera. Det lär vara sant, men oj vad jag hoppas att det är en skröna.

/P

Har någon koll på reglerna kring användandet av m/ä från andra förband? Enligt vad jag lärt mig får man bära uniformen om man betalar för den själv. Tyvärr vet jag inte om den jämställs med mässdräkt eller inte. Hur får man tag på modell för andra förband än LG?

Har någon koll på reglerna kring användandet av m/ä från andra förband? Enligt vad jag lärt mig får man bära uniformen om man betalar för den själv. Tyvärr vet jag inte om den jämställs med mässdräkt eller inte. Hur får man tag på modell för andra förband än LG?

Reglerna för användande av "historisk dräkt" som man brukar kalla det ligger på regementschefs bestämmande.

Ofta tillåts anställd personal efter förfrågan nyttja m/ä såsom ersättning för mässdräkt. Icke anställd personal får ju inte använda uniform då de inte är i tjänst (förutom f.d. YO/RO då) så vad gäller dessa är det enbart i samband med uppvisning inom historiska organisationer den må nyttjas. Personligen tyckar jag att även bruket i uppvisningstroppar bör regleras så att ingen bär en tjänstegrad denne inte förtjänat. Jag har vid flera tillfällen noterat personer som uppträtt i officersuniform utan att inneha graden eller ens genomfört värnplikt. Det borde RSMF kunna styra upp.

Min uppfattning är klar. YO/RO bör uppmanas att anskaffa m/ä istället för mässdräkt m/86, den nuvarande mässdräkten bör i stället bli s.k. tillåten uniform. Kostnaden är densamma.

Bästa sättet att få tag på en m/ä för sitt eget förband är förstås att låta sy upp en ny, annars kan man ju alltid leta efter en begagnad.

/Peder

Mässdräktsorginalet kommer ursprungligen från flottan då man fann det opraktiskt att ha stora officersfraken med Nelson mössa etc i gunrummet till fest därför kom jacka till (användes av innan kadetter tror jag) som en lättnad i klädsel. Vad jag hört är marinens m/ä på väg tillbaka till reglementet efter att ha fört en tynande tillvaro på bara Vasaorden. Arméns mässdrält är väl m/1987 också om jag inte minns fel med flygets är m/30 och flottans m/1878.

Kul att höra att m/ä är på återgång i armén.

Jag gillar inte den här likriktiningen av försvarsgrenarna med gemensam logga etc, det ska vara tydliga skillnader och identiter. Samverkan bygger man med gemensamma övningar etc, inte att beröva förband sina traditioner.

lite m/ä för den som önskar

http://www.geocities.com/johannes_lindstroem/uniform/

Peder, angående användat av historisk uniform (tack för klargörandet kring namnet), hur gör man om man tillhör (så att säga) nedlagt förband? I mitt fall är det inte aktuellt (1. är inte YO/RO utan VO, 2. är med i Hemvärnet så kan inte anses tillhöra I5 längre 2. tillhör HV inom LGG, och m/ä lär man inte låta oss bära...någonsin) men min far är pensionerad RO från I21 och min bror är RO från I20.

Peder, angående användat av historisk uniform (tack för klargörandet kring namnet), hur gör man om man tillhör (så att säga) nedlagt förband? I mitt fall är det inte aktuellt (1. är inte YO/RO utan VO, 2. är med i Hemvärnet så kan inte anses tillhöra I5 längre 2. tillhör HV inom LGG, och m/ä lär man inte låta oss bära...någonsin) men min far är pensionerad RO från I21 och min bror är RO från I20.

Jag citerar gällande UniRFM:

1.3.3 Även den som är pensionerad yrkes- och reservofficer samt officer på

reservstat får, vid tillfällen som anges ovan eller vid liknande tillfällen,

t ex vid bröllop och större samkväm där enligt civilt bruk frack eller

smoking bärs, samt vid annan begravning än militärbegravning, bära uniform.

Härvidlag får de bestämmelser för uniformer, tjänstetecken m m som

gällde vid avgångstidpunkten tillämpas.

Således må de såsom förutvarande reservofficerare bära sin gamla uniform när så är lämpligt.

/Peder

Kan man därmed anta ett generellt tillstånd att bära historisk uniform för officer enligt ovan från nedlagda regemnten?

I och för sig, vem skulle klaga?

Njae, det står ju att de uniformsbestämmelser som gällde vid avgångstidpunkten skall tillämpas. En officer som avgått före uniform m/60s införande må då använda föregångaren till denna uniform, kanske m/39 eller m/52 från sitt dåtida förband. Modell 1886 däremot har ju inte varit en aktiv uniform på andra regementen än f.d. I1 och K1 på mycket länge, så den uniformen regleras ju inte.

Om du väntar ett par månader så kommer nya omarbetade UniR m/ä ut, där kanske står något nytt.

/Peder

För att det ska räknas som en uniform så ska den ju regleras i UniR FM (enligt chefen Protokollet).

Så att bära en m/ä för t.ex. I21 är ju s.a.s. fritt fram - då den rent krasst inte är en uniform i försvarsmaktens ögon.

Peder, Rätt?

För att det ska räknas som en uniform så ska den ju regleras i UniR FM (enligt chefen Protokollet).

Så att bära en m/ä för t.ex. I21 är ju s.a.s. fritt fram - då den rent krasst inte är en uniform i försvarsmaktens ögon.

Peder, Rätt?

Rent juridiskt, ja. Enligt lagboken kan man ju rent av klä ut sig till general så länge man inte utger sig för att vara det, men inte blir det rätt för det. Som officer, oavsett kategori, är man alltid föregångsman och då tycker jag att det bör finnas en viss legitimitet i bärandet av uniform, oavsett om den klassas som historisk dräkt eller inte.

Medverkar man i ett sammanhang då någon form av PR för förvarsmakten genomförs i organiserad form är det OK att bära m/ä som historiskt dräkt, förutsätt att gammalt reglemente följs. Som privatperson bara för at det är snyggt tillommer det enbart naställd eller f.d. anställd personal.

/Peder

Självklart skall vi hylla alla dessa gamla traditioner. Vi håller ju på att tappa taget. Läs bara den västanfläkt FM orsakade igår genom att berätta om tänket kring de nya logotyperna...

Alla skall symboliseras av något som kommer att se ut som FV på fyrtiotalet. Vi måste ju alla värna om våra unika traditioner, förband för förband. Allt annat är att fårråda historien. Så m/ä får väl bli den nya parollen...!

:)