Jump to content

Vapenexport

ulf110

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som kan hjälpa till med lite info om hur man i USA skulle kunna få tag på en svensk AK5?

Har en bekant i Armén, stationerad i Alabama som skulle vilja köpa en... Exporteras dom överhuvud taget, eller måste man köpa en "original" från FN eller vem det nu är som gör dem?

Kollar man på http://www.fnherstal.com/ så finns inte originalet av AK5 (kommer inte på vad det heter just nu) med ens så frågan är om den tillverkas längre. Jag tror inte att din kompis får lov att handla av Försvarsmakten men jag kan ju ha fel. (Som vanligt) De AK5 som finns i Sverige nu ska dessutom till stor del uppgraderasd till AK5C.

Kollar man på http://www.fnherstal.com/ så finns inte originalet av AK5 (kommer inte på vad det heter just nu) med ens så frågan är om den tillverkas längre.

jodå den finns med på hemsidan. Kolla under smallarms och assault rifles. Den heter FNC.

Blev "förblindad" av det annorlunda handskyddet.

Finns ett antal FNC på privatmarknaden i USA, har själv sett ett par stycken på diverse gun shows. Vad gäller kronans AK5 tvivlar jag att de exporteras till privatpersoner. Dessutom är det olagligt att privatimportera automatvapen till USA. Det är bara vapentillverkare och amerikanska försvaret som får pyssla med import av helautomatiska vapen. :blink:

Edited by Yxa

pratade med en tjej för ett tag sedan hon bor i texas och hon köpte nyligen en H&K G3 samt en FN FNC från någon vapen försäljare där ska försöka ta reda på mer nästa gång hon hopapr in på MSN

En G3 kopia är skitbilligt att köpa.Typ 300-400$ Fullautomat kostar 25000$ och uppåt

En FNC är däremot mer ovanligt.

http://www.gunsamerica.com/guns/976641473.htm <--- Där har du en..65 tusen svenska för en bössa är inte så billigt.

Tjejen som du snackar med har stålar...problemet är väl å hitta en halvautomatisk...Den kan man nog få billigare.

mvh

Olaevil

Det finns ett antal civilt ägda ak5 i Sverige.

Under 80-talet sköt jag automatkarbin i en skytteförening och ordföranden i den föreningen var även vapenhandlare. Han hade själv en ak5 och hade sålt ett tiotal till andra skyttar i landet.

Dessa vapen köptes direkt från tillverkaren.

Vad dagens vapenlagar säger om civila automatkarbiner för målskytte vet jag inte men då gick det bra.

Jag har själv sålt en hylsfångare till en ak5 till en samlare i USA som hade en tidig version av ak5 i sin samling.

The Swede ;-)

Hmmm väntar spänt på vem av alla forumspoliser som näsvist kommer fråga dig om

"du inte vet att man inte får sälja stöldgods blajabjlajaha"

Inte för att jag varken bryr mig eller vet vad som gäller, men vissa är väldigt snabba på att visa sig duktiga har jag märkt.

Se så, vem blir först ? :P

Hmmm väntar spänt på vem av alla forumspoliser som näsvist kommer fråga dig om

"du inte vet att man inte får sälja stöldgods blajabjlajaha"

Inte för att jag varken bryr mig eller vet vad som gäller, men vissa är väldigt snabba på att visa sig duktiga har jag märkt.

Se så, vem blir först ? :P

Och så vaknar vi till liv och slutar sniffa på pappas limtub. Med enkel sökning så fick vi fram svaret på var den kommer ifrån. sökning: The Swede + Hylsfångare

Dessutom är Swede en rättskaffens man...nåja för det mesta iaf ;) :worthy:

Det finns ett antal civilt ägda ak5 i Sverige.

Under 80-talet sköt jag automatkarbin i en skytteförening och ordföranden i den föreningen var även vapenhandlare. Han hade själv en ak5 och hade sålt ett tiotal till andra skyttar i landet.

Dessa vapen köptes direkt från tillverkaren.

Vad dagens vapenlagar säger om civila automatkarbiner för målskytte vet jag inte men då gick det bra.

Jag har själv sålt en hylsfångare till en ak5 till en samlare i USA som hade en tidig version av ak5 i sin samling.

The Swede :worthy:

Nix, det samlaren i USA har är en överdel (upper receiver) till en FN FNC som varit försöksvapen i Sverige. En viss handlare i Sverige sålde ett parti sådana (de flesta var väldigt slitna) till Sarco Inc. i USA. Underdelen (lower receiver) faller under helautoförbudet och kan inte importeras, dessa ligger vad jag vet kvar i handlarens källare.

Det finns inga (gröna) "riktiga" AK5 i USA, i varje fall inte i civilia händer. Vad någon myndighet i USA kanske har fått/köpt/bytt till sig är en annan sak.

Vad gäller AK5 i Svenska civila händer så är uppskattningen ungefär 25 stycken. Jag hade en av dessa men sålde den för två år sedan för att finansiera någonting roligare :banana

//Collector

Edited by Collector

Nefelhel>> Jag kan missuppfattat dig, men jag trodde att det framgick av mitt inlägg att jag varken trodde/brydde mig om vart skitet kom ifrån. SÅ intresserad är jag inte att jag gör en sökning för att få fram vart hylsfångaren kommer ifrån.

Om den är lagligt rekvirerad eller stulen bryr jag mig inte en sekund om.

Inlägget var riktat som en diss mot forumets alla bror duktig, dvs de personer som alltid slänger in meningslösa inlägg om olika saker, där de skall ifrågasätta så allt sker enligt reglementet.

Tänker b.la på när någon stackare skrev om att han haft med några yngre killar på kråkjakt med luftgevär, första inlägget efter är det någon näsvis jäkel som frågar på ett drygt sätt om han är skyddsjägare och har jaktlicens på luftgeväret....Men hallå ! Orka bry sig om skitsaker.

Klipper in inläggen jag menar :

"

...stödfamilj åt 2 killar i 10-12 års åldern. De har inte alltid haft det så lätt och det är en härlig känsla av att få ge något som uppskattas. Det skall inte så mkt till. Tog med dem på skat/kråkjakt med luftgevär. Ni kan tänka er 2 killar som knappt klarar av att hålla luftgeväret mot axeln som med stor entusiasm försöker skjuta ner flygande kråkor, skator och svalor på i bästa fall 50m avstånd. Har nu köpt ett nytt luftgevär i syntetmtrl som är lättare och med kikarsikte, vilka miner de fick när de såg det geväret. När de sedan klarade av att träffa Cola bruken på 10-15m också var entusiasmen på topp. Nu skulle de skjuta kråkor utan problem..

Glädjen de visade var obetalbar.

Och för dem som undrar, riktig vapenhantering lärdes ut före skjutande och kontrolleras före varje jakt tillfälle. Vapnet laddas i ofarlig riktning, vapnet får ej pekas mot andra, avtryckarfingret utanför varbygeln tills riktpunkt är tagen. "

Gnällmåns:

" jag antar givetvis att du är skyddsjägare och har jaktlicens på luftgeväret.... "

Hursomhelst är vi helt åt h-vete offtopic så nu springer vi in på rätt bana igen.

Finns ett antal FNC på privatmarknaden i USA, har själv sett ett par stycken på diverse gun shows. Vad gäller kronans AK5 tvivlar jag att de exporteras till privatpersoner. Dessutom är det olagligt att privatimportera automatvapen till USA. Det är bara vapentillverkare och amerikanska försvaret som får pyssla med import av helautomatiska vapen (tacka Clinton för den). 8-/

Tack Ronald Reagan, ikke Clinton. Machine Gun Ban tredde i kraft 18. mai 1986, Clinton var president fra 1993 til 2001.

Hej!

Är det någon som kan hjälpa till med lite info om hur man i USA skulle kunna få tag på en svensk AK5?

Har en bekant i Armén, stationerad i Alabama som skulle vilja köpa en... Exporteras dom överhuvud taget, eller måste man köpa en "original" från FN eller vem det nu är som gör dem?

Om han skulle få eksportert en AK5 fra Sverige trenger han fremdeles en klasse 3 Federal Firearms Licence og et såkalt "demo letter" hvor politiet / "law enforcment" eller militæret erklærer at de er interessert i å prøve ut våpenet.

Edited by julenissen

• BlåGul -1

Finns ett antal FNC på privatmarknaden i USA, har själv sett ett par stycken på diverse gun shows. Vad gäller kronans AK5 tvivlar jag att de exporteras till privatpersoner. Dessutom är det olagligt att privatimportera automatvapen till USA. Det är bara vapentillverkare och amerikanska försvaret som får pyssla med import av helautomatiska vapen (tacka Clinton för den). 8-/

Tack Ronald Reagan, ikke Clinton. Machine Gun Ban tredde i kraft 18. mai 1986, Clinton var president fra 1993 til 2001.

Hej!

Om han skulle få eksportert en AK5 fra Sverige trenger han fremdeles en klasse 3 Federal Firearms Licence og et såkalt "demo letter" hvor politiet / "law enforcment" eller militæret erklærer at de er interessert i å prøve ut våpenet.

Och med det inlägget återgår vi till AK5...

(tacka Clinton för den). 8-/

Fel av mig, har strukit kommentaren i mitt tidigare inlägg.

För att komplettera olaevils tidigare inlägg så brukar FNC alltid betinga ett rätt högt pris jämfört med andra vapen av samma typ - helauto M16 är ofta billigare (i grundutförande).

Det finns fortfarande flera fabriker som spottar ut M16 och M16 cloner, jämfört med de små mängder FN FNC som producerats för marknaden. FN FNC hade oturen att komma ut på slutet av 70 talet, den sämsta tidpunkten om man tävlade för nya kontrakt.

Men jag har aldrig fattat vitsen med att köpa helauto vapen svindyrt. Skulle heldre köpa en .378 Weatherby som jag i alla fall kunde använda till något nyttigt. :blink:

@Collector.

Det kan mycket väl vara som du säger, jag sitter tyvärr inte hemma vid min egen dator nu så jag kan inte kolla på bilderna jag fick av honom men jag tyckte att det såg ut som en femma och inte en FNC.

The Swede :blink:

Försöksvapnen som såldes till Sarco var alltifrån ursprungliga FNC till "nästan" AK5, dock var de svarta och alla tillverkade av FN.

Collector

Edited by Collector

@Collector.

Det kan mycket väl vara som du säger, jag sitter tyvärr inte hemma vid min egen dator nu så jag kan inte kolla på bilderna jag fick av honom men jag tyckte att det såg ut som en femma och inte en FNC.

The Swede :D

Försöksvapnen som såldes till Sarco var alltifrån ursprungliga FNC till "nästan" AK5, dock var de svarta och alla tillverkade av FN.

Collector

Ok, har kollat bilderna nu och överdelen är mycket riktigt svart. Dock har den handskydd från ak5 vilket lurade mig.

Underdelen är en grön, helauto.

The Swede :banghead: