Jump to content

Piranha-vagnar i Försvarsmakten?

AdamAdam

Recommended Posts

Pansarskyttefordonet Piranha (från schweiziska Mowag) har diskuterats på forumet tidigare. Tydligen finns vagnar hos svenska Amfibiekåren, och förefaller även ha funnits hos Flygvapnet på prov. Men var finns det Piranha-vagnar i nuläget? Jag vore tacksam om någon med bättre koll än mig kunde reda ut det.

Länk: Piranha på Wikipedia. Mer info om svenska versioner finns också här på SoldF.

Förtydligande: jag undrar i första hand var vagnarna finns rent fysiskt, inte vem som ska använda dem. Finns det vagnar på F21 i nuläget? Och står Amf1:s vagnar i Waxholm?

Eller är det så illa att alla inköpta vagnar står och rostar bort i förråd?

Då det inte finns några inneliggande värnpliktiga på F21 förrens till våren så står nog vagnen i ett förråd på F21 just nu ja.

Jag var gick som skyttesoldat på Piranhan på Fvrfs sommarskola på lombens skjutfält nu i somras.

Då det inte finns några inneliggande värnpliktiga på F21 förrens till våren så står nog vagnen i ett förråd på F21 just nu ja.

Jag var gick som skyttesoldat på Piranhan på Fvrfs sommarskola på lombens skjutfält nu i somras.

för ca 2 månader sedan stod en vagn lastad på en strvtransport inne på P4 Kaserngård

vart den är nu vetefan, förmodligen skulle den väl dock flyttas nånstans

Det rullade förbi åtminstonde 2 st "Piranha" vid min busshållsplats norr om sthlm för någon månad sen.

Förmodligen på väg till livgardet, då LG:ts lastbilar brukar övningsköra på samma sträcka.

Jag blev väldigt 8-/

När jag låg inne så gjorde fordonsförarna från Amf1 sin fordonsförarutbildning på livgardet av nån anledning. Jag kände ett par av dom sen innan och tydligen körde en av dom en av dom här stabspiranhorna. Misstänker att kom kör samma race i år igen.

När det fortfarande fanns en amfibiebrigad hade denna två stycken ombyggda piranha som främre ledningsfordon. Om dessa fortfarande finns i organisationen vet jag inte. (Frågan är väl om nån vet...)

Enligt den här halvgamla länken fanns det fyra piranhor på Amf1. Används de fortfarande som avsett? Eller har man förrådsställt en eller flera? Modellen är ju helt annorlunda än de som påförts FV, så det kan inte gärna vara samma vagnar.

Pansarskyttefordonet Piranha (från schweiziska Mowag) har diskuterats på forumet tidigare. Tydligen finns vagnar hos svenska Amfibiekåren, och förefaller även ha funnits hos Flygvapnet på prov. Men var finns det Piranha-vagnar i nuläget? Jag vore tacksam om någon med bättre koll än mig kunde reda ut det.

Länk: Piranha på Wikipedia. Mer info om svenska versioner finns också här på SoldF.

Såg en på F21 i somras. :)

FVRF hade kul med den i somras.

Se länken: http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28878

Vagnen används bland annat för försök inför SEP (splitterskyddat enhetsfordon) i ett samarbete mellan flygvapnet och armén.

Kolla http://www.mss.mil.se/index.php?c=news&id=23855 för mer info. Vagnen används också som försöksplattform för lemur (sikte/vapen).

/volt

FVRF hade kul med den i somras.

Se länken: http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28878

Hmm, ambitiöst att storma ut innan rampen är fullt nedfälld... :navy:

"Piranha II" låter som en äldre version. Har man köpt den begagnad?

Edit, tillägg: och att köra uppluckad utan motorglasögon är också rätt tufft... men det är väl hårdare virke i frivilligsoldater.

Edited by AdamAdam

"Piranha II" låter som en äldre version. Har man köpt den begagnad?

Piranha II är äldre än Piranha III, men jag tror att du kan få nytillverkade 2or om du vill.

Piranha II är samma modell som LAV-25 m.fl är byggd på, Piranha III är den som Strykern är baserad på. Det finns även en Piranha IV. Allt enligt www.mowag.ch.

mvh

Erik G

Det finns inga vagnar kvar på Amf 1 längre, varken Rindö eller Berga.

Vad jag vet så har det inte funnits några andra vagnar än ledningsvagnar och radarvagnen

i amfibiekåren. Det planerades väl att "skytte"-vagnar skulle köpas in men det blev inte

av.

Ok, vad hände med lednings/radarvagnen då? Blev de skrot eller sålde man av dem?

Intressant nog verkar vagnarna ha sålts genom ett privat företag, se hemsida. Varför sköttes inte inköpet av FMV direkt?

• 9 months later...
Det rullade förbi åtminstonde 2 st "Piranha" vid min busshållsplats norr om sthlm för någon månad sen.

Förmodligen på väg till livgardet, då LG:ts lastbilar brukar övningsköra på samma sträcka.

Jag blev väldigt :sniper:

Omöjligt. Vad jag har hört, så ska det bara finnas en Piranha i sverige, version II, och den är under test och försöksfas för att såsmåningom eventuellt köpas in i FM tidigast 2008.

Jag är värnpliktig på F21 inom R3 och vi är med och gör en massa försök på vagnen och tillhörande minplog. Vi kommer hålla till nere i skåne på Rinkaby flygfält de kommande två veckorna, så sök upp oss där om ni är intresserade av att se fordonet.

Nu var det visserligen ett tag sedan som tråden var uppe senast så det kanske fanns fler vagnar 2005.

Edited by Blomlöf

Ok, vad hände med lednings/radarvagnen då? Blev de skrot eller sålde man av dem?

Jag såg 4 eller om det var 6 av dessa vagnar på Saab Bofors Dynamics i järfälla 21/3 06. och då såg de ut att genomgå någon form av uppdatering.

För att fortsätta på en gammal tråd...

Omöjligt. Vad jag har hört, så ska det bara finnas en Piranha i sverige, version II, och den är under test och försöksfas för att såsmåningom eventuellt köpas in i FM tidigast 2008.

I FV ja, men om du läser tidigare i tråden så framkommer det att kustartilleriet haft två olika versioner av Pirahna III.

Måste bara fråga med tanke på diskussionen tidigare men denna bild text verkar väl vara lite överdriven va??

Minröjning i 200 km/h!!!

Snarare en toppfart runt 100 km/h på landsväg. Men artikeln handlade egentligen om FFK och det är väl att betrakta som tämligen civil verksamhet.

Det är heller ingen akan som sitter på vagnen och kalibern är 12,7x99 mm och inte kaliber 12, även om det säkert hade varit fräckt med en helautomatisk hagelbrakare på taket.

Sedan undrar jag om man beskjuter minor med automatkarbin. Där är jag osäker men FM har ju Ag90 och hagelvapen för det ändamålet.