Jump to content

Ådalen

Ing

Recommended Posts

Är det någon som har lust att förklara lite mer vad som hände där, vilka som gjorde vad och varför. Eller tips på något snabbläst i ämnet. (har varken tid eller lust att läsa en bok på 300 s. i ämnet) OK.. jag orkar inte leta rätt på något själv. :D

Jo, jag har koll på att det var demonstration/upplopp(?).. militär, PEK mot rörliga/levande mål, och obra resultat. Men inte mycket mer.

Bo Widerbergs film "Ådalen 31" är mycket bra. Brukar finnas att låna på bibliotek.

Som kuriosa kan jag nämna att när vi låg uppe på KA5 (mitten av 90-talet) var det fortfarande på "undvik-listan" att gruppera eller vistas i området kring Sandöbron. Militärhatet satt kvar än idag...

Till Skalmans/Wendels redogörelse ska också tilläggas att det massmöte som anordnades inte lyckades fullt ut. Avsikten var att hålla demokratiska förhandlingar mellan de olika arbetarförbunden för att komma överens om under vilka former total arbetsnedläggelse skulle ske.

Det man inte räknade med var att tusentals fler arbetare än man räknat med i idelig takt strömmade till från hela landskapet.

Massmötet blev okontrollerat och medan förhandlingar pågick avtågade stora delar av de otåliga arbetarna som stod utanför lokalen iväg mot Lunde.

Kuriosa: Min morfar var med i tåget. Han gick lyckligen långt bak och klarade sig undan eldgivningen.

/RP

Bo Widerbergs film "Ådalen 31" är mycket bra. Brukar finnas att låna på bibliotek.

Som kuriosa kan jag nämna att när vi låg uppe på KA5 (mitten av 90-talet) var det fortfarande på "undvik-listan" att gruppera eller vistas i området kring Sandöbron. Militärhatet satt kvar än idag...

Det intressanta med den där filmen är att den visar demonstranterna som lugnt och fredligt marscherande (till Internationalen) mot strejkbrytarförläggningen och militärens ställningar.

Jag har detaljstuderat just scenerna strax innan skottlossningen (dvs. spolat och sett om dem ett antal gånger) och kommit fram till slutsatsen att man t.ex. aldrig får se vad som orsakar att en av ryttarna (från trängen) kastas av hästen och släpas på marken efter den. Hmm...

Det finns en alternativ version eller kanske snarare, "kompletterande" till den version av händelseförloppet som filmen och den tidigare länkade texten ger:

Här kommer ett utdrag ur boken "Umeås blå dragoner":

När tåget kom vägrade de ledande och fanborgen i tågets tät att följa militärernas och polisernas anvisningar. Istället gick de till attack med standar och stenkastning mot den ryttargrupp som mött dem och drev den, tillsammans med de ytterligare ryttare som sänts fram, tillbaka mot förläggningsområdet. Under vägen tillbaka trodde sig ryttarna ha blivit beskjutna. Grupper från tågets tät bröt sig sedan ut och sprang fram på ömse sidor om tågets väg mot den hindrande truppens högra flygel. Trots varningsskott och anmaningar lät demonstranterna sig inte hejdas. När de framryckande var 25-30 m från ställningen och hotet var uppenbart att truppen skulle bli överränd öppnade Mesterton, efter varningsskott och i landsfogdens frånvaro, eld med skarpa skott avsedda att riktas mot marken framför de anryckande.

Något som det här utdraget (som jag hittade på se.politik.forsvar m.h.a. Google) utelämnar är att hästarna också ska ha kommit tillbaka blodiga och sönderslagna. = Aningen höjd puls för de som låg i försvarsställningarna. Detta står att läsa någonstans på armémuseum. Om jag inte minns fel hänvisar de till samma bok. Lite mysko...

Jag vet inte om det är sant men om man betänker hur en desperat och uppretad folkmassa kan beté sig så förefaller detta inte som så värst osannolikt.

Min personliga slutsats är att filmen (som har använts otaliga gånger i historieundervisning) mer än något annat är nostalgisk sossepropaganda. - Nu är visserligen politik förbjudet på det här forumet men det är nog tyvärr oundvikligt om man ska analysera vad som egentligen hände i Ådalen de där dagarna 1931...

Ja vad som egentligen hände är det svårt att säga. Vare sig soldaterna, demonstranterna eller åskådarna är ju opartiska då de alla var involverade på ngt sätt.

Att filmen "Ådalen 31" är opartisk kan man därmed säga vad man vill om. Men i vilket fall måste högertidningarna vid den här tiden nog kunna anses som de värsta kolsuparna när arbetarna som ställde krav på drägliga livsvillkor kallades pöbel, kommunister och andra nedlåtande termer. Vilket på den här tiden förvisso var självklara benämningar i de finare samhällsskikten på människor som var tvungna att arbeta för att överleva.

Men i vilket fall måste högertidningarna vid den här tiden nog kunna anses som de värsta kolsuparna när arbetarna som ställde krav på drägliga livsvillkor kallades pöbel, kommunister

Fast nu var väl iofs. en del just kommunister, bland annat de som misshandlade strejkbrytarna vid kajen/fartyget men å andra sidan så har jag ju ingen annan källa till det än just det, filmen.

Kan väl egentligen inte tillägga något mer förutom en sak.

Kn Nils Mesterton som hade befälet över den militära styrkan var från min hemstad, min farfar var vagt bekant med honom och berättade för mig att Mesterton levde resten av sitt liv i isolering i en liten lägenhet här i stan.

Han grämde sig för vad han hade gjort in i döden.

Något att tänka på, jag tror inte att händelseförloppet i Ådalen gick som han hade planerat eller ville.

Visst, det fanns säkert dem som var kommunister där. Men det är ju en milsvid skillnad mot att alla var det. Särskilt med tanke på den laddning ordet hade på den här tiden.

Skulle man var alika ond idag skulle ju alla moderater som står vid en valstuga kallas rasist.

/RP

Min personliga slutsats är att filmen (som har använts otaliga gånger i historieundervisning) mer än något annat är nostalgisk sossepropaganda. - Nu är visserligen politik förbjudet på det här forumet men det är nog tyvärr oundvikligt om man ska analysera vad som egentligen hände i Ådalen de där dagarna 1931...

Ett litet förtydligande bara: med "mycket bra" menar jag inte faktamässigt eller historiskt, utan att det helt enkelt är en bra film...

En liten utvikning om parallellfall till Ådalen då man ofta stöter på folk som tror att det är ett unikum för Sverige.

Det är inte bara i Sverige som en incident som den i Ådalen har lett till omfattande restriktioner för försvarsmaktens befogenhet i fred och/eller mot den egna befolkningen.

I Norge så blev det det s.k. Menstadsslaget 1931 som orsakade förändringarna. Som kuriosa kan nämnas att den sedan så ökände Vidkun Quisling satt som försvarsminister vid tiden.

Även USA har en liknande lagstiftning. Den har dock en annurlunda bakgrund och är äldre än de båda nordiska exemplen. Den amerikanska lagstiftningen har inte sitt ursrung i en enda händelse utan kan härröras till en våg av plundring, egenmäktigt förfarande, godtycklig rättsutövning m.m. som drabbade det besegrade södern från segerherrarna efter inbördeskriget.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...