Jump to content

Boklåda

GA KA

Recommended Posts

Om ni var tvingade att välja ut tio böcker för en boklåda vilka skulle ni välja. För att göra tråden intressant så kan ni bara välja ut tio böcker som skall täcka alla militära ämnen. Ni får välja tre civila böcker, resten måste vara reglementen och liknande. Vi kan säga att målgruppen är personer som gjort GU för ca 10 år sedan.

Guest Lord Good

1. Military small arms of the 20th century av Ian Hogg

2. Arméreglemente del 1 Formella grunder.

3. Warfare in the ancient world.

4. Handbok överlevnad.

5. Den tappre soldaten Svejk av Jaroslav Hasek.

6. UniR FM

7. SoldF

8. Vom Kriege av Carl von Clausewitz

9. Nationalencyklopedien

10. Motorcycle diaries av Ernesto Guevara

Douglass C. North (Nobelpristagare 1993) "institutionerna tillväxten och välståndet"

Barry Buzan "People states and fear"

Barbara W Tuchman "Guns of august" (Sv. översättning "augusti 1914").

Ovanstående böcker bör finnas i varje "krigsintresserads" ryggsäck. Dessa alster poängterar på ett bra sätt nyttan av att inte starta krig, samt skadan av att kriga. De övriga 7 böckerna lär man alltså inte behöva...

• BlåGul -1

Marco Smedberg mfl: "Om stridens grunder"

Marco Smedberg mfl: "Om sjökriget"

Marco Smedberg mfl: "Om luftkriget"

FMV: "Båthandbok Stridsbåt 90H, Serie 2" :) (utbytbar mot valfritt favoritfordon/-flytetyg)

SoldR Mtrl Tung Kulspruta 12,7

John Ross: "Unintended Consequenses"

Brian Enos: "Practical Shooting, Beyond Fundamentals"

Tom Tiede: "Calley: Soldier or Killer?"

SoldF 2001

Peter Englund: "Brev från nollpunkten"

Jag tror dock inte det är du som avgör i fall det ska vara krig eller ej så de böckerna hjälper föga...... Såvida du inte blir en ny Gandhi

Så sant... ...sen lär nog inte SoldF vara droppen som får vågskålen att väga rätt heller.

Mina tre boktips kan nog hjälpa att ge en "bättre" syn på konflikter och hot (Busan), samt att det i väldigt få fall har vunnits något långsiktigt av krig, oavsett om man startar krig eller "blir påskjuten" (North). Grejen men Tuchmans bok är att den visar på hur mycket ett faktiskt krig skijer sig från det "planerade" kriget - något som vi  Sverige med snart 200 år i fred har en del att tänka i kring som jag ser det. SoldF, "vom Kriege" och liknande i all ära, men dessa böcker lär ut "krig" (traditionellt teritorrielt erövringskrig och dess taktiska tillämpningar). Fientligheter mellan stater och/eller intressgrupper är så mycket mer än "krig" i dagens samhälle...

(jag gillar dock både SoldF och Clausewitz... ... särskilt old-school-SoldF från mitten av 70-talet)

För att man ska tjäna på erövringar så måste man först definiera vem som ska tjäna.... om man säger att landet ska tjäna så innebär det att det landet behöver ha en rasistisk mentalitet för att kunna tjäna på ett annat folk, annars går det inte att försvara moraliskt och folket kommer inte stödja det...... Det var bla därför som Hitler behövde en rasistisk ideologi för att kunna skappa ett imperium....

Dock finns det undantag såsom krig emot ett land med mycket olja som pressar upp priserna men här behövs et motiv... Det finns dock krig som kan vara lönsamma ekonomiskt och humant ett exempel på detta är enligt mig bla Afghanistan. Då ur ett värdsligt perspektiv och inte ur USAs

Fortsätter med förslag på boklåda.

Inte helt lätt.

*SoldF 2001 / Ett måste!

*Vintersoldat

*Överlevnadshandboken / även om man inte är jägare    

finns det bra och nyttiga kunskaper för allmänt fältliv.

*SoldR Mtrl Vapen

*SoldR Mtrl P

*SoldR Mtrl G

*UtbR  Sjvman / oavsett befattning. Bör vara baskunskaper!

*Brian Enos: "Practical Shooting, Beyond Fundamentals"

/ har inte läst den men ville ha med en bok om skytte och

då litar jag på 9x19 goda omdöme.

*Okänd soldat eller Från västfronten intet nytt / Klassiker

som ger en ganska oromantiserad bild av kriget och dess

fasor. Finns gott om andra exempel....  

*Liftarens guide till Galaxen / Krig är absurt och hur skulle man

bättre kunna förbereda sig på något absurt än att läsa denna

"trilogin"  :)

LOL! :) Stackars Ing... ;)

Ni glömde "The Other Side of the Hill" av B. H. Lidell Hart! Läs den!

Läs allt Lidell Hart har skrivit! Hans litteratur har använts/används i stor utsträckning av vid FHS. Visserligen skrevs de för ett bra tag sedan, men "they are still going strong". :thumbs:

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

HA! Här nere snöar det aldrig... :) Nä du, man klär sig som Magnum P I och strosar runt med en kall drink årent runt. ;)

:D :D :D  Hehe...

Jag tittade just på nyheterna (med inslag om snöoväder nere i den stekheta södern) och insåg först då vidden av din grova ironi.

:P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...