King Kill Posted November 1, 2005 Report Share Posted November 1, 2005 Ok, jag har nu gått och shoppat på mig tyg i olika färger då jag tänkte ge mig på att göra en egen maskering till hjälmen. Vill nu ha lite tips på hur man skulle kunna göra. Tänkte klippa i ett par, tre centimeter breda remsor i olika längder. Dessa tänkte jag fästa antingen genom att knyta dit dem, alternativt sy en söm så att det blir en ögla i ena ändan och sedan trä remsan igenom nätet och sedan öglan så den sitter. Synpunkter på detta samt andra tips och trix mottages tacksamt. Bilder på egna verk vore inte helt fel så man fick några idéer. Värt att påpeka är att jag har den gamla hjälmen... Har sökt men inte funnit någon tråd i ämnet, men om någon hittar nån sån så hänvisa gärna dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted November 1, 2005 Report Share Posted November 1, 2005 Spontant när du berättar om hur du skall göra så är det säkert väldigt bra, men jag inser inte hur du skall bryta kontrasterna av hjälmen. Har sett många exempel på hur man använt gamla maskeringsnät som man distributerat lite ojämnt över hjälmen och på så vis brutit konturerna. Du lär behöva väldigt mycket textil för att lösa det på en hjälm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 Hela min pluton har kasserade maskeringsnät på hjämarna, vissa har även blandat in lite "nättyg". Denna grundmaskering kompletteras sedan med material från miljön vi ska verka. Alltså, i Småland alltid granris... Så här ser det ut, bilden är väl inte den bästa men grundmaskeringen syns. Tänk er lite granris och bös i så har ni bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 2, 2005 Author Report Share Posted November 2, 2005 Spontant när du berättar om hur du skall göra så är det säkert väldigt bra, men jag inser inte hur du skall bryta kontrasterna av hjälmen. Har sett många exempel på hur man använt gamla maskeringsnät som man distributerat lite ojämnt över hjälmen och på så vis brutit konturerna. Du lär behöva väldigt mycket textil för att lösa det på en hjälm... Sant. Det är just sånt som jag skulle behöva ha tips om. Tänkte testa med att fästa kortare tygbitar under så att de över kommer upp lite och konturerna bryts. Avdankade maskeringsnät är ju också en idé som man kan fråga om de har liggandes nånstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 Avdankade maskeringsnät och klassisk biologi direkt ur aktuell biotop torde vara det bästa. Viktigt är ju att bryta de inte så naturliknande konturerna. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 nackdelen med maskeringsnät vs tyg tycker jag är maskeringsnäten lätt fastnar i grenar och liknande samt att det blänker om det är blött, och vill man vara finkänslig så tycker jag inte att det är lika behagligt att ha flikar av nätet mot öron och nacke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 OHS 98 hade tygtrasor fastknutna i banden på hjälmdok90. Vet inte om det var bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest quint Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 Vi slet sönder några gamla tält i remsor och hade i hjälmen. Man fick lite olika färger, då tälten var olika mycket blekta. Passade bra i den skånska skogen. Fördelen jämfört med maseringsnät är att detta inte fastnade i alla träd man tog sig förbi.. Om man tittar på bilden som finns här så är det ingen bra maskering enligt mig. Med så korta remsor i hjälmen får man inte bort axlarna som är lätta att urskilja i terängen. Remsorna _ska_ vara så långa att de går ner äver axlarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted November 3, 2005 Report Share Posted November 3, 2005 Om man tittar på bilden som finns här så är det ingen bra maskering enligt mig.Med så korta remsor i hjälmen får man inte bort axlarna som är lätta att urskilja i terrängen. Remsorna _ska_ vara så långa att de går ner över axlarna. Om du hade brytt dig om att försöka läsa texten hade du sett följande, informativa, mening: Denna grundmaskering kompletteras sedan med material från miljön vi ska verka. Alltså, i Småland alltid granris... Nätbitarna och tygbitarna utgör, alltså, inte maskeringen utan grunden i maskeringen. Jmf hjälmdoket till m/37, som ju tjänade till "fäste för maskeringen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted November 3, 2005 Report Share Posted November 3, 2005 (edited) Mitt kompani håller i huvudsak till i Stockholm. Vad ska vi ha i hjälmen för att smälta in i omgivningen? Tegelstenar? En trafikskylt? Kanske en lapplisa eller en pundare från "Plattan" /Ola Edited November 3, 2005 by Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 3, 2005 Report Share Posted November 3, 2005 uttern, håller delvis med dig. stör mig lite smått på att vi har hjälmmaskering i stad vilket jag aldrig var med om under gu, dock så blir det ju mer utomhus och mindre inomhus i hv än under gu och utomhus finns ju buskar och dyl även i en stad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest quint Posted November 4, 2005 Report Share Posted November 4, 2005 Om man tittar på bilden som finns här så är det ingen bra maskering enligt mig. Med så korta remsor i hjälmen får man inte bort axlarna som är lätta att urskilja i terrängen. Remsorna _ska_ vara så långa att de går ner över axlarna. Om du hade brytt dig om att försöka läsa texten hade du sett följande, informativa, mening: Denna grundmaskering kompletteras sedan med material från miljön vi ska verka. Alltså, i Småland alltid granris... Nätbitarna och tygbitarna utgör, alltså, inte maskeringen utan grunden i maskeringen. Jmf hjälmdoket till m/37, som ju tjänade till "fäste för maskeringen". Jag har inte menat annat än att det ska vara grundmaskering. Men sen tycker jag att även grundmaskeringen ska dölja axlarna, för att sedan komplettera med tex. grenar och kvistar. Sen finns det betydligt bättre sätt att uttrycka sig på än på det sättet som du gjorde. Citerar: "Om du hade brytt dig om att försöka läsa texten hade du sett följande, informativa, mening:" Om stämningen på forumet ska fortsätta vara glatt får man tänka lite innan man skriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted November 6, 2005 Report Share Posted November 6, 2005 Har sökt men inte funnit någon tråd i ämnet, men om någon hittar nån sån så hänvisa gärna dit. Sök på Ghillie suit eller trolldräkt så finns det massor av tips som går att föra över till en hjälm. Impregnera allt tyg som innehåller bomull så kanske du slipper släpa runt på massor av vatten. Ett alternativ är att sy kortare remsor där allt material är fäst så är det enklare att torka hela trasslet av tyg och det går även lätt att byta ut färgerna efter årstiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 6, 2005 Report Share Posted November 6, 2005 6 inlägg borttagna. Sluta larva er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted November 6, 2005 Report Share Posted November 6, 2005 Spontant när du berättar om hur du skall göra så är det säkert väldigt bra, men jag inser inte hur du skall bryta kontrasterna av hjälmen. Har sett många exempel på hur man använt gamla maskeringsnät som man distributerat lite ojämnt över hjälmen och på så vis brutit konturerna. Du lär behöva väldigt mycket textil för att lösa det på en hjälm... Ett sätt att lösa konturproblemet är väl med ett Israeliskt Mitznefet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skunken Posted November 6, 2005 Report Share Posted November 6, 2005 Spontant när du berättar om hur du skall göra så är det säkert väldigt bra, men jag inser inte hur du skall bryta kontrasterna av hjälmen. Har sett många exempel på hur man använt gamla maskeringsnät som man distributerat lite ojämnt över hjälmen och på så vis brutit konturerna. Du lär behöva väldigt mycket textil för att lösa det på en hjälm... Ett sätt att lösa konturproblemet är väl med ett Israeliskt Mitznefet Det där ser ut som ett väldigt fältmässigt hårnät/badmössa för folk med brutal mikrofonfrilla! Astuff! För att återgå till ämnet: Kan nog fylla sitt syfte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted November 6, 2005 Report Share Posted November 6, 2005 Spontant när du berättar om hur du skall göra så är det säkert väldigt bra, men jag inser inte hur du skall bryta kontrasterna av hjälmen. Har sett många exempel på hur man använt gamla maskeringsnät som man distributerat lite ojämnt över hjälmen och på så vis brutit konturerna. Du lär behöva väldigt mycket textil för att lösa det på en hjälm... Ett sätt att lösa konturproblemet är väl med ett Israeliskt Mitznefet Hehe med den där på blir du väl uppäten istället (svamp). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 6, 2005 Author Report Share Posted November 6, 2005 Nja den där Israeliska grejen... nja... :P Ser ju ut som ett härke men är säkert funkis. Ok, efter att nästan ha blivit idiotförklarad av flickvännen har jag nu påbörjat mitt lilla projekt. Vet inte riktigt än hur jag ska göra men det löser sig. Bryta konturer är ju viktigt, så jag knäckte den snillrika idén att pula in tygbitar under nätet på hjälmen så att det inte ska se ut som en hjälm... Tog ett par bilder också för att få lite feedback. Kanske är en skitkass idé och hälften av er kommer garva :P Men det blir säkert bättre än inget alls. Bild 1 och Bild 2 Tyget är inte så fullt så självlysande som bilden ger sken av... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 (edited) stackare, när du sa inte nya m/90 så tolkade jag det naturligtvis som att det inte var med nya inredningen bara... men annars så är väl dina ifyllnader lite väl ljusa? och jag tror att hängande tygremsor skulle göra susen Edited November 7, 2005 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Shit, stålpottan. Sist jag såg den var på museum! Det innebär att jag missförstod dig redan från början. Rent spontant så tror jag inte att din lösning med ihoprullat tyg på det där viset är så lysande. Det kommer att suga åt sig väta och risken att det möglar (japp även impregnerat kan mögla) är betydande. Då är nog det jag trodde du menade från början med permanentmaskering av guille-typ är bättre. Du sätter helt enkelt långa remsor upptil och kortare nedtill för att få ett fall och på så vis bryta konturen. Se dock till att du fortfarande kan sätta fast tillfällig maskerin i hjälmen. Fälmössan under hjälmen ger ju en del att arbeta med också om du vill ändra konturen... I skrivandets stund så fick jag en idé. Du kan sy en tygpåse som du sätter fast i maskeringen i något fukttåligt tyg. Denna påse sätter du fast remsor i och senare monterar du den maskerngsnätet så att du kan vika in den i hjälmen. När du sen har hjälmen på skallen och inte står i uppställning så viker du ut påsen, stoppar in kepsbrettet och så rockar du på. Det är nå't jag kom på helt precis just nu. Då får ju tänka på att inte sabba sikten allt för mycket. Om du testar och det funkar så får du gärna bjuda på en Guiness eller en Murphy's sen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Du kan sy en tygpåse som du sätter fast i maskeringen i något fukttåligt tyg. Denna påse sätter du fast remsor i och senare monterar du den maskerngsnätet så att du kan vika in den i hjälmen. När du sen har hjälmen på skallen och inte står i uppställning så viker du ut påsen, stoppar in kepsbrettet och så rockar du på. Är det inte bättre att skaffa ett eller flera extra nät som man fäster remsorna vid? Så byter man bara nätet när man ska förändra utseendet på hjälmen alt fäster ett extra nät över det befintliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 7, 2005 Author Report Share Posted November 7, 2005 Sg Toll, tack, just den feedbacken jag var ute efter. Tänkte också på fukten... men det går ganska lätt att ta ut tyget och låta det torka mellan varven. Och givetvis ska jag ha hängande remsor också, syftet med tygbitarna under nätet var för att "bulla upp" det lite och bryta konturerna ännu mer. johanp, tack för din sympati :P Tyget är lite väl ljust egentligen (även om det är lite mörkare än vad bilden visar), men nu ska jag ju ha remsor över som täcker det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Nja den där Israeliska grejen... nja... :P Ser ju ut som ett härke men är säkert funkis. Ok, efter att nästan ha blivit idiotförklarad av flickvännen har jag nu påbörjat mitt lilla projekt. Vet inte riktigt än hur jag ska göra men det löser sig. Bryta konturer är ju viktigt, så jag knäckte den snillrika idén att pula in tygbitar under nätet på hjälmen så att det inte ska se ut som en hjälm... Tog ett par bilder också för att få lite feedback. Kanske är en skitkass idé och hälften av er kommer garva :P Men det blir säkert bättre än inget alls. Bild 1 och Bild 2 Tyget är inte så fullt så självlysande som bilden ger sken av... Hmm varför inte prova med några tillskurna bitar av förpackningsmtrl ( grått o påminner om liggunderlag) Så kan du ändra konturen lite mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 7, 2005 Author Report Share Posted November 7, 2005 Tack för det tipset, ska undersökas närmare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Har du tänkt på brandfaran? Jag vet inte vad materialet i din hjälmmaskering består av, Men försök undvika sånt som brinner lätt. I fredstid kan gnistor antända en del material, I skarpt läge är det mums-mums med brännbart material på hjälmar. (och soldater). Det finns alltid tid att förbättra maskeringen ur aktuell biotop, Och vissa lägen ger rätt rörelse bättre skydd än någon hjälmmaskering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 7, 2005 Author Report Share Posted November 7, 2005 Haha, nej... det har faktiskt gått mig helt förbi om jag ska vara ärlig. Har vanligt tyg, antar att det är hyffsat brandfarligt. Finns det något man kan göra för att minska det, typ nån spray (liknande impregneringsspray) eller ska jag be min stridsparskamrat hålla ett vakande öga på mig? Kan ju vara lite vanskligt att exempelvis skjuta grg, har en tendens att bli lite hett då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 8, 2005 Author Report Share Posted November 8, 2005 Sådär, då var skapelsen klar. Bifogar några bilder om nån är intresserad: http://i13.photobucket.com/albums/a261/stevestiffler/1.jpg http://i13.photobucket.com/albums/a261/stevestiffler/2.jpg http://i13.photobucket.com/albums/a261/stevestiffler/3.jpg http://i13.photobucket.com/albums/a261/stevestiffler/4.jpg http://i13.photobucket.com/albums/a261/stevestiffler/5.jpg Är ganska nöjd. Färgerna är lite konstiga, flickvännen visade hur man kunde ändra i Photoshop, men det glömde jag redan efter första bilden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted November 8, 2005 Report Share Posted November 8, 2005 Jag tycker personligen att remsorna är för få och tjocka, men å andra sidan så funkar det nog bra på lite längre håll (alla minns väl snacket om att "ytor mindre än 1 kvadrat är meningslöst att kamouflagemåla"). Dock så är din tröja ful som stryk... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 8, 2005 Author Report Share Posted November 8, 2005 Jag tycker personligen att remsorna är för få och tjocka, men å andra sidan så funkar det nog bra på lite längre håll (alla minns väl snacket om att "ytor mindre än 1 kvadrat är meningslöst att kamouflagemåla"). Dock så är din tröja ful som stryk... :P Haha, jag bara väntade på den där sista kommentaren Mmm tänkte faktiskt på det där med lite längre håll -> bredare remsor. Om inte annat så kommer de bli smalare, för de var så glest vävda så de fransar upp sig :P Det sitter drygt 100 remsor på cirkus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted November 8, 2005 Report Share Posted November 8, 2005 Måste ge dig en eloge för allt jobb du lagt ner på stålhjälmen! Men ni borde väl få byta snart? Angående kammoresultatet misstänker jag att du kan komma att få problem med tygbanden i granskog, det är nog stor risk för strypskador när det undermåliga hakbandet försöker stoppa dina framrusningar i bushen! Själv har jag konstaterat att tygremsor gärna blir riktigt tunga, geggiga och äckliga när man släpar ut dem på en normal höstövning, impregnera som sagt ordentligt. Förutom brandrisken som redan tidigare har påpekats här, kan det oxå vara intressant att testa hur materialet ser ut i IR-spektrat. Min erfarenhet är att de mest kamouflagefärgade material man kan tänka sig ibland lyser nästan vita när man tittar på dem med IR, särskilt om IR-strålkastare används. Själv brukar jag testa med en videokamera med "Nightvision", ger åtminstone ett hum om hur man kommer att se ut i mörka skogen. Självlysande ghilliesuits tenderar att motverka sitt syfte! ;) /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts