Jump to content

Super Puma nödlandade i havet


Recommended Posts

Vid nödlandning på vatten skall flottörerna, ser ut som "gummiklänningar" kring nosen och stubbvingarna, blåsas upp och helikoptern skall stå upprätt på dessa. Maskinen kommer att stå kvar på rätt köl flytandes om det inte blir orkan i östersjön. I morgon när det blir ljust kommer man att bogsera in maskinen till land.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Skönt att allt gick bra, men hur stor är sannolikheten att den ligger på rätt köl? Kan ju vara ganska obra för elektronik medmera om den ligger upp och ner..

 

Spelar inte så stor roll tror jag om den ligger rätt... Är nog en del saker som blir ordentligt blött i alla fall.. Är ju inte som Hkp 4 som faktiskt kan landa på vattnet (fick berättat för mig i början av 90 talet att de faktiskt övade på detta men att de föredrog att göra det innan den största tillsynen eftersom det var MYCKET som fick plockas ur och torka efteråt...).

 

Känns som att något hänt med flygsäkerheten på HKP sidan.

Kan inte minnas många haverier med FRÄD Hkp innan 2000, därefter har vi tappat 3 Hkp 10 och en Hkp 12 (inte fräd men trots allt ambulans Hkp).

 

Det finns väl ingen gemensam nämnare, men kan det vara mindre flygtidsuttag vi ser??? eller att materielen börjar bli sliten??

Link to comment
Share on other sites

Skönt att allt gick bra, men hur stor är sannolikheten att den ligger på rätt köl? Kan ju vara ganska obra för elektronik medmera om den ligger upp och ner..

 

Spelar inte så stor roll tror jag om den ligger rätt... Är nog en del saker som blir ordentligt blött i alla fall.. Är ju inte som Hkp 4 som faktiskt kan landa på vattnet (fick berättat för mig i början av 90 talet att de faktiskt övade på detta men att de föredrog att göra det innan den största tillsynen eftersom det var MYCKET som fick plockas ur och torka efteråt...).

 

Senast jag var inne i en hkp4 så visade en ur besättningen mig vattenlinjen. Den sitter på insidan kompleterad med en text i stil med "Om vattnet når hit, starta pumpen".

Link to comment
Share on other sites

Skönt att allt gick bra, men hur stor är sannolikheten att den ligger på rätt köl? Kan ju vara ganska obra för elektronik medmera om den ligger upp och ner..

 

Spelar inte så stor roll tror jag om den ligger rätt... Är nog en del saker som blir ordentligt blött i alla fall.. Är ju inte som Hkp 4 som faktiskt kan landa på vattnet (fick berättat för mig i början av 90 talet att de faktiskt övade på detta men att de föredrog att göra det innan den största tillsynen eftersom det var MYCKET som fick plockas ur och torka efteråt...).

 

Senast jag var inne i en hkp4 så visade en ur besättningen mig vattenlinjen. Den sitter på insidan kompleterad med en text i stil med "Om vattnet når hit, starta pumpen".

 

Jag kommer osökt att tänka på en teknik som praktiserats av amerikanarna, där man flyger ner sin CH-46 i vattnet så att lastrummets aktra delar hamnar under vatten, sedan kommer ett gäng SEAL i en motorbåt och kör rätt in...

 

Men när det gäller nödflytutrustning på helikoptrar så är det väl inte alltid som den lyckas hålla hkp på rätt köl. En hkp har ju rätt hög tyngdpunkt. Det är ju inte ens säkert att flytutrustningen kan hålla hkp flytande mer än en den tid som besättningen behöver för att evakuera. Någon helikopter jag läste om nyligen hade flytutrustning för att hålla helikoptern flytande i "minst 10 minuter".

Nu vet jag ju inte hur bra utrustningen är på Puman. Men jag är säker på att Yman vet. Jag lämnar härmed ordet över till honom....

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

No offence, men hur många hellisar har FM nu?

från 10beställda till 7 som fungerar?

 

Verkar var ingen kvalite på Puman med andra ord

 

Nejdå, ingen kvalle alls.. att de flesta av oss betraktar bilar av samma årsmodeller och med samma "körmil" som skrotmässiga kanske inte har någon betydelse?

 

Puman har nog gjort en rätt bra tjänst inom FV, och våra räddningshelikoptrar har ju använts i skiftande väder året om i många år utan speciellt många olyckor. Tre olyckor verkar vara ett rätt dåligt underlag för att kunna konstatera att Puman är kass. Särskillt om man slår ut det på de sjutton år den varit i tjänst i sverige (kom 1988, en del forumsmedlemmar var inte ens födda då).

På sjutton år lär vi ha märkt om helikoptern varit helkass eller inte, och jag har iallafall aldrig hört att den skulle vara speciellt opålitlig. Men du kanske vet något jag inte vet?

 

När Havkom kommer ut med rapporten om något år kan vi konstatera att A: det var materialfel, B: det var mänskliga faktorn, C: vi inget vet. I de två föregående olyckorna har svaren varit B och C.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Såg bilder på "vraket" på Sydnytt i kväll, det var ju inte något vrak i ordets rätta bemärkelse. Det enda som saknades var x antal fönsterrutor och stjärten. De nämnde att HKPn:s "svarta låda" satt i stjärten och att den skulle bärgas så snart som möjligt. Någon som vet anledningen till att man valt just stjärten som placering för "svarta lådan". Är det större chans att stjärtpartiet klarar sig vid en krasch eller finns det någon annan bakomliggande orsak. Finns det någon särskild anledning öht?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte fösöka reda ut begreppen, och informationen lite.

Vill dock bara påpeka att jag inte vet mer än någon annan om gårdagens haveri/nödlandning (begreppsförvirring råder....).

 

 

Vid nödlandning på vatten skall flottörerna, ser ut som "gummiklänningar" kring nosen och stubbvingarna, blåsas upp och helikoptern skall stå upprätt på dessa. Maskinen kommer att stå kvar på rätt köl flytandes om det inte blir orkan i östersjön. I morgon när det blir ljust kommer man att bogsera in maskinen till land.

 

J.K Nilsson

Vet inte vad du tänker på för klänningar, men flottörerna på HKP 10 ser ut som tre tuber ~1m i diamter. En på vardera stubbvinge, och en runt nosen.

Helikoptern bogserades in till land redan under tisdagskvällen.

 

 

Skönt att allt gick bra, men hur stor är sannolikheten att den ligger på rätt köl? Kan ju vara ganska obra för elektronik medmera om den ligger upp och ner..

 

Spelar inte så stor roll tror jag om den ligger rätt... Är nog en del saker som blir ordentligt blött i alla fall.. Är ju inte som Hkp 4 som faktiskt kan landa på vattnet (fick berättat för mig i början av 90 talet att de faktiskt övade på detta men att de föredrog att göra det innan den största tillsynen eftersom det var MYCKET som fick plockas ur och torka efteråt...).

Det spelar stor roll hurvida den ligger på rätt köl eller inte, är direkt obra om hela instrumenteringen, motor, växellådor, inredning mm ligger under vatten.

Sedan låter jag det vara osagt om den förolyckade maskinen har en chans att komma upp i luften igen...

 

HKP 4 kan inte landa på vatten, den kan nödlanda och hålla sig flytande tack vara de vattensäkra skott som finns ibyggda i kroppen. Att man övade på att landa i vatten tar jag med en stort lass salt, låter oerhört dumt att utsätta både sig själv och materialen för såna risker (vad säger SÄKI tro...).

 

Känns som att något hänt med flygsäkerheten på HKP sidan.

Kan inte minnas många haverier med FRÄD Hkp innan 2000, därefter har vi tappat 3 Hkp 10 och en Hkp 12 (inte fräd men trots allt ambulans Hkp).

 

Finns inte ens någon HKP 12, du tänker på 11.

 

 

..//

Men när det gäller nödflytutrustning på helikoptrar så är det väl inte alltid som den lyckas hålla hkp på rätt köl. En hkp har ju rätt hög tyngdpunkt. Det är ju inte ens säkert att flytutrustningen kan hålla hkp flytande mer än en den tid som besättningen behöver för att evakuera. Någon helikopter jag läste om nyligen hade flytutrustning för att hålla helikoptern flytande i "minst 10 minuter".

Nu vet jag ju inte hur bra utrustningen är på Puman. Men jag är säker på att Yman vet. Jag lämnar härmed ordet över till honom....

 

/E

Den har förvisso en hög tyndpunkt, men flottörerna bygger ut ca en meter på vardera sida så det blir en ganska stabil lösning.

En norsk Super Puma som nödlandade i havet för ett antal år sedan ska enligt uppgift hållit sig flytandes i ett dygn...

 

 

No offence, men hur många hellisar har FM nu?

från 10beställda till 7 som fungerar?

 

Verkar var ingen kvalite på Puman med andra ord

12 Levererade, 9 "flygdugliga" just nu.

Vid första haveriet var det den mänskliga faktorn som var orsaken, 2a, och 3e hoppas jag vi får svar på inom en snar framtid.

Puma, och Super Puma är några av världens mest använda helikoptrar, de nyttjas ofta till FRÄD, SAR och CSAR, som är de mest krävande uppgifter en helikopter kan ställas inför, jag har inte hört annat än beröm till Puma-släktet. Så att påstå att det inte är någon "kvalite på Puman".... Är väl bara ett tecken på att man inte vet vad man pratar om.

 

 

Hoppas jag rätat ut några funderingar, frågetecken eller kommit med något intressant.

 

 

//Y

 

 

edit:

Ett litet tips:

Sydnytt

Kolla "Senaste sändningar" och sändningarna från idag.

Link to comment
Share on other sites

Ni som såg "Tidernas Främsta Helikoptrar"

på Discovery uppmärksammade säkert

inslaget med CH-47 "Chinook".

Dom visade när den gick ner i vattnet med öppen

akterramp för att låta SF köra in med gummibåt.

 

Hkp4 är ju nästan likvärdig.

Vill minnas att jag sett en bild där en Vertol

"badar" i Hårsfjärden.

Jämför 4:ans bränsletankar med d:o utländsk

maskin, så syns det att dom är lite "bulligare".

Vet inte om det för flytförmågans skull eller annat.

 

Tror inte det finns någon taktisk nytta hos oss

med vattenlandningar.

Det virvlar upp rejält med salt-/bräckvatten som letar

sig in i skrov, elektronik mm.

 

Minns från vpl:n när 4:an hade varit ute och hovrat

över hav.

Rulla ut med motortvättaggregatet och köra proceduren;

Tekniker drar runt motorn, mek. sprutar in tvättmedel

i turbinen, samma sak med rent vatten, "torrdra",

motorstart för att kolla OK.

 

Skulle vilja påstå att det går att landa men besväret,

säkerheten mm. överväger nyttan..?

 

Slirar lite på ämnet, men det bjuder vi på.. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Tänkte fösöka reda ut begreppen, och informationen lite.

Vill dock bara påpeka att jag inte vet mer än någon annan om gårdagens haveri/nödlandning (begreppsförvirring råder....).

 

 

Vid nödlandning på vatten skall flottörerna, ser ut som "gummiklänningar" kring nosen och stubbvingarna, blåsas upp och helikoptern skall stå upprätt på dessa. Maskinen kommer att stå kvar på rätt köl flytandes om det inte blir orkan i östersjön. I morgon när det blir ljust kommer man att bogsera in maskinen till land.

 

J.K Nilsson

Vet inte vad du tänker på för klänningar, men flottörerna på HKP 10 ser ut som tre tuber ~1m i diamter. En på vardera stubbvinge, och en runt nosen.

Helikoptern bogserades in till land redan under tisdagskvällen.

 

Min reflektion när jag tittar på helikoptern är att de ser ut som klänningar. Men å andra sidan har jag blivit beskylld för betydligt snuskigare fantasi.... :baskerPa:

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

HKP 4 kan inte landa på vatten, den kan nödlanda och hålla sig flytande tack vara de vattensäkra skott som finns ibyggda i kroppen. Att man övade på att landa i vatten tar jag med en stort lass salt, låter oerhört dumt att utsätta både sig själv och materialen för såna risker (vad säger SÄKI tro...).

På sidan 108 i boken "Marinhelikoptern" finns faktiskt en bild på en badande 4:a, med bildtexten:

En HKP 4 som tvingats nödlanda på vatten? Nej, HKP 4 kan faktiskt landas och framföras även på vatten.
Link to comment
Share on other sites

HKP 4 kan inte landa på vatten, den kan nödlanda och hålla sig flytande tack vara de vattensäkra skott som finns ibyggda i kroppen. Att man övade på att landa i vatten tar jag med en stort lass salt, låter oerhört dumt att utsätta både sig själv och materialen för såna risker (vad säger SÄKI tro...).

På sidan 108 i boken "Marinhelikoptern" finns faktiskt en bild på en badande 4:a, med bildtexten:

En HKP 4 som tvingats nödlanda på vatten? Nej, HKP 4 kan faktiskt landas och framföras även på vatten.

 

 

Forts OT:

 

Ja det är mycket möjligt att en 4:a är kapabel till detta i grundutförande, om de fortfarande besitter kapaciteten både materiellt och träningssmässigt kan inte jag uttala mig om. Dess internationella brorsa Sea Knight aka "Phrog" kan landa och tuffa omkring i vattnet för att sedan starta. Finns en del intressanta incidentrapporter där termer som "dräneringspluggar" , "glömde" ,"Crew chief på okänd ort" nämns...

 

... Det finns fler maskiner med denna kapacitet, vissa verrar av CH 53 tex.

 

 

MH 47 har som nämts kapaciteten att plocka upp båtar genom att sänka ner akterpartiet samt rampen under vatten så att SF-teamet sedan med fullt pådrag kör in över rampen och in i lastutrymmet. För att detta överhuvudtaget skall bli aktuellt skall ett gäng olika parametrar uppfyllas. Att alla skall kunna uppfyllas samtidigt anses vara istort sett omöjligt. Att lyfta med båt och hkp är extremt tungt då enbart vattenvikten initialt är på några ton. Det finns andra, snabbare, sätt att få med båt och personal..

Link to comment
Share on other sites

MH 47 har som nämts kapaciteten att plocka upp båtar genom att sänka ner akterpartiet samt rampen under vatten så att SF-teamet sedan med fullt pådrag kör in över rampen och in i lastutrymmet. För att detta överhuvudtaget skall bli aktuellt skall ett gäng olika parametrar uppfyllas. Att alla skall kunna uppfyllas samtidigt anses vara istort sett omöjligt. Att lyfta med båt och hkp är extremt tungt då enbart vattenvikten initialt är på några ton. Det finns andra, snabbare, sätt att få med båt och personal..

 

Likväl visades lyftet med ett SF-Team körandes gummibåt in i en Chinook på Discovery i programmet om de tio bästa helikoptrarna förra veckan. Som jag såg det var nosläget så högt att Chinookens golv lutade bakåt. Det såg ungefär ut som om du kör upp på en hoppramp för vattenskidor. Gummibåten bromsades upp mot golvet och Chinooken steg med högt nosläge för att kunna låta vattnet rinna ur.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en av de värnpliktiga som bevakade helikoptern. Vilket förband jag kommer ifrån får ni gissa. Kollar ni noga på tevebilder och artiklarna så ser ni märket på vänstra axeln. De flesta vet nog också vad märket betyder.

 

Uppfattningen jag fått är att detta handlar om den mänskliga faktorn. Men man vet ju aldrig.

 

Nödflottörerna (luftkuddarna fyllda med helium) löses ut på mindre än en halv sekund när föraren drar i en spak. Enligt ryktet så har helikoptern studsat på vattnet en gång, sedan har flottörerna lösts ut. Förmodlugen är orsaken den gamla klassikern, avståndsbedömningen i mörker utan referenspunkter. Men det är bara min tanke, olyckor har inträffat förut på det viset.

 

Ha det bra.

Link to comment
Share on other sites

Ang. nosvinkeln.

Vertolen är balanserad så att den

hovrar vid en vinkel av +7,5 grader

(nos-, anfalls-, alfa-, eller allt vad

det kallas?)

Vet inte om Chinooken har samma koncept.

 

Kolla bilder på hovrande V. så syns det att

dom "lutar lite bakåt".

Skulle dom försöka "lägga skrovet i våg",

så blir det att kraften börjar föra hkp. framåt.

 

"Hurjagvetattdetär7,5grader?"

En lugn dag på basen fick vi följa med

när en ff. skulle öva en tekn. i "motorkörning".

 

Innebär alla moment fram till snäppet

under hovring/flygning.

Håll hjulbromsarna, ta effekt, dra åt dig styrspak,

släpp bromsarna..

Allt i en koordinerad rörelse, utan att:

*Hasa bakåt med låsta hjul.

* Lätta från marken

* Överstiga 7,5 grader (risk att radarkåpan går i kras):

* Understiga d:o, då hkp. börjar driva framåt (med eller

utan låsta hjul).

 

Hade medlyssning på intercomen, tekn. lät lite

smånervös vid spakdrag..

 

Känns som om man är ute på tunn OT/Messerschmitt-is.. :worthy:

 

För att knyta ihop tråden med vattenlandningar och föregående

talare.

När hkp. lättar från vattnet så forsar vattnet ut skapligt fort,

lutning på 7,5 grader är inte att förakta.. :banana

Link to comment
Share on other sites

MH 47 har som nämts kapaciteten att plocka upp båtar genom att sänka ner akterpartiet samt rampen under vatten så att SF-teamet sedan med fullt pådrag kör in över rampen och in i lastutrymmet. För att detta överhuvudtaget skall bli aktuellt skall ett gäng olika parametrar uppfyllas. Att alla skall kunna uppfyllas samtidigt anses vara istort sett omöjligt. Att lyfta med båt och hkp är extremt tungt då enbart vattenvikten initialt är på några ton. Det finns andra, snabbare, sätt att få med båt och personal..

 

Likväl visades lyftet med ett SF-Team körandes gummibåt in i en Chinook på Discovery i programmet om de tio bästa helikoptrarna förra veckan. Som jag såg det var nosläget så högt att Chinookens golv lutade bakåt. Det såg ungefär ut som om du kör upp på en hoppramp för vattenskidor. Gummibåten bromsades upp mot golvet och Chinooken steg med högt nosläge för att kunna låta vattnet rinna ur.

 

Javisst. Har sett det live och på bilder och film. dock lyssnar jag på de som är tänkta till att utföra det när de säger att att det är en motsägelsefull och smått idiotisk operation. Om man har extremt bråttom och inte ens kan stoppa sin båt för att hoppa över till tex SPIES/FRIES vill man då tvinga ner en hkp till vattenytan där den är en stor kulmagnet utan chans till manövrer? Vill man sedan chansa och göra en tämligen svår inkörning i hkpn ( success rate på 60-80%) och vänta på att maskinen skall först lyfta och sedan få upp fart?

 

 

Uppfattningen jag fått är att detta handlar om den mänskliga faktorn. Men man vet ju aldrig.

 

...... Förmodlugen är orsaken den gamla klassikern, avståndsbedömningen i mörker utan referenspunkter. Men det är bara min tanke, olyckor har inträffat förut på det viset......

 

Rent statistiskt är det bekvämt att peka på den faktorn ja, men det säger som sagt inget alls om ett specifikt fall.

 

SD har ingen direkt anknytning till avståndsbedömning utan slår mot istort sett alla sinnen utom lukt och smak där resultanten blir olika sorters illusioner.

 

Jag har skrivit ett rätt lång inlägg HÄR om dett ämne/fenomen.

Link to comment
Share on other sites

På sidan 108 i boken "Marinhelikoptern" finns faktiskt en bild på en badande 4:a, med bildtexten:
En HKP 4 som tvingats nödlanda på vatten? Nej, HKP 4 kan faktiskt landas och framföras även på vatten.

I Ikaros (Flygvapenmuseets årsbok) 1995 finns på s.43 en bild på Hkp1 ur Marinen med nr 01001 (den som idag finns bevarad på FVM) i "vått" hovringsläge.

Link to comment
Share on other sites

Enligt besättningen upplevde man inte några fel på maskinen före vattenkontakt så man kommer nog att komma fram till att det är "den mänskliga faktorn" denna gång. Det var elever vid spakarna som jag förstått det.

 

Utan att trampa någon på tårna...hoppas jag...frågan är av rent akademiskt intresse.

Hur många flygtimmar har en "elev" ungefär bakom sig i snitt? Som jag har förstått det så var det i alla fall till viss del så förr att de som flög hkp och tpflyg ofta var piloter som var för gamla för att fortsätta i aktiv tjänst som stridsflygare. Jag kan förstå att de måste vara en jäkligt stor omställning att gå från att ha flugit Viggen till att sätta sig bakom spakarna i en HKP 10 men det hade varit intressant att veta en ungefärlig siffra.

Link to comment
Share on other sites

Förr var det så ja men inte numera, i alla fall inte i samma utsträckning. Då kunde de väl ha cirkus 4-5000 timmar spetsigt under bältet när de började spaka hkp.

 

Har nu fått lite mer info och det var tydligen inte elever som flög vid just detta tillfälle. Däremot fanns det personer under utbildning med i helikoptern. Händelseförloppet påminner rätt mycket om haveriet i Karlsborg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...