Jump to content

CV90 och Apache(?) i skarp mision tillsamman


Recommended Posts

Vi samverkade med Apache hkp under KS04 med E-grp (FIST) och Flygsamvgrp(TAC-P) Pbv 203 burna grupper.

 

Inget nytt under solen.

 

Apache och CV90 har samövat på Salisbury Plains nu i höst. det finns mer info i någon annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

var är det för slags "min skor" bårbäraren har på sig? Har alldrig sett förut.....Är detta något soldaterna kan utrustas med även vid anfall? torde se skoj ut när de kom skuttandes :camo:

 

Ser ut att vara samma minskydd som vi använder i Sverige. Dock endast på min/amröj förband.

Inget man använder vid anfall, höga och stora, som att använda simfötter ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Vi samverkade med Apache hkp under KS04 med E-grp (FIST) och Flygsamvgrp(TAC-P) Pbv 203 burna grupper.

 

Inget nytt under solen.

 

Apache och CV90 har samövat på Salisbury Plains nu i höst. det finns mer info i någon annan tråd.

 

 

Att det inte är något nytt under solen med samövningar med apache vet jag.

Men:

 

1 Detta är afghanistan visste inte att CV90 fanns där

2 De verkar ha skjutit skarpt med det mesta även AH64

 

Därav jag kanskle trodde någon kunde vara intresserad...

Kanske dumt satt rubrik men i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Att det inte är något nytt under solen med samövningar med apache vet jag.

Men:

 

1 Detta är afghanistan visste inte att CV90 fanns där

2 De verkar ha skjutit skarpt med det mesta även AH64

 

Därav jag kanskle trodde någon kunde vara intresserad...

Kanske dumt satt rubrik men i alla fall...

 

Hörde nån säga att CV90 inte alls fungerade (skulle fungera) särskilt effektivt i afghanistan.. hur länge har norrbaggarna varit där med dem?

Edited by lucky luke
Link to comment
Share on other sites

Hörde nån säga att CV90 inte alls fungerade (skulle fungera) särskilt effektivt i afghanistan.. hur länge har norrbaggarna varit där med dem?

 

De har varit där länge. Bara en pluton vad jag hört. De ska tydligen inte heller få särskilt mycket uppgifter som är värdiga ett modernt pansarskyttefordon.

Link to comment
Share on other sites

De har varit där länge. Bara en pluton vad jag hört. De ska tydligen inte heller få särskilt mycket uppgifter som är värdiga ett modernt pansarskyttefordon.

 

Kan tänka mig det. Vet inte så mycket om terrängen i sig, men hur skiljer den sig från Liberia tex? Känns som om det det är eländigare terräng i just Liberia..

Link to comment
Share on other sites

 

De har varit där länge. Bara en pluton vad jag hört. De ska tydligen inte heller få särskilt mycket uppgifter som är värdiga ett modernt pansarskyttefordon.

 

Kan tänka mig det. Vet inte så mycket om terrängen i sig, men hur skiljer den sig från Liberia tex? Känns som om det det är eländigare terräng i just Liberia..

 

 

Afghanistan = öken, sten, grus, damm

Liberia = djungel, lera, damm

Link to comment
Share on other sites

lucky luke:

Hörde nån säga att CV90 inte alls fungerade (skulle fungera) särskilt effektivt i afghanistan.. hur länge har norrbaggarna varit där med dem?

 

Var har du fått de uppgifterna från? Och lite mer specifikt, vad rörde det sig om för problem?

Jag är skeptisk till detta uttalande.

Link to comment
Share on other sites

Var har du fått de uppgifterna från? Och lite mer specifikt, vad rörde det sig om för problem?

Jag är skeptisk till detta uttalande.

 

 

Läste det här på forumet tror jag. Det var väl terrängen det skulle röra sig om, att det skulle vara väldigt ineffektivt att använda dom där. Kan ju ha missförstått allt. Ska se om jag kan hitta nåt mer här i forumet om det.

Link to comment
Share on other sites

 

Var har du fått de uppgifterna från? Och lite mer specifikt, vad rörde det sig om för problem?

Jag är skeptisk till detta uttalande.

 

 

Läste det här på forumet tror jag. Det var väl terrängen det skulle röra sig om, att det skulle vara väldigt ineffektivt att använda dom där. Kan ju ha missförstått allt. Ska se om jag kan hitta nåt mer här i forumet om det.

 

Kan faktiskt tänka mig att utalandet mycket väl kan stämma just med tanke på de stora avstånden som skall avpatrulleras.

Det bör vara lättare och billigare kan göra detta medelst hjulgående fordon (typ landcruiser/landrover/hummwe).

 

Edit: förtydligande.

Edited by Solon
Link to comment
Share on other sites

var är det för slags "min skor" bårbäraren har på sig? Har alldrig sett förut.....Är detta något soldaterna kan utrustas med även vid anfall? torde se skoj ut när de kom skuttandes :)

 

Ser ut att vara samma minskydd som vi använder i Sverige. Dock endast på min/amröj förband.

Inget man använder vid anfall, höga och stora, som att använda simfötter ungefär.

 

Med tanke på att man bör vara en lättviktare för att kunna nyttja dom skulle jag nog tänka till både en och två ggr innan jag fick för mig att gå med en bår. De används enbart i extremfall då man undviker att röja utan går ut för att exempelvis röja kring en skadad, för att snabbt kunna hjälpa personen medan resten av röj gruppen kan röja leder in för evakuering. Under KS01 övade vi att med hjälp av helikopter släppa ner en amröjare med utrustnig ner på en minskadad person. Då användes minskorna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...