Mirage Posted November 1, 2005 Report Share Posted November 1, 2005 I denna filmen från mil.se visas en öppen terrängbil: Länk Vad är detta för fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Power King Posted November 1, 2005 Report Share Posted November 1, 2005 Det är en Aauverland eller hur det nu stavas. En fransk lätt trängbil. Finns några på K3 för tester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 1, 2005 Report Share Posted November 1, 2005 Det är en Aauverland eller hur det nu stavas. En fransk lätt trängbil. Finns några på K3 för tester. tror inte det är tester längre... har fått för mig att det beställdes några till LBB.. kanske nån annan som kan ge lite klarhet i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 Följ länken till FMV:s PROTEC nr 2 2005 så kan du läsa en artikel (liten) om fordonet: PROTEC 2/2005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 Har sett dem både i Skövde och i Karlsborg... Har några bilder på dem, skall se om jag hittar dom edit: Hittat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted November 2, 2005 Report Share Posted November 2, 2005 Följ länken till FMV:s PROTEC nr 2 2005 så kan du läsa en artikel (liten) om fordonet: PROTEC 2/2005 Värnpliktig Löjtnant står det i artikeln....undrar va der betyder... Strunt samma..verkar ju hur smidig som helst ju ..trodde det först var en avcabbad Galt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 3, 2005 Report Share Posted November 3, 2005 (edited) Värnpliktig Löjtnant står det i artikeln....undrar va der betyder... en Lt som inte gått ohs, t.ex. en tolk som har gått på sina repövningar och blivit befordrad på det sättet istället. Edited November 3, 2005 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Power King Posted November 4, 2005 Report Share Posted November 4, 2005 Lite bilder från K3 04/05. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 4, 2005 Report Share Posted November 4, 2005 (edited) Ni som varit i kontakt med Auverlanden i tjänsten, vad tycker ni om den? Fyller den sitt syfte? Edited November 5, 2005 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 4, 2005 Report Share Posted November 4, 2005 Vad är det för funky Grsp som sitter monterad på de bilderna? ser inte ut att vara den standard Mk19 som man annrs brukar se inom FM, är det en ny modell? Soldfs sida om Grsp (Mk19) som ni ser är det inte samma som sitter på bilen på Power King´s bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted November 4, 2005 Report Share Posted November 4, 2005 @Skuggan K3 har ju haft ett par olika sorters "lätta" granatsprutor för utprovning på LBB, en amerikansk och en av singapornesiskt ursprung. Värnpliktsnytt är nyttiga ibland Enligt sagda dasslektyr så är det den amerikanska "Striker"-granatsprutan som sitter på fordonet, men med tanke på vilken vapentekniskkompetens som verkar finnas på blaskan så skulle jag inte vara överraskad om de blandat ihop bilderna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
regstrup Posted November 4, 2005 Report Share Posted November 4, 2005 Enligt Jane's Military Vehicles and Logistics 2003 – 2004 är Auverland A3F konstruerat åt den franska armé, så den kan bli transporterat inuti NH90 och kan lastas via helikopterens lastramp. Sverige har också beställt NH90. Där är kanske et sammanhang ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerdo Posted November 5, 2005 Report Share Posted November 5, 2005 Den där granatsprutan benämns Striker och är den amerikanska versionen. Jag var med i en testgrupp 02-03 vid K3 för denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit. Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b Blir mycket bang på 6 personer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valpen Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit. Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b Blir mycket bang på 6 personer Borde det inte gå att fippla dit en Rb56 också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit. Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b Blir mycket bang på 6 personer Borde det inte gå att fippla dit en Rb56 också? jo förmodligen, det är ett vapensytem som finns inom LBB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit. Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b Blir mycket bang på 6 personer Borde det inte gå att fippla dit en Rb56 också? jo förmodligen, det är ett vapensytem som finns inom LBB anledningen att den kötes in var väl att LBB behövde ett litet smidigt terrängfordon som kan transporteras med HKP (hängandes under givetvis). förut har de ju haft Polaris Ranger (liten 4x4 eller 6x6 terräng mc typ), men den ansågs väl inte kunna ta tillräckligt mycket folk? hursomhelst är det kul att FM får lite nya prylar som är anpassade till det de skall användas till (dvs inte ett invasionsförsvar där det är billigare att köpa stora volymer av samma mtrl och sedan anpassa uppträdandet efter materielen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 (edited) anledningen att den kötes in var väl att LBB behövde ett litet smidigt terrängfordon som kan transporteras med HKP (hängandes under givetvis).förut har de ju haft Polaris Ranger (liten 4x4 eller 6x6 terräng mc typ), men den ansågs väl inte kunna ta tillräckligt mycket folk? hursomhelst är det kul att FM får lite nya prylar som är anpassade till det de skall användas till (dvs inte ett invasionsförsvar där det är billigare att köpa stora volymer av samma mtrl och sedan anpassa uppträdandet efter materielen) Jag tror att Polaris Ranger kommer att finnas kvar, som jag har förstått används de mes av granatkastarpluton, detta för att få en snabb och rölig pluton och kunna ta med en större mängd ammo till pjäserna. I länken som "Partyman" bidrog med står det att fordonet är transporterbart inuti hkp14=NH90 om man fäller ner störtbågen och monterar bort vapnet. Som det ser ut nu (om man bestämmer sig för Auverland A3F) kommer LBB fordonspark se ut som följer enligt artikeln. Auverland A3F RG 32 Galten Bandvagn 309 Diseldrivna lätta terrängvagnar Lätta terränglastbilar (vilken typ framgår inte av texten) Edited November 8, 2005 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted November 12, 2005 Report Share Posted November 12, 2005 anledningen att den kötes in var väl att LBB behövde ett litet smidigt terrängfordon som kan transporteras med HKP (hängandes under givetvis). förut har de ju haft Polaris Ranger (liten 4x4 eller 6x6 terräng mc typ), men den ansågs väl inte kunna ta tillräckligt mycket folk? hursomhelst är det kul att FM får lite nya prylar som är anpassade till det de skall användas till (dvs inte ett invasionsförsvar där det är billigare att köpa stora volymer av samma mtrl och sedan anpassa uppträdandet efter materielen) Jag tror att Polaris Ranger kommer att finnas kvar, som jag har förstått används de mes av granatkastarpluton, detta för att få en snabb och rölig pluton och kunna ta med en större mängd ammo till pjäserna. I länken som "Partyman" bidrog med står det att fordonet är transporterbart inuti hkp14=NH90 om man fäller ner störtbågen och monterar bort vapnet. Som det ser ut nu (om man bestämmer sig för Auverland A3F) kommer LBB fordonspark se ut som följer enligt artikeln. Auverland A3F RG 32 Galten Bandvagn 309 Diseldrivna lätta terrängvagnar Lätta terränglastbilar (vilken typ framgår inte av texten) Ltgv (Polaris Ranger) finns på de flesta plutonerna inom Luftburen Bataljon. Men än så länge är varken Auverland eller Polarisen fastställd i kriorg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
regstrup Posted November 12, 2005 Report Share Posted November 12, 2005 Men än så länge är varken Auverland eller Polarisen fastställd i kriorg. Varför inte det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted November 13, 2005 Report Share Posted November 13, 2005 Men än så länge är varken Auverland eller Polarisen fastställd i kriorg. Varför inte det ? För att förbandet är nytt och under utveckling, LBB blir operativ först 2008. Det har genomförts omfattande materielförsök och organisationen har ändrats varje år så vad som slutligen kommer att ingå i förbandet vet vi först då men Ltgv:er finns det redan 30+ av och Auverlands bara två... än så länge är det till största delen 1119-bilar som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Är det någon som har något nytt om testet med Auverland,s på K3. Har inte läst något nytt sedan fordonet var med i Protec. Då skrevs det något om att behövdes ca 40 foron av detta slaget. Är det redan upphandlat och klart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Är det någon som har något nytt om testet med Auverland,s på K3.Har inte läst något nytt sedan fordonet var med i Protec. Då skrevs det något om att behövdes ca 40 foron av detta slaget. Är det redan upphandlat och klart? Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet. Understödsskvadronen kommer att åka RG 32 Galten och sen kommer det finnas cabbade, förlängda landcruisers a´la SSG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet. Hur kommer det sig att man valde den istället för exempelvis cabbade GW, som våra grannländer? Trodde man skulle försöka ha så få fordonstyper som möjligt. Har det genomförts jämförande tester? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 @Pegin Är det samma cabbade, förlängda landcruisers som sågs på den bild där SSG står uppställda för att hälsa på någon fransk höjdare, som figurerade på nätet för något år sedan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valpen Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet. Hur kommer det sig att man valde den istället för exempelvis cabbade GW, som våra grannländer? Trodde man skulle försöka ha så få fordonstyper som möjligt. Har det genomförts jämförande tester? Har för mig att det var för att den gick in i Helikopter vilket GW inte gör. Den var anpassad för just Hkp 14 eller nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
regstrup Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Har för mig att det var för att den gick in i Helikopter vilket GW inte gör. Den var anpassad för just Hkp 14 eller nått. Just precis...se mit tidiga indläg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet. Hur kommer det sig att man valde den istället för exempelvis cabbade GW, som våra grannländer? Trodde man skulle försöka ha så få fordonstyper som möjligt. Har det genomförts jämförande tester? Har för mig att det var för att den gick in i Helikopter vilket GW inte gör. Den var anpassad för just Hkp 14 eller nått. Är det verkligen nödvändigt att trycka in bilen i helikoptern? Tänker på att britterna tar sina Land Rover mm som hängande last. Hur mycket övrig last får man plats med om man stoppar in en Auverland i Hkp14? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 B)--> (SERG. B @ May 25 2006, 18:42 ) <{POST_SNAPBACK}> @Pegin Är det samma cabbade, förlängda landcruisers som sågs på den bild där SSG står uppställda för att hälsa på någon fransk höjdare, som figurerade på nätet för något år sedan? Jag har inte sett den bilden men bedömt är det samma bil. Som vägledning kan jag säga att de är försedda med ringlavett och ett långt flak. Ang. GW kontra Auverland så har jag inte hängt med där men Auverland är mindre och det är vitalt. F.ö. ingår inte GW i förbandet så det blir inte fler fordonstyper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Ang. GW kontra Auverland så har jag inte hängt med där men Auverland är mindre och det är vitalt. F.ö. ingår inte GW i förbandet så det blir inte fler fordonstyper. Tänkte på FM som helhet. Eftersom FMLog måste hålla med reservdelar så blir det enklare (billigare) om de har färre typer att ha reservdelar till, även om man inte märker någon skillnad lokalt. Hur är tillgången på Peugeot-delar och verkstäder runt om i världen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.