Jump to content

Från filmen om NBG


Mirage

Recommended Posts

Det är en Aauverland eller hur det nu stavas. En fransk lätt trängbil. Finns några på K3 för tester.

 

tror inte det är tester längre...

har fått för mig att det beställdes några till LBB..

 

kanske nån annan som kan ge lite klarhet i det?

Link to comment
Share on other sites

@Skuggan

K3 har ju haft ett par olika sorters "lätta" granatsprutor för utprovning på LBB, en amerikansk och en av singapornesiskt ursprung.

 

Värnpliktsnytt är nyttiga ibland

 

Enligt sagda dasslektyr så är det den amerikanska "Striker"-granatsprutan som sitter på fordonet, men med tanke på vilken vapentekniskkompetens som verkar finnas på blaskan så skulle jag inte vara överraskad om de blandat ihop bilderna...

Link to comment
Share on other sites

Enligt Jane's Military Vehicles and Logistics 2003 – 2004 är Auverland A3F konstruerat åt den franska armé, så den kan bli transporterat inuti NH90 och kan lastas via helikopterens lastramp.

 

Sverige har också beställt NH90. Där är kanske et sammanhang ? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit.

 

Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b

 

Blir mycket bang på 6 personer

Link to comment
Share on other sites

Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit.

 

Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b

 

Blir mycket bang på 6 personer

 

Borde det inte gå att fippla dit en Rb56 också?

:)

Link to comment
Share on other sites

Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit.

 

Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b

 

Blir mycket bang på 6 personer

 

Borde det inte gå att fippla dit en Rb56 också?

:)

 

jo förmodligen, det är ett vapensytem som finns inom LBB

Link to comment
Share on other sites

Detta ser mycket bra ut tycker jag. Den korta ljulbasen bör ge bra terängförmåga i samband med att överhänget verkar vara mycket kort både bak som fram. Lätttransporterad får man förmoda, samt dess ringa storlek borde leda till en ganska blygsam vikt. Dock möjligthet att frambringa mycket eldkraft. En grupp med lite godsaker medtagna med fordonet, oj oj vilken eldkaft man kan åskakomma med denna lilla godbit.

 

Det blir ju om man ska spettsa till det, Fordonsförare med vapen, en Grsp/Tksp en ksp58d monterad på passagerarplats, möjlighet till en Grg-skytt med laddare, en skytt med ksp90b

 

Blir mycket bang på 6 personer

 

Borde det inte gå att fippla dit en Rb56 också?

:baskerKav:

 

jo förmodligen, det är ett vapensytem som finns inom LBB

 

anledningen att den kötes in var väl att LBB behövde ett litet smidigt terrängfordon som kan transporteras med HKP (hängandes under givetvis).

förut har de ju haft Polaris Ranger (liten 4x4 eller 6x6 terräng mc typ), men den ansågs väl inte kunna ta tillräckligt mycket folk?

 

hursomhelst är det kul att FM får lite nya prylar som är anpassade till det de skall användas till (dvs inte ett invasionsförsvar där det är billigare att köpa stora volymer av samma mtrl och sedan anpassa uppträdandet efter materielen)

Link to comment
Share on other sites

anledningen att den kötes in var väl att LBB behövde ett litet smidigt terrängfordon som kan transporteras med HKP (hängandes under givetvis).

förut har de ju haft Polaris Ranger (liten 4x4 eller 6x6 terräng mc typ), men den ansågs väl inte kunna ta tillräckligt mycket folk?

 

hursomhelst är det kul att FM får lite nya prylar som är anpassade till det de skall användas till (dvs inte ett invasionsförsvar där det är billigare att köpa stora volymer av samma mtrl och sedan anpassa uppträdandet efter materielen)

 

Jag tror att Polaris Ranger kommer att finnas kvar, som jag har förstått används de mes av granatkastarpluton, detta för att få en snabb och rölig pluton och kunna ta med en större mängd ammo till pjäserna.

 

I länken som "Partyman" bidrog med står det att fordonet är transporterbart inuti hkp14=NH90 om man fäller ner störtbågen och monterar bort vapnet.

 

Som det ser ut nu (om man bestämmer sig för Auverland A3F) kommer LBB fordonspark se ut som följer enligt artikeln.

 

Auverland A3F

RG 32 Galten

Bandvagn 309

Diseldrivna lätta terrängvagnar

Lätta terränglastbilar (vilken typ framgår inte av texten)

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

 

anledningen att den kötes in var väl att LBB behövde ett litet smidigt terrängfordon som kan transporteras med HKP (hängandes under givetvis).

förut har de ju haft Polaris Ranger (liten 4x4 eller 6x6 terräng mc typ), men den ansågs väl inte kunna ta tillräckligt mycket folk?

 

hursomhelst är det kul att FM får lite nya prylar som är anpassade till det de skall användas till (dvs inte ett invasionsförsvar där det är billigare att köpa stora volymer av samma mtrl och sedan anpassa uppträdandet efter materielen)

 

Jag tror att Polaris Ranger kommer att finnas kvar, som jag har förstått används de mes av granatkastarpluton, detta för att få en snabb och rölig pluton och kunna ta med en större mängd ammo till pjäserna.

 

I länken som "Partyman" bidrog med står det att fordonet är transporterbart inuti hkp14=NH90 om man fäller ner störtbågen och monterar bort vapnet.

 

Som det ser ut nu (om man bestämmer sig för Auverland A3F) kommer LBB fordonspark se ut som följer enligt artikeln.

 

Auverland A3F

RG 32 Galten

Bandvagn 309

Diseldrivna lätta terrängvagnar

Lätta terränglastbilar (vilken typ framgår inte av texten)

Ltgv (Polaris Ranger) finns på de flesta plutonerna inom Luftburen Bataljon. Men än så länge är varken Auverland eller Polarisen fastställd i kriorg.

Link to comment
Share on other sites

Men än så länge är varken Auverland eller Polarisen fastställd i kriorg.

Varför inte det ?

För att förbandet är nytt och under utveckling, LBB blir operativ först 2008. Det har genomförts omfattande materielförsök och organisationen har ändrats varje år så vad som slutligen kommer att ingå i förbandet vet vi först då men Ltgv:er finns det redan 30+ av och Auverlands bara två...

än så länge är det till största delen 1119-bilar som gäller.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Är det någon som har något nytt om testet med Auverland,s på K3.

Har inte läst något nytt sedan fordonet var med i Protec.

Då skrevs det något om att behövdes ca 40 foron av detta slaget.

Är det redan upphandlat och klart?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har något nytt om testet med Auverland,s på K3.

Har inte läst något nytt sedan fordonet var med i Protec.

Då skrevs det något om att behövdes ca 40 foron av detta slaget.

Är det redan upphandlat och klart?

Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet. Understödsskvadronen kommer att åka RG 32 Galten och sen kommer det finnas cabbade, förlängda landcruisers a´la SSG.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet.

Hur kommer det sig att man valde den istället för exempelvis cabbade GW, som våra grannländer? Trodde man skulle försöka ha så få fordonstyper som möjligt. Har det genomförts jämförande tester?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet.

Hur kommer det sig att man valde den istället för exempelvis cabbade GW, som våra grannländer? Trodde man skulle försöka ha så få fordonstyper som möjligt. Har det genomförts jämförande tester?

 

Har för mig att det var för att den gick in i Helikopter vilket GW inte gör. Den var anpassad för just Hkp 14 eller nått.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att bli Auverland som kommer att utgöra kärnan av fordonsparken i förbandet.

Hur kommer det sig att man valde den istället för exempelvis cabbade GW, som våra grannländer? Trodde man skulle försöka ha så få fordonstyper som möjligt. Har det genomförts jämförande tester?

Har för mig att det var för att den gick in i Helikopter vilket GW inte gör. Den var anpassad för just Hkp 14 eller nått.

Är det verkligen nödvändigt att trycka in bilen i helikoptern? Tänker på att britterna tar sina Land Rover mm som hängande last. Hur mycket övrig last får man plats med om man stoppar in en Auverland i Hkp14?

Link to comment
Share on other sites

B)-->

(SERG. B @ May 25 2006, 18:42 ) <{POST_SNAPBACK}>

@Pegin

Är det samma cabbade, förlängda landcruisers som sågs på den bild där SSG står uppställda för att hälsa på någon fransk höjdare, som figurerade på nätet för något år sedan?

Jag har inte sett den bilden men bedömt är det samma bil. Som vägledning kan jag säga att de är försedda med ringlavett och ett långt flak.

 

Ang. GW kontra Auverland så har jag inte hängt med där men Auverland är mindre och det är vitalt. F.ö. ingår inte GW i förbandet så det blir inte fler fordonstyper.

Link to comment
Share on other sites

Ang. GW kontra Auverland så har jag inte hängt med där men Auverland är mindre och det är vitalt. F.ö. ingår inte GW i förbandet så det blir inte fler fordonstyper.

Tänkte på FM som helhet. Eftersom FMLog måste hålla med reservdelar så blir det enklare (billigare) om de har färre typer att ha reservdelar till, även om man inte märker någon skillnad lokalt.

Hur är tillgången på Peugeot-delar och verkstäder runt om i världen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...