Jump to content

Säkringsbleck till AK4


Recommended Posts

(Min tanke kom upp från tråden i propagandaministeriet där vådaskjutningar diskuterades)

 

Efter att under min senaste skyddsvaktsutb blivit utb på detta säkringssbläck så är jag oerhört skeptisk till dess syfte.

 

Att på ak5 göra mantelrörelse är en del i våldstrappan, dvs "klick klack nu är vapenhelvetet laddat det är bäst att du stannar nu". Ett litet "pling" på ak4 när bläcket snäpps bort kommer inte en människa reflektera över. Det får till följd att man drar bläcket och osäkrar vapnet i samma svep om vi nu pratar hot som rör sig frammåt.

 

Det är ju endast på mer tveksamma hotbilder man har tid att snäppa bläcket, fundera på vad man ska äta till middag ikväll och sedan osäkra.

 

Vad tycker ni om bläcket?

Link to comment
Share on other sites

Nu är min utb på AK4 något begränsad och jag gjorde dessutom min skyddsvaktutb med AK5 men jag håller med om att det bör ge en större effekt att göra mantelrörelse på AK5 än att snäppa bort säkringsblecket på en AK4. Samma sak bör gälla för "säkringsluckan" eller vad den nu heter på k-pisten, det är inte lika kraftfullt att dra i ett snöre så att en röd lucka lossnar från vapnet som att göra mantelrörelse.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det känns mer som ett skydd för klåfingriga bassar än för dess ursprungliga idé. Den vanlige medborgaren reflekterar knappast över att det börjar ramla detaljer från vapnet ("nu gick det sönder"). Mantelrörelse tycks mer gångbar (känd från filmer ?), och respektingivande.

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara prata för mig personligen nu, men.

Att man gör mantelrörelse efter man petat bort bläcket ser jag bara hända hos någon som är stenhårt drillad på AK5 men som precis fått en AK4 i handen.

Det är ett ganska distinkt pling både när man petar bort bläcket och när det landar (förutsatt att man står på hårt underlag.

 

En AK4 är ju laddad och gör drar man då i manöverhandtaget en extra gång så anser jag att man inte är tillräckligt utbildad på vapnet och då kanske det är tveksamt om man ska stå skyddsvakt med skarpladdat vapen.

 

Vad jag tycker om bläcket:

Ibland siter det ju fast utav bara helvete, men annars anser jag det vara en ganska smart grej som på ett ganska bra sett gör att man tänker till en extra gång innan man öppnar eld?

 

edit:

om någon är så dum att dom inte fattar vad "HALT JAG SKJUTER SKARPT" betyder då är jag tveksam till att dom tycker det är skrämmande/respektingivande med en soldat som gör mantelrörelse

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Säkringsblecket är inte tänkt att ge signaler om risk för våldsanvändning från vaktposten.

Det är till för att öka säkerheten i fred.

Vaktposten kan mycket väl besluta sig för att dra blecket vid misstanke. Vad jag vet så är bleckets användande inte reglerat i en våldsnivå, Utan det är vaktpostens bedömning av situationen som gäller.

 

Om jag kommer ihåg AK5:an rätt, och rätta mig om jag har fel så måste du väl släppa pistolgreppet för att göra mantelrörelsen? Om det är så minskar du din eldberedskap under nån sekund. På AK4:an behåller du greppet även när du drar blecket.

Link to comment
Share on other sites

@dxl

Vem 17 har snackat om att göra mantelrörelse på en redan laddad AK4a? Bakåt på det dxl!

 

Det handlade om bläckets effekt.

 

Hur många civila tror du vet att säkringsbläcket = snart osäkrar jag vapnet?

 

Jag tror garanterat att ett halt! "mantelrörelse" Halt eller jag skjuter skarpt. Är way much more efficient än. Halt, pling, halt eller jag skjuter skarpt.

 

Är vidare inte helt övertygad om att en total dåre skulle ta ett "halt el jag skjuter skarpt" på allvar. Svensk militär i modern tid skjuter väl inte folk heller? Har jag aldrig hört talas om! Hemvärnet har ju ingen bra utbildning! Han kommer aldrig skjuta mig....Men en mantelrörelse mitt framför nosen...det talar för något helt annat.

 

@flamdämpare

 

Det går att göra mantelrörelse med vä hand på ak5. Tror vaktsold utb på det.

Edited by Fu Pedersen
Link to comment
Share on other sites

jupp bakåt på det.

vet inte riktigt vad det är med mig, men jag straffar mig själv på lämpligt sätt, känner mig väldigt dum just nu och vet inte riktigt vad jag fick det ifrån...

 

Men min huvudpoäng var ändå, att du ropar inte att du skjuter skarpt om du inte är beredd att göra det.

Är du i en sådan situation så spelar det ingen roll hur ditt vapen låter eller vad du gör med det, för då är du beredd att öppna eld ändå och om personen på andra sidan inte fattar vad "jag skjuter skarpt" så är det dennes problem inte ditt

Link to comment
Share on other sites

Lite OT..

 

Säger ni:

HALT! HALT, JAG SKJUTER SKARPT! ?

 

Jag har alltid fått lära mig:

HALT! HALT, JAG SKJUTER!

 

Frågan gäller det understrukna ordets vara eller inte vara.

 

säkringsbläcket är till för soldaten, att de skall ha en extra säkring. på samma sätt som mantelrörelsen på AK5

 

Är inte säkringsblecket TILL AK4 äldre än AK5 inom FM? Det är jag ganska övertygad om. Jag gissar att Mantelrörelsen på AK5 tillkommit som ett sätt att få samma säkerhet som på AK4.

Link to comment
Share on other sites

jupp bakåt på det.

vet inte riktigt vad det är med mig, men jag straffar mig själv på lämpligt sätt, känner mig väldigt dum just nu och vet inte riktigt vad jag fick det ifrån...

 

Men min huvudpoäng var ändå, att du ropar inte att du skjuter skarpt om du inte är beredd att göra det.

Är du i en sådan situation så spelar det ingen roll hur ditt vapen låter eller vad du gör med det, för då är du beredd att öppna eld ändå och om personen på andra sidan inte fattar vad "jag skjuter skarpt" så är det dennes problem inte ditt

 

Precis och jag osäkrar inte heller vapnet förrens jag har för avsikt att skjuta. Jag tror ju personligen att har vi en riktig fippelpelle som går skyddsvakt så drar han både bläck och säkring samtidigt om han blir nervös. Då spelar det ingen större roll att det finns ett bläck. Samtidigt som den skyddsvakt som tar det kallt inte står och fipplar med säkringen och inte osäkrar förrens han är säker på att han kommer använda vapnet.

 

Känns som poängen med bläcket försvinner när man kan snäppa bort det i samma svep som man osäkrar.

Link to comment
Share on other sites

Halt eller jag skjuter skarpt fick jag lära mig.

Man behöver f.ö. inte göra mekanismrörelse efter att man sagt "halt" med ak5, det kan man göra innan (om jag minns rätt). Det är en beredskapshöjande åtgärd för vakten.

Att göra mekansimrörelse med vänster hand är genomförbart, antingen genom att ha armen under vapnet eller genom att dra med pekfingerknogen över vapnet.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT..

 

Säger ni:

HALT! HALT, JAG SKJUTER SKARPT! ?

 

Jag har alltid fått lära mig:

HALT! HALT, JAG SKJUTER!

 

Jag är utb på "halt, halt el jag skjuter skarpt" Däremot beror det ju på situation hur mycket eller lite man säger. Kommer någon springandes med en yxa så kanske du hinner med ett " jag skjuter" kanske måste du skjuta varningsskott direkt. Möter du någon med ett vapen så är kanske "släpp vapnet" det rimligaste om nu inte hotet är så starkt du måste skjuta verkanseld direkt.

Link to comment
Share on other sites

säkringsbläcket är till för soldaten, att de skall ha en extra säkring. på samma sätt som mantelrörelsen på AK5

 

Är inte säkringsblecket TILL AK4 äldre än AK5 inom FM? Det är jag ganska övertygad om. Jag gissar att Mantelrörelsen på AK5 tillkommit som ett sätt att få samma säkerhet som på AK4.

 

Jupp säkringsbläcketär gammalt. jmf säkringsluckan till K-pist. Och syftet med alla dessa konstruktioner är inte att "skrämma" ngn utan att jag som skyddsvakt skall behöva ta ett extra steg till det sista steget på våldstrappan, dvs skjuta ett varningsskott eller direktriktad eld. Genom detta extra steg så ges jag en extra tid att få tänka översituationen tänka på andra handlingsalternativ osv. Sedan att det i AK5:ans fall har en viss avskräckande syfte iochmed att man gör mantelrörelse är bara positivt. Att samma effekt inte går att uppnå med AK4:an är bara synd. Men att säga att ett studsande bläck ger samma effekt för individer som inte har annan vapenutbildning än amrikanska krigsfilmer är bara IG.

Link to comment
Share on other sites

Halt eller jag skjuter skarpt fick jag lära mig.

Man behöver f.ö. inte göra mekanismrörelse efter att man sagt "halt" med ak5, det kan man göra innan (om jag minns rätt). Det är en beredskapshöjande åtgärd för vakten.

Att göra mekansimrörelse med vänster hand är genomförbart, antingen genom att ha armen under vapnet eller genom att dra med pekfingerknogen över vapnet.

 

 

Japp, har inget minne av någon exakt tidpunkt för mantelrörelsen. Man mantlar när man befarar att läget kan bli kritiskt.

Link to comment
Share on other sites

Ni som är AK5 utbildade..

 

Förutsättning:

Du har en person som uppträder tillräckligt hotfullt mot dig för att du ska göra mantelrörelse för att han/hon ska förstå att du menar allvar.

När du löst problemet och personen har gått iväg/blivit omhändertagen.

För att gå ner till din grundberedskap måste du göra patron ur på ditt vapen enligt SÄKI.

Sänker inte det eldberedskapen med 50% under några sekunder?

Din AK5 kan inte vara riktad i målområdet under patron ur.

AK4 kan du klämma på blecket utan att ta bort pipan från målområdet.

 

Jag försöker inte göra det till en penismätning mellan de bägge vapnen utan bara förstå vad de olika hanteringssätten gör för eldberedskapen.

Link to comment
Share on other sites

har för mig att det var:

-Halt, militär skyddsvakt! :camo:

 

-Halt eller jag skjuter skarpt!

+ Mantelrörelse :winner:

 

-Jag skjuter!

Pang! (varningsskott)

Pang Pang (verkanseld) :baskerHV:

 

Situationsbetingade förändringar är inte medtagna.

Link to comment
Share on other sites

@Flamdämpare

 

Eftersom jag har varit i en liknande situation skarpt, Så ja efter att individen har på ngt sätt försvunnit från platsen är det patron ur på AK5:an som gäller får att återgå till normala nivån. dvs inte ngt skott i loppet.

 

Ifall jag hade vid denna händelse haft AK4:an så hade jag och min postkamrat fått ägna ganska stor tid till att i mörker letat efter säkringsbläcket, och med tanke på att det var ca 1cm nysnö där vi var så hade detta sökande tagit ganska lång tid.

 

Så det finns för & nackdelar med de båda, vilket vapen som är bäst är mer en personlig fråga. Själv tycker jag att AK5:an i slinga är underbar när man går skyddsvakt. Eftersom det inte känns lika hotfullt som att bära den i gående färdigställning. Dock kan slinga vara dumt ifall man går skyddsvakt på vintern osv.

Link to comment
Share on other sites

Ni som är AK5 utbildade..

 

Förutsättning:

Du har en person som uppträder tillräckligt hotfullt mot dig för att du ska göra mantelrörelse för att han/hon ska förstå att du menar allvar.

När du löst problemet och personen har gått iväg/blivit omhändertagen.

För att gå ner till din grundberedskap måste du göra patron ur på ditt vapen enligt SÄKI.

Sänker inte det eldberedskapen med 50% under några sekunder?

Din AK5 kan inte vara riktad i målområdet under patron ur.

AK4 kan du klämma på blecket utan att ta bort pipan från målområdet.

 

Jag försöker inte göra det till en penismätning mellan de bägge vapnen utan bara förstå vad de olika hanteringssätten gör för eldberedskapen.

 

Du glömmer en viktig faktor. Du går ALDRIG skyddsvakt själv. Du har ALLTID minst en posttvåa. Vidare kan det rent psykologiskt vara rimligt byta ut postettan efter att en allvarligare situation har uppstått.

Link to comment
Share on other sites

Från vakthandboken 1997

 

Innan skott avlossas, skall tydlig varning ges genom tillrop, om det
inte är uppenbart att en sådan varning skulle vara utan verkan. Om
omständigheterna tillåter det, skall varningsskott först avlossas.
(5 § SKJUTVAPENFÖRORDNINGEN)
Innan den som tillhör den militära personal som avses i 1 § avlossar skott
med stöd av förordningen (1992:98) om användande av skjutvapen vid
vakttjänst inom Försvarsmakten och dessa föreskrifter skall han med hög
och tydlig röst avge ett varningsrop ”Halt eller jag skjuter skarpt”.
Varningsropet skall, om möjligt, föregås av tillropet ”Halt” och ett stopptecken.
Han skall dessutom ge till känna att han tillhör den militära personalen,
och i vilken egenskap han handlar.
Varningsropet och tillkännagivandet får förkortas, ändras eller underlåtas
om situationen inte medger att de avges eller det av annan anledning är
uppenbart att de skulle vara utan verkan.
(5 § FM:S SKJUTVAPENFÖRESKRIFTER)
Varningsskott får avlossas endast om det finns förutsättning för att avge
verkanseld enligt förordningen (1992:98) om användande av skjutvapen
vid vakttjänst inom Försvarsmakten.
Enligt samma förordning skall varningsskott föregå verkanseld, om omständigheterna
tillåter det.
Varningsskott skall riktas så att skada på person inte uppstår.
(6 § FM:S SKJUTVAPENFÖRESKRIFTER)

 

 

Om man bedömer att det är försvarligt att öppna eld skall man, om tid

ges och det inte är uppenbart att det är utan verkan, agera på följande

sätt. Man skall påkalla uppmärksamhet genom att ropa ”Halt” och genom

att ge stopptecken, om man har möjlighet att göra det. Ett stopptecken

har betydelse för att hejda personer i fordon eller personer som

kanske inte hör att man ropar. Samtidigt skall man visa med vapnet att

man är klar att använda det.

 

I samband med att man ropar ”Halt” förs vapnet i färdigställning utan

att osäkras.Om man bedömer att eldberedskapen behöver höjas ytterligare

förbereds vapnet för eldgivning genom att säkringsluckan tas

bort på kulsprutepistol (kpist), säkringsbleck tas bort på automatkarbin

4 (AK 4) eller patron förs in i patronläget på automatkarbin 5 (AK 5),

pistol, gevär eller karbin.

 

Man är också skyldig att ge till känna att man tillhör den militära

personalen och i vilken egenskap man handlar. Det är inte säkert att

den man vill hejda annars uppfattar vad det är fråga om. Tillkännagivandet

bör man göra omedelbart efter att ha ropat ”Halt”. Ordalydelsen

får väljas med hänsyn till omständigheterna i varje särskilt fall.

 

Om man inte blir åtlydd skall man med hög och tydlig röst avge följande

varningsrop: ”Halt eller jag skjuter skarpt”. Osäkring med ordinarie

vapensäkring sker omedelbart före eldöppnande.

 

Varningsrop och tillkännagivande skall anpassas till den situation som

råder. Man får förkorta eller ändra rop och tillkännagivande eller t.o.m.

låta bli om situationen inte medger att de avges eller om det är uppenbart

att de skulle vara utan verkan.

 

Varningsskott får avlossas bara om man får skjuta verkanseld. Varningsskott

skall skjutas med skarp ammunition. Att skjuta varningsskott

för att bara skrämma är inte tillåtet. Verkanseld skall föregås av

varningsskott, om omständigheterna tillåter det, dvs. om man hinner

och det inte är meningslöst med hänsyn till den situation som råder.

 

Ett varningsskott skall riktas så att det inte uppstår personskador. Man

bör rikta vapnet mot marken vid sidan om och i närheten av den som

skall hejdas. Vapnet bör, om möjligt, riktas så att projektilen kan fångas

upp av något som kan utgöra kulfång. Egendomsskador bör undvikas.

Varningsskott bör inte avlossas inomhus eller genom en vägg eller

en dörr.

 

 

 

Hoppas att detta bringar lite klarhet i saker och ting. Dock kan det ha utkommit ny vathandbok inom FM som jag ej har blivit informerad om, samt att handledning för skyddsvaktsintrstruktörer kan ha ändrats osv.

Link to comment
Share on other sites

Du glömmer en viktig faktor. Du går ALDRIG skyddsvakt själv. Du har ALLTID minst en posttvåa. Vidare kan det rent psykologiskt vara rimligt byta ut postettan efter att en allvarligare situation har uppstått.

 

 

Jag har inte glömt något. Om du läser mitt inlägg:

 

Sänker inte det eldberedskapen med 50% under några sekunder?

 

Med det menar jag att av dubbelpostens 100%iga eldberedskap försvinner ett vapen = 50% mindre eldberedskap under tiden patron ur utförs.

Link to comment
Share on other sites

Inte för jag vill vara tyskt flygplan men, ta inte gift på att säkringsbläcket fastnar på ak4´an. Rött eller svart bläck kan göra det, men inte säkert att säkringsbläcket gör det. Ett säkringsbleck däremot, rätt anbringat, sitter kvar så länge du önskar. :=o

Link to comment
Share on other sites

Grundregeln under min GU:s skyddsvaktutbildning var; aldrig göra mantelrörelse, sikta eller dra av ett varningsskott om man inte har för avsikt att sätta en bula i boven. Man får mao inte "skrämmas" med mantelrörelsen.

 

/M

 

Mantelrörelsen är ett steg i våldstrappan. Du gör mantelrörelse när du uppfattar situationen som hotfull. Nästa steg blir att skjuta varningsskott, nästa verkanseld. Du ska vara beredd att skjuta varningsskott när du mantlar men det är ju ingen garanti att du kommer att behöva det.

Link to comment
Share on other sites

Varningsskott & verkanseld är på samma nivå i våldstrappan.

 

Från mitt inlägg högre upp:

 

Varningsskott får avlossas bara om man får skjuta verkanseld. Varningsskott

skall skjutas med skarp ammunition. Att skjuta varningsskott

för att bara skrämma är inte tillåtet. Verkanseld skall föregås av

varningsskott, om omständigheterna tillåter det, dvs. om man hinner

och det inte är meningslöst med hänsyn till den situation som råder.

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Jupp säkringsbläcketär gammalt. jmf säkringsluckan till K-pist. Och syftet med alla dessa konstruktioner är inte att "skrämma" ngn utan att jag som skyddsvakt skall behöva ta ett extra steg till det sista steget på våldstrappan, dvs skjuta ett varningsskott eller direktriktad eld. Genom detta extra steg så ges jag en extra tid att få tänka översituationen tänka på andra handlingsalternativ osv. Sedan att det i AK5:ans fall har en viss avskräckande syfte iochmed att man gör mantelrörelse är bara positivt. Att samma effekt inte går att uppnå med AK4:an är bara synd. Men att säga att ett studsande bläck ger samma effekt för individer som inte har annan vapenutbildning än amrikanska krigsfilmer är bara IG.

 

Mja, säkringsbleckets funktion var väl att försvåra ett oavsiktligt osäkrande av vapnet ?

Edited by lanrezac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...