Jump to content

[SvD]Förslag lämnat till nya försvarnerskärningar

Recommended Posts

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10909066.asp

Skära ner i Uderrättelsetjänsten är ju korkat! Hela iden med insatsförsvar är väll just att ha en stor underrättelsetjänst som tidigt kan förutspå konflikter.

Mönstringsidén tycker jag låter bra. Dom som inte vill göra lumpen ska inte ens skickas till mönstringskontoret som det är idag. Alla ska få en lapp hem där man får fylla i om man ens är intresserad av att mönstra.

Men resten låter fel enligt mig! Och det hela förklarar man med att "Insatsförsvaret inte har fått tillräckligt genomslag i försvarsförvaltningen". Enligt mig bara ett täckmantel för att skära ner lite mer.

Edited by skinner

"Den största summan, cirka 900 miljoner, räknar Lagerblad att försvaret kan spara genom att minska på den egenutvecklade materielen och i stället köpa färdigutvecklade produkter. Han föreslår också att industrin övertar mer av service och underhåll."

Nej men, ska försvaret sluta uppfinna hjulet? vad säger man? hallelulja!

"Den största summan, cirka 900 miljoner, räknar Lagerblad att försvaret kan spara genom att minska på den egenutvecklade materielen och i stället köpa färdigutvecklade produkter. Han föreslår också att industrin övertar mer av service och underhåll."

Hur många Svenska jobb förlorar man på det där? Tycker regeringen borde ta och räkna på det när det dessutom rä stor berbetslöshet idag.

Hur många Svenska jobb förlorar man på det där? Tycker regeringen borde ta och räkna på det när det dessutom rä stor berbetslöshet idag.

Jag ser hellre att försvarets pengar går till försvarseffekt istället för arbetsmarknadsstöd...

Jag ser hellre att försvarets pengar går till försvarseffekt istället för arbetsmarknadsstöd...

Självklart, det ser jag också. Men det jag menar är att om regeringen skippar i att skära bort dom där 900miljonerna från försvaret så får vi en massa svenska jobb i stället. Tycker att försvarsindustrijobb är bättre än onödigt många myndighetsjobb då vi får inkomster av vapenexport men inte av överdriven byrokrati.

Edited by skinner

Hur många Svenska jobb förlorar man på det där? Tycker regeringen borde ta och räkna på det när det dessutom är stor arbetslöshet idag.

Det känns som om det systemet skulle ha gjorts om för länge sedan, en dinosaurie i sammanhanget. Kan istället glädjas åt att saker och ting kan komma ut på förband kanske några månader till ett år tidigare. Arbetslöshet eller inte det måste göras.

Konkurrensen inom försvars/krigsmateriel är rätt hård, och sverige har inte så mycket att sätta emot då vi knapt har någon försvarsindustri längre.

Däremot ska vi börja samarbeta mer inom EU på den biten. Om vissa inte hade bromsat alla dom förslagen hela tiden hade vi kommit längre med det förståss.

EDIT, och precis som vinter skrev. Varför uppfinna hjulet igen och igen.

Edited by Born

Vad är det som gör det dyrare med inhemsk matrial? Visst förstår jag om vapen utvecklas enbart för Sverige men om vi exporterar dom så borde det väll inte bli någon skillnad?

Utveckling, Test, Fabrikation, är vad som kostar mycket mer än om du köper en färdig produkt, och om sedan resultatet inte är mycket bättre så är det ren kapital förstörning. att sedan producera i sverige gör inte enhetspriserna speciellt konkurenskraftiga.

Hur kan vi exportera matrial som är skräddarsytt till svenska försvaret, och samtidigt till det priset vi måste ta ut? Det finns helt enkelt igen marknad.

Vad är det som gör det dyrare med inhemsk matrial? Visst förstår jag om vapen utvecklas enbart för Sverige men om vi exporterar dom så borde det väll inte bli någon skillnad?

Utveckling, Test, Fabrikation, är vad som kostar mycket mer än om du köper en färdig produkt, och om sedan resultatet inte är mycket bättre så är det ren kapital förstörning. att sedan producera i sverige gör inte enhetspriserna speciellt konkurenskraftiga.

Hur kan vi exportera matrial som är skräddarsytt till svenska försvaret, och samtidigt till det priset vi måste ta ut? Det finns helt enkelt igen marknad.

AT-4, GRG, Robot 15, Strf90, Bv206, FH77, Strb90 mf säljer bra vad jag vet.

Delar man inte på utvecklingskostnaderna med dom man exporterar vapnet till?

Edited by skinner

Nu har du missupfattat det hela, det handlar inte om militär vapen produktion utan om utveckling av tillbehör etc, skräddarsytt till svenska militären.

Låt säga att sverige behöver ett nytt kindstöd till AK4(populär topic) Istället för att köpa in x antal HK kindstöd(eller leta efter andra tillverkare) beslutar försvaret att utveckla nya i sverige.

Detta ger:

-Längre väntetid.

-Inte säkerställt att produkten blir bättre.

-högre produkt kostnad.

-ökade utgifter för FM.

+svenska arbetstillfällen.

Så ligger det till.

Kan ju tillägga att ovanstående produkter du räknat upp inte längre helt ägs av svenska företag, utan är brittiska.

Dessutom går det inget vidare för mämnda företag. De är påväg att koppla bort den militära delen och satsa på annat som civil säkerhetsmateriel och liknande civila system. Den gamla mjölkkon FM som bla. SAAB och Ericsson gjort allt för att tömma på pengar finns inte i sin gamla form längre (och tur är väl det).

Nu har du missupfattat det hela, det handlar inte om militär vapen produktion utan om utveckling av tillbehör etc, skräddarsytt till svenska militären.

Låt säga att sverige behöver ett nytt kindstöd till AK4(populär topic) Istället för att köpa in x antal HK kindstöd(eller leta efter andra tillverkare) beslutar försvaret att utveckla nya i sverige.

Detta ger:

-Längre väntetid.

-högre produkt kostnad.

-ökade utgifter för FM.

Så ligger det till.

Kan ju tillägga att ovanstående produkter du räknat upp inte längre helt ägs av svenska företag, utan är brittiska.

Ok. Visst är det ovanstående utlandsägda, men dom ger fortfarande svenska arbetstillfällen. Men vad gäller för hela vapensystem? Kommer Sverige att köpa in färdigutvecklat där också?

Varför ska svenska försvaret betala 1 miljard varje år ur sitt anslag för att stödja svenskt arbetsliv, vad vinner man på det? Enligt mig har det handlat om att smyga in andra utgifter på försvaret, samma sak som alla kors och tvärs flyttningar av förband över landet.

Men vad gäller för hela vapensystem? Kommer Sverige att köpa in färdigutvecklat där också?

Nja, men det skulle troligtvis löna sig att i framtiden sammarbeta mer som tex vid inköpet av NH90 helikoptrarna. Reservdelar till helikopern kommer att bli betydligt billigare än tex reservdelar till en egenhändigt svensk utvecklad produkt.

Det man gör med archer systemet är smart, man ser till att få in flera aktörer och kunder innan man lägger i högsta växeln och börjar producera för fullt. För att sedan försöka kränga en produkt som är till nästan 100% utvecklad efter svenska krav. Det minskar priset och ger mer effektiv utdelning av pengar och samtidigt mer arbetstillfällen i längden.

I stort handlar förslaget om att spara drygt 2 miljarder på försvarsmyndigheter. Mellen 2000 till 3000 jobb kommer att försvinna. Exempel på detta är att FMV's verksamhet kom mer att halveras fram till 2008, FOI kommer att skära ner ca 30 % m.m. Forskning och utveckling av försvarsmaterial ska bort ifrån Sverige, istället ska vi köpa vår material ifrån utlandet. I förlängningen kommer detta att leda till en avveckling av svensk försvarsindustri såsom SAAB, Ericssons militära delar m.m.

Detta ger:

-Längre väntetid.

-högre produkt kostnad.

-ökade utgifter för FM.

Så ligger det till.

Jag tror att budgeten för FM har inslag av att stödja svensk industri, därför har vi kunnat uppräthålla den högre budgeten som vi trots allt har. Vi har svårgheter att göra av materiellanslaget varje år, främst beroende av förseningar i de stora materiellinköpen, JAS, Visby, e.t.c. Billigare materiell innebär ett mindre materiellanslag.

Frågan är hur mycket som är "Egenutvecklat" idag? Mycket är väl färdiga lösningar som moddas efter prov och truppförsök. Jmfr med AK5an

Kan inflika att färdigt och billigt inte alltid är bättre. Tro mig. :camo: '

J.K Nilsson

Edited by JK Nilsson

Jag tror att budgeten för FM har inslag av att stödja svensk industri, därför har vi kunnat uppräthålla den högre budgeten som vi trots allt har. Vi har svårgheter att göra av materiellanslaget varje år, främst beroende av förseningar i de stora materiellinköpen, JAS, Visby, e.t.c. Billigare materiell innebär ett mindre materiellanslag.

Kan inflika att färdigt och billigt inte alltid är bättre. Tro mig. :camo: '

J.K Nilsson

Vad jag vill ha är en ren försvarsbudget där allt som kan uppfattas som stöd tas bort, det blir svårare att klaga på försvaret om den egentliga kostnaden visas. Att använda försvaret som ett arbetspolitiskt projekt för tankarna mer till sovjet än sverige 2005. Arbetspolitik har noll med försvar att göra.

Det behöver inte alls betyda mindre matrial anslag.

Nej, det handlar om att överväga besluten bättre istället för att skicka iväg en order för att fylla kvoten. Gissa varför försvaret läcker pengar som ett såll.

Stödja näringsliv med skattemedel ska inte höra till svensk försvars politik 2005.