2Sharp Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Funderat lite på detta med [person-]minor, t.ex i Afghanistan är ju stora delar av landet minerat. (Swedec; 5-10 miljoner minor/oxa, i stort sett över hela landet) Hur kontrar man det? inte finns det en chans att de klarerar den ytan de skall jobba på innan en insats. Är det en storskalig konflikt så är det ju möjligt att ta större risker/förluster, men om jag inte missförstått helt så har det ju mest använts specialstyrkor och andra mindre förband i Afghanistan, då har man ju inte "råd" att förlora personal på samma sätt. Även Vietnam var ju minerat, någon som har en aning om hur de kontrade det? Det diskuteras ju sällan om minskadade från Vietnam. Någon som har en idé? Eller kommer det om 7-10 år dyka upp hårresande rapporter om minskadade amerikanska/brittiska/etc. soldater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Min teori: 1. De kollar fi. tidigare aktivitet i området. 2. De bedömer områdets "värde" för fi. 3. De bedömer fi minkapacitet. 4. De minpikar misstänkta områden.(tar tid och resurs,inte troligt). 5. De lägger samman ovanstående och gör en riskanalys. 6. De chansar vid tidsbrist och stridskontakt.(troligt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 19, 2002 Author Report Share Posted September 19, 2002 Jo.. 1. Behöver ju inte betyda något, lokalbefolknings agerande är ju sällan en bra indikation på att det är fritt från minor.. men visst kan det ge en idé om vart man kan röra sig. 2. Värdet kan ju spela mindre roll i det aktuella läget, värdet kan ju ha ha varit mer intressant för tidigare konflikter mellan div. klaner/stammar, skiten ligger ju kvar så att säga. 3. Den lär ju vara tämligen hög, ryssarna minerade ju rätt fritt, högt och lågt, och jag är tämligen övetygad att med den mämnde minor det lagt ut så finns det en mycket god tillgång till minor. 4. Helt klart mindre troligt. 5. Låter vettigt! 6. Också troligt, fy fan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Det vanligaste sättet var att förlita sig på Norra alliansens gubbar, det fanns/finns oftast en "local" med på varje patrull eller förband transport. Det är förvånande med vilken precision desa gubbar kunde peka ut ett minfält och dess begränsningar. Hur de räknat ut det vill man kanske inte veta. Det om de minor som fanns på plats sedan en tid. Al Qaida stred inte vad jag vet särskilt mycket med fördröjningstrid. tex var man oroliga för att de skulle minera tänkbara LL zoner, det skedde aldrig. Vägar var också till tor del fria.Tycker detta är underligt då striderna mot ryssen ett antal år tidigare var av sådan typ att minor var vanliga. Finns ju en del förklaringar på detta kanske. Mot ryssland valde man ofta stridsområde, vi eldöverfall osv, vid End Freedom var man allt som oftast jagad och stred på någon annans villkor, undantaget Op Anaconda. Vidare så anfölls styrkorna om de visade sig öppet över en längre tid, och minering går inte fort om man vill döja dem hjälpligt. UAVerna bidrog till detta, då de kontinuerligt patrullerade framryckningsvägar och bergspass.. Känner till 5 minskador från op End Freedom, inga fatalities. Detta gäller tiden före Anaconda, vilken borde ha ökat på denna statistik då striden då var böljande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Reste i Vietnam 95, det var MYCKET OXA kvar, både områden med minor och ammo. INTE gå vid sidan om stigar sa guiden och pekade på en rostig splittermina..... Gamla vrak av div USA-mtrl och dyl.. Det kommer nog att ta ett tag att få det landet ofarligt. Var ute vid ett tunnel-system som användes under kriget som stab sjukhus och ammolager. Fanns inte en sportslig att få ner mig i tunnlarna efter att guiden förklarat att det var favvo-tillhåll för ormar och annat sattyg.. Tog foton på när vi för några $ kunde få panga lite roliga puffror dock. M1 m16 div sovjet Ak FAL mm Och ett hemmabygge som var det mest vansinniga i "hagel" väg jag sett.......Inga av vapnen såg ut att varit vårdade sen kriget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Jag tror så här.... speciall förbanden som USA använde var oftast inte några som rörde sig så mycket på marken... de kom med helikopter och lämnade med helikopter... eventuella minfält flög man sålunda för det mesta över.... Att ingen amerikan har dött av minorna är föga förvånande.... jag har i alla fall lärt mig att det är "bättre" att göra en mina som skaddar än dödar..... då skaddade måste tas om hand om och sålunda tar på logistik och resurser.... dessutom lockar det till sig motståndarna och FI kan sålunda få fint läge att skjuta på de som ska rädda den stackaren som blivit skadad av en mina För övrigt skulle Al-queda heldre ha en amerikan som gisslan än som död... önskar man den skadade död funkar ju alltid en AK.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Det stämmer det är bättre att skada fi än att "döda" fi... Rent tekniskt så kräver det som sagt mer resurser att ta hand om en skadad än en död soldat... Sen så är det bättre för psyket för en vanlig grunt att veta att man inte dödat någon, utan bara "tillfälligt satt dom ur stridsbart skick... Det är inte lätt att döda en annan Männsika... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 19, 2002 Author Report Share Posted September 19, 2002 LRRP, tack för det, intressant... i Bosnien poängterades det upprepade gånger att inte lita på locals, men det var ju givetvis inte krig där. Rille116, feigs, lite ormar har väl ingen dött av?? ;) intressant det med deras tunnelsystem, fabriker, sjukhus etc. facinerande... Niklas, visst var det säkert mycket helikopter, men hur skall man veta vart alla minfält är? de är ju garanterat inte alltid snyggt utmärkta med käcka minskyltar och avspärrningar... Visst skall inte en mina döda, men trampar någon i gruppen på en mina så är ju gruppen i ett minfält, sällan det bara finns en mina, det kommer att ta tid att plocka ut den skadade personen, vilket kan leda till blodförlust som leder till döden, infektioner är ju mycket vanligt från sekundärsplitter/brännskador etc. min tanke var mer på en indirekt död än en direkt.. Funderar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Minor används ofta också för att fördröja och försvåra framryckning för FI. USA kan på kort tid lägga ut stora minfält med hjälp av raketart (MLRS), ART, multipelbomber eller från HKP. Minfält som består av röjningsskyddade (eller minor som exploderar efter tex 24 timmar för att hejda fienden ett tag, men sedan tillåta egna trupper att passera), både truppminor och stridsvagnsminor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Rille116, feigs, lite ormar har väl ingen dött av?? ;) JOOHO DU av dom har folk det. Vi talar inte om snälla saker här.... Not your average "bonn snok" inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 20, 2002 Author Report Share Posted September 20, 2002 Rille116, feigs, lite ormar har väl ingen dött av?? ;) JOOHO DU av dom har folk det. Vi talar inte om snälla saker här.... Not your average "bonn snok" inte... Pfffft... Tunnis... Jonas med 3-4 pitchers i kroppen.. ;) Visa mig en spindel och jag svimmar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 21, 2002 Report Share Posted September 21, 2002 Om jag inte missminner mig så orsakades dom största förlusterna i vietnamkriget av just minor. Vietnameserna var ju extremt påhittiga när det gällde trädminor och dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 För de som är intresserade av ovan nämnda kan man köpa en bok+ film om detta... på http://www.big-bad-boy.com/webshop/ och gå in på böcker sedan hittar ni nog om ni är läs kunniga:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 hmmm. hör denna typ av terroristlitteratur hemma här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Hittade ditt genom soldfs link register... så fråga blågul... linken till den affären finns under länkarna webshopping eller vad det nu heter kolla själv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Hmmm. Verkar märkligt. otaliga e ju dom som försökt sig på egna sprängämnen som inte finns längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 25, 2002 Author Report Share Posted September 25, 2002 Hmmm. Verkar märkligt. otaliga e ju dom som försökt sig på egna sprängämnen som inte finns längre. Är man någorlunda kemiskt kunnig är det ju inte så svårt att tillverka spräng/tänd-medel själv, annars kan man ju söka på internet. Jag tror inte på att "censurera" viss information, ex: den här typen. Idioter finns det alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Men om informatoinen inte finns tillgänglig så kan ju idioterna inte använda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Men om informatoinen inte finns tillgänglig så kan ju idioterna inte använda den. Äääh, det där har vi ju haft en tråd om här på forumet, om du är intresserad. Leta efter "försåtsmineringar" eller något sådant. Ska finnas på markan tror jag. *ing funderar på å handla en bok* ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 äh. skiter i vilket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts