Jump to content

Bevakningtjänst i Visby? (flottan)

Recommended Posts

Idag ringde pliktverket till mig och erbjöd mig en tjänst i flottan istället för UR. Jag skulle ligga i Visby :D . Det var något med bevakning. Mer än så vet jag inte. Jag var ute på rådjursjakt, så mottagning var inte den bästa i skogen.... Dom skulle skicka mer information iaf.

Nu undrar jag om der är någon här som vet lite mer vad jag göra i Visby? Och vad är det för materiel som ligger i Visby... dvs vad är det för typ av fartyg?

Hoppas någon har svar på mina frågor.

/TofflaN

Det är förmodlgien inget av det utan en tjänst på SJöbevakningen, Visby som mest handlar om radar och radio. Det är den näst mest kritiserade tjänsten efter vaktsoldat av värnpliktsrådet för grå arbetskraft. En väldigt fri tjänst med lite fältdygn och mkt slöa, mer ledigt, mer förmåner, mer betalt men som sagt, lite tråkigt i längden.

Jag bytte själv från UR till denna tjänst, men i Härnösand och jag trivdes rätt bra så jag tycker du ska ta det om inte något bättre kommer upp.

Edited by Snabeldraken

hhhm ok... jag vill ju inte va någon landkrabba... jag har jobbat på passagerarbåtar i sthlms skärgård i 4 år. Jag vill ju ut å få ihop lite sjötid så att jag får min matrosbehörighet någon gång :D

Se då till att du hamnar på ett fartyg med en bruttodräktighet över 70 ton för annars får sjötiden från marinen ej räknas vid ansökan av matrosbehörighet.

Jag fick surt erfara detta när jag ansökte om matrosbehörighet och hade varit på Bevakningsbåt typ 80 HMS Trygg som hade en bruttodräktighet på 65 ton. Sjöfartverket är riktiga pappersråttor när det gäller sådana saker