Jump to content

Kvartermästare i Boden

Recommended Posts

Jag har fått chans att bli flyttad till Boden som kvartermästare istället för stabsassistent i Enköping.

Jag bor i Skåne och det blir en bra resväg dit upp. Nu undrar jag om någon vet hur jag kommer att transporteras den sträckan?

Jag vill helst till Boden men jag kanske kan fixa så att det blir kvartermästare på P7 (Revingehed) istället, det är närmare men jag tycker att Boden låter mer lockande (förutom avståndet).

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av antingen något av dessa tre regementen eller dessa befattningar som kan rekommendera mig något? Det måste inte ha direkt med befattningarna att göra, det kan vara allt från boende och miljö till befäl och allmän stämning.

Eftersom pliktverket bara har en plats kvar vill de ha svar redan i morgon så är det rätt bråttom med tips och idéer.

Kommer någon på minsta grej, tveka inte, skriv det direkt...

Tack på förhand

/Step

Om det är normal vecko helg kommer du troligtvis att flyga, längre än 2 dagar tåg. men i ditt fall kan det bli flyg hela tiden. Du kan även få byta flyg och flyga till malmö. Sedan är det buss, finns ingen buss linje fixar dom taxi.

Kvartersmästaren ser till att förplägnaden kommer till soldaterna i tid, du har även hand om fälthygien. Kan tala om att det troligtvis är den jobbigaste befattningen, uppe tidigt och jobbar konstant.

Personligen skulle jag välja P7....

Tack för svaren men jag fick inte chans att läsa dem förrän nu :(

D v s att jag redan i morse fick välja min framtid, det blev Boden. Transporten blir för det mesta med flyg men det kommer även bli en del tåg hem (tyvärr). Jag fick ringa upp dit och fråga en adjutant som var ansvarig för detta.

Nu får vi väl se hur det går men det fixar sig säkert på något sätt :D

Är det nu någon som har något kul att berätta om Boden?

Hur är det där uppe när man kommer dit ända från Skåne :P, är det liksom ljust hela dagarna under sommaren och mörkt hela vintern med en massa snö och många minusgrader?

@lucky luke

Jag har inte en aning om var jag blev placerad men det kommer säkert hem med posten om pliktverket sköter sig...

Det kommer att ta dig ungefär 24 timmar att ta dig dit med tåg, ha så roligt dom dagar du inte får flyga :D Vissa långhelger kommer du få kortare tid hemma än på korthelger, det är inget konstigt alls.

Boden ligger nära Luleå, det är nog det bästa :rockon: haha.

Det du ska göra är att ta reda på dom möjligheter till skoj som finns. Tex kan du åka på dykresa till norge(narvik) rekommenderas starkt. Dessutm finns det fins vinteranläggningar på tåg sträckan norrut. Du kan tillsammans med några vänner stanna över en helg och ganska enkelt ta dig till en vinteranläggning för en heldag skidåkning tex. Hockey resor arrangeras till luleå.

Finns mer kommer bara inte på mer.

Hur är det där uppe när man kommer dit ända från Skåne :P, är det liksom ljust hela dagarna under sommaren och mörkt hela vintern med en massa snö och många minusgrader?

Kul finns det massor att berätta om Boden. Och minus-grader kan du nog räkna med! Iaf på vintern :P

Och just under dagen är det garanterat ljust, även på natten :baskerFN:

Eftersom jag inte kommer från Skåne så vet jag inte hur det är att komma upp.. Men ska du stanna nån helg så finns det ju som Vinter skriver massor att göra. Det finns en snubbe där, som har koll på fritidsaktiviteter och liknande. Även på kvällarna kan man ju göra massor. Bara man orkar.

Jag skulle valt stabsass... ;)

Oj, varför skulle gjort det då?

Har jag valt fel nu? 8-/

Ok, förtydligande. JAG skulle valt stabsass. Dessutom kommer du aldrig få veta om du gjorde fel val, so keep your chin up laddie!

Jag skulle valt stabsass... ;)

Oj, varför skulle gjort det då?

Har jag valt fel nu? 8-/

Ok, förtydligande. JAG skulle valt stabsass. Dessutom kommer du aldrig få veta om du gjorde fel val, so keep your chin up laddie!

Skojade lite men jag kom också fram till det att jag aldrig kommer få reda på det "bästa" i alla fall. Det blir som det blir, förutom de extremt långa avstånden.

Förresten, finns det någon som liksom kan beskriva kvartermästaren rent praktiskt?

Vad är en vanlig dag för honom/henne?

Det lät (i ett tidigare inlägg) som om det liksom var en mycket jobbig befattning. Är det dessutom så att man som kvartermästare har "seriösa" uppgifter eller är det mer övningar på saker som kan hända (simuleringar så att säga)?

Förresten, har jag nu valt rätt avatar? :P

Edited by Step

Förresten, finns det någon som liksom kan beskriva kvartermästaren rent praktiskt?

Vad är en vanlig dag för honom/henne?

Det lät (i ett tidigare inlägg) som om det liksom var en mycket jobbig befattning. Är det dessutom så att man som kvartermästare har "seriösa" uppgifter eller är det mer övningar på saker som kan hända (simuleringar så att säga)?

Förresten, har jag nu valt rätt avatar? :P

Är inte insatt i tjänsten alls, men det är nog uppgifter åt det mer "seriösa" hållet..

Skojade lite men jag kom också fram till det att jag aldrig kommer få reda på det "bästa" i alla fall. Det blir som det blir, förutom de extremt långa avstånden.

Avstånden förblir nog samma också :P

Nu är inte jag så hemskt mycket insatt i just kvm tjänsten, jag var bara chefsskytteslusk, men mina erfarenheter av de kvm som verkat ute i fält är att de övar närmare verkligheten än någon annan.

De fixar Riktig mat, Riktiga hygienfaciliteter, Riktig ved, m.m.

Om man vänder på det så får de flesta andra tjänster "leka" mer. Låtsaskrig, Låtsasvakttjänst, osv.

En annan erfarenhet är att när jag gick och la mig i fält, oftast sist då jag ofta agerade någon typ av chef, var kvm fortfarande igång. Och när man klev upp var han redan uppe.

En positiv sak kan vara att alla smörar för kvm, han är en av de viktigaste personerna för soldaten i fält; han brukar bestämma över markan-lådan.

Lycka till...

Har för mig att FoxtrotLima (salig i åminnelse :) ) skrev en befattningsbeskrivning om Kvm i just Boden i en tråd som förmodligen heter befattningsbeskrivningar som jag inte orkar söka efter just nu. Men gör det gärna du.

Det låter ju som en befattning som är mer "seriös" som jag skrev innan. Om det är så extremt att man alltid är uppe så lär det ju bli en hel del "seriösitet" :P men det är säkert kul ändå.

Det låter som en fin roll om alla smörar för kvartermästaren :P

Men hur fungerar egentligen tjänsten med tanke på att det under min period ska utbildas 11 kvm tillsammans med mig, blir man liksom utplacerad på olika plutoner eller jobbar flera kvm tillsammans?

Jag ska även se om jag hittar FoxtrotLimas inlägg någonstans...

Det låter ju som en befattning som är mer "seriös" som jag skrev innan. Om det är så extremt att man alltid är uppe så lär det ju bli en hel del "seriösitet" :P men det är säkert kul ändå.

Det låter som en fin roll om alla smörar för kvartermästaren :P

Men hur fungerar egentligen tjänsten med tanke på att det under min period ska utbildas 11 kvm tillsammans med mig, blir man liksom utplacerad på olika plutoner eller jobbar flera kvm tillsammans?

Jag ska även se om jag hittar FoxtrotLimas inlägg någonstans...

Varje kompani har en kvm, och det finns även kvm på bat nivå. Detta ger 4-6 kvm per bat.

Så i boden kan det mycket väl behövas 12 stycken.

Blev uttagen KVM på P4 men hamnade som FörplToC på trosskompaniet istället eftersom KVM på trossen är YOF. En KVMs uppgift är kort beskrivet att se till att saker och ting fungerar. Att kompaniet har de saker de behöver t.ex. reservdelar, Tolo, mat och allt annat man kan tänka sig. Jag trivdes utmärkt med min tjänst då man fick reda på mycket som hände ute på de andra kompanierna och att man arbetar nära befälen. Fast du borde ha valt P7 istället. Grymt trevligt ställe. Låg därnere i 10 veckor under fackutbildningen.

@ShyGuy

Om det krävs 4-6 kvm/bat och det ska finnas en på varje kompani måste det alltså finnas 12 kompanier med soldater under 2006/2007? Hur många värnpliktiga tar I19 in varje år?

@Arny

Vad är "FörplToC"?

Stämmer det att man ofta åker skidor när man tjänstgör i Boden? Inte skidsemester utan typ att man tar sig fram med skidor.

Dessutom står det i befattningsbeskrivningen att man bör ha körkort, kör man över huvud taget bil eller vad syftar de på?

Det låter som om kvartermästaren har mycket att göra men är man liksom helt själv till att fixa alla dessa uppgifter eller får man ett gäng gubbar som man liksom kan skicka ut på olika uppdrag samtidigt som man själv löser annat?

Hur är det rent allmänt på I19 gällande befäl, basker-prov, "förtjäna din m/90 först", boende/kaserner o s v?

Jag tittade på mina profilinställningar och märkte att det står "ej mönstrat". När jag försökte ändra det kunde jag inte riktigt hitta vilken grupp kvm faller in under, någon som vet?

Edited by Step

@ShyGuy

Om det krävs 4-6 kvm/bat och det ska finnas en på varje kompani måste det alltså finnas 12 kompanier med soldater under 2006/2007? Hur många värnpliktiga tar I19 in varje år?

Hur är det rent allmänt på I19 gällande befäl, basker-prov, "förtjäna din m/90 först", boende/kaserner o s v?

ungefär 1250 st

Det är väl ganska olika från komp/komp - befäl/befäl, men gissar på att det är ganska likt övriga Sverige.

Jag tittade på mina profilinställningar och märkte att det står "ej mönstrat". När jag försökte ändra det kunde jag inte riktigt hitta vilken grupp kvm faller in under, någon som vet?

Underhåll(/Trafik - som det står på forumsinställningarna)

• 1 month later...

Hmmm.. Jag rycker in i juli som kvm på P4. Fick lite kött på benen av en annan herre här på forumet, som redan tjänstgjort som kvm. Dock i boden. Har två citat som fått mig själv att bli lite smått tveksam, då papper kanske inte riktigt är min grej.. Här har du dem i varje fall.

"oftast är det mycket pappersarbete i fält. Man ska hålla reda på olika listor och förteckningar, samtidigt som man ska skicka in en stridsvärdesrapportering varje dag till högre stab."

"Det är väldigt svårt att beskriva en typisk dag för en kvartermästare. Du får helt enkelt vänta och se!"

"Kvartermästaren jobbar hårdast i fält. När andra kopplar av ska man dubbla sin hastighet..."

Vi får la se hur det går. Det skummaste e att polarn mönstrade två månader efter mig, o kom hem med ett lite förläget ansiktsuttryck o stammade nåt om att han fått exakt samma placering.. På exakt samma ställe..

Har för övrigt lovat att jag skall kölhala den djäveln om vi hamnar på samma rum, hehe.

Jag har också fått höra lite sånt smått och gott om tjänsten :)

Slutet på dennaa "eländiga" historia blev att jag kontaktade Pliktverket och de godkände Boden trots att det är dryga 150 mil hemifrån :)

Så det slutgiltiga beslutet blev:

I 19, Norrbottens Pansarbattaljon

Kvartermästare, MA700

Inryck den 31 juli 2006

Jag fick den sista platsen av 11 möjliga kvm-platser i Boden (i alla fall enligt Pliktverket) :D

Så nu är alla glada och nöjda (eller i alla fall jag :) ) :ph34r:

Edited by Step

Jag har också fått höra lite sånt smått och gott om tjänsten :)

Slutet på dennaa "eländiga" historia blev att jag kontaktade Pliktverket och de godkände Boden trots att det är dryga 150 mil hemifrån :D

Så det slutgiltiga beslutet blev:

I 19, Norrbottens Pansarbattaljon

Kvartermästare, MA700

Inryck den 31 juli 2006

Jag fick den sista platsen av 11 möjliga kvm-platser i Boden (i alla fall enligt Pliktverket) :)

Så nu är alla glada och nöjda (eller i alla fall jag :) ) :)

Boden är fint, speciellt för oss söderbor... :) Bor i Blekinge och var på Ingbat i Boden. Som svar på resorna kan jag säga att jag var hemma före de som bodde i sundsvall och umeå på 2-3dagars permisar. Var det längre var det tåg dvs 24timmar. Men hur ofta är det ledigt så länge...

Hoppas du får det bra där uppe! Saknar det litegrann såhär framåt vintern... :ph34r:

Boden är fint, speciellt för oss söderbor... :) Bor i Blekinge och var på Ingbat i Boden. Som svar på resorna kan jag säga att jag var hemma före de som bodde i sundsvall och umeå på 2-3dagars permisar. Var det längre var det tåg dvs 24timmar. Men hur ofta är det ledigt så länge...

Hoppas du får det bra där uppe! Saknar det litegrann såhär framåt vintern... :)

Men när muckade du?

Du måste vara bland de som gick ut därifrån sist?

:huh:

Boden är fint, speciellt för oss söderbor... :D Bor i Blekinge och var på Ingbat i Boden. Som svar på resorna kan jag säga att jag var hemma före de som bodde i sundsvall och umeå på 2-3dagars permisar. Var det längre var det tåg dvs 24timmar. Men hur ofta är det ledigt så länge...

Hoppas du får det bra där uppe! Saknar det litegrann såhär framåt vintern... :/

Men när muckade du?

Du måste vara bland de som gick ut därifrån sist?

:lala:

Muckade nu i april. Efter oss blev ingenjörbataljonen ett ingengörkompani under pansarbataljonen om jag inte missminner mig. Så på så sätt var jag väl "bland de sista" från ingbat.

Men jag tillhör (vad jag vet) pansarbataljonen.

Vet man vilket kompani man tillhör innan man rycker in eller det beror på vilken befattning man har fått?

Jag kan ju i så fall hamna på ingenjörskompaniet, eller? :)

MA700? Känns som det inte är riktigt lika kul som på min tid. MP hade kvm på varje pluton uinder en övning jag deltog i förra året, mycket bisarrt.

Men hur fungerade det egentligen?

Det är väl inte meningen att det ska finnas en kvm på varje pluton? Då gör de väl inte så stor nytta?

Var det en tillfällighet eller är det "normalt" med så många?

:-(