Jump to content

Ljud/data CD, Är det möjligt?


Troppchefen

Recommended Posts

Nu undrar jag om det går att bränna en CD med ljudspår och datafiler på samma så att man kan använda den i en vanlig CD-spelare och plocka fram datafilen (video/Wav fil) på datorn.

 

Försökte göra en sån skiva men den fungerade bara på datorn via Windows media player då jag satte samma skiva i stereon blev det ingenting.

 

Skratta gärna det bjuder jag på, faktum är att jag har noll koll på detta!

M

åste jag lägga upp filerna i någon viss ordning eller är det inte möjligt att göra på det här sättet?

 

De programm jag har till buds är:

 

Windows Media player 10

Real Player

iTunes

InterVideo WinDVD

Sonic RecordNow

 

Tacksam för svar :baskerFN:

 

//Toch :blink:

Link to comment
Share on other sites

Min kommentar kommer nog inte att vara till någon större hjälp men...

 

Jo, det går att göra kombinerade skivor. Huruvida det går att göra det i Sonic vet jag inte men jag vet med 110% säkerhet att det går att göra i Nero eftersom jag själv har det programmet. Mitt tips är alltså, leta upp Nero.

Link to comment
Share on other sites

fråga först .. I vilket sammanhang ska du ha "datafilen" ? varför måste det just vara en fil du kan se i windows?

 

Tänkte göra en presentskiva till min syster att spela i bilen. Videofilen skulle då ligga som en dold överaskning (var min tanke i alla fall)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Då förstår jag.

Det ska gå, exakt hur har jag glömt... men om jag inte minns fel så bränner man musiken i en bränning, lämnar CD´n "öppen" för att kunna bränna igen, och då bränner man datafilerna.

Hur detta stöds av programmen vågar jag inte svara på. Nero ska nog klara av det.

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag.

Det ska gå, exakt hur har jag glömt... men om jag inte minns fel så bränner man musiken i en bränning, lämnar CD´n "öppen" för att kunna bränna igen, och då bränner man datafilerna.

Hur detta stöds av programmen vågar jag inte svara på. Nero ska nog klara av det.

 

Jodå jag följde rådet från KANNA så Nero är på väg!

Link to comment
Share on other sites

I Roxio Toast går det att göra. Har gjort det några ggr för företagets räkning.

Så här står det i "hjälptexten"

 

"What Is an Enhanced Audio CD?

An Enhanced Audio CD is a CD that contains audio tracks and enhanced data content such as photos or videos. The audio portion of the disc is playable on CD players, while the enhanced content is usable on a Macintosh or Windows computer.

•Note:

Some older CD-ROM computer drives cannot recognize more than one session on a disc. If this is the case, you can make a Mixed Mode CD, which is the same as an Enhanced Audio CD except it only has one session. For more information, see Recording a Mixed Mode CD.

See Also:

Recording an Enhanced Audio CD"

 

Vet inte om Toast finns för PC, har bara jobbat med MAC.

 

Prova att lägga Audiospåren som första session och sedan en datasession då dataläsare kan känna av flera sessions medan ljusspelare ofta bara en.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag.

Det ska gå, exakt hur har jag glömt... men om jag inte minns fel så bränner man musiken i en bränning, lämnar CD´n "öppen" för att kunna bränna igen, och då bränner man datafilerna.

Hur detta stöds av programmen vågar jag inte svara på. Nero ska nog klara av det.

 

Jodå jag följde rådet från KANNA så Nero är på väg!

 

 

Om jag inte missminner mig helt så finns det något i NERO som t.o.m. heter mixad cd. Där man helt sonika får upp två rutor, en för data och en för audio. Så det ska inte vara något problem alls.

Link to comment
Share on other sites

Problemet har jag för mig är att iaf jag aldrig lyckats få dataspåret att hamna efter ljudetspåren, vilket får som effekt att första spåret på skivan blir ett långt spår som CD-spelaren inte fattar nånting alls av...

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag.

Det ska gå, exakt hur har jag glömt... men om jag inte minns fel så bränner man musiken i en bränning, lämnar CD´n "öppen" för att kunna bränna igen, och då bränner man datafilerna.

Hur detta stöds av programmen vågar jag inte svara på. Nero ska nog klara av det.

 

Jodå jag följde rådet från KANNA så Nero är på väg!

 

 

Om jag inte missminner mig helt så finns det något i NERO som t.o.m. heter mixad cd. Där man helt sonika får upp två rutor, en för data och en för audio. Så det ska inte vara något problem alls.

 

 

Jag har laddat ner NERO 6.1..nånting och har hittat precis vart man ska gå in för att göra både ljudspår för stereoanläggning och dataspår för PC.....MEN den s.k. demoversionen jag hittade var i själva verket hela programmet som man behöver en nyckel för att kunna använda. Finns det inte någon gratisdemo för Nero som man kan nyttja, provade Neros hemsida och några andra utan lycka.

Någon som vet vart man kan få tag på dylikt??

 

Vill även passa på att tacka för alla svar, nu har jag ju i alla fall fått reda på ATT det går. :D:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

För att bekräfta: det är fullt möjligt. Varje spår på skivan är individuellt markerat som antingen data ("Mode 1") eller audio ("Mode 2"). Då "Multimedia" var buzzword under slutet av 90-talet så såldes det till och med skivor med data och audio mixat. Har någon kass samlingsskiva som heter "Most Wanted Dance 3" någonstans djupt ned i lådorna och den var just sådan.

 

Det fixas lätt med Nero. Använd Nero SmartStart... under ikonen "Data" har du "Make Audio and Data CD".

 

För att få tag på kod går du lämpligast till denna sida.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...