Jump to content

Snålkrubb i Liberia?

Recommended Posts

mil.se/int kan man läsa följande om koktjänsten i Liberia:

Men där upphör likheterna. I den Natoledda Kosovomissionen hade man en budget på 86 kronor per soldat och dag. I FN-missionen i Liberia är motsvarande summa 27 kronor.

Varför är det så snålt tilltaget i Liberia? Borde inte den missionen vara prioriterad? Med tanke på övrig standard kunde man ju också tänka sig att soldaterna i Liberia kunde vara mer betjänta av bra mat än kollegorna i Kosovo, där man totalt sett har det betydligt bekvämare?

KingEcho1 är givetvis rätt man att svara men om det inte har förändrats mycket sedan LA02 så kan en bra kokgrupp komma riktigt långt på 27 kr.

Dessutom tror jag att det är FN som står för dessa 27 kronor.

beror ju helt på var man köper maten hur mkt det kostar så det är ju möjligt att man får samma kvalitet ändå. Annars skulle jag gissa att det är transporter som kostar i liberia och äter upp en del av "kakan"

Vad vi fick veta så är det FN som står för inköpet av maten. Så det går inte att jämföra matleveranserna mot kosovo.

Men som en ovan skrivit, tack vare en bra kokgrupp kunde man överleva maten som FN skrapade fram till oss.

Bara som ett litet ps.

På KS04 stod det only for balkan på våra köttleveranser, så kan kan ju undra om samma kött skulle vara godkänt för sverige :D8-/

beror ju helt på var man köper maten hur mkt det kostar så det är ju möjligt att man får samma kvalitet ändå. Annars skulle jag gissa att det är transporter som kostar i liberia och äter upp en del av "kakan"

Vad vi fick veta så är det FN som står för inköpet av maten. Så det går inte att jämföra matleveranserna mot kosovo.

Men som en ovan skrivit, tack vare en bra kokgrupp kunde man överleva maten som FN skrapade fram till oss.

Bara som ett litet ps.

På KS04 stod det only for balkan på våra köttleveranser, så kan kan ju undra om samma kött skulle vara godkänt för sverige :D8-/

Eller så var det för att köttet exporterades ut ur EU och därmed inte fick säljas tillbaka till den inre marknaden.

Den stora skillnaden är att i FN-missioner så står FN för matkostnaderna medan under NATO operationerna som Sverige har deltagit i så betalar Sverige själva för maten. Jag vill minnas att maximalt fick jag inhandla för en ca $32000/månad vilket då ger en ungefärlig dagskostnad för soldaterna strax under 30kr.

Tyvärr så är man låst med ett visst antal dagsportioner inom de olika grupperna som existerar på beställningslistan i Liberia. Så har man maxat köttransonerna och har pengar över för att man inte vill köpa kaffe eller chokladdryck så kan man inte lägga de pengarna på mera kött. Det är därför som exempelvis ketchupen rätt ofta tog slut under vår tid för vi kunde inte köpa mer då hade vi fått mindre av nått annat samt att leveranserna rätt ofta inte innehöll de mängder man hade beställt. Och alla leveranser skulle prickas av mig, 1 representant från ESS (FN´s kontrakterade matleverantör) samt 1 representant från FN´s Food Cell. Dessutom skulle alla lager inventeras 1 gång i veckan. Ett oerhört byråkratiskt och tungjobbat system som man inte riktigt är van med. Inventeringarna fuskade jag dock rejält med då jag skapade ett excelsystem som räknade ut våra förbrukningar baserat på tidigare månader. Men tror de inventerade manuellt på LA03? Undrar förresten om de fick getköttet jag beställde åt dem? Och vad de gjorde med det?

Kvaliten på råvarorna varierar kraftigt men hemligheten är bara att man måste lägga ner mycket mera tid på matlagningen för att lyckas bra. Självklart så köper ju ESS in det billigaste de kan för att maximera sin vinst vilket ibland kan bli en rätt stor skillnad jämfört med råvarorna från DCS i Kosovo. Klimat och avstånd är andra rätt stora saker som påverkar i Liberia. Av någon anledning så blev kvalitéten på frukt o grönsaker oerhört mycket sämre när man valde att ta dem från Elfenbenskusten istället för resten av världen o transportera dem med båt i 3 veckor.

:baskerFN:

EDIT Litet tillägg:

Eftersom man inte kunde/ville använda hela budgeten så blev det ca $5000 över varje månad så minska dagspengen med en 3-4kr till så är man mer nära sanningen! 2 månader så använde jag hela budgeten vilket gav enorma lager av ex salladsdressing, chokladdryck, kaffe och annat onödigt som man inte hade plats för då utrymmet är kraftigt begränsat. Food Cell förbjuder även humanitär verksamhet av matudelning, vilket självklart har ett bra syfte men det de inte vet om....

Ett tag utövade vi även byteshandel med ESS vilket fungerade bra men även detta satte Food Cell stopp för. Själv anser jag att vi har rätt till att handla för de $32000 och vad jag handlar ska de strunta blankt i! Men FN är ju kända för sin byråkrati så!!

:blink:

Edited by Kingecho1