Jump to content

Systemtekniker Ledning/Samband

Recommended Posts

Hej, och välkommen till forumet!

Systemtekniker brukar vara PB såvitt jag vet. Alltså borde du bli sergeant dagen efter muck.

/mdn

Tack!

Det låter ju bra. Då återstår ju bara frågan om befattningsutbildningen är i Östersund eller Halmstad. ATS i Östersund håller ju på att avvecklas och har börjat bli FMTS i Halmstad...

Som orienterare och studerande på orienteringsgymnasium behöver man ju inte oroa sig för konditionen direkt heller :) Däremot kanske bra att börja köra lite styrka...främst armar kanske :baskerKav: Men måste passa på att skryta lite...fick ju trots allt 7a i styrka på mönstringen :lol: Dock är kanske "armhävningsmusklerna" inte de starkaste för tillfället ,O

/Emanuel

@emanuelw

Nu skall du inte lyssna allt för mycket på flottan här va.

Om du hör till armén så är det en KB-tjänst (i alla fall var) och man dagen efter muck är man fänrik (så var det i gamla systemet)

@emanuelw

Om du hör till armén så är det en KB-tjänst (i alla fall var) och man dagen efter muck är man fänrik (så var det i gamla systemet)

Okej, ska inte lyssna så mycket på sjömännen. Jag lovar :baskerKav:

Vpl Fänrik...det är väl inte fel det heller. Eller?

Har Luftvärnsplutonbefäl på Lv6 i Halmstad som prel. placering i andra hand. Tror dock att jag gör landet mest nytta som Systemtekniker ,O

Ingen som har koll på befattningsutbildningens placering? (se ovan)

När det gäller din fråga om ATS - FMTS så vet inte jag.

Jag har hört från ett håll att utbildningsverksamheten är igång på FMTS, men att det är en byggarbetsplats.

Du hinner aldrig njuta av att vara fänrik, men sergeant var en kul grad, mest för att vi fick chans att käka hamburgare och glass med Bat C i mässen under utnämningen.

Jag vet inte om andra systemtekniker håller med mig, men det är ett förbannat kul jobb som ställer helt andra krav än vad som ställs på "trupp". Jag hade chansen att inte bara jobba för några mycket bra kaptener, utan jag jobbade med två djävligt bra kn, en lt och en förbannat schysst fk (den bjuder jag på Ola!)

En SYTE är den som jobbar och sliter när allt är totalt TU och det är då han skall kunna sina grejor, och det ställs en hel del krav på att man kan mycket olika matnyttiga saker som inte lärs ut på ATS/FMTS (speciellt som Bat L/S).

Jag hade en grund i nätverksteknik, datakom, radio-, tele- och elreparationer när jag ryckte in. Det var väldigt nyttiga talanger att stå på och som jag.

Har du huvudet på skafft och orkar med lite stress och taskiga sovtider och korta matraster så är du säkert SYTE-material.

• Super Administrators
Min fråga är enkel. Vilken grad får man när man muckar om man tjänstgjort som "Systemtekniker Ledning/Samband"?

//Emanuel

När du fått din befattningskod vet du vad du kommer mucka som. ..om det nu spelar någon större roll.

Du hinner aldrig njuta av att vara fänrik, men sergeant var en kul grad, mest för att vi fick chans att käka hamburgare och glass med Bat C i mässen under utnämningen.

Nu förstår jag inte. Var du SyTe men blev sergeant? :D

När du fått din befattningskod vet du vad du kommer mucka som. ..om det nu spelar någon större roll.

Hur då menar du? UF720 är befattningskoden för SyTe. GJ700 för Luftvärnsplutonbefäl

Ja, vad ska man säga...

Hur då menar du? UF720 är befattningskoden för SyTe. GJ700 för Luftvärnsplutonbefäl

Första siffran anger grad. En sjua borde betyda PB. Det finns dock en stor risk att inget av det här med KB/PB/whatever kommer att beröra dig eftersom FM håller på att gå över till ett nytt system för vpl-utbildning där allt såntdär kommer att försvinna. Jag har ingen aning om hur det kommer att se ut, men det finns trådar på forumet om det. M.h.a. sökfunktionen hittade jag två trådar som verkar relevanta: Fråga om nya värnpliktssystemet och Nytt Värnpliktssystem. Det går säkert att hitta fler om man letar.

Dessutom kan jag tillägga att jag håller med Sg Toll i fråga om teknikertjänsternas förträfflighet.

/mdn

@emanuelw

Systemtekniker var en befälsbefattning när jag låg inne (och om det inte är det längre så är det någon som gjort nå djävligt dumt).

Jag fick mina streck och senare även min sergeantsbuckla. De sytemtekniker som bara var 10 månaders fick även de ett par pommesfrites (de blev korpraler under sin tid i det militära).