Jump to content

Basker till permisuniform


Guest Guest

Recommended Posts

P.g.a. bristande storlek på vissa manliga kroppsdelar bär kavallerister gärna sin filtluva hårt ihoprullad i ficka... :P (Är det det som kallas "Jägark*k?)

 

Andra kanske måste bära den under axelklaffen för att uppväga ett ölflaskeformart axelparti.

 

Andra förband har sina baskrar inlåsta i ett hemligt förråd för att tas fram i händelse av ofred.

Link to comment
Share on other sites

Hemligt :D vet jag inte men jo, baskern gör sig egentligen bäst på hyllan på truppstörningsförrådet...

 

Personligen tycker jag att det är irriterade med allt baskerbärande då man på håll inte får någon som helst indikation på om personen är menig-krp, fu-öfu, serg/kd eller fk-gud. Agraffen är iaf. i praktiken väldigt användbar för att räkna ut om en ung person är menig, furir, sergeant eller fänrik.

Link to comment
Share on other sites

Dom som tillhör förband som jag anser har rätt att bära basker vet att den bärs i fickan när man inte har den påtagen (inomhus)

 

:D

 

Jaha, och vad skulle det vara för förband då?

Själv är jag grundutbildad inom pansar och har fått lära mig att baskern bäres under vänster axelklaff när den inte sitter på huvudet.

Men jag kanske kommer från ett sådant förband som enligt dig inte har rätt att bära basker.

 

:):banghead::banghead:

 

 

Kavalleriet!!

 

okej i viss mån pansar!

 

Det är bara att läsa inläggen från de som är kavallerister/jägare så ser man vad vi har för inställning.

 

Basker SKALL bäras hoprullad i fickan på vapenrocken motsv när den inte är påtagen

 

:)

 

Tala för dig själv, jag är kavallerist och jag anser definetivt inte att basken skall bäras ihoprullad i någon ficka.

Link to comment
Share on other sites

Dom som tillhör förband som jag anser har rätt att bära basker vet att den bärs i fickan när man inte har den påtagen (inomhus)

 

:D

 

Jaha, och vad skulle det vara för förband då?

Själv är jag grundutbildad inom pansar och har fått lära mig att baskern bäres under vänster axelklaff när den inte sitter på huvudet.

Men jag kanske kommer från ett sådant förband som enligt dig inte har rätt att bära basker.

 

:banghead::banghead::banghead:

 

 

Kavalleriet!!

 

okej i viss mån pansar!

 

Det är bara att läsa inläggen från de som är kavallerister/jägare så ser man vad vi har för inställning.

 

Basker SKALL bäras hoprullad i fickan på vapenrocken motsv när den inte är påtagen

 

:)

 

Du talar som du har förstånd till.

Sluta med din inställning och kom med en reglementshänvisning istället.

Att säga att någonting SKALL vara på ena eller andra sättet är inte mycket värt om man inte kan backa upp det med fakta.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

@Adam Willhelm

Ledsen att regna på din parad, men så sent som jag var där och det frågades efter bärandeinstruktioner för basker och permissionsuniform så sa Fk'n det att den med fördel kunde bäras under axelklaffen :P

 

Dock sa han det att knapparna som håller fast axelklaffarna tenderar att vara förbannat taskigt sydda, så ibland kanske det inte är lämpligt att rulla in den under klaffen ;)

 

Regn över parad klar :)

 

Bah... har paraply, parad fortsätter. :P

 

Tråkigt att vissa individer har en omogen attityd gentemot andra på det här forumet. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att det är irriterade med allt baskerbärande då man på håll inte får någon som helst indikation på om personen är menig-krp, fu-öfu, serg/kd eller fk-gud. Agraffen är iaf. i praktiken väldigt användbar för att räkna ut om en ung person är menig, furir, sergeant eller fänrik.

 

Till vilken nytta då? :blink:

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt kan det vara... Vet ni inte vad ni skall göra av baskerna när ni är inomhus, eller orkar ni inte hålla baskern i handen, så skaffa er en väska att stoppa ner den i.

 

@Leadhead

Den enda som kan ha nytta av att avgöra personers grad på avstånd, är fiendens prickskyttar.

Link to comment
Share on other sites

@Leadhead

Den enda som kan ha nytta av att avgöra personers grad på avstånd, är fiendens prickskyttar.

 

Hehe... Jag har hjälm på i fält. :blink: Eller i vart fall inte basker, så visst har du en poäng. - Det kanske är olämpligt att t.ex. sergeanter på patrull à la säkförband bärandes fältmössa går runt och skyltar med måsskiten.

 

Jag tänkte dock främst på formsaker som kanske främst gör sig gällande i fredstid. Hälsning t.ex. Dvs. saker av samma dignitet som hur basker bärs när den inte sitter på skallen.

Link to comment
Share on other sites

hoho beror ju på, ända gångerna jag ser vilken grad personer har är om dem bär en m/90x där dem har en hylsa på bröstet, kragspeglar är ju näst intill omöjliga att se på.

Fast normalt sätt spelar det ju ingen roll vilken grad en person har, hälsa är aldrig fel.

Link to comment
Share on other sites

@Leadhead

Fast hälsning görs väl knappast på sådant avstånd att du inte kan se gradbetäckningarna ?

:worthy:

 

Jodå, det tycker jag. Speciellt om man inte möter varandra i "högertrafik" , dvs. är på fel sida för att se graden.

 

Ang. grad och hälsning så är det väl i varje fall så att man som krp-serg kanske inte springer runt och hälsar på enskilda soldater (om man inte känner dem/har professionell respekt för att de är ens überkabeltattare eller något. Däremot kan man med fördel hälsa med honör till "högre stående". :banana

Link to comment
Share on other sites

Gjorde värnplikten på K3 så sent som 2004/05...

 

Vi fick lära oss att baskern - då den inte bars på huvudet, dvs. inomhus - skulle rullas ihop prydligt och placeras under vänster axelklaff med regementsmärket, väl synligt, riktat framåt...

 

Detta var vad som sades då vi hämtade ut uniformen och fick "grundläggande färdigheter" i att ta på oss den, anbringa slips osv.

Efter denna korta gmg under slutskedet på KBS sades aldrig ngt mer om saken...

 

(å andra sidan hade vi inte på oss permisuniformen SÅ ofta så sakfrågan i sig väckte inte alltför stor uppståndelse...)

Link to comment
Share on other sites

Guest Fartman

Dom som tillhör förband som jag anser har rätt att bära basker vet att den bärs i fickan när man inte har den påtagen (inomhus)

 

:dribble:

 

Jaha, och vad skulle det vara för förband då?

Själv är jag grundutbildad inom pansar och har fått lära mig att baskern bäres under vänster axelklaff när den inte sitter på huvudet.

Men jag kanske kommer från ett sådant förband som enligt dig inte har rätt att bära basker.

 

:}:banghead::banghead:

 

 

Kavalleriet!!

 

okej i viss mån pansar!

 

Det är bara att läsa inläggen från de som är kavallerister/jägare så ser man vad vi har för inställning.

 

Basker SKALL bäras hoprullad i fickan på vapenrocken motsv när den inte är påtagen

 

:Malaj:

 

Mig veterligen så var det just stridsfordonspersonal dvs pansarstyrkor som var de första att bära baskrar. Dessa "baskrar" användes ungefär som någon form av stötdämpning då det tenderar till att vara lite lågt i tak i uråldriga(och för den delen även nyare) vagnar.

 

Sen är jag lite förvånad över att ingen av er som gnäller på att ha baskern i fickan någonsin tänkt på att man faktiskt kan ha den i innerfickan på kavajen(vapenrocken?) till m87an.. då behöver man inte mosa ihop den och den syns inte heller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...