Jump to content

Basker till permisuniform

Guest Guest

Recommended Posts

Ihoprullad i fickan.

Den bärs inte ihoprullad under axeklaffen.

Har du någon reglementeshänvisning till det påståendet?

Jag hittade inget vid en snabb koll i UniR FM 2003, detta under av motstridigheter. :blink:

Jag har fått lära mig att båtmössa/basker placeras under vänster axelklaff när den är avtagen.

Nu var detta iofs under förra årtusendet men ändå........ :)

The Swede ,O

Jag har fått lära mig att båtmössa/basker placeras under vänster axelklaff när den är avtagen.

Det där med båtmössan under axelklaff måste gälla flyget. Så vitt jag vet har man i flottan aldrig haft båtmössan under någon axelklaff då den varit avtagen, utan alltid i fickan. Det kan iofs bero på att flottans permissionsuniformer/daglig dräkt inte har axelklaffar och att man vanligtvis använder rund- alternativt skärmmössa då sådan uniform bärs.

Ihoprullad i fickan.

Den bärs inte ihoprullad under axeklaffen.

Har du någon reglementeshänvisning till det påståendet?

Jag hittade inget vid en snabb koll i UniR FM 2003, detta under av motstridigheter. :blink:

Nu var detta iofs under förra årtusendet men ändå........ :)

The Swede ,O

Sedvanerätt. :Malaj:

På K4 så bars den alltid ihoprullad i någon av fickorna till vapenrocken (m/60) och aldrig under axeklaffen.

Det där med båtmössan under axelklaff måste gälla flyget.

Knappast i mitt fall då jag är utbildad inom armén.

@ AW

Hur kan du då skriva att den INTE ska bäras under axelklaffen om det endast var en sedvänja från K4?

Nu säger jag inte att du har fel men jag har inte lyckats hitta något som stödjer ditt påstående.

Jag har iofs inte hittat något som stödjer det jag blivit lärd heller.

BTW, hur gick det med grg-märket? ,O

P4 2004-2005

M/87 uniform basker under vänster axelklaff :baskerPa:

på alla jag såg och när jag använde den åtminstånde

Jag har sett både och. Någon som läst UniR nyligen och har tydligt svar?

Tror att under axelklaffen har att göra med USA. Iaf i många filmer bärs den där coh det ser säkert "tufft" ut så därför vill vi göra likadant...

Själv så anser jag att man kan bära något annat än basker till den uniformen. Folk bär ju ändå så basker till höger och vänster :D

• Super Administrators

För de som inte har skärmmössa blir det ganska svårt att bära något annat än baskern. Och tanken är att baskern idag skall bäras till "höger och vänster.. " more or less.

Själv kommer jag inte ihåg hur vi gjorde på K3.. men nog tror jag den bars på axeln av viss iaf. Inte så ofta folk sprang omkring i permisen ändå.. nästan aldrig.

Det där med båtmössan under axelklaff måste gälla flyget.

Knappast i mitt fall då jag är utbildad inom armén.

Förlåt, jag tänkte inte på att armén också har haft båtmössa. Jag får ursäkta mig med att det var före min tid.

För de som inte har skärmmössa blir det ganska svårt att bära något annat än baskern. Och tanken är att baskern idag skall bäras till "höger och vänster.. " more or less.

Själv kommer jag inte ihåg hur vi gjorde på K3.. men nog tror jag den bars på axeln av viss iaf. Inte så ofta folk sprang omkring i permisen ändå.. nästan aldrig.

Lite illa är mina kunskaper om mössor till permis, bara haft den under högvakten..., men mössan dom fick ut i lumpen såg ut som båtmössan...

Får man inte ut den längre som vpl nu när alla har basker?

@ AW

Hur kan du då skriva att den INTE ska bäras under axelklaffen om det endast var en sedvänja från K4?

Nu säger jag inte att du har fel men jag har inte lyckats hitta något som stödjer ditt påstående.

Jag har iofs inte hittat något som stödjer det jag blivit lärd heller.

BTW, hur gick det med grg-märket? :D

Det är också min personliga åsikt att den inte ska bäras under axelklaffen. Jag tycker inte att det ser bra ut, men det är bara min personliga åsikt.

Denna åsikt delas av befälskåren på K4 och säkert på fler förband.

Man kan nog lugnt säga att man gör inte fel om man stoppar in den under axeklaffen.

Det beror nog helt på dagbefälet på plats att avgöra vad som är lämpligt.

Man lär nog märka om man gör fel eller inte. :baskerPa:

Vad gäller GRG-märket så ska jag fixa det, det är väl jul snart? :P

Baskern bör vara i fickan.

Voffo det? Det ser helt enkelt för j-vligt ut med den inklämd under axelklaffen.

ORD!

Precis; detta forum består av ett eller flera ord. Förhoppningsvis uttrycker de avsändarens mening.

:D

Voffo det? Det ser helt enkelt för j-vligt ut med den inklämd under axelklaffen.

Min personliga, avvikande uppfattning är att det tvärtom ser förj-vligt ut med saker så stora som t.ex. en basker nedtryckta i fickorna på en m/87. :baskerFN:

Min personliga, avvikande uppfattning är att det tvärtom ser förj-vligt ut med saker så stora som t.ex. en basker nedtryckta i fickorna på en m/87. :baskerFN:

Kan inte annat än hålla med, men kan samtidigt tillägga att det inte ser sådär frukansvärt bra ut att ha baskern under ena axelklaffen heller men det ser deffinetivt bättre ut än att ha en stor korv i ena fickan.

Kan inte annat än hålla med, men kan samtidigt tillägga att det inte ser sådär frukansvärt bra ut att ha baskern under ena axelklaffen heller men det ser deffinetivt bättre ut än att ha en stor korv i ena fickan.

Vid sammanstöt med fi... jag menar företrädare för det andra könet, sak samma:

"Är det en basker du har i fickan eller är du bara glad över att se mig?"

Och därmed var frågan avgjord. :P

• Super Administrators

Jo båtmössan är en sak.. och där är säkert de flesta överens om var den kan vara.

Man en baskern lägger sig inte lika slickat som båtmössan gör på axeln.

Jo båtmössan är en sak.. och där är säkert de flesta överens om var den kan vara.

Om man inte rullar den tight utan viker den är det inga problem.

• Super Administrators

Om man inte rullar den tight utan viker den är det inga problem.

så ser dem ut som skit sen... nej nej.. här rullas det så inga fula "pansar"veck skapas.. :P

Dom som tillhör förband som jag anser har rätt att bära basker vet att den bärs i fickan när man inte har den påtagen (inomhus)

:baskerPa:

Jaha, och vad skulle det vara för förband då?

Själv är jag grundutbildad inom pansar och har fått lära mig att baskern bäres under vänster axelklaff när den inte sitter på huvudet.

Men jag kanske kommer från ett sådant förband som enligt dig inte har rätt att bära basker.

:banghead::banghead::banghead:

@Adam Willhelm

Ledsen att regna på din parad, men så sent som jag var där och det frågades efter bärandeinstruktioner för basker och permissionsuniform så sa Fk'n det att den med fördel kunde bäras under axelklaffen :P

Dock sa han det att knapparna som håller fast axelklaffarna tenderar att vara förbannat taskigt sydda, så ibland kanske det inte är lämpligt att rulla in den under klaffen ;)

Regn över parad klar :Malaj:

Dom som tillhör förband som jag anser har rätt att bära basker vet att den bärs i fickan när man inte har den påtagen (inomhus)

:Malaj:

Jaha, och vad skulle det vara för förband då?

Själv är jag grundutbildad inom pansar och har fått lära mig att baskern bäres under vänster axelklaff när den inte sitter på huvudet.

Men jag kanske kommer från ett sådant förband som enligt dig inte har rätt att bära basker.

:clap::D:banghead:

Kavalleriet!!

okej i viss mån pansar!

Det är bara att läsa inläggen från de som är kavallerister/jägare så ser man vad vi har för inställning.

Basker SKALL bäras hoprullad i fickan på vapenrocken motsv när den inte är påtagen

:Malaj:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...