Jump to content

Bassäk vs SkyttePB - välja?

Guest Skip

Recommended Posts

Hallå, jag har inte erfarenhet av någon av utbildningarna. Däremot tänkte jag att det kanske är en bra idé om du skriver vad för slags plutonbefäl det är du har möjlighet att bli på Livgardet, så att de som gjort den utbildningen kan skriva något vettigt här. Det finns ju en hel massa olika plutonbefälsbefattningar och den ena behöver inte vara den andra lik :Malaj:

EDIT: Jag såg nu att du skapat en annan tråd om detta och skrivit vad det är för befattning det rör sig om. Men det kanske inte behövs två trådar om detta?

Edited by Mr_Confused

Hej

har att välja på plutonsbefäl på livgardet och bassäk i karlskrona.

vad ska man välja?

Någon som har erfarenheter om ng av utbildningarna..

björn

Ifall JAG hade valt så hade JAG valt bassäk. Men anledningen till det är att jag hört mycket om det och det låter som en kul tjänst :Malaj:

Vad är det på livgardet? MP Plutonsbefäl eller? (är lite osäker vad du får göra på LG när du bara skriver plutonsbefäl)

Det är Skytteplutonsbefäl.

Okej, isf så hade jag valt bassäk. Jag låg som insats/närskydd och tycker PERSONLIGEN patrull grejer är roligare än plutons strid. Men som Plutonsbefäl på skytte så är det nog mer annorlunda och roligare än vad det är som soldat.

Så vad gillar DU? Mer strid? Eller gillar du mer mindre grupp? Vad är det för bassäk? (alltså soldat eller vad står det)

Personligen skulle jag valt befälstjänsten oavsett var den är. Som jag läser ditt inlägg så var enbart LG-tjänsten en dylik befattning.

Befälsutbildning är i mitt tycke mycket mer värt i längden än vad bara en bra/rolig GU är. Du har större möjligheter till andra militära aktiviteter åratal efteråt och bättre tillgång till vidareutbildning osv. Befordringsgången inom FBU har närtan upphört numera så det är bästa att ta de chanser som finns.

Bedömt så kommer du att få göra 10 månader, oavsett var du rycker in, så det där med plutonsbefäl bör du nog inte lägga för mycket vikt vid. Detta är sista året med olika kategorier på soldater.

Jake, har du någon koll på hur det blir för alla oss som är inskrivna som plutonsbefäl med inryck i juli 2006, kommer den befälsskattningen överhuvudtaget spela någon roll, eller kommer alla inryckande ha lika stor chans att få en befälsutbildning?

EDIT: Dessutom trodde jag att vi skulle göra 11 månader och inte 10. Så står det iaf på mitt inskrivningsbesked.

Edited by simon

Jake, har du någon koll på hur det blir för alla oss som är inskrivna som plutonsbefäl med inryck i juli 2006, kommer den befälsskattningen överhuvudtaget spela någon roll, eller kommer alla inryckande ha lika stor chans att få en befälsutbildning?

EDIT: Dessutom trodde jag att vi skulle göra 11 månader och inte 10. Så står det iaf på mitt inskrivningsbesked.

Bumpar...

skytte PB betyder nog stadsskytte KB, antagligen Sveriges bästa vpltjänst enl mig, om det hade funnits kvar, dock så har jag ingen som helst koll på treterminssystemets tillämpning av gamla inryckningsordrar.

Edited by johanp