Jump to content

Intressant jobb för en möp?

Blackadder

Recommended Posts

tja i neddragningningens sverige så vad ska man göra? :Malaj:

http://platsbanken.ams.se/direkt/41/051005...21,669841.shtml

Personal för bevakningstjänst; S 1 Upplands Regemente; Strängnäs; 051005

6 platser.

S 1 Upplands Regemente söker personal för bevakningstjänst med arbetsort Strängnäs.

Arbetsuppgifter:

Du kommer att ingå i en bevakningsstyrka som har till uppgift att bevaka arbete i förråd i Mälardalen. Arbetet kräver god fysik eftersom Du skall bära vapen samt skyddsutrustning.

Kvalifikationer:

- Genomförd värnplikt

- Lägst10-7-7 i militärt vitsord

- B-körkort

- Utbildning på AK 4 alt. AK 5

- Skyddsvaktutbildning

Arbetsuppgifter:

Du kommer att ingå i en bevakningsstyrka som har till uppgift att bevaka arbete i förråd i Mälardalen. Arbetet kräver god fysik eftersom Du skall bära vapen samt skyddsutrustning.

Vad f*n!? Är det inte värnpliktiga som ska göra sånt? Eller har det också blivit "grå arbetskraft" nu?

:ph34r:

Arbetsuppgifter:

Vad f*n!? Är det inte värnpliktiga som ska göra sånt? Eller har det också blivit "grå arbetskraft" nu?

Jag är van vid detta arbete, skulle gärna göra det mer och få lite mer av "lumpen" känslan. Synd bara att det nog inte är m90 som gäller :(

Jag hörde om detta fenomen i lumpen och det verkar komma mer och mer at man hyr in vakt personal när det behövs istället för vpl...

Vi inom insats blir visst också nerlagda :blink:

Jag är van vid detta arbete, skulle gärna göra det mer och få lite mer av "lumpen" känslan. Synd bara att det nog inte är m90 som gäller :(

Tror du inte? Det är ju trots allt FM och det verkar ju vara militär anställning det gäller.

Arbetsuppgifter:

Kanske är ont om värnpliktiga vakter för att vakta saker i Strängnäs.

Arbetsuppgifter:

Kanske är ont om värnpliktiga vakter för att vakta saker i Strängnäs.

Som jag förstod annonsen rör det sig om massa hysch hysch :blink: saker som ska ske och därför behöver dom extra vakter än att belasta värnpliktiga med det. Men angående m90 så tror jag det var ett väktarbolag som sysslade med detta och använde då ej m90.

Men när jag kollar annonsen så är det ju reg. som anställer så då kan det nog bli m90 :camo:

Arbetsuppgifter:

:baskerPa:

Rykten inom Försvarsmakten säger att det i framtiden inte kommer att finnas bevakningssoldater, detta skall läggas ut på annan personal alt. bevakningsbolag...just pga att det räknas som "grå arbetskraft"...men som sagt, detta är enbart rykten.

Varför erbjuds inte tjänsterna till IP i området? Skulle ge värdefull erfarenhet tillförband med egen material och inarbetad ledningsstruktur.

Hemska tanke, Det kanske skulle bli billigare också?

Kan IP-plutonen (IP-kompaniet) garantera att man alltid kan ha tillräckligt många personer tillgängliga för tjänstgöring så borde det vara en godtagbar lösning. Men vill man göra det under lång tid för den ersättningen man får som HV-soldat? Är det då inte enklare att heltidsanställa personalen?

Jag gissar utifrån annonsen att vi inte pratar om någon timme i veckan i ett par månader.

/D

Kan IP-plutonen (IP-kompaniet) garantera att man alltid kan ha tillräckligt många personer tillgängliga för tjänstgöring så borde det vara en godtagbar lösning. Men vill man göra det under lång tid för den ersättningen man får som HV-soldat? Är det då inte enklare att heltidsanställa personalen?

Jag gissar utifrån annonsen att vi inte pratar om någon timme i veckan i ett par månader.

/D

Tror du inte det det kunde lösas med någon form av rotation mellan IP i området?

Naturligtvis skulle ersättningen vara enligt arbetsmarknadens avtal. Vinsten för FM skulle vara

att de får utbildad personal med utprovad utrustning. För IP skulle vinsten vara "realistisk" övningstid.

Tror du inte det det kunde lösas med någon form av rotation mellan IP i området?

Naturligtvis skulle ersättningen vara enligt arbetsmarknadens avtal. Vinsten för FM skulle vara

att de får utbildad personal med utprovad utrustning. För IP skulle vinsten vara "realistisk" övningstid.

Jag tror att Försvarsmakten tror att det blir svårt att skriva ett kontrakt med ett förband om att deras soldater ska jobba åt dem samtidigt som majoriteten(?) av soldaterna redan har jobb/skola att ta hänsyn till.

Om ett kompani tog på sig uppgiften skulle det räcka med att varje grupp ansvarade för ca två dagar per månad och det låter väl inte helt omöjligt om alla ställer upp? Jag som student skulle gärna ställa upp två dagar per månad (eller mer) men jag har flera kamrater som inte skulle kunna ta ledigt en vardag för att vakta förråd. Om bara de som kan ställer upp så övas man ju inte som förband och då kan ju den enskilda lika gärna söka jobbet som vanligt.

Jag tror helt enkelt att det är mycket enklare för Försvarsmakten att anställa några fd värnpliktiga från förbandet som kan området och tar hand om uppgiften.

Tanken är dock intressant. Skulle alla i enheten vara arbetslösa så var det ju inget snack om saken.

Eller så ringer man en pluton eller grupp chef i en IP och kollar om det finns jågra som kan tänka sig att arbeta i vakten.

Alltså, man söker anställda i första hand inom närmsta IP

:=o

Rykten inom Försvarsmakten säger att det i framtiden inte kommer att finnas bevakningssoldater, detta skall läggas ut på annan personal alt. bevakningsbolag...just pga att det räknas som "grå arbetskraft"...men som sagt, detta är enbart rykten.

Det där ryktet har gått runt länge och det har blivit ivrigt påhejat av värnpliktsrådet men faktum kvarstår att det flesta förband som jag haft kontakt med inte vill byta ut sina värnpliktiga vakter mot professionella sådana. Det verkar som om de i firman tycker att det är viktigt att kunna sköta den verksamheten själv... För och nackdelar med systemet tänker jag inte ta upp i denna tråd...

Efter att ha haft ett sådant jobb i ca 2år så kan jag säga att det finns lite olika lösningar på det runt landet (om jag har fattat rätt).Den ip som jag är med i löste en sådan uppgift under ett par års tid där arbetslösa från plutonen "jobbade" som skyddsvakter åt fm.Men sen ca 2år tillbaka så är vakterna anställda på något vis.

Det där ryktet har gått runt länge och det har blivit ivrigt påhejat av värnpliktsrådet men faktum kvarstår att det flesta förband som jag haft kontakt med inte vill byta ut sina värnpliktiga vakter mot professionella sådana. Det verkar som om de i firman tycker att det är viktigt att kunna sköta den verksamheten själv... För och nackdelar med systemet tänker jag inte ta upp i denna tråd...

Fast det går nog framåt det det tydligen bara ska rycka in hälften så många bev/ins-soldater nästa gång...men som sagt, rykten är det ju bara så här långt...vi har ju inte sett det än. jag tror det när jag ser det...

Tycker det verkar råda lite begreppsförvirring i denna tråd. Givetvis är det FM som anställer, vore det ett bevakningsföretag så skulle de annonsera och inte FM.

De anställda är bevakningsmän och inte bevakningssoldater och bär m/90 med vita kragspeglar likt annan civilanställd men uniformerad personal.

Militär personal enligt 1 § skall under tjänstgöring bära uniform.

Personalen får utrustas med batong, handfängsel och skjutvapen.

Chef för förband eller skola m.m. får bestämma att personalen även skall

utrustas med andra vapen och hund.

Endast vapen som tillhandahålls av Försvarsmakten får användas.

(4 § FM:s vaktföreskrifter)

Försvarsmaktens högkvarter får medge undantag från föreskrifterna i 4 §.

(11 § FM:s vaktföreskrifter)

Har förekommit på andra förband när det varit brist på vpl. och eller nedläggningstider.

Det är S1 som rekryterar eftersom P10 är nedlagt. Av tjänsteutlysningen framgår det att det är bevakning av arbete i förråd vilket tyder på att det inte ska anställas personal för att ersätta ev. kvarvarande bevakningsvpl. inom Strängnäs garnison.

det verkar som marinen är föregångsmän i denna tjänst.

har funist anställda skyddsvakter på en marinbas på västkusten, i ett par år nu.

dessa har rekryterats ur närliggande IP.

på något slags halvårs kontrakt.

tyvärr får man ha en mycket liten umgängeskrets och inga högre krav på lön.

arbetstiderna är som i alla bevakningsjobb sura, och lönen är likvärdig en högre a-kassa.

dock är väl maten gratis, arbetskläderna fria och möjligheten till skytteträning enorm.

de bevakningsmän jag råkat ut för har haft både pistol 88 och ak5.

gissar att detta kommer att komma mer och mer.

btw finns det inte ett gäng extremt vältränade bevakningsmän/civilanställda på TSF i karlsborg.....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...