Jump to content

tracked wheeled combination?


facit

Recommended Posts

Såg ett par bilder av en fältmaskin från slovakerna i Irak.

 

har ni stött på något sådant innan?

 

 

det är ganska vanligt på skogsmaskiner att montera band utanpå gummihjul, och, inte att förglömma Bv202!

 

//5529

Edited by 5526 Viktor Ludvig
Link to comment
Share on other sites

Generellt kan man säga att man har band för att öka bärighet, minska markskador samt ibland för att spara på däcken (kan bli motsatt effekt)

 

På skogsmaskiner är ju band på boggie mycket vanligt idag. Dessutom är plastbanden här för att stanna. Personligen är jag fortfarande imponerad av plastbandens hållbarhet.

 

@ Erik G

BT (Bistri Tank=Snabb Stridsvagn)serien borde haft utvecklings potential. Varför man inte spann vidare på den förstår jag inte. Ryssarna har än idag inte släppt tanken med snabba fordon på landsväg och med omställnings möjligheter till terräng.

 

Deras senaste skapelse verkar inte alls dum. Istället för nedsänkbara hjul, alt man måste montera på ett band, har man ett nedsänkbart bandaggregat..

 

objekt0195xw.th.jpg

 

Objekt 019

Link to comment
Share on other sites

Det fanns en svensk vagn som kunde sänka ner hjul för landsvägmarsch.

Japp, på Landsverks L-5 och L-30 var ju dessutom hjul-delen och band-delen separata. BT-5 använde ju samma bärhjul både med och utan band.

 

l30-2.jpg

Landsverk L-30

 

Varför ryssarna inte hade samma lösning med banden på den efterföljande BT-7 vet jag inte säkert, men jag har för mig at tag hört/läst att det skulle ha haft något att göra med att allt strul med av/på band och komponenthållbarhet inte riktigt var värt möjligheten till snabb fordonsmarsch.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

har ni stött på något sådant innan?

 

Finns (typ) inom FM. Iaf pa SWEDEC.

**

Det där är en f.d. skogsmaskin, och det har redan framkommit i tråden att de inte helt sällan kör med band utanpå de ordinarie hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Kan ett sånt där band ge typ bättre framkomlighet för våra pansarterrängbilar?

Nja... Det låter sig knappast göras. Man måste kunna styra också.

De grävare av modell Bobcat som jag sett styr ungefär som ett bandfordon, även när de inte använder larvband, de varierar varvtalet mellan hjulen på höger och vänster sida. Det är inget listigt sätt att styra fordon av den här typen och bör undvikas.

 

Minrivaren på bilden ovanför lär väl vara midjestyrd och då fungerar band väldigt bra. Midjestyrda bandfordon har mycket god framkomlighet i terräng och jag förutspår helt fräckt att vi kommer att se många fler sådana fordon i framtiden, både civila och militära.

 

För övrigt så är det inte direkt optimalt att montera band utanpå hjulen på ett fordon som är avsett att gå på hjul. Bandgående fordon bör ha många bärhjul som sitter tätt (läs Panther) inte stora hjul som sitter glest.

 

PS.

Erik, hur ordnade de drivningen på BT-5 när de körde utan band?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, verkligen!

 

Har inte sett deminom Fm tidigare typ. Kan ett sånt där band ge typ bättre framkomlighet för våra pansarterrängbilar? Eller är de mer för arbetsmaskiner?

 

Mvh

 

Så länge maskinen är ledad på mitten (ex. Bobcat, Scanjack mfl.) så är det inga problem. Men frågan är hur man skulle få ex. en Patgb att svänga? I så fall så skulle man endast kunna ha "band" på de bakre hjulen. De ska medföras, monteras på/av mm. Frågan är om man tjänar på det överhuvudtaget för "standard" fordon typ Patgb, Lb mm?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mera så att man normalt bara monterar band på Boggie. Helst då en stel boggie. En bobcat har ett annorlunda system som gör det lätt att använda band.

 

I princip kan du montera band på en lastbil med Boggie. Fjädringen ställer dock till med problem. Skogsmaskiner har en stel boggie och kan därför utrustas med band utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Erik, hur ordnade de drivningen på BT-5 när de körde utan band?

Den drevs på det bakersta bärhjulsparet, man kan skönja kedjedriften på bilden ovan.

OK, och hur styr man ett sånt däringa åbäke när den kör utan band?

Link to comment
Share on other sites

Erik, hur ordnade de drivningen på BT-5 när de körde utan band?

Den drevs på det bakersta bärhjulsparet, man kan skönja kedjedriften på bilden ovan.

OK, och hur styr man ett sånt däringa åbäke när den kör utan band?

 

Om du bemödat dig med att läsa ALLA inlägg i tråden :P hade du funnit följande text från erik_G:

 

En av de mer intressanta kombinationerna av band/hjul torde vara den sovjetiska BT-5 som hade styrning på de främre bärhjulen och kunde köras med avtagna band på landsväg.

 

The Swede ,O

Link to comment
Share on other sites

Om du bemödat dig med att läsa ALLA inlägg i tråden :P hade du funnit följande text från erik_G:

 

En av de mer intressanta kombinationerna av band/hjul torde vara den sovjetiska BT-5 som hade styrning på de främre bärhjulen och kunde köras med avtagna band på landsväg.

 

The Swede ,O

:blink:

böj...sträck...böj...sträck...

Link to comment
Share on other sites

Bobcat är INTE ledad på mitteln, det är just därför den kan ha band monterade på sina hjul. Sättet att som bobcat använda styrbroms är inte alls ett osmidigt sätt att jobba på. Tvärt om, du får en extremt snäv vändradie vilket är en av anledningarna till bobcats stora framgång. I trånga utrymmen är det obetalbart att kunna göra centrumsvängar.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

I princip borde väl en bil kunna utrustas med band. Detta under förutsättning att framhjulen låstes i Rakt fram läge samt att man kopplade om bromssystemet Så att man hadde två separata system som fungerade på var sin sida samt hadde separata manöverorgan (kopplade till ratten?) Sedan hadde diffen löst alla problem....???

Link to comment
Share on other sites

Amerikanarna har löst det hela på detta viset...

O.K. Visserligen är det på "vanliga bilar", 4WD, men ändå.

 

Mattracks

 

Är tydligen lika enkelt som att byta från sommarhjul till vinterhjul, eller tvärtom. Inga adaptrar eller nåt sånt.

 

En kul lösning, tycker jag.

 

 

 

EDIT: Tjocka fingrar..

Edited by Animal
Link to comment
Share on other sites

"Amerikanarna har löst det hela på detta viset...

O.K. Visserligen är det på "vanliga bilar", 4WD, men ändå."

 

Det där är inget amerikanerna kommit på. Det är engelsmänen. Killen hette Cuthbertson och konstruktionen därefter. Togs fram till en bil med namnet LandRover. Sök och du skall finna.

 

/martinator

 

Edit: sökte och fann lite:

http://www.4wdonline.com/LandRover/Series/Cuthbertson.html

http://www.winwaed.com/landy/history/special_projects.shtml

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Den drevs på det bakersta bärhjulsparet, man kan skönja kedjedriften på bilden ovan.
Tack!

 

Bobcat är INTE ledad på mitteln, det är just därför den kan ha band monterade på sina hjul. Sättet att som bobcat använda styrbroms är inte alls ett osmidigt sätt att jobba på. Tvärt om, du får en extremt snäv vändradie vilket är en av anledningarna till bobcats stora framgång. I trånga utrymmen är det obetalbart att kunna göra centrumsvängar.
När jag skrev att styrningen på Bobcat inte var särskilt listig så var det ingen kritik mot Bobcat i sig utan ett påpekande om att man nog varken kan eller vill ha den typen av styrning på en vanlig ptgb. På Bobcat fungerar det bra eftersom den är så liten och har ett förhållandevis kort axelavstånd, men förlusterna vid styrning är ganska stora. Om man tittar på en Bobcat som svänger så ser man att hjulen slirar (glider) ganska mycket mot underlaget, och det stjäler kraft som annars kunde användas för framdrivning.

Enkelt ytryckt kan man säga att för icke midjestyrda fordon så måste ett banddrivet ha större motoreffekt än ett hjuldrivet av samma storlek eftersom banden måste slira/glida/kasa i sidled när man styr.

 

I princip borde väl en bil kunna utrustas med band. Detta under förutsättning att framhjulen låstes i Rakt fram läge samt att man kopplade om bromssystemet Så att man hadde två separata system som fungerade på var sin sida samt hadde separata manöverorgan (kopplade till ratten?) Sedan hadde diffen löst alla problem....???
Visst går det - men att styra bara genom att bromsa bandet på den ena sidan är inte särskilt effektivt (dålig hushållning med motorns momentet). Man vill nog helst ha en riktig styrväxel, med både koppling och broms samt möjlighet att fördela momentet mellan de båda drivaxlarna. Men en sådan är så komplicerad (läs dyr) att man nog väljer att bygga ett fordom antingen för banddrift eller hjuldrift.

Framtiden kan dock se helt annorlunda ut. Så fort man fått fram tillräckligt små och starka elmotorer för att placera en i varje hjulnav så kommer det att hända saker både på den civila och den militära fordonssidan.

 

 

Mattracks

.....

En kul lösning, tycker jag.

Helt säkert en kul lösning, men likafullt en nödlösning. Edited by uoff
Link to comment
Share on other sites

Fixar inte Diffen problemet med kraftförlusten i ganska stor utstäckning? kraften förs ju bara över till det obromsade hjulet... Eller tänker jag fel?

 

Elmotorer finns redan. Varför inte hydraulik? Visst får man kraftförluster men motorer finns att tillgå...

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Fixar inte Diffen problemet med kraftförlusten i ganska stor utstäckning? kraften förs ju bara över till det obromsade hjulet... Eller tänker jag fel?
Du tänker säkert helt rätt, men när du bromsar så stjäler du moment (det är ju liksom det en broms är - en momentätare). Därför kommer du att slösa upp en hel del av det värdefulla momentet som motorn levererar så fort du försöker styra fordonet.

På bandstyrda bandfordon fördelar man liksom om momentet så att mer kommer till den sida som går i ytterspår. (Dålig förklaring men jag kan inte bättre.)

 

Elmotorer finns redan.
Inte med variabelt varvtal som är tillräckligt små, starka, billiga, stryktåliga, gröna osv.

 

Varför inte hydraulik?
Troligen för låg verkningsgrad. (Plus att hydraulsystem alltid tycks läcka och att oljan i aerosolform är eldfängd utav bara ...)

 

Visst får man kraftförluster men motorer finns att tillgå...
Jo, men ett sådant fordon kommer ändå alltid att vara en kompromiss.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...