Jump to content

Bästa magträningen??

Berkyboy

Recommended Posts

Jag vet att det finns en del "experter" på detta forum vad gäller träning. Så jag tänkte fråga er vilken den bästa träningen är för magen? Är det vanliga sit-ups, crunches eller ska man rulla på ett hjul fram och tillbaka som i reklamen? Hur mkt tid bör man lägga ner varje dag på magträning? Jag vill ha mkt tips ;)

MVH

Berkyboy, Beach 2002 :)

Berkyboy, ingen lätt fråga, men variera dig mellan de olika övningarna, precis som med alla muskelgrupper.

Situps och "benres" (ligg på rygg med raka med och lyft dem till de är nästan lodräta) Finns även en övning där man kombinerar båda övningarna och lyfter benen samtidigt som man gör situps, vääldigt skönt ;)

Alla de här tar på "framsidan" av magen i huvudsak. Det finns även magmuskler på sidorna, som går att träna på andra sätt:

1. Gör situps där du kör snett, höger axel/armbåge mot vänster knä.

2. Stå upp. Håll något tungt (en hantel/påse med mjölk efter affären eller vad som helst) i ena handen. Böj dig sedan åt sidorna. Känns väldigt skönt. Träningsvärk i sidorna efter den övningen känns väl ungefär som njursten...  

Annars är ju Nifelhels förslag strålande bra.. om man vill bygga mage! :)

Vanliga situps (crunches) är den ultimata magträningen!!

Förberedleser enligt nedan:

Ryggläge, benen uppdragna med fötterna i golvet.

Viktskiva alt. vad du nu har som är tungt placeras på bröstet.

Armarna korslagda över vikten.

Övningens utförande:

"Dra" upp mot knäna. (Alltså inte ryckstarta, utan sega upp)

Stanna innan musklerna slappnar av i översta läget.

Håll och andas ut all luft. Rubbet!

Släpp sakta tillbaka (Och då menar jag sakta! )

Upp igen omdelbart när du når golvet med skulderbalden.

Denna övning är fullt tillräcklig som magträning. Jag uppmanar alla att testa denna övning! Ni kommer att bli överraskade över dess burdusa framfart med er lekamen! :devil

Ett alternativ till Ings träning för sneda magmusklerna:

Placera en skivstång (måste vara en stor skivstång) i en stor viktskiva som du lagt framför dig på golvet. Skivstången ska luta från viktskivans centrum och mot din bröstkorg.

Applicera en viktskiva av valfri smak på den sida av stången som du håller i.

Svinga sedan som (backhand och forehandslag fast sakta) tills du uppnår tillräcklig ångest i de sneda magmusklerna.

... hmmm... vilka förklaringar det blev... jaja... skriv om det är nåt! :sneaky2

Problemet är bara det att jag får rätt så ont i nedre delen av ryggen efter ca 20 situps. Beror det på att magmusklerna har blivit trötta och man arbetar med ryggen istället, eller gör jag fel helt enkelt??

Det här är fan en hel vetenskap :P

@berrkiboj

Se till att ICKE svanka med ryggen. När du ligger i startposition så trycker du ner ländryggen mot underlaget och påbörjar sedan övningen. På så sätt kontrollerar du rörelsen och belastar ländryggen minimalt. Har du ont, så undvik viktskivorna i början. Detsamma gäller om du är svag i magmuskulaturen. Det viktiga är inte att göra många eller snabbt!! Utan kör lugnt och sansat...

Tyyyyna magen ordentligt!! :devil

Kompensera med ryggres så att du får en jämn träning och inte övertränar framsidan, ty det kan leda till ryggbesvär i framtiden. Stretcha även ut magen ordentligt efter passet!

Många måsten blev det... ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...