Jump to content

Kustjägarna

Guest Lindman

Recommended Posts

Guest Lindman

Var med ett par polare igår och kollade på film.

Plötsligt drar en kille fram ett band med en KJ-dokumentär från tidigt 90-tal.

Denna var relativt grov och gav en "köttig" bild av KJ.

Speakern sa vid ett tillfälle att KJ (dåtidens) var det ENDA riktigt anfallsinriktade förband som fanns i Sverige.

Är det verkligen sant?

Det såg faktiskt riktigt roligt ut när killarna förberedde inför landstigning. Måste vara en enorm adrenalinrush att först sitta och skrika för full hals i båten för att sedan storma stranden i full karriär!

Men sångerna var ju lite kontroversiella! :rolleyes:

Befälen vet verkligen vad de gör. Bryter ner varenda kille och vissa klarar inte trycket.

Tänk att ha en farsa som är KJ-befäl! hemska tanke! hehe

Men befälen lyckades ju "slå i" soldaterna att deras förband var världens bästa och killarna trodde på det fullt ut!

Detta fenomen som man kan observera i real-tid på Jägarbasen :) måste vara rätt så viktigt.

man ska ju vara på topp när det gäller motivation när man ska ut i strid så jag antar om man tror att man är världens bästa soldat så köttar man extra mycket.

Fast, övermod är ju heller inte bra.

Väl mött, Lindman.

Det finns många sätt att supertända en soldat. Frågan är om det är bra. Det är inte många "moderna" förband som vill att sina soldater skall storma det kala berget med höga knän och macho tillrop.....bara föra att mejas ned ala 6 juni 1944.

Det finns som sagt många sätt att höja stridsmoral och tränga undan rädsla. Före vi raidade kandahar med omnejd så fick varje soldat gå fram och lägga handen på flaggan från WTC och säga "watch me tonight" När sedan vår Herc (hörde att det vara ndra varianter på övriga) närmade sig rullades en plansch ner med en bild på folk som hoppade från WTC......folk ilsknade liksom till. När 55 man stampar i golvet allt vad de orkar så hörs det. Sedan tystades allt ned och StickC började skrika om att vara metodisk, följa taktiken och ta hand om varandra. Detta ledde till en mycket skum känsla inombords, man var nog rätt farlig då. Tyckte mig dock inte märka någon förändring mot SOP på marken, där allting rullade som vanligt, utan skrik och annat.

Speakern sa vid ett tillfälle att KJ (dåtidens) var det ENDA riktigt anfallsinriktade förband som fanns i Sverige.

Är det verkligen sant?

Nä, det kan jag inte hålla med om.

Pansar- och Mek-brigaderna hade/har anfall som huvuduppgift.

Dom är förövrigt de enda förband som har slagkraft nog för att slå tillbaka en fiende. Det är därför dom kallas för "Arméns klubba"

The Swede

Guest Lindman

Kan jag förstå att man blir tänd när något som terrorattackerna händer. När någon så fegt har slaktat ens landsmän då är det inte något som kan hålla tillbaks en antar jag.

Jag hörde någonstans att ansökningarna till USAs armé ökade med 400% dagen efter attacken!

Att: The Swede.

Ja, jag skulle velat se hur KJ skulle storma en strand med ett antal Stridsfordon/Stridsvagnar. Men hur troligt är det att man grupperar dem på en strand! :rolleyes:

Jo jag hörde också något sådant och gamla veteraner försökte "re enlista"......

När man kom tillbaka till USA efter Kandahar blev man bemött på ett sätt som inte är av denna världen.

Då vi fick åka vägen förbi NY på vägen hem så var det som man vunnit Super Bowl. Cirka 100000 som var ute och vinkade och tjoade.......ståpäls

Då jag slutade efter detta så blev jag civil efteråt. Jag behövde inte betala för en hotellnatt någonstans.

Guest Nils Holgersson
Men befälen lyckades ju "slå i" soldaterna att deras förband var världens bästa och killarna trodde på det fullt ut!

Jag träffade en snubbe som låg inne som KJ 79-80 och han var fortfarande övetygad om att KJ är bäst i världen. Navy Seal är bara skit jämfört med kustjägarna, sa han. Måste även tillägga att han fortfarande bär en sån där träningsoverall som det står kustjägare på samt en keps från KJ-veteranföreningen. Allmänt märklig kille.

Guest Hanfot

Jag låg inne som båtC 95/96 och jag kan inte påstå att det stämmer. Visst sprang vi en del etc. Närstrid hade vi 2x3h, mer fanns det inte tid för.

Sjöng gjorde vi inte så ofta. Vanligaste sättet att göra en landstigning var att kolla vapnet när man vaknade av att HMGn drog igång på SAV, ca 2-300m. Innan dess så var det bara Gruppchef som väcktes för en kort ordergivning. Det gick ju ändå inte att kunna planera så mkt förrens man stod på landbacken.

Jag tycker inte att den dokumentären är realistisk. Men den är komisk och det finns en del roliga kommentarer som är kul att anv. Men jag verkligen avskyr killen som intervjuas på slutet. Han har ingen koll på utb eller ngt sånt. Sedan kan han få vara så mkt psykolog han vill.

Guest Johannes

hmm den dokumentären verkar ju intressant, någon som vet var man kan få tag på den?.. Kan man ToM hoppas att någon vänlig själ lagt upp den på internet ???

• 4 weeks later...

jag har den inspelad, tillsammans med typ 3-4 st olika kj dokumentärer till.

Har nämligen en äldre bekant som ville motivera mig innan mönstringen. han var självklart då KJ

jag har den inspelad, tillsammans med typ 3-4 st olika kj dokumentärer till.

Har nämligen en äldre bekant som ville motivera mig innan mönstringen. han var självklart då KJ

Har du möjlighet att lägga ut den på något sätt ?

Ftp eller liknade ?  Skulle vara roligt att se den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...