Jump to content

Försvaret gör bort sig.

Guest

Recommended Posts

"Två värnpliktiga på S 1 har överklagat varsitt disciplinärende till Enköpings tingsrätt.

En av de värnpliktiga avlossade ett vådaskott då han skulle göra patron ur under en övning i slutet av februari. Ingen skadades av skottet. Den värnpliktige fick 15 dagars löneavdrag av regementet."

http://www.varnpliktsnytt.org/tidningar/20...er/nyhet13.html

"Löjtnanten på K 3 i Karlsborg som pistolhotade en värnpliktig fick sju dagars löneavdrag."

http://www.varnpliktsnytt.org/tidningar/20...er/nyhet10.html

Tänk er följande situation, en byggnadsarbetare sätter den laddade bultpistolen i pannan på en arbetskamrat, eller en jeppe på Scan sin slaktmask i pannan på sin arbetskamrat, hade dem fått behålla jobbet? Ytterst tveksamt!

En ren olycka av vpl- 15 dagars löneavdrag

Mordhot av chef och förebild - 7 dagars löneavdrag

ligger väl på 66 spänn eller så för en vpl, säkert en del mer för en Yoff.

Kändes säkert en del för båda. Ändå en aning klent mot pistolhotet...

Guest Predator

Av vilka/vem blev löjtnanten dömd? Antar att det sköttes internt, alltså att han dömdes av någon militär chef av något slag. Men om militären inte kan dela ut mer kännbara straff till sina egna är det dags att låta civila domstolar döma även i militära fall. Även om det är klar skillnad mellan det civila och militära livet är de flesta regler för hur man ska bete sig lika, exempelvis att man under inga omständigheter ska rikta ett skarpladdat (var det verkligen skarpladdat?) vapen mot någons huvud. I synnerhet inte en person som ska vara ett föredöme.

Enligt löjtnantens egen utsago så var vapnet skarpladdat, hjälmen är inget skydd vilket både officeren och soldaten sannolikt var medvetna om. Alltså rör det sig om ett solklart fall om mordhot.

Sparken var ju det minsta man väntade sig. Men officerare som skötte "utredningen" backade tydligen upp en annan officerare.. vpl är inte mycket värda. Han skulle förmodligen inte fått jobb nån annanstans sen.. vem vill ha en sån idiot som arbetskamrat i det civila.

Nu har inte målet avgjorts i domstol än. Polisutredning är något helt annat än den internutredning som gjorts. Kan tänka mig att FM avvaktar med vad som skall göras till EFTER dom vunnit laga kraft.

...men vad som än händer så har han förverkat sin rätt att vara officer, utbildare och föregångsman.

• 2 weeks later...

det där är ju sjukt... varför blir snubben inte avskedad?? visst han kanske ångrar sig och blablabla men om det var ett skämt så va det uselt och va det inte det så ska han inte va officer överhuvudtaget... ingen kommer ha respekt för honom igen ju.

lajsen: Men speciellt i början, och framförallt på ett jägarförband skulle jag tro så går befälen omkring och är allmänt elaka, skriker och har sig. O man får inte tilltala dem utan att de pratar med en först och bla bla. Den respekten är ju helt klart att de vill att man ska vara rädda för dem.

En mupp som satt ett skarpladdat vapen i huvudet på en värnpliktig lär få extra mycket av den respekten. Där jag gjorde lumpen så finns det ett befäl som är ökänt. Riktigt stor då han var SM-mästare i tyngdlyftning en gång i tiden. O med tanke på att han ska ha slängt ut två värnpliktiga från ett fönster o.s.v. så fick han ju respekt..

Tyvärr är militären inte särdeles demokratisk trots att den i FM:s fall är till för att försvara demokratin.

Guest Sandin

Hmmm..  Fanns massor av sätt för mina befäl att "skrämma" oss, men inga innehöll skarpladdade vapen eller liknande..

Befälet borde få en ordentlig undersökning av pannbenet.

Ensamma Dvärgen: Att hota någon med skarpladdade vapen eller med fysiskt våld är inte att få respekt!! Respekt får man genom att vara konsekvent, kompetent, en god ledare osv. I detta fallet med befäl som hotar med att "glocka" vpl handlar det bara om en galen jeppe som borde åka rätt ut ur FM!

De flesta befäl är jävliga i början av GU, men det är ett sätt att visa vem som bestämmer. Det funkar dock bara när vpl är nya och gröna, efter ett tag fick befälen respekt pga orsakerna jag räknade upp ovan.

• 4 weeks later...
  • 7 months later...

Håller med fullständigt i åsikterna om att befälet borde straffats osv. Det han gjorde var totalt oacceptabelt.

Jag tycker dock det var _fel_ av de värnpliktiga att överklaga beslutet om indragen dagslön.

Ett vådaskott är inte bara ett litet misstag utan ett ALLVARLIGT sådant. Det finns en anledning till att FM "bestraffar" VPL som utför vådaskott med löneavdrag och det är inte för att jävlas med dem utan för att bibehålla en övningssäkerhet på högsta nivå. Ett vådaskott ska inte vara godtagbart.

Ett vapen är ett vapen och skall handhas som ett sådant. Även om ingen skadades i detta fall bör den värnpliktige som utförde vådaskottet inse att det han gjorde var ytterst allvarligt. Vapensäkerhet ska präntas in stenhårt i pannbenen.

1000 kr kan förhoppningsvis lära den "skylldiges" stridskamrater att vådaskott är något obra som man undviker.

SLUT

En olycka är en olycka. kompanieförbud räcker enligt mig. Andra gången en vpl vådaskjuter så kan han få böter. Tredje gången får han städa magsjuketoaletten med tunga och tandborste. :)

Befälet har inte råkat begå en olycka. Det han har gjort tyder på att han har en allvarlig störning i huvudet. Killen borde avskedas. Han ska inte vistas kring vapen eller i en roll där folk ska följa hans exempel.

Det är inte särskilt jämställt mellan förbanden heller: när jag låg inne hade vi en kille som sköt vådaskott under träning till skyddsvaktprovet. Skottet tog bara några meter från de som stod och tittade på. För detta fick han 5 dagars kompaniförbud.

Så rättssäkerheten är inte på högsta nivå, kan man ju tycka.

Lite OT kanske, men jag anser att många som blir Yoff direkt efter lumpen saknar självdistans och livserfarenhet, vilket är två grundläggande faktorer när det handlar om en så pass ansvarsfull tjänst.

Att ansvara för ett 30-tal ungdomar som är helt utelämnade till befälet ifråga, kan vara sånt som dessa människor inte kan hantera. Speciellt svårt blir det troligtvis på de förband där tjänsten är extra krävande, i alla fall verkar det så på de fall av misshandel, (fysisk och psykisk) som dyker upp i press och annat.

Förlåt att jag svävade iväg, men jag anser att det är värt att diskutera detta, kanske i en egen tråd?

// Magnus

Det är inte särskilt jämställt mellan förbanden heller: när jag låg inne hade vi en kille som sköt vådaskott under träning till skyddsvaktprovet. Skottet tog bara några meter från de som stod och tittade på. För detta fick han 5 dagars kompaniförbud.

Så rättssäkerheten är inte på högsta nivå, kan man ju tycka.

Tyvärr brukar ett vådaskott i många fall föregås av bristande information eller vägledning av skjutledaren i fråga. Alltså kan man inte ge vpl ett hårt straff utan att ge Y-off ett straff i samma nivå. Alltså är man restriktiv.....

/Målis

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...