Jump to content

En del frågor angående navigatörer och flygplansmekaniker

Recommended Posts

Håller på att smådebbatera mot en kille på ett annat forum. Han menar på att jägare har höst press på sig av alla. Jag försökar förklara att alla soldater har olika press på sig på olika sätt och att krävande är något relativt. Men det verkar han inte fatta. Han gnager på om att jag negligerar FSJ.

ett exempel jag drog upp var att kvartersmästaren har mycket stor press på sig i krigstid. Då han måste fixa fram ammunition mat, disel mm. Det är mycket svårt att kriga utan matrial och mat.

Jaja skit i det. Jag behövde bara skriva av mig lite.

Men nu har jag några frågor. Hur fungerar navigeringen i freds och krigstid på en ubåt. Hur många är det som navigerar? Samt är det en YOF eller är det en värnpliktig?

Övervakas flygplansmekanikern i krigstid av befäl mm konstant när han "meckar" med flygplanet? Tänkte om det finns en möjlighet att flygplanet krashar under krigstid p.g.a. att flygplansmekanikern har shabbat sig?

Edited by skinner

Under 37:eran (Viggen) fanns det en reel risk då flygmekarna skötte syrgaspåfyllning, fylla vågledarluft till radaren, återställa raketstolen så att föraren kan spänna fast sig utan trassla in sig i remmarna.

Syret fylldes på bakom en lucka som teknikern endast kontrollerade att skruvarna var åtdragna. I det utrymmet fanns inte direkt något flygsäkerhetskritiskt men lite elektriska prylar fans det där.

Vågledarluften fylls på där "millan" reservelaggregatet sitter dock tittar tekn där i princip flera gånger. Risken minimal.

Kabinen är den stora faran där tappade grejor kan fastna i olika styrarrangemang eller metalliskt FOD orsakar kortslutning bakom instrumentpanelen eller i kopplingsplintarna vid pedalerna.

Dessa punkter skötte de värnpliktiga även i fredstid.

I en klargöringstropp (Basbataljont 85) fanns ett tiotal värnpliktiga soldater som klargjorde flygplanet och en tekniker som hade flygsäkerhetsansvaret. Nu (Basbataljon 2004) finns det fem värnpliktiga och en tekniker i varje klargöringstropp till stridsflygplan. I fred finns det numer bara värnpliktiga vid flygmaskinerna under utbildning och övning. Från det gamla systemet till det nya har det försämrats då den gamla utbildningen kritiserades för "grå arbteskraft" men vpl var kungar på flygplanet och hade kunskaper om markstrid för att försvara sig och flygbasen, då var de självgående i flygmaterielltjänsten. Nu skall Vpl vara kungar på markstrid och ha kännedom om flygplanen. Vilket leder till att man som tekniker måste vara på helspänn hela tiden, trots att uppgiften försvara basen har bortfallit.

J.K Nilsson

Men nu har jag några frågor. Hur fungerar navigeringen i freds och krigstid på en ubåt. Hur många är det som navigerar? Samt är det en YOF eller är det en värnpliktig?

Vid gång sitter det alltid en person på navigationsplatsen och navigerar, agerar radaroperatör, samt för logg- och krigsdagbok. Normalt är det en officer som gör det jobbet. Det har dock hänt att värnpliktiga fått göra det, dock med varierande grader av övervakning. Själva navigationen skiljer sig inte från från ett ytstridsfartyg, annat än att det kanske är viktigare att ha koll på djupkurvorna - man vill ju inte köra in i något.

Jag antar att du försöker hitta exempel på tjänster där värnpliktiga har press på sig, så jag ska försöka bidra med några exempel baserade på min erfarenhet från flottan. För det första så kan saker och ting alltid gå fel då man är ute och åker båt. Man kan köra på saker och det kan börja brinna, för att nämna två exempel. Vid sådana tillfällen så måste fartygets skyddsorganisation, där de värnpliktiga ingår, fungera felfritt. Fartygets kockar har ett stort ansvar i och med att de tillsammans det ett befäl är ansvariga för upprättandet av sjukvårdsplats och omhändertagande av skadade. På ytstridsfartygen så finns även värnpliktiga rökdykare som ska kunna verka i en skarp nödsituation under utbildningen.

Det finns bättre exempel än navigation i ubåtsfallet. Ubåtens sonaroperatörer har ett stort ansvar. Ofta så är sonaren bemannad av en värnpliktig som då har bland sina uppgifter att finna och följa mål. Då sonaren är det enda sättet att upptäcka andra fartyg utan att sticka upp master ovan ytan så är det i dessa fall den värnpliktige som ska se till att fartyget upptäcker andra fartyg innan risk för kollision uppkommer. Eller som det står i rekryteringsbrochyren: "Att vara sonaroperatör är en mycket ansvarsfull befattning." De värnpliktiga deltar också i "förberedelse för dykning", vilket innebär en mängd viktiga kontroller av alla ubåtens system. Det finns många fler exempel - jag har ju inte kommit till teknikerna än!

Och till sist: Om det inte är press på de röjdykare som röjer skarpa minor under sin värnplikt, så vet jag inte vilka det är press på.

/mdn

Jag kan ju även tillägga att det finns/fanns många kvalificerade vpl uppgifter där kanske inte den fysiska pressen var så hård men där det fanns ganska mycket av ansvarspress.

Att ligge inne som me väderbiträde låter väl för de flesta som malajtjänst men tjänsten innebar ett stort ansvar utan egentlig övervakning av off. På F4 tex var det bara meteorologer i tjänst mellan ca 0530 - 1630. Resten av dygnet skötte vi all rapportering själva, officiellt var det flygledaren som hade ansvaret men i praktiken såg vi aldrig till honom/henne.

En bit in i vpl fick vi alla genomgå ett test som om vi klarade det gjorde oss till c obs, chefsobservatör, rent praktiskt alltså att vi fick ta ansvaret för våra egna observationer.

Vad kunde vi då ställa till med?

Att räkna fel på QNH tex skulle inte vara populärt, fråga dem med flygcert mer om detta.

Att ange felaktig molnbas kunde vad jag fått förklarat för mig leda till att vissa piloter inte fick landa på flygplatsen.

Det gjordes en massa andra beräkningar och mätningar som kunde få konsekvenser om de blev fel eller onoggrant utförda.

Visst tusan var vi sk grå arbetskraft! Endast tiden på dygnet enligt ovan tjänstgjorde vi för flygvapnet, resten av dygnet var det SMHI och luftfartsverket vi jobbade för.

I tex RAF sitter det en fullt utbildad meteorolog med högskoleexamen och gör det vi vpl gjorde i sverige.

Fast rätt kul var det att beordra ut en kapten till att röja snö vid vår ballongbod....Hoppas att han ursäktade. :)

• 4 months later...

Att röja sjöminor med ytbogserade svep är nog bland en av de högre stressfaktorerna.

I korthet innebär det att minsveparen kör först i i minfältet. Jämför gärna med att minpika baklänges..

Precis som på land är oftast minfältet en komposition av olika minor med olika mål och verkningsgrad, Där minsveparen brukar vara huvudmålet.

Under 37:eran (Viggen) fanns det en reel risk då flygmekarna skötte syrgaspåfyllning, fylla vågledarluft till radaren, återställa raketstolen så att föraren kan spänna fast sig utan trassla in sig i remmarna.

Syret fylldes på bakom en lucka som teknikern endast kontrollerade att skruvarna var åtdragna. I det utrymmet fanns inte direkt något flygsäkerhetskritiskt men lite elektriska prylar fans det där.

Vågledarluften fylls på där "millan" reservelaggregatet sitter dock tittar tekn där i princip flera gånger. Risken minimal.

Kabinen är den stora faran där tappade grejor kan fastna i olika styrarrangemang eller metalliskt FOD orsakar kortslutning bakom instrumentpanelen eller i kopplingsplintarna vid pedalerna.

Dessa punkter skötte de värnpliktiga även i fredstid.

I en klargöringstropp (Basbataljont 85) fanns ett tiotal värnpliktiga soldater som klargjorde flygplanet och en tekniker som hade flygsäkerhetsansvaret. Nu (Basbataljon 2004) finns det fem värnpliktiga och en tekniker i varje klargöringstropp till stridsflygplan. I fred finns det numer bara värnpliktiga vid flygmaskinerna under utbildning och övning. Från det gamla systemet till det nya har det försämrats då den gamla utbildningen kritiserades för "grå arbteskraft" men vpl var kungar på flygplanet och hade kunskaper om markstrid för att försvara sig och flygbasen, då var de självgående i flygmaterielltjänsten. Nu skall Vpl vara kungar på markstrid och ha kännedom om flygplanen. Vilket leder till att man som tekniker måste vara på helspänn hela tiden, trots att uppgiften försvara basen har bortfallit.

J.K Nilsson

Kontrollera däcken var en "syssla" som våra tekniker gav oss trots att det var deras uppgift.. :/

Fast dom vart inte så glad då man kände corden så dom blev tvungna att byta däck :happy:

På en klargöring kan mkt gå fel.

Verktyg i luftintag, mössor också..

Man tog ut databanden ibland? andra luckor som kunde öppnas var till säkringarna.

Man ska nog inte glömma AKAN-boxen och kanonröret till AKAN. blir det fel där så smäller det fel eller inte alls..

Skarp ammnution som måste hanteras rätt, brandfarlig MC75 speciellt massor av ångor vid tankning.

Men basbat85 gjorde det rätt säkert då det var många vpl/kärra.

Lite som ett F1 team, var och en har sin uppgift. Fast alla kan klara av varandras uppgift.

Lite skrämmande att dom har bara 5vpl nu?

Dom har väl inte samma tidspress nu eller?

Press är olika för olika befattningar, några har ju skrivit.

Men man kan nog fylla på med allt möjligt, från kockar till flygledning, flygbasjägare och sjukvårdare.

Skulle man göra en topplista över befattningar i FM som har högsta konstanta pressen så tvivlar jag starkt att jägare tar sig speciellt högt.

En klargtropp tar sig nog inte så högt heller då det är toppar under hela dygnet.