Jump to content

hagelgevär på patrull


Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är inte ovanligt, precis som Blackadder säger så handlar det om självförsvar mot förvildade hundar, vilket är ett vanligt förekommande problem. Det handlar alltså om tamhundar som blivit förvildade och de driver inte helt ovanligt omkring i ganska stora flockar. Och att skjuta en galen hund med 5.56 är ingen bra ide'.

 

Kan iof tänka mig att det finns andra otrevliga tingestar man kan stöta på i Liberia, som rättfärdigar att ha en hagelbrakare tillhands.

Link to comment
Share on other sites

annars så testas ju kravallammo till hagelbrakare enligt IoF, även om det inte känns som att det passar in mot bilden

 

 

Precis som Johanp skriver så testas kravallammo i hagelvapnen, det samt till granattillsatts ak5.

 

I övrigt en väldigt snygg grupp :uuh: Speciellt killen längst bak till vänster.

Link to comment
Share on other sites

[

 

Precis som Johanp skriver så testas kravallammo i hagelvapnen, det samt till granattillsatts ak5.

 

I övrigt en väldigt snygg grupp :) Speciellt killen längst bak till vänster.

 

 

Chansar på att det är du längst bak till vänster, eller så har jag fel och du genuint tycker att gruppen är snygg av militärasnygghetsskäl :)

 

[vill också ställa denna fråga. på bilden finns på snubben till höger ett ak5 b.

enligt mina upplevelser som gb på i5 04-05, så var det ett fantastiskt värdelöst vapen utan dess like, men det kanske bara berodde på slitage då det såg ut som dem som vi fick ut hade blivit våldtagna av två ilskna schäfrar.

andra synpunkter på ak5 bertil är välkomna gärna nån som varit i utlandsstyrkan och haft det som eldhandvapen. :banana

Link to comment
Share on other sites

vill också ställa denna fråga. på bilden finns på snubben till höger ett ak5 b.

enligt mina upplevelser som gb på i5 04-05, så var det ett fantastiskt värdelöst vapen utan dess like, men det kanske bara berodde på slitage då det såg ut som dem som vi fick ut hade blivit våldtagna av två ilskna schäfrar.

andra synpunkter på ak5 bertil är välkomna gärna nån som varit i utlandsstyrkan och haft det som eldhandvapen

 

Iofs är det väl OT och det finns säkert trådar om AK5B men jag kan inte annat att hålla med om att den är fantastiskt kass.. Nu vet jag att den har sina förespråkare, men jag trivdes aldrig med den. Bytte faktiskt ut den mot en vanlig AK5 efter nån månad i missionen. Iofs kan min misstro bero på att jag hade väldiga problem med vapnet, redan efter 3 skott på gardet så gick hanen av, detta berodde kanske väl på att jag fick ett vapen som snurrat i GU tjänst sen det var nytt.. typ 1990,och såg ut som en blanksliten musköt..Fast vad vet jag, allt vi fick ut var ju begagnat , tom uniformerna,fick sprätta bort LG märken innan vi sydde på KFOR märket.. Så pass prioriterade var vi som skulle till Kosovo, vi utvärderade gardet(förrådet)rätt så hårt kan jag lova.. :D

 

edit: lyckades inte få quoten att funka :)

Edited by Boozysmurf
Link to comment
Share on other sites

:camo:

 

Angående hagelgevärets nyttjande i utlandstjänst:

 

under mina missoner BA02, BA04 samt KS01 så fanns det tillgång till hagelgevär på kompaniet.

Ett snack med QM så fick man ut den. Användes framför allt till bekämpning av vildhundar.

På KS01 så sköt personal från mitt kompani, med hjälp av serber, ett 100-tal hundar på en dag i Gracanica..

 

På Cypern hade min grupp en AK4OR i OP-tornet. Till den fanns ett magasin med halvmantlad ammunition som enbart fick användas tilll att bekämpa vildhundar.

 

Angående AK5B:

 

En ny alternativt en välvårdad AK5B i händerna på en bra skytt är ett mycket bra vapen.

Påmonterad bildförstärkare i kombination med laserpek gör det möjligt att bekämpa personal i mörker på ett max skjutavstånd på ~300m.

 

 

Mvh/ P. Englund (C89, C90, L104, MA02, BA02, BA04 samt KS01)

Link to comment
Share on other sites

Skall man tolka detta som om det är ett ganska så stort problem med vildhundar under missionerna?

 

I Kosovo är det stora problem med vildhundar, ett av om inte det vanligaste problemet som lokalbefolkningen klagar på. Vildhundarna drar runt i stora flockar och för en massa liv. Under våren var det flera lokalinvånare som blev bitna eller attackerade av hundarna.

 

Det hände också att soldater blev bitna...det blev sprutor mot rabies för dem :camo:

 

Så med jämna mellanrum skjuter man av dem och det är en otroligt skillnad dagarna efter...ett otroligt lugn på nattpatrullerna, två veckor senare är det dock nästan samma problem.

Link to comment
Share on other sites

I kosovo så sköttes regleringen av flockstorlekarna med hjälp av de lokala jaktlagen (läs:02an). De delades in i grupper och hade med sig en soldat utrustad med hagelgevär. Vet inte hur det funkar nu men då var det lite väl mycket stevie wonder does high chapparall över det hela.

 

ja jag vet hur mycket OT som helst....

Link to comment
Share on other sites

Skall man tolka detta som om det är ett ganska så stort problem med vildhundar under missionerna?

 

I Liberia är det mer ormar än hundar.

 

 

Hundar är tillräckligt stora för att stoppa i grytan

 

Alltså inte så mycket vildhundar i Liberia

 

8-/

Link to comment
Share on other sites

vill också ställa denna fråga. på bilden finns på snubben till höger ett ak5 b.

enligt mina upplevelser som gb på i5 04-05, så var det ett fantastiskt värdelöst vapen utan dess like, men det kanske bara berodde på slitage då det såg ut som dem som vi fick ut hade blivit våldtagna av två ilskna schäfrar.

andra synpunkter på ak5 bertil är välkomna gärna nån som varit i utlandsstyrkan och haft det som eldhandvapen

 

Iofs är det väl OT och det finns säkert trådar om AK5B men jag kan inte annat att hålla med om att den är fantastiskt kass.. Nu vet jag att den har sina förespråkare, men jag trivdes aldrig med den. Bytte faktiskt ut den mot en vanlig AK5 efter nån månad i missionen. Iofs kan min misstro bero på att jag hade väldiga problem med vapnet, redan efter 3 skott på gardet så gick hanen av, detta berodde kanske väl på att jag fick ett vapen som snurrat i GU tjänst sen det var nytt.. typ 1990,och såg ut som en blanksliten musköt..Fast vad vet jag, allt vi fick ut var ju begagnat , tom uniformerna,fick sprätta bort LG märken innan vi sydde på KFOR märket.. Så pass prioriterade var vi som skulle till Kosovo, vi utvärderade gardet(förrådet)rätt så hårt kan jag lova.. ,O

 

edit: lyckades inte få quoten att funka 8-/

 

(Iofs OT men ändå...)

Efter två KS-resor vill jag nog påstå att:

1. AK5B i det skick vi fick ut dem är väldans kass! :D

2. Förrådet/Tygavd på LG/Swedint är inte så värst intresserade av att US har bra grejor. Vi är defenitivt inte lika prioriterade som Gardets vpl... ,O

/J

Link to comment
Share on other sites

Nja, 686:an är en berettabock som framförallt flygvapnet ligger bakom (fågeljakt på baser). Vapnet på bilden är en Remington 11/87 i policeutförande (halvautomat).

 

Generellt har FM dålig ordning på sina olika hagelbrakare. Även pumphagel från Remington förekommer och är väl ett lämpligt vapen tillsammans med halvautomaten för EOD. Däremot är det kanske inte optimalt för jakt med sin 18"-pipa och öppen borrning. Optimal för jakt är väl däremot Berettan som samtidigt inte är lysande till EOD osv.

 

/rila

Link to comment
Share on other sites

Det där ser inte ut som en Beretta 686 aka. Hagelgevär 686.

Den är väldigt lik en halvautomat som vi hade på BA 01, fabrikat okänd.

 

Men men... jag kanske cyklar velociped.

 

har för mig att det var Remington bössor ?

 

Hur många i en skyttergrupp US har AK5b? Var är "standardbeväpningen"?

 

1 ak5b

1 ak5c ? (granattillsats)

gruppchef och stf har dessa två.

2 st ksp 90

1 grg

 

 

På KS11:

1 ak5b (stf Gruppchef)

1 Kulspruta 90

resterande vanliga ak5

 

 

Det där ändras kan man tänka, den fördenlingen gällde på KS02 och KS04 tyckte nog att det även då var lite overkill.

på 02 hade gc ak5c och stf ak5b, på 04an gjorde de tvärt om.

Tyckte det vekrade lite korkat att sätta ett vapen med kikare på till en gruppchef, fick för mig att han skulle leda sin grupp ?

Svaret på frågan var att det var ju ett bra obervationsmedel för gruppchefen.

ehhh.... ok så när jag vill se något på håll då kastar jag upp mitt vapen på axeln och siktar, är det lämpligt ? och desutom 4ggr förstoring inte mycket till kikare det.

Link to comment
Share on other sites

Det där ser inte ut som en Beretta 686 aka. Hagelgevär 686.

Den är väldigt lik en halvautomat som vi hade på BA 01, fabrikat okänd.

 

Men men... jag kanske cyklar velociped.

 

har för mig att det var Remington bössor ?

 

Hur många i en skyttergrupp US har AK5b? Var är "standardbeväpningen"?

 

1 ak5b

1 ak5c ? (granattillsats)

gruppchef och stf har dessa två.

2 st ksp 90

1 grg

 

 

På KS11:

1 ak5b (stf Gruppchef)

1 Kulspruta 90

resterande vanliga ak5

 

 

Det där ändras kan man tänka, den fördenlingen gällde på KS02 och KS04 tyckte nog att det även då var lite overkill.

på 02 hade gc ak5c och stf ak5b, på 04an gjorde de tvärt om.

Tyckte det vekrade lite korkat att sätta ett vapen med kikare på till en gruppchef, fick för mig att han skulle leda sin grupp ?

Svaret på frågan var att det var ju ett bra obervationsmedel för gruppchefen.

ehhh.... ok så när jag vill se något på håll då kastar jag upp mitt vapen på axeln och siktar, är det lämpligt ? och desutom 4ggr förstoring inte mycket till kikare det.

 

Nä det är klart att det ändras efter läget, jag kan tycka att man skulle kunna köra med pistol med ak5 som backup(vid stegring av läge,alt kvälls/nattpatrull likn.) Iaf pistoler till Gruppchef och stf.. Skulle underlätta mkt speciellt vid socials när man höll på att riva ner hela bohaget ibland med akn :banana

Sen ser det ju mindre hotfullt ut.. Hörde nånting om att norrmännen kört så innan dom drog från Kosovo..

Link to comment
Share on other sites

Det där ser inte ut som en Beretta 686 aka. Hagelgevär 686.

Den är väldigt lik en halvautomat som vi hade på BA 01, fabrikat okänd.

 

Men men... jag kanske cyklar velociped.

Hmm, borde kanske titta lite noggrannare på bilderna i framtiden. :banana

Link to comment
Share on other sites

Det där ser inte ut som en Beretta 686 aka. Hagelgevär 686.

Den är väldigt lik en halvautomat som vi hade på BA 01, fabrikat okänd.

 

Men men... jag kanske cyklar velociped.

 

har för mig att det var Remington bössor ?

 

Hur många i en skyttergrupp US har AK5b? Var är "standardbeväpningen"?

 

1 ak5b

1 ak5c ? (granattillsats)

gruppchef och stf har dessa två.

2 st ksp 90

1 grg

 

 

På KS11:

1 ak5b (stf Gruppchef)

1 Kulspruta 90

resterande vanliga ak5

 

 

Det där ändras kan man tänka, den fördenlingen gällde på KS02 och KS04 tyckte nog att det även då var lite overkill.

på 02 hade gc ak5c och stf ak5b, på 04an gjorde de tvärt om.

Tyckte det vekrade lite korkat att sätta ett vapen med kikare på till en gruppchef, fick för mig att han skulle leda sin grupp ?

Svaret på frågan var att det var ju ett bra obervationsmedel för gruppchefen.

ehhh.... ok så när jag vill se något på håll då kastar jag upp mitt vapen på axeln och siktar, är det lämpligt ? och desutom 4ggr förstoring inte mycket till kikare det.

 

Nä det är klart att det ändras efter läget, jag kan tycka att man skulle kunna köra med pistol med ak5 som backup(vid stegring av läge,alt kvälls/nattpatrull likn.) Iaf pistoler till Gruppchef och stf.. Skulle underlätta mkt speciellt vid socials när man höll på att riva ner hela bohaget ibland med akn :banana

Sen ser det ju mindre hotfullt ut.. Hörde nånting om att norrmännen kört så innan dom drog från Kosovo..

 

Det hade varit en mycket bra lösning med pistoler på gc stf, och den diskutionen har varit uppe.

Men då skulle det inte finnas tillräckligt med pistoler till wellfareoff och annan liknande pesonal som är oumbärliga på fältet.

 

Skulle mycket väl kunna tänka mig att genomföra patruller där inte alla är beväpnade, om/när läget tillåter, iaf då man patrullerar i närområden runt camp eller troophouse.

Edited by M21
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...