Jump to content

Skolunifrom


NordicFear

Recommended Posts

vi får nästan daligen besked om att klimatet i skolon blirallt sämre och hådare.

Då kanske det skulle hjälpa om man införde skoluniform så att man inte kan gömma vapen o dylikt.

 

ett bra argument för detta hittar ni på länken nedanför:

Varför man bör införa skoluniform!

 

 

// NordicFear

Link to comment
Share on other sites

vi får nästan daligen besked om att klimatet i skolon blirallt sämre och hådare.

Då kanske det skulle hjälpa om man införde skoluniform så att man inte kan gömma vapen o dylikt.

 

ett bra argument för detta hittar ni på länken nedanför:

Varför man bör införa skoluniform!

 

 

// NordicFear

 

 

Har varit uppe ett par gånger i Elevrådet (sitter med där på skolan) och...ja, man får väl säga att intresset inte är allt för stort.

Helt enkelt eftersom att allt för många personer inte vill ha dem helt enlekt, av olika anledningar.

 

Sedan är det ju ochså frågan vem som skall betala kalaset.

Eleven/Familjen?

Skolan?

Staten?

 

Argumenten om att mobbningen skulle försvinna med en enhetlig klädsel ger jag inte mycket för.

Efter min tid som kamratstödjare ( Anti-Mobbnings skvadronen) på min gamla skola så har jag sett en del av vad mobbning är.

En mobbare hindras inte av klädseln, det finns i mobbarens ögon alltid något att slå mot.

Kräknar, ögonfärg, öron, hudförg etc.

 

Inte tror jag heller att en elev som bestämt sig för att ta ett vapen till skolan skulle hindras av att vapnet inte gick att gömma i kläderna. Människan är allt för påhittig för att hindras av det.

Vilken arsenal av vapen kan tänkas gå ner i en ordinär sportbag?

 

Edit: Lade till och stavade rätt.

Link to comment
Share on other sites

lite komplicerat ämne...

min snabba åsikt:

Stalig skola: Ingen uniform. Ingen skall kunna komma och säja till mina barn hur de skall klä sig, förutom möjligtvis jag, som förmyndare.

Privat skola: Skolans egna val, eftersom man måste ta ett aktivt val för att hamna där...

Link to comment
Share on other sites

Ser inte mycket positivt med skoluniform...

 

Bla..

• De är dyra.

• I england har tjejerna kort-korta kjolar, som har mycket konstiga mått, är det en tjej som är jättesmal och lång så kommer hennes kjol att sluta nästan ovanför grenen... Sedan har de höga stövlar till det... ÅRET RUNT!!!

Link to comment
Share on other sites

Skoluniformen skulle troligtvis inte minska mobbningen i någon nämnvärd utsträckning. Precis som Hendrix skriver så hittar mobbare alltid något att mobba någon för och då är det skit samma om vad man har för kläder.

Link to comment
Share on other sites

Rent spontant så skulle varken ordning, reda, disciplin och respekt i dagens grundskola och gymnasieskola.

 

Enhetlig klädsel är en bra början.

 

Jag håller visserligen med om att respekten för lärare bör bli större än vad den är idag, men jag vet inte om jag tycker att ökad påtvingad konformitet är rätt åtgärd.

Link to comment
Share on other sites

Ser inte mycket positivt med skoluniform...

 

Bla..

• De är dyra.

• I england har tjejerna kort-korta kjolar, som har mycket konstiga mått, är det en tjej som är jättesmal och lång så kommer hennes kjol att sluta nästan ovanför grenen... Sedan har de höga stövlar till det... ÅRET RUNT!!!

 

Och snorungarna har bara billiga kläder annars? :P

 

Om uniformerna inte passar är det inget fel på principen, utan bara mot just den modellen el dyl.

 

Skoluniform finns här i Japan, ser fint ut, jag antar att man vänjer sig snabbt eftersom jag nu tycker det verkar helt normalt.

 

Fixade meningsbyggnad, skriver som en kråka ibland.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har sett när det gäller skoluniform i england så är det mer possitiva än negativa effekter i det stora hela. Att det ska vara dyrt beror ju på hur man genomför det, det där med stövlar året runt låter bara som dumheter, måste gå att fixa ett bra system för det. Jag tror det skulle minska något på trycket(utseende fixering) på ungdomar generellt, alla lika alla olika eller? :uuh:

 

Själva problemet ligger för mig mer i iden att ungdomar ska ha mer eget ansvar för studierna, jag tror inte alla klarar av det i den åldern. Något som visar sig i undersökningar där ungdomar presterar sämre nuförtiden. Och då är frågan om skoluniform ganska oviktig.

Link to comment
Share on other sites

Om det går att lägga ner miljarder på prov av trängselskatt.. ja då värkar det finnas pengar till vadsomhelst, värför inte pröva skoluniform en termin?

 

Finns väl inget annat sätt att få ett svar än att pröva det.

 

Och när det väl har prövats så lär det ioförsej behållas.

 

Mycket spekulationer.

 

Men jag som gick ut grundskolan förca 4 år sen förstår att klädsel har stor betydelse nuförtiden.

 

Sagt mitt

 

//Patron

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har sett när det gäller skoluniform i england så är det mer possitiva än negativa effekter i det stora hela. Att det ska vara dyrt beror ju på hur man genomför det, det där med stövlar året runt låter bara som dumheter, måste gå att fixa ett bra system för det. Jag tror det skulle minska något på trycket(utseende fixering) på ungdomar generellt, alla lika alla olika eller? :banana

 

Själva problemet ligger för mig mer i iden att ungdomar ska ha mer eget ansvar för studierna, jag tror inte alla klarar av det i den åldern. Något som visar sig i undersökningar där ungdomar presterar sämre nuförtiden. Och då är frågan om skoluniform ganska oviktig.

 

 

men det kan hjälpa mot problem utanför klassrummet som direkt/indirekt har påverkan av studieresultaten.

 

kan dock hålla med om att det ska bestämmas från skola till skola både för dom kommunala och privata.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara petig, men

Stalig skola: Ingen uniform. Ingen skall kunna komma och säja till mina barn hur de skall klä sig, förutom möjligtvis jag, som förmyndare.

Privat skola: Skolans egna val, eftersom man måste ta ett aktivt val för att hamna där...

Statliga skolor i Sverige är universitet och högskolor. Vanliga grundskolor och gymnasium är kommunala skolor.

 

Som lärare ser jag positivt på skoluniformer. Ungdomskulturer kan vara hårda och det finns ett enormt tryck på eleverna att klä sig 'rätt' vad gäller framför allt märkeskläder. Ett annat argument är också att många elever vill statuera sina politiska grundtankar via tygmärken, tryck på t-shirt och andra diffusa punk-assessoarer. Detta leder ofta till bråk och/eller gängbildning på skolor, något man skulle få bort om man införde skoluniform.

 

En annan fördel med skoluniform är att elevernas lojalitet mot den egna skolan skulle öka då varje skola skulle ha sina egna färger på uniformen. Eleverna tror jag skulle känna stolthet över att bära just sin skolas uniform.

 

Man ska inte döma hunden efter håret, heter det, men jag tror att man faktiskt gör det. Införde man skoluniform har eleverna ingen möjlighet att döma sina skolkamrater efter vilka kläder de har på sig. Man tar på ett positivt sätt bort elevernas identitet vad gäller rik, fattig, punkare, hip-hoppare, slashas, etc

Link to comment
Share on other sites

Håller med Scribe här. Om man ska använda uniform dagligen (och inte bara högtider, och söndagar som jag gjorde) så behöver man anturligtivs inte anamma den engelska eller japanska (baserade på preussiska skolor). Byxor (ej jeans) alternativt kjol, skjorta, tröja, jacka och mössa för vinter. Kräv dock ordentliga skor (ej gymnastikskor).

 

Kan bli problem med upphandligen om den genomförs på den kommunala skolan.

Link to comment
Share on other sites

Svårt ämne detta.Min älste son har Skoluniform.Man kommer absolut inte ifrån märkesklädesgrejen.

Eftersom min fru köper kläderna så blir det bara Märkersklädet som håller färgen bättre.

Man såklart köpa billig skit på Walmart men det slutar i ett par urblekta byxor efter 2 tvätter.

 

Det jag ser positivt med detta är att alla vet va ungarna ska va när dom har dom kläderna på sig.

Man ser dom bara på skolan och med sina föräldrar Annars är det något som är fel.

 

Här får ju inte ungarna lämna skolområdet under skoltid.Men när dom börjar Highschool så får dom ju ha vad dom vill på sig ändå.

 

mina 2 öre

 

Jag anser dock att skoluniform är bra här iallafall och i småskolan.

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det spelar nån roll om man inför skoluniform med syftet att få bort grupptryck runt märkeskläder och liknande. Som det skrivits i tråden kommer eleverna givetvis att hitta andra sätt att jämföra sig med, som till exempel skorna som i England, även om man då inkluderar skorna i skoluniformen så finns det ju tusen andra saker man kan bli mobbad för:

 

-Ryggsäck

-MP3-spelare

-Utseende

osv.

 

Därför tror jag inte att skoluniform löser något vad gäller mobbning eller grupptryck om man nu inte standardiserar all tänkbar utrustning som eleverna kan tänkas utnyttja/ha med sig/bära/och så vidare och då börjar man röra sig mot lite väl militäriska tongångar för min smak.

 

Förstår heller inte vad själva skoluniformen har med respekt, ordning, reda och uppförande att göra. Det är ju fortfarande samma person i uniformen och byter man bara kläder lär man inte ändra uppförandet.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara petig, men
Stalig skola: Ingen uniform. Ingen skall kunna komma och säja till mina barn hur de skall klä sig, förutom möjligtvis jag, som förmyndare.

Privat skola: Skolans egna val, eftersom man måste ta ett aktivt val för att hamna där...

Statliga skolor i Sverige är universitet och högskolor. Vanliga grundskolor och gymnasium är kommunala skolor.

Men kommunen är fortfarande en del av staten.
Som lärare ser jag positivt på skoluniformer. Ungdomskulturer kan vara hårda och det finns ett enormt tryck på eleverna att klä sig 'rätt' vad gäller framför allt märkeskläder. Ett annat argument är också att många elever vill statuera sina politiska grundtankar via tygmärken, tryck på t-shirt och andra diffusa punk-assessoarer. Detta leder ofta till bråk och/eller gängbildning på skolor, något man skulle få bort om man införde skoluniform.
Vad hindrar någon från att sätta en pin på uniformen, eller tygmärken på sin ryggsäck... Som jag själv uppfattade det under min tid som elev, och min tid som anställd, var att elever är väldigt bra på att hitta allakryphål, för att få göra något.
en annan fördel med skoluniform är att elevernas lojalitet mot den egna skolan skulle öka då varje skola skulle ha sina egna färger på uniformen. Eleverna tror jag skulle känna stolthet över att bära just sin skolas uniform.

Stolthet över vad? Kanske en sak om det är en privat skola, men på en vanlig?

Man ska inte döma hunden efter håret, heter det, men jag tror att man faktiskt gör det. Införde man skoluniform har eleverna ingen möjlighet att döma sina skolkamrater efter vilka kläder de har på sig. Man tar på ett positivt sätt bort elevernas identitet vad gäller rik, fattig, punkare, hip-hoppare, slashas, etc

Fattig och rik kommer alltid att synas, även direkt på uniformen, fattige Kalle har fått ärva sin, nu i tredje ledet, medan rika Daniel har sin årsnya skräddarsydda.

Sedan, om någon väljer att vara punkare, hiphoppare, är det då negativt, och bör bekämpas? Har de gjort ett val, så bör de vara bereda att ta konsekvenskerna av det.

 

Dessutom, skoluniformens orginalsyfte är faktiskt att likrikta folk, till lydnad inför staten. och sådant har vi tillräkligt av.

Link to comment
Share on other sites

Men kommunen är fortfarande en del av staten

Rätt, men grundskola och gymnasium finansieras av kommunerna.

 

Vad hindrar någon från att sätta en pin på uniformen, eller tygmärken på sin ryggsäck... Som jag själv uppfattade det under min tid som elev, och min tid som anställd, var att elever är väldigt bra på att hitta allakryphål, för att få göra något.

Naturligtvis måste det skapas någon form av reglemente för hur uniformerna ska se ut och vilka assessoarer man får bära till dem. För övrigt kan också skolryggsäckarna göras till en del av skoluniformen.

 

Stolthet över vad? Kanske en sak om det är en privat skola, men på en vanlig?

Nog är man alltid stolt över sin gymnasieskola. När jag gick på gymnasiet var det 'rivalitet' mellan gymnasieskolorna i stan och man ville alltid framhävda just sin skola som den bästa.

 

Sedan, om någon väljer att vara punkare, hiphoppare, är det då negativt, och bör bekämpas? Har de gjort ett val, så bör de vara bereda att ta konsekvenskerna av det.

Problemet är att många elever vill provocera med sina ideal. Elever på extrema högerkanten provocerar fram konfrontationer med elever på extrema vänsterkanten med olika typer av kläder, tygmärken, kängor, etc. Muslimska elever som provocerar fram bråk med judiska elever genom att de bär t-shirts med pro-Palestinska tryck etc.

 

Med skoluniformer tar man bort många oroshärdar som kan skapa problem och konflikter, både för elever, lärare och annan personal. Skolan ska erbjuda en lugn och studievänlig miljö där både elever och lärare ska känna sig säkra och trygga. I dagsläget är det tyvärr inte så. Alltför ofta får man gå emellan elever som gruffas och oftast grundar sig gruffet på att en elev har blivit provocerad av vad någon annan elev bär på sig. Om då uniformen är ett medel för att eliminera riskerna för konfrontation mellan elever, så har den uppfyllt sitt syfte.

 

Ett annat viktigt argument för skoluniform är att man som lärare snabbt kan se om en person är elev på skolan eller ej. Vi har haft stora problem med att det kommer diverse skumma typer till skolan och säljer en massa olagligheter till eleverna, smuggelsprit, cigaretter, narkotika. Då dessa personer är i samma ålder som eleverna är det omöjligt för mig att avgöra vem som är elev på skolan och vem som inte är det.

 

dessutom, skoluniformens orginalsyfte är faktiskt att likrikta folk, till lydnad inför staten. och sådant har vi tillräkligt av.

Nja, uniform betyder ju enhetlig klädsel och har inget med lydnad inför staten att göra. Sjukhuspersonal bär en typ av uniform, taxichaufförer bär en typ av uniform, McDonaldspersonal bär en annan typ av uniform etc. Uniform är mera ett igenkänningstecken eller ett arbetsplagg.

Link to comment
Share on other sites

Nog är man alltid stolt över sin gymnasieskola. När jag gick på gymnasiet var det 'rivalitet' mellan gymnasieskolorna i stan och man ville alltid framhävda just sin skola som den bästa.

 

Jag var inte stolt över min gymnasieskola och jag har väldigt svårt att tro att någon annan som gick där var det heller. Det hade varit roligt hur dåligt administrerad den var om det inte varit för att det gick ut över oss elever. Höjdpunkten kom nog när skolledningen satte upp affischer där de påstod att vår skola stod för bl a professionalism. Det var i samma klass som "krig är fred, okunnighet är styrka, frihet är slaveri." 8-/

 

Men jag förstår en hel del av poängerna med skoluniform - när alla bar uniform i lumpen var man faktiskt inte alls lika snabb med att döma folk av utseendet, även om det givetvis fortfarande fanns saker såsom dialekt som avslöjade vem man "egentligen" var.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror även att en uniform skulle ta ner elever, som bygger sin kaxiga och destruktiva personlighet och image kring de kläder de bär, på jorden. Vet att jag inte hade varit för en uniform när jag själv gick i skolan men så här i efterhand är jag för uniform i grundskolan! Skolan håller på att spåra ur. Är övertygad om att en en uniform skulle lugna ner vissa individer som bara förstör för sina medelever.

Link to comment
Share on other sites

När jag gick i skolan var jag emot skoluniform men sedan när jag gjorde lumpen blev det helt om så att säga. Främst för att jag insåg att eftersom att alla såg likadana ut så gick man fram och pratade med folk innan man bildade sig en uppfattning om dom, vilket annars är enkelt att göra med en enda blick. Sedan tycker jag att om man ska ha skoluniform ska den tillhandahållas av skolan, inte köpas av föräldrar, och det ska vara en uniform som barn kan leka i utan hinder och ska se i princip likadan ut för killar o tjejer.

Link to comment
Share on other sites

@Scribe

Som du däkert kan gissa, köper jag inte riktigt dina argument ;)Givetvis har du större insikt i hur det ser ut idag i skolan än jag.

Men jag tycker ändå att skoluniform är förkastligt i ett fritt samhälle... Speciellt inskränker det på individens personliga frihet och inviduella åsiktsfrihet... Sedan finns det alltid sätt att uttrycka sig... kan mna tex tvinga någon med en 2m blågrönröd moahawk att klippa sig?

Dock är det tragiskt att folk måste betee sig som idioter såfort någon annan åsikt dyker upp...

Defenitivt en av anledningarna till attt jag förespråkar privatskolor, där man själv kan göra ett val om vad som skall gälla, och har möjlighet att påverka...

 

Reglementerad klädsel är lite väl mycket 1984... Även om vi tyvärr närmar oss det samhället mer och mer...

Link to comment
Share on other sites

Generellt sätt är väl allting som inskränker på individens rätt att uttrycka sig bra när det gäller ungdomar? ;)

 

Skolunifomer reglerar bort en del riktiga vansinnigheter som jag såg och ser på skolungdomar. Bland annat direkt anstötande klädsel (jag tillhör dom som stöts av Che t-shirts, lika mycket som av Hitler t-shirts), och även olämplig klädsel. Personligen kan jag inte annat än tycka att det är korkat att gå med uppknäppt läderjacka och top som lämnar magen bar i -15 grader (Hökarängsskolan, vårvinter ´05).

 

Personligen anser jag att enbart genom att påverka det yttre, så kan man skapa en förändring i det inre. Om elever tingas att till det yttre klä sig propert/tråkigt kalla det vad du vill, agera med vett och hyfs, samt respektera varandra och deras lärare så blir det snart ett ingrott beteende.

 

Sen har jag svårt för en hel del andra företeelser i skolan idag, men det kanske förtjänar en egen topic.

Link to comment
Share on other sites

Du lever i en demokrati, som definieras som en diktatur av 50%+1

Möjligt, men är det rätt?

Finns det något bättre system att tillgå?

 

Självklart, jag bestämmer, ni gör :banghead:

 

För att återgå till ämnet. Jag tror att det är bra med uniform. Allt snack om hur bra det blir om alla skolungdomar får bestämma själv håller inte. Det borde ha framgått att det inte är så. Betygen har blivit högre senaste 10 åren och kunskapen blivit mindre. Det börjar pratas om matteresurser på KTH (ett tekniskt universitet för oinsatta). De vill ha in samhällsvetare på tekniska högskoleutbildningar, utan att dessa har mattekunskaper, bara för att det ser bra ut med humanister på tekniska högskoleutbildningar.

 

Dags att sluta flumma i gymnasiet. Bort med räknare och formelsamling i matte. Lär eleverna räkna. Häll på dem skoluniform.

Link to comment
Share on other sites

Jag är mellanstadielärare, och givetvis FÖR ett reglerande av klädseln i skolan. Hur en ev. skoluniform ska se ut överlämnar jag år andra, men jag tycker någonting har gått kapitalt snett när mammor klär sina 10-åriga döttrar i kreationer som för tankarna till prostituerade. Mycket av identiteten sitter i våra kläder, man kan som redan nämnt med all önskvärd tydlighet visa sitt politiska ställningstagande bara genom att välja "rätt" t-shirt eller halsduk. Men rätt pannband så kan man tydligt manifestera vilket gäng man gärna skulle vilja tillhöra, och är detta kriminellt så uttrycker man ju en önskan att vara delaktig i kriminella handlingar. Och tycker jag inte man ska få göra i skolan. Man är vuxen så stor del av sitt liv, varför kan barnen inte få barn så länge som möjligt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...