Jump to content

Massakern på Lättabrigaden eller Lättabrigadens dödsritt

mrLawson

Recommended Posts

Tycker det skulle vara lite kul om vi kunde ta upp lite fiaskon, så jag tar mig friheten att nämna Lord Cardigans dödsritt längs dalgången mot dom ryska kanonerna och gevärsskyttarna. Av Lätta brigadens 700 man som red in i dalgången, kom 195 tillbaka. det tog inte mer än 20 minuter att rida in, och vända tillbaka. 500 man på 20 minuter, under ett kavalleri anfall. Den franske generalen Bosquet, bevittnade det hela, och fällde ett målande citat "C`est magnifique, mais ce n`est pas le guerre" -visst är det stiligt men det är inte krig.

Kanske är det någon som är mer påläst om det hela???

Tycker det skulle vara lite kul om vi kunde ta upp lite fiaskon, så jag tar mig friheten att nämna Lord Cardigans dödsritt längs dalgången mot dom ryska kanonerna och gevärsskyttarna. Av Lätta brigadens 700 man som red in i dalgången, kom 195 tillbaka. det tog inte mer än 20 minuter att rida in, och vända tillbaka. 500 man på 20 minuter, under ett kavalleri anfall. Den franske generalen Bosquet, bevittnade det hela, och fällde ett målande citat "C`est magnifique, mais ce n`est pas le guerre" -visst är det stiligt men det är inte krig.

Enligt battlefield detectives(discovery) så var det inte britternas förtjänst att dom senare vann, utan dom turkiska fotsoldaterna, och det hela var egentligen mycket överdrivet för att elda på nationalistiska känslor. Kan va en ide' att försöka hitta programmet kanke.

Jo, jag såg det där, med ett öga för länge sedan. Det är ju inte otänkbart. Men hela dödsritten är ju en stor grej i England, och som jag förstår var det fiendeskap och oklara order som låg bakom att det blev som det blev. Men det var en vacker attack, kavallerianfall är heroiskt. Lord Cardigan satt rak i ryggen genom hela attacken, och såg sig aldrig om, en roll som skuren för honom, allt som fodrades var mod. Så har då litteraturen valt att minnas honom. Men som föregåeende talare så sant påpekade. Vore kanske idè att försöka hitta programet.

When can thier glory fade?

O, the wild charge

they made!

All the world wonder`d.

Honour the charge

they made!

Honour the light brigade,

Noble six hundred!

sista versen av Tennysons dikt om massakern.

Nja..enligt Militära Misstag av David Saul var det 195 st som kom tillbaks sittande på sina hästar. Han skriver istället förlustsiffrorna till 294, 113 döda, 134 sårade och resten tillfångatagna antar jag. Å andra sidan kanske räknade man en kavalerist utan häst som "förlust" eller iaf avskriven från striden tillfälligt. Annars är väl Lätta brigadens anfall en av de mest överdrivna förlusterna, en orsak kan vara att engelska tidningsreportrar bevittnade själva anfallet och kan man inte rapportera om en seger så kan man ju alltid skapa hjältar genom att skriva om ett heroiskt anfall mot numerärt överlägsna styrkor. Myten eller idéen om Lätta brigadens anfall har på så sätt fått mer betydelse i historien än själva händelsen i sig.

Lord Cardigan var desutom inte utbildad chef eller officer på något sätt eller vis, utan hade precis som många andra köpt sig sin titel och i praktiken ett eget förband.

Tycker det skulle vara lite kul om vi kunde ta upp lite fiaskon,

Tja, efter att ha läst "Poltava" av Peter Englund måste jag väl säga att det var ett hyfsat svenskt fiasko. Dessutom helt i onödan, lite snabbt förklarat kan man säga att nederlaget berodde på en mycket dålig ordergivning av Karl XII vilket och dåliga förberedelser som gjorde att man missade överraskningsmomentet. Början på slutet för den svenska stormaktstiden.

Läser just nu en bok om Gallipoli, här kan man prata om prakt fiasko.

Det ända de allierade det lyckades med var återtåget 1916, efter 256 dagar på halvön. och dryga 250 000 man i förluster.

Det var en amfibieoperation av enorm storlek, med en planering som hastades fram på ett par månader. Jämför det med D-day som tog två år att planera, som är den ända operation som kan mäta sig med den på Gallipoli.

Den av USA understödda landsättningen av 1500 exilkubaner i Grisbukten med avsikt att avsätta Fidel Castro får väl ses som ett ganska ordentligt misslyckande.

Efter Fidel Castros maktövertagande i januari 1959 såg USA med oro på utvecklingen på Kuba. Förstatligandet av den kubanska ekonomin hotade inte bara amerikanska ekonomiska intressen, det kunde också bli värre om revolutionen på Kuba spred sig till andra länder i Latinamerika.

Den amerikanske presidenten Eisenhower var emellertid inte beredd att sätta in amerikansk militär på Kuba som USA gjort flera gånger tidigare i landets historia. Istället valde han att låta CIA utbilda och beväpna exilkubaner som skulle landstiga på Kuba och störta Castro.

Den 17 april 1961 landsteg den 1 500 starka invasionsstyrkan vid Grisbukten på Kubas sydvästra kust. Men operationen var dåligt planerad och redan efter tre dagar hade Castrotrogna trupper besegrat exilkubanerna.

Grisbuktsinvasionen ledde till ännu sämre relationer mellan USA och Kuba och att den senare istället närmade sig Sovjetunionen ännu mer. På hemmaplan stärktes Fidel Castros maktställning medan president John F. Kennedy fick utstå mycket hård kritik. Bland annat anklagades Kennedy för att ligga bakom misslyckandet eftersom att han inte gett tillstånd till amerikanskt flygunderstöd av invasionen.

Källa: http://www.ur.se/ramp/historia2/kuba_fakta2.php

Nja..enligt Militära Misstag av David Saul var det 195 st som kom tillbaks sittande på sina hästar. Han skriver istället förlustsiffrorna till 294, 113 döda, 134 sårade och resten tillfångatagna antar jag. Å andra sidan kanske räknade man en kavalerist utan häst som "förlust" eller iaf avskriven från striden tillfälligt. Annars är väl Lätta brigadens anfall en av de mest överdrivna förlusterna, en orsak kan vara att engelska tidningsreportrar bevittnade själva anfallet och kan man inte rapportera om en seger så kan man ju alltid skapa hjältar genom att skriva om ett heroiskt anfall mot numerärt överlägsna styrkor. Myten eller idéen om Lätta brigadens anfall har på så sätt fått mer betydelse i historien än själva händelsen i sig.

Ja, precis. När jag läste den boken blev jag mäkta överraskad av hur "väl" britterna egentligen hade klarat sig undan. Innan har i alla fall jag trott att det rört sig om många hundra, om inte tusentals, döda. Och något som direkt avgjorde kriget.

Appropå fiaskon. Ingen som nämnt operation Barbarossa. Eller mer specifikt, Hitlers briljanta strategidrag i vissa lägen.

Den Franska försvarsplanen 1940 går väl under kategorin praktfiasko.

Jag håller inte med, Maginotlinjen fungerade och styrkorna bakom dem var väl tilltagna i mängd.

Det som jag har uppfattat som huvudbristen var taktiken och ledningen som inte hängde med i tyskarnas lokala kraftsamlande och tempo.

Det ända de allierade det lyckades med var återtåget 1916, efter 256 dagar på halvön. och dryga 250 000 man i förluster.

Det var en amfibieoperation av enorm storlek, med en planering som hastades fram på ett par månader. Jämför det med D-day som tog två år att planera, som är den ända operation som kan mäta sig med den på Gallipoli.

Hört talas om Okinawa? Tror att den var aningens "större än Gallipoli operationen.

Hört talas om Okinawa? Tror att den var aningens "större än Gallipoli operationen.

Jodå, jag har hört talas om Okinawa, operationsplanen heter Iceberg, om jag inte minns fel.

Enligt battlefield detectives(discovery) så var det inte britternas förtjänst att dom senare vann, utan dom turkiska fotsoldaterna, och det hela var egentligen mycket överdrivet för att elda på nationalistiska känslor. Kan va en ide' att försöka hitta programmet kanke.

Visst hade britterna inte kunnat återbesätta ställningarna på Causeway Heights utan turkarnas hjälp, men enligt min blygsamma mening så var det två faktorer som fällde avgörandet: Dels 93rd Highlanders som hindrade ryssarna att obehindrat rida raka vägen in i Balaclavas hamn. Dels tunga brigadens motanfall som pressade tillbaka ryssarna från den södra dalen. Lätta brigadens insats hjälpte förvisso också till. Rent taktiskt så åstadkom de inte mycket, men de bidrog med en viss "oh shit"-faktor.

Lätta brigadens vansinnesanfall ska enligt Saul David ha varit orsakat av ett missförstånd. Även om lätta brigaden hade genom fört det anfall som det var tänkt (att utan infanteriunderstöd storma fästningarna på Causeway Heights) så hade de blivit massakrerade, dock utan hjältedikt.

länk

James Thomas Brudenell, 7th Earl av Cardigan, köpte knappast sin titel. Däremot köpte han sina oficersfullmakter mycket riktigt. Earl titeln lever kvar. Eftersom familjen nu har väldigt många titlar, så är det arvtagaren som kallas Earl of Cardigan, nuvarande Earlen är;

David Michael James Brudenell-Bruce, Earl of Cardigan (M)

b. 12 November 1952,

David Michael James Brudenell-Bruce, Earl of Cardigan is the son of Sir Michael Sydney Cedric Brudenell-Bruce, 8th Marquess of Ailesbury and Edwina Sylvia de Winton-Wills.1 He was born on 12 November 1952. He married Rosamund Jane Winkley, daughter of Captain W. R. M. Winkley, in 1980.

He was styled as Earl of Cardigan in 1952. He was educated at Eton College, Eton, Berkshire, England. He was educated at Rannoch School, Perthshire, Scotland. He was educated at Royal Agricultural College, Cirencester, Gloucestershire, England. He held the office of Hereditary Warden of Savernake Forest in 1987, the 31st. He lived in 1999 at Savernake Lodge, Savernake Forest, Wiltshire, England.

Children of David Michael James Brudenell-Bruce, Earl of Cardigan and Rosamund Jane Winkley:

Thomas James Brudenell-Bruce, Viscount Savernake b. 11 Feb 1982

Catherine Anna Brudenell-Bruce b. 1984

Hans far är den 14e Earlen och han blir den 15e vid dennes död (trots att han redan innehar titeln).

Finns en intressant bok om misslyckat militärtledarskap från SMB. Handlar främst om brittiska generalers misslyckande och bakomliggande orsaker. Har för mig att bl.a. Lätta brigadens anfall omskrivs i den.

Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter :camo:

Finns en intressant bok om misslyckat militärtledarskap från SMB. Handlar främst om brittiska generalers misslyckande och bakomliggande orsaker. Har för mig att bl.a. Lätta brigadens anfall omskrivs i den.

Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter :D

Kan det vara "Militära Misstag" av Saul David du tänker på? Har fått mitt exemplar från SMB. Omnämns även i inlägg här ovan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...