Jump to content

Hjälp mot spammning


Stella-Polaris

Recommended Posts

Så har det hänt.

 

Jag har ett e-mail konto, Ryskt dito, som jag knappt klarar mig utan. Detta då 100-tals personer fått denna adress i samband med min yrkes utövning.

 

Sedan en vecka tillbaka möts jag varje dag av 10-30 meddelanden, Adressaten okänd.

Uppfattar det som att någon spammar med mitt e-mail. I felmeddelanden står jag som avsändare.

Detta är desto otrevligare då adressen är tillika mitt namn dvs massa folk får spam i mitt namn. Har provat att byta lösen men det hjälper inte

 

Igår upptäcker jag en Rysk annons där man erbjuder lösenord, till valfri adress, för 30$ elektoniska pengar. Är det något liknande som ligger bakom eller?

 

Har någon ett tips hur jag skall gå till väga?

Link to comment
Share on other sites

Protokollet som bestämmer hur e-post är uppbyggt och fungerar skapades i tidens begynnelse, (eller åtminstonde Internets begynnelse) och då fanns inte dessa problem med spam. Därför är det ett ganska dåligt protokoll, det går tex att skriva vilken e-post adress som helst som avsändrare. I bästa fall så kollar servern ifall e-post adressen existerar. Man behöver alltså inte ha tillgång till konton för att få det att se ut som att man ha skickat därifrån

Link to comment
Share on other sites

Protokollet som bestämmer hur e-post är uppbyggt och fungerar skapades i tidens begynnelse, (eller åtminstonde Internets begynnelse) och då fanns inte dessa problem med spam. Därför är det ett ganska dåligt protokoll, det går tex att skriva vilken e-post adress som helst som avsändrare. I bästa fall så kollar servern ifall e-post adressen existerar. Man behöver alltså inte ha tillgång till konton för att få det att se ut som att man ha skickat därifrån

 

Alltså finns det inget lätt att göra för att förhindra att de använder min adress?

Link to comment
Share on other sites

Nej

 

Det man kan göra är att digitalt signera sin e-post, detta förhindrar inte att andra skickar, men mottagaren kan då kolla ifall mailen verkligen är från dig. Detta kräver dock att e-post programen man använder har dessa funktioner.

 

Ifall du använder en e-post klient, kolla också så att du inte har fått något virus som använder din adress.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...