Jump to content

70 pannor, KSP 90-skytt?


Recommended Posts

Hej!

 

Jag ligger inne på Säkkompsjö i Karlskrona.

En av befattningarna där är KSP 90-skytt/sjukvårdare.

 

Jag är oerhört intresserad av detta och undrar om det finns några här som har haft en liknande befattning som inte var muskelberg.

Jag är en normalbyggd fotbollskille (i det civila mörkret) som har ett ganska tjockt pannben.

 

Nu vet jag att allt sådant är väldigt förknippat med vilja, och vilja är både individuellt och svårdefinerat.

Men är det fysiskt möjligt eller är det helt enkelt för tungt? Väger KSP:n 10 kg med full "kasset"?

 

Vore trevligt med lite tips.

 

Kan välja på att bli granattillsattsman också (m 203). Då är man också spejare (innebär orientering vilket jag inte är en fena på). Sjukvårdsutbildningen får man också där. I det hela är en sådan befattning väldigt intressant, men att leda en patrull i mörker när man inte känner sig helt bekväm i orienteringsrollen verkar lite overkill enligt mig.

 

Vilket skulle ni välja i min situation? Svårt val, men nån som vågar gissa?

 

Ps. Har sökt, och sökt, och sökt. Vet heller inte om "Pliktverket" är rätt ställe för min fråga, men jag kunde inte tänka mig något annat. Ursäkta om det är fel.Ds

Link to comment
Share on other sites

Vikten på Kulspruta 90 är inget att bekymra sig över, har sett mycket mindre killar släpa runt på Kulspruta 58. En Ak5 med granattillsats väger in på strax över 6 kg totalt (laddad) och blir dessutom framtung.

Link to comment
Share on other sites

Har haft samtliga vapen under längre perioder. Ksp 90 vänjer man sig snabbt vid. Dock är 203'an ett jäkla meck ibörjan när man skall skjuta med ak (blir framtung). Men det vänjer man sig vid med efter ett tag. Slutsatsen blir alltså att bry dig inte om vapnet när du väljer inriktning. Gör det du är intresserad av. Att orientera lär du dig snart. Jag personligen hade definitivt tagit 203 då spejare plus sjukvård låter kul. Personligen skulle jag tycka det var en större utmaning än att bröta runt med en Ksp.

 

/serg.T (För tillfället Ksp90b-skytt)

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med dem andra!

Jag e just nu även Kulspruta 90-skytt och andra på mitt kompani som också e KSP-skyttar väger nog inte ens 70kg så just din vikt behöver du inte oroa dig om.

Även som dem andra säger så e den riktigt bökig att ha runt axlen när man ska marchera marchera en liten bit för det finns nästan bara ett sett där den ligger så bekvämt som man kan ha den, men då är det bara o tänka på nästa gång det e övning o man ska skjuta.. och för mig överväger det riktigt mycket!!

Link to comment
Share on other sites

Det är helt och hållet ditt val.

 

jag gjorde lumpen som ledningsgrpch men fick utbildning på ksp 58 och vi hade den ofta med på övningar.

 

Vägde 63 kg 1, 87 lång (har alltid varit smal). Ksp 58 väger 11,6 kg med benstöd

har jag för mig. Med 100 ptr ca 13 kg med 250 ptr (låda) 15, 8 kg om jag inte minns fel.

 

Den är jäkligt tung att bära på, men man vänjer sig. I början av ksp utbildningen gick vi ca 2 km till skjutbanan. Skytten med kspn, laddaren med sina prylar. Fördelar är att stridspackning å ak 5 känns lätta men framförallt skjutningen uppväger allt slit med att bära den. Dessutom blir man stark av den. Ksp 90 är ju den lättare varianten så det fixar du nog. Mmmmm, mejning ,O

Edited by samband
Link to comment
Share on other sites

Säger som alla andra här. KSP kan vara lite tungt och bökigt, men en Ak5 med grt är präktigt framtung istället. Oroa dig inte för vikten, om du inte är ett riktigt måndagsexemplar skall du nog kunna vänja dig snabbt vid en ksp. ;)

 

Ksp-skyttar är överlag annars lite... öööh... "speciella" människor (när det väl smäller är det mycket aggressivt tunnelseende) som är underbara att ha att göra med. Och sedan glömmer du omedelbums bort allt med vikt, blött, kallt, skoskav osv så fort du trycker av. Då öppnas himmelriket och hallelujakörerna släpper lös.

 

Välj precis vad du känner för! Glöm bara inte att i dagsläget kan du inte skjuta med granattillsatsen i dubbelsidiga övningar (levande fiender, lös am).

Link to comment
Share on other sites

Förutom själva bärandet och släpandet bör du också ha ett liite mer engagerat vapentekniskt intresse.

Du kommer att tillbringa betydligt mer timmar i vapenvårdslokalen än dina övriga kamrater, du har en betydligt mer omfattande vård och därtill fler och skitigare vapendelar, högre volym och mer värme ger att skiten fastnar ordentligt.

 

Som dedikerad ksp-skytt låter man givetvis inte det lökiga ak-lösket rengöra några delar, möjligtvis kan de om de varit snälla och gett en chocklad få dra rent en pipa...

 

Oavsett om man har Kulspruta 58/Kulspruta 90 eller hmg är det trevligt och tillfredställande att vara ksp-skytt.

Du måste älska ditt vapen.

 

 

 

Kastar helt omotiverat in en bild på mig och en Kulspruta 58.

 

580vu.jpg

 

(Skjutning med lösplugg, gör inga anspråk på korrekthet i taktik, ställning, syfte eller klädsel. Ev. kommentarer på det tas via PM)

Link to comment
Share on other sites

Ksp 90, underbart vapen. Inte lika maffigt som ksp 58, men mycket estetiskt tilltalande... MEN.. varför i hela hälsingland har någon valt att ha färgen "trädgårdsslangsgrönt" på kassettfickorna?

 

Visst är det ett underbart vapen, mmm...

 

Färgen på kasetterna har varierat från gråbrungrön till Belgisk(?) camo till den skit-fula gröna...

 

Lösningen heter sprayfärg av lämplig sort och tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag ligger inne på Säkkompsjö i Karlskrona.

En av befattningarna där är KSP 90-skytt/sjukvårdare.

 

Jag är oerhört intresserad av detta och undrar om det finns några här som har haft en liknande befattning som inte var muskelberg.

Jag är en normalbyggd fotbollskille (i det civila mörkret) som har ett ganska tjockt pannben.

 

Nu vet jag att allt sådant är väldigt förknippat med vilja, och vilja är både individuellt och svårdefinerat.

Men är det fysiskt möjligt eller är det helt enkelt för tungt? Väger KSP:n 10 kg med full "kasset"?

 

Vore trevligt med lite tips.

 

Nu är iofs jag rätt stor (100kg/190+cm), men för Kulspruta 90 behöver man absolut inte vara en muskelknutte, visserligen innebär det åtskilliga extra kilon med vapnet och allt vad det innebär, men det viktigaste är att du har MOTIVATION och INTRESSE. Har du det vänjer du dig mycket snabbt. Du kommer som sagt få nöjet att spendera många, många, många extra timmar i vårdlokalen. Men det är det helt klart värt, Kulspruta 90 är ett otäckt bra vapen och barnsligt kul att skjuta.

 

Jag hade KSP90B (kort pipa, infällbart axelstöd och rail på luckan), ca 7kg oladdad, ca 10kg med 200 patroner i tygkassett. Tilläggas bör att jag är VÄNSTERSKYTT, och hylsorna på 90:an slungas ut snett neråt höger, dvs. de smattrar mot högra biceps och ger upphov till otäcka blåmärken. Men jag snickrade ihop ett armskydd av flervikt jeanstyg med kardborreband som jag hade ovanpå fältsjortan, funkade prima! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Förutom själva bärandet och släpandet bör du också ha ett liite mer engagerat vapentekniskt intresse.

Du kommer att tillbringa betydligt mer timmar i vapenvårdslokalen än dina övriga kamrater, du har en betydligt mer omfattande vård och därtill fler och skitigare vapendelar, högre volym och mer värme ger att skiten fastnar ordentligt.

 

Som dedikerad ksp-skytt låter man givetvis inte det lökiga ak-lösket rengöra några delar, möjligtvis kan de om de varit snälla och gett en chocklad få dra rent en pipa...

 

Oavsett om man har Kulspruta 58/Kulspruta 90 eller hmg är det trevligt och tillfredställande att vara ksp-skytt.

Du måste älska ditt vapen.

 

 

 

Kastar helt omotiverat in en bild på mig och en Kulspruta 58.

 

[Vacker bild på 2Sharp (BILDEN som är vacker) som tömmer roligt mycket lösplugg]

 

(Skjutning med lösplugg, gör inga anspråk på korrekthet i taktik, ställning, syfte eller klädsel. Ev. kommentarer på det tas via PM)

 

Åhfan, mer ofta än sällan råkade jag ut för glad ksp-skytt som räcker mig två gasregulatorer (?) och en morakniv med kommentaren "Vassego korpralen, sen kan du få hjälpa till med lådan om du hinner". Kan iofs vara en hämnd för mina "fänrikfingrar" som kollade vården på sprutorna innan Yoff visiterade ;)

 

Nej men allvarligt så instämmer jag ju även i ovanstående, krävs lite extra av ksp-skyttarna (gäller iofs de flesta befattningar, på olika vis), är långt ifrån mer än duglig själv som tillförordnad 58-skytt i HVIP, trots att jag har ett hum om hur vapnet skall användas osv.

 

Har själv ringa sjuttiotvå kilo fördelade på mina 185cm över havet, och en 58 är inte så farligt om man bara ger sig fan på det litegrann. Att soldatprov o dyl i hv's regi skiljer sig markant från GU spelar ju självklart också in :huh:

Link to comment
Share on other sites

i lumpen hade vi en liten tjej (både kort och lätt, vägde knappast över 60kg) som hade KSP utb (KSP58B), det var intressant när vi skjöt stående mejning, vi kan väl säga att hon hade lite svårt att håla emot rekylen med skarp am.

i övrigt har jag sett flera personer på runt 70kg som inte haft några större problem att hantera en 58 så en 90 borde vara en baggis.

 

allt handlar om rätt teknik (lär man sig väldigt fort om man gör fel) och sedan är det absolut inga problem (ens om man som jag är klent byggd med liten muskelmassa (trots allt 90kg)).

 

men, säger som övriga, välj det du tycker låter roligast, orientera lär man sig fort så det är inget problem (men personligen hade jag tagit KSP, det är ju bara sååååååååååå skoj!)

Link to comment
Share on other sites

Ännu en KSP-älskare.

Ravlunda30okt-05157.jpg

Att vara ksp-skytt är en vanesak, och så värst tungt är det faktiskt inte. Men precis som 2Shar säger så kräver det att du har ett visst vapenintresse, eller iaf för just kulsprutan. Man ska inte bara tycka om att skjuta med den, utan även tycka att det är värt att bära på den och vårda den. Det innebär ett stort ansvar. En kulspruta har lika stor eldkraft som en hel skyttegrupp med enbart automatkarbiner med en duktig skytt bakom vapnet.

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

Ksp-skyttar är överlag annars lite... öööh... "speciella" människor (när det väl smäller är det mycket aggressivt tunnelseende) som är underbara att ha att göra med. Och sedan glömmer du omedelbums bort allt med vikt, blött, kallt, skoskav osv så fort du trycker av. Då öppnas himmelriket och hallelujakörerna släpper lös.

 

 

:D:D De där känner man ju igen

Link to comment
Share on other sites

vill bara dela med mig av min erfarenhet av Kulspruta 58. var gruppchef o blev till delad kunskaper i Kulspruta 58. kan lugnt säga under patrullfälttävlan så har jag aldrig svurit så jävla mycket åt att bära på alla ammo o annat som innebär som menas när man kutar omkring i fullstridsmundering o packning i de jämtländska urskogarna. men när vi drog i väg på stridspatrull o stötte på en fänrik i camo med ak. då säger jag att all aggression rann av då jag som upptäckte målet drog iväg de 250 bulorna jag hade laddade.( fördelen= mindre att bära på).

resten av de 2 dagarna gick som smort. då insåg jag att ksp är mäktigt och är en gudagåva till infanteriet. det är en klar glädjehöjare.

vill även berätta om en viss soldat som under en övning i sib drar upp ksp 58 i ak.ns stående anläggning ( killen var c.a165-170) och drar iväg 3-4 band utan att ksp:n stegrade. mäktig syn

 

p.s( han var minibodybuilder) :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...