Jump to content

Utlandstjänstsoldatens uppgift?


Recommended Posts

Tjena!

 

Jag vet inte riktigt ifall det finns någon annan tråd om detta, dock så sökte jag så gott jag kunde men hittade inget direkt specifikt.

 

 

Jag gör lumpen just nu som pansarskyttesoldat och vi hade just i dagarna lite info ang. utlandstjänst och R10 kompaniet som ska bildas.

Och det var inte speciellt mycket man fick reda på där förutom vad lönen skulle ligga på mm.

 

Så att jag tänkte starta en tråd istället för o höra med er folk, som helst av allt då har varit skyttesoldat på utlandstjänsten att berätta lite vad det är man har för uppgift egentligen? Det jag vet är att man är där i princip som en fredsstyrka helt enkelt men jag skulle vilja veta lite mer vad det är man gör på missionen under dem 6månaderna?

 

Hur ser en så nära som möjlig "vanlig" (jag vet att alla veckor inte är samma) vecka ut?

Den uppfattningen jag har fått är att man marcherar fruktansvert mycket och är där till stor del för att visa att man är där helt enkelt, men de måste vara någon uppgift som finns?

Cirka hur ofta är det man stöter på skarp strid? Är det bara otur om man gör det eller händer det helt enkelt ett par gånger under missionen?

Läste i Kimsters dagbok där ang. vaktposterna, hur f*n är det ens möjligt att sitta vakt i 16h+ i princip ett par gånger i veckan? (Det är något jag absolut hade kuggat på så de bara dåååånar om det)

 

Hoppas ni har tid o lust o svara lite på frågorna så kommer jag säkert med fler sen..

 

MVH Lurifix

Edited by Lurifix
Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Jag vet inte riktigt ifall det finns någon annan tråd om detta, dock så sökte jag så gott jag kunde men hittade inget direkt specifikt.

 

 

Jag gör lumpen just nu som pansarskyttesoldat och vi hade just i dagarna lite info ang. utlandstjänst och R10 kompaniet som ska bildas.

Och det var inte speciellt mycket man fick reda på där förutom vad lönen skulle ligga på mm.

 

Så att jag tänkte starta en tråd istället för o höra med er folk, som helst av allt då har varit skyttesoldat på utlandstjänsten att berätta lite vad det är man har för uppgift egentligen? Det jag vet är att man är där i princip som en fredsstyrka helt enkelt men jag skulle vilja veta lite mer vad det är man gör på missionen under dem 6månaderna?

 

Hur ser en så nära som möjlig "vanlig" (jag vet att alla veckor inte är samma) vecka ut?

Den uppfattningen jag har fått är att man marcherar fruktansvert mycket och är där till stor del för att visa att man är där helt enkelt, men de måste vara någon uppgift som finns?

Cirka hur ofta är det man stöter på skarp strid? Är det bara otur om man gör det eller händer det helt enkelt ett par gånger under missionen?

Läste i Kimsters dagbok där ang. vaktposterna, hur f*n är det ens möjligt att sitta vakt i 16h+ i princip ett par gånger i veckan? (Det är något jag absolut hade kuggat på så de bara dåååånar om det)

 

Hoppas ni har tid o lust o svara lite på frågorna så kommer jag säkert med fler sen..

 

MVH Lurifix

Läs och hänförs...

Så här kan det vara när skiten träffar fläkten

Link to comment
Share on other sites

Trådarna om Bosnien är omskakande och intressanta, men det som upplevdes av de tidiga bosnien missionena tillhör inte normalbilden. Kismers dagbok från kosovo ger nog en bättre bild av vad som är troligt att du kommer att få uppleva om du kommer ut i US.

En lång rad med partuller, postpass och checkpoints, det är det som är skyttesoldatens vardag.

När soldatskimmert skingras så är det enformigheten som regerar, med få undantag.

 

Men läget är som oftas "spänt men lung" för att använda en klassisk fras, och vad som helst kan hända när som helst, som ex kravallerna på KS02 och KS09 eller attentatet mot nisexpressen på KS03. men dessa är issolerade händelser om än så våldsamma och uppskakande, i en betydligt mer händelsefattig vardag.

Tyvärr är det många gånger trafiken som är det farligaste som man stöter på i mission.

Att hamna i som du skriver "skarp strid" är mycket liten, till och med väldigt när inte alls.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör lumpen just nu som pansarskyttesoldat och vi hade just i dagarna lite info ang. utlandstjänst och R10 kompaniet som ska bildas.

Och det var inte speciellt mycket man fick reda på där förutom vad lönen skulle ligga på mm.

 

Vad blir det för lön?

Link to comment
Share on other sites

Jag gör lumpen just nu som pansarskyttesoldat och vi hade just i dagarna lite info ang. utlandstjänst och R10 kompaniet som ska bildas.

Och det var inte speciellt mycket man fick reda på där förutom vad lönen skulle ligga på mm.

 

Vad blir det för lön?

 

Vi som bara är skyttesoldater har endast 15100kr i månaden exkl riskbidrag (eller vad de nu hette) som då för oss tydligen ligger på 3000kr i kosovo,

men är 7000kr i afghanistan.

Detta är dock riktigt dåligt betalt tycker jag själv, jag var helt inställd på att söka det iallafall men nu är jag riktigt osäker pga lönen.

 

MVH Lurifix

Link to comment
Share on other sites

Jag gör lumpen just nu som pansarskyttesoldat och vi hade just i dagarna lite info ang. utlandstjänst och R10 kompaniet som ska bildas.

Och det var inte speciellt mycket man fick reda på där förutom vad lönen skulle ligga på mm.

 

Vad blir det för lön?

 

Vi som bara är skyttesoldater har endast 15100kr i månaden exkl riskbidrag (eller vad de nu hette) som då för oss tydligen ligger på 3000kr i kosovo,

men är 7000kr i afghanistan.

Detta är dock riktigt dåligt betalt tycker jag själv, jag var helt inställd på att söka det iallafall men nu är jag riktigt osäker pga lönen.

 

MVH Lurifix

 

Lönen för skyttesoldat ligger på ungefär 20 100:-, sisuförare har något mer: 22 700:-. Missionstillägg heter det och är mycket riktigt 3000:- i Kosovo. Dessutom tillkommer ett traktamente på ca 44:- / dag.

Link to comment
Share on other sites

Lönen för skyttesoldat ligger på ungefär 20 100:-, sisuförare har något mer: 22 700:-. Missionstillägg heter det och är mycket riktigt 3000:- i Kosovo. Dessutom tillkommer ett traktamente på ca 44:- / dag.

 

Nu gällde det R10 kompaniet, inte KS, LA eller FS.

 

Men man kan ju tycka att en skyttesoldat är en skyttesoldat oavsett om det är i Kosovo, Liberia eller Skåne.

 

15.100 var inte mycket. Och jag gissar att man måste avsäga sig arbetstidsreglering?

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Lönen för skyttesoldat ligger på ungefär 20 100:-, sisuförare har något mer: 22 700:-. Missionstillägg heter det och är mycket riktigt 3000:- i Kosovo. Dessutom tillkommer ett traktamente på ca 44:- / dag.

 

Nu gällde det R10 kompaniet, inte KS, LA eller FS.

 

Men man kan ju tycka att en skyttesoldat är en skyttesoldat oavsett om det är i Kosovo, Liberia eller Skåne.

 

15.100 var inte mycket. Och jag gissar att man måste avsäga sig arbetstidsreglering?

 

 

Anställningsvillkor

3 §

Vid tjänstgöring erhåller beredskapssoldat månadslön grundat på befattningslönen i

utlandsstyrkan för aktuell befattning reducerat med 5.000 kr/mån.

 

Tror adet är denna lön han menar.

Det är således när man är hemma i sverige.

Link to comment
Share on other sites

Detta kommer altlså även gälla för beredskapssoldater i EUBG?

 

(Tillhör inryckningskullen som är aktuell för första BG-vändan, så det är ju bra att reka redan nu i förväg, så man vet så mycket som möjligt när beslutet om ansökan väl ska/kan fattas...)

 

EDIT:

 

Ny fråga, är det någon som vet under vilka omständigheter beredskapsförbanden kommer uppehållas? Kommer soldaterna sova på logement under beredskapstiden, eller blir det hemsovande a´la IA03?

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Vi som bara är skyttesoldater har endast 15100kr i månaden exkl riskbidrag (eller vad de nu hette) som då för oss tydligen ligger på 3000kr i kosovo,

men är 7000kr i afghanistan.

Detta är dock riktigt dåligt betalt tycker jag själv, jag var helt inställd på att söka det iallafall men nu är jag riktigt osäker pga lönen.

 

Usch vilken skräplön. Om det är som i US dvs tjänst nästan dygnet runt så är det en oerhört låg lön. Skulle det vara ett "vanligt" jobb 9-5 så skulle den vara knappt godtagbar. Nä det är inget som lockar mig...

Link to comment
Share on other sites

Tycker ni som är intresserade ska kolla upp förstahandsfakta innan ni bestämmer er för "bra eller anus" kolla in P7 hemsida.

 

Här finns hela beredskapsavtalet att läsa.

 

http://www.p7.mil.se/article.php?id=13866

 

Tycker ni som är intresserade ska kolla upp förstahandsfakta innan ni bestämmer er för "bra eller anus" kolla in P7 hemsida.

 

Här finns hela beredskapsavtalet att läsa.

 

http://www.p7.mil.se/article.php?id=13866

Link to comment
Share on other sites

Detta kommer altlså även gälla för beredskapssoldater i EUBG?

 

(Tillhör inryckningskullen som är aktuell för första BG-vändan, så det är ju bra att reka redan nu i förväg, så man vet så mycket som möjligt när beslutet om ansökan väl ska/kan fattas...)

De har ännu inte bestämt hur det kommer bli i NBG (Nordic..) men de fick sig nog en tankeställare när de nyligen försökte rekrytera oss som varit på IA/LA men bara vägrade. Löner och förmåner är bara för dåliga på R10-komp. Min gissning är att de tvingas höja en aning, men tveksamt om det kommer att räcka. Bra soldater kräver bra lön, risken är att NBG blir en cirkus med mer eller mindre kvalitativt manskap..

 

Ny fråga, är det någon som vet under vilka omständigheter beredskapsförbanden kommer uppehållas? Kommer soldaterna sova på logement under beredskapstiden, eller blir det hemsovande a´la IA03?

Både och - efter 3e terminen har man ju beredskap med full lön (hemma). Men, det kommer även innefatta en del mindre veckoövningar och dyl, troligtvis även "testlarm" till annat land, varpå man då är inne i smeten ett tag..

 

De erbjuder ju iofs gratis boende i logement/container till hela R10 - frikostigt.. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Tycker ni som är intresserade ska kolla upp förstahandsfakta innan ni bestämmer er för "bra eller anus" kolla in P7 hemsida.

 

Här finns hela beredskapsavtalet att läsa.

 

http://www.p7.mil.se/article.php?id=13866

'

Det står ju precis det som sas i föregående inlägg angående lönen.

Sen hade jag redan läst infon i fråga och jag vidhåller att det inte är särskilt lockande.

förstår LA/IA som tackade nej.

Edited by Pbmin
Link to comment
Share on other sites

Min spontana känsla är, för att göra en jämförelse, att man åker i tron att göra polisjobb men istället utför väktarjobb, stationärt och ronderande. inte så mycket pro-aktiva insatser. Viktiga insatser likväl men kanske inte vad man hade tänkt sig.

 

Undantaget vapensök (av det jag själv erfarit).

 

Ofta väntar ju regeringen ut oroshärdar till läget lugnat sig och andra mer alerta nationer skickat dit styrkor. Inget ont i detta men som sagt är ju vardagen i utlandstjänst inte så "glamorös" eller actionfylld som vissa kanske tror eller hoppas. till syvende sist är det sammanhållningen och motiven till att man åker som avgör om det blir en tillfredställande mission eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Lönen i sig är kass men man får ställa den mot andra saker.

Kan man göra sig av med hyran hemma tex så har man ju sparat in en del cash, min sjukt snåla sjvman på IA01 sparade ihop 10000 på 6 månader det är svårt i det civila mörkret.

 

Jag tillhör inte dom som åker iväg för att rädda världen, jag åker för att rädda mig undan världen.

Man får ett hyffsat brake i livet av att åka iväg, nästan allt här hemma får en nytändning vid hemkomsten, flickvänner brukar iofs vara mindre imponerade. Jag har kraschat 3 förhållanden på 4 missioner och så här med facit i hand så var det värt det.

 

Skit i lönen! det är en upplevelse som är svår att få här hemma!

Link to comment
Share on other sites

Min lön jag kommer att ha nere på LA05 ligger på 24000:- + 6000:- i missionstillägg. Den enda merlön jag kommer att ha från det civila är de 6000:- i tillägget.

 

Tror att man skall tänka om om man enbart åker för lönen. Vad säger ni andra lite mer erfarna?

Link to comment
Share on other sites

Min lön jag kommer att ha nere på LA05 ligger på 24000:- + 6000:- i missionstillägg. Den enda merlön jag kommer att ha från det civila är de 6000:- i tillägget.

 

Tror att man skall tänka om om man enbart åker för lönen. Vad säger ni andra lite mer erfarna?

 

Ja definitivt, pengar är bara en del, man får nog ta att väga in andra aspekter i det hela. Anledningar finns det lika många som det finns personer i US.

I vilket fall så är det en upplevelse utöver det vanliga, som är svår att finna på annat håll.

( Och j_vla svår att förmedla till de som inte är invigda. Max 20 min att sammanfatta 6 månaders erfarenheter. )

 

Det man har en god möjlighet att göra, är att spara undan en bra slant tills man kommer hem.

Kan man göra sig av med de flesta utgifter hemma så ligger man bra till att kunna ha en 80 - 100k på banken när man kommer hem. Det är nog lite där man finner den ekonomiska finessen.

Link to comment
Share on other sites

Tror att man skall tänka om om man enbart åker för lönen. Vad säger ni andra lite mer erfarna?

 

jag tycker att det finns 3 typer man skall passa sig för

 

- de som skall rädda världen

- de som vill "wasta en snubbe"

- de som gör det för pengar allena

 

jag har åkt för min egen skull och sett det som en bra spinoff effekt att andra kunnat dra nytta av mitt jobb, jag har försökt vara så opartisk det bara går och varit proffsig i utförandet av tjänsten.

 

att jag sedan kompenserats hyffsat ekonomiskt är en bonus vid sidan om min egna erfarenheter av tjänstgöringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...