Jump to content

Nytt kroppsskydd införs i marinen

3924

Recommended Posts

Är det någon som sett eller provat västen och kan ge några ord om det nya kobinerade kroppsskydet för marinen.(Deplacerande kroppsskyddsväst 04) Det är en kobinerat kroppsskydd/flyvät med en stor möjlighet att plasera magfickor om andra fickor direkt på västen. om ni vill se västen så finns den i senaste numret av Insats och försvar Nr 2005/5 s.48

http://www.mil.se/article.php?id=13614

Är det någon som sett eller provat västen och kan ge några ord om det nya kobinerade kroppsskydet för marinen.(Deplacerande kroppsskyddsväst 04) Det är en kobinerat kroppsskydd/flyvät med en stor möjlighet att plasera magfickor om andra fickor direkt på västen. om ni vill se västen så finns den i senaste numret av Insats och försvar Nr 2005/5 s.48

http://www.mil.se/article.php?id=13614

Nån som känner till om det är Rymaco som tillverkat dem? De har nämligen tillverkat motsvarande för de finska kustjägartrupperna.

Fungerar helt bra, men blir nog grymt varma om man rör dig mycket i dom, som tur är kan man vid behov ta bort flytmaterialet åtminstone ur de finska.

Fungerar helt bra, men blir nog grymt varma om man rör dig mycket i dom, som tur är kan man vid behov ta bort flytmaterialet åtminstone ur de finska.

Flytkragen är enligt artikeln löstagbar just för att kunna minska vikten och öka rörligheten.

Vore kul att se den i lite mer stritsutrustad, utan krage och med lite fickor monterade. Jag tyck att systemet liknar det nya systemet som tilldelades US.Marines precis som krigandet drog igång i mellanösten.

Är det så som jag förståt att även västen har flytförmåga utan kragen eller har jag fattat helt fel? och att kragen är en exta förstärkning av drunkningsskyddet.

Båtpersonal inom Amf? Ska bli kul att se folk i styrhytten på en kittad Strb med det kroppsskyddet...när inte ens personalen i transporten har det. Och ännu lustigare att se en båtlök hoppa upp och ner genom takluckan med det på...allra helst med stridsutrustning över...

/M

Båtpersonal inom Amf? Ska bli kul att se folk i styrhytten på en kittad Strb med det kroppsskyddet...när inte ens personalen i transporten har det. Och ännu lustigare att se en båtlök hoppa upp och ner genom takluckan med det på...allra helst med stridsutrustning över...

/M

Jag vet inte hur eller vilka som skall använda den inom Amfbat, men som det står i insats & försvar så är den ämnad mest för just detta förband. Utifån den dåliga bilden som fanns i tidningen så tyder det på att man kan fästa ett ganska stort antal väskor framtill på själva kroppsskyddet så man kanske fimpar västen i vissa fall. Om kyddet ser ut som jag hoppas tror jag Livgardet kommer börja skrika högt efter något liknande snart då jag kan se stora fördelar med att ha ett sådant upplägg i SIB. En massa magfickor på bröstet vatten på sidorna och torrmat för dagen. Inget som är i vägen när man skall in och ut snabbt ur fordon samt en "ren" rygg så att man kan sitta bekvämt. Själv tror jag att vi måste börja vänja oss med att öva och bära mer kroppsskydd, utveklingen i konflikter drar mot utban miljö. För att vänja sig vid värmen och lära sig kompensera den ökade förluten av vätska o.s.v.... förband som man ser i dag på övningar utan kroppsskydd tror jag kommer att behöva anpassa sig till de roller och uppgifter de anses utföra, t.ex. LBB AmfBat, AJB, Livgardet, Livgardet med fler.

Era tankar och funderingar uppskattas då jag har varit insyltad lite i materielbiten.

I Finland använder båtpersonalen vår kombinerade splitter/stridsväst samt hjälm vid landstigningar etc. Förstår inte varför det inte skulle gå i Sverige? Fattar inte heller varför man inte skulle använda kroppsskydd i transporten.

förband som man ser i dag på övningar utan kroppsskydd tror jag kommer att behöva anpassa sig till de roller och uppgifter de anses utföra, t.ex. LBB AmfBat, AJB, Livgardet, Livgardet med fler.

??? Jag hade då mitt kroppsskydd på så fort jag hade vapen med, från dess att jag ryckte in på LG tills dess att jag muckade. Fast du menar kanske något annat kropsskydd i stil med ovanstående eller 94K? Jag tror att tunga kroppsskydd lämpar sig mycket bra för fordonsbesättning, soldater av typ infanteri i stadsmiljö behöver vara rörliga för att kunna verka och det går alltid före skydd.

I Finland använder båtpersonalen vår kombinerade splitter/stridsväst samt hjälm vid landstigningar etc. Förstår inte varför det inte skulle gå i Sverige? Fattar inte heller varför man inte skulle använda kroppsskydd i transporten.

Vad jag kan minnas av finnarnas beväpnade fiskebåtar finns det lite mer plats i styrhytten...det är knöligt bara med SU:n i stridsbåtens hytt - har man dessutom tronen i mitten framfälld är det ännu jävligare. Med "riktig", fullpackad SU (jag körde en "bantad", styrhyttsanpassad variant under kompanitiden) är det dessutom knöligt att ta sig in och ut genom takluckorna...

Hjälm funkar inte - eftersom intercomen inte riktigt är kompatibel. Det ger intressekonflikter vid t.ex. skarpskjutningar.

I transporten är det åtminstone på AmfSk ordentligt trångt i transporten - en europapall med två pallkragar, en eller två feta lådor (förbrukningsmaterial och GRSP), arton Trident/Norröna/Berganssäckar+stridsäckar+trötta soldater+vapen i MÄNGDER...speciellt i en understödsbåt. Men - kroppsskydd vore inte omöjligt att ha på grabbarna/tjejerna i "sandlådan"...

/M

Vad jag kan minnas av finnarnas beväpnade fiskebåtar finns det lite mer plats i styrhytten...det är knöligt bara med SU:n i stridsbåtens hytt - har man dessutom tronen i mitten framfälld är det ännu jävligare. Med "riktig", fullpackad SU (jag körde en "bantad", styrhyttsanpassad variant under kompanitiden) är det dessutom knöligt att ta sig in och ut genom takluckorna...

Hjälm funkar inte - eftersom intercomen inte riktigt är kompatibel. Det ger intressekonflikter vid t.ex. skarpskjutningar.

I transporten är det åtminstone på AmfSk ordentligt trångt i transporten - en europapall med två pallkragar, en eller två feta lådor (förbrukningsmaterial och GRSP), arton Trident/Norröna/Berganssäckar+stridsäckar+trötta soldater+vapen i MÄNGDER...speciellt i en understödsbåt. Men - kroppsskydd vore inte omöjligt att ha på grabbarna/tjejerna i "sandlådan"...

/M

Ja ingen har väll sagt att livet ska vara gräddfil hela vägen, "blir man sist så ökar man". (humor)

KS94, SV2000, AK5, LK100 plus två P-skott så vist blev det tungt och man är inte så snabb i vändingarna. Jag ser inte att försvaret kommer skicka ut soldater i offensiva insatser på fredsfrämjande uppdrag. Utan att se till att den enskilde soldaten bär splitterskydd. Om ni tycker att KS94 är tung så kan jag berätta att dubbla plattor inte är ovanligt på fredsfrämjande insatser. Då blir skyddet tungt kan jag berätta.

(KS94 ca 4,5 kg med plattor fram och bak, 10,5 kg med 2 st extra keramplattor).

Till personen som var på livgardet så tycker jag det också är synnerligen underligt att ni övar med kroppsskydd 90A. Då ni är i en miljö där krypskyttar kan göra stor skada och bakhåll finns alltid i tanken. Då kan jag säja att jag gärna bär det extra kilot som 94K väger.

Jag har inte påstått att det är för tungt att bära - inte alls. Däremot är jag ytterst tveksam till att det är praktiskt genomförbart att ha sakerna på sig i styrhytten på en stridsbåt...

Serg B; i min kull hade AmfSk totalt två kroppsskydd - på hela kompaniet...det var två soldater som testade/utvärderade västen när vi åkte till Skottland.

/M

Edited by GP720Englund

B)-->

QUOTE(SERG. B @ Oct 27 2005, 19:49 ) <{POST_SNAPBACK}>

@3924

Amf använder kroppsskydd 90 sedan länge i alla fall amf-skytte, fast du kanske syftade på tyngre typ 94K. Men det är väl inga förband utan US som har dem?

KS94 blir eller i alla fal blev tilldelad soldater i LBB och UndBat. Om det var det du undra, om det inte var det så förstod jag dig fel, sorry.

Jag har inte påstått att det är för tungt att bära - inte alls. Däremot är jag ytterst tveksam till att det är praktiskt genomförbart att ha sakerna på sig i styrhytten på en stridsbåt...

Serg B; i min kull hade AmfSk totalt två kroppsskydd - på hela kompaniet...det var två soldater som testade/utvärderade västen när vi åkte till Skottland.

/M

Ok, sorry om jag verkade... något skrikig. har alldrig styrt en SB90, men vad blev det av med försöken. Kanske en inre väst kanske kan funka för er, typ den som soldaterna har använt ibland i Afganistan. den är av en vanlig "civil" model med plattor.

Vad det blev av försöken? Ingen aning - förutom att grabbarna ifråga fick köra lite sköna förflyttning (och 100 m långgrund landstigning) i en hyfsat klumpig väst istället för stridsvästen (med Norröna 120/130 L etc...) De hade kroppsskyddet som SU, med de vanliga fickorna fästa utanpå.

Visst - ett vanligt, tunt, civilt kroppsskydd hade kanske funkat i styrhytten, men...nja. Däremot tror jag mekanikern/teknikern/TKSP-skytten är vansinnigt tacksam för någon form av integrerad flytväst/kroppsskydd när han står vid 12,7:an. Han står annars HELT oskyddad. Dessutom hade kanske telehjälm motsv. varit lämpligt.

/M

Vad det blev av försöken? Ingen aning - förutom att grabbarna ifråga fick köra lite sköna förflyttning (och 100 m långgrund landstigning) i en hyfsat klumpig väst istället för stridsvästen (med Norröna 120/130 L etc...) De hade kroppsskyddet som SU, med de vanliga fickorna fästa utanpå.

Visst - ett vanligt, tunt, civilt kroppsskydd hade kanske funkat i styrhytten, men...nja. Däremot tror jag mekanikern/teknikern/TKSP-skytten är vansinnigt tacksam för någon form av integrerad flytväst/kroppsskydd när han står vid 12,7:an. Han står annars HELT oskyddad. Dessutom hade kanske telehjälm motsv. varit lämpligt.

/M

Ja man får väll se det nya kroppsskyddet som ett steg i rätt riktning. Försökte att påverka så gott jag kunde under den tid som jag hade, att förbandsanpassa SV2000. men försvaret skall ju ha allt så jävla enhetligt. Jag menar är det inte bäst om man försöker vara lite flexibel. Det är ju en hel del skillnad att storma in och ut ur er SB90 och en HKP4, HKP11 som var mitt fall. Det finns ju gott om länder som anpassar den personliga utrustningen beroende på förband och uppgift, varför ser vi inte med det ögat.

Våra killar anpassade utrustningen i ganska hög grad efter uppgift - något annat vore idiotiskt, egentligen. Jag ser gärna likformighet i form av att alla löser sin uppgift och överlever - och i båda fallen är det säkert ingen nackdel att magfickan sitter där soldaten trivs bäst med det...

Naturligtvis är fältövningar och kasernliv två olika saker - men det förstår nog alla...

/M

Våra killar anpassade utrustningen i ganska hög grad efter uppgift - något annat vore idiotiskt, egentligen. Jag ser gärna likformighet i form av att alla löser sin uppgift och överlever - och i båda fallen är det säkert ingen nackdel att magfickan sitter där soldaten trivs bäst med det...

Naturligtvis är fältövningar och kasernliv två olika saker - men det förstår nog alla...

/M

Jag menar mer ur funktions synpunkt. För vår befattning skulle en mer kompakt väst varit bättre, med mer magasinfickor placerade övermidjan på lågt på bröstet. Med materialfickor över höften under armarna, mer åt FJS västen eller BlackHawk D.O.A.V. System. Kanske till och med någon typ av Chest Rig skulle funkat.

Detta för att bära LK100 eller någon annan stor ramryggsäck med dagens SV2000 funkar dåligt enligt min mening.

... Kanske till och med någon typ av Chest Rig skulle funkat.

Detta för att bära LK100 eller någon annan stor ramryggsäck med dagens SV2000 funkar dåligt enligt min mening.

Jag har burit min Berghaus Vulcan tillsammans med min bröstsele.

Bekvämare stridsutrustning har jag aldrig burit tillsammans med ryggsäck.

En sån här i grönt skulle kanske vara en idé?

37CL01.jpg

Då blir det ju modulärt.

... Kanske till och med någon typ av Chest Rig skulle funkat.

Jag har burit min Berghaus Vulcan tillsammans med min bröstsele.

Bekvämare stridsutrustning har jag aldrig burit tillsammans med ryggsäck.

En sån här i grönt skulle kanske vara en idé?

37CL01.jpg

Då blir det ju modulärt.

Jo jag tycker ju att man borde se lite mer till soldatens uppgift lite mer och anpassa utrustningen därefter.

Blackhawk,s Chest Rig har blivit mycket populär bland olika förband i värden.

Man hade väl kunnat göra som armén, använda telehjälm 9 alternativt comtac (och hjälm 90) med mikrofon och lämplig sladd.

/M

Jaha jag trodde det var något som man införde under min kull och sedan fortsatte att använda, hela amfsk-kompaniet hade kroppskydd under 01-02, ett jävla härke, varmt som fan.

Angående KS94K

Det är den tunga, M90camouflerade västen va?

Ja.

http://www.soldf.com/kroppsskydd94.html

Även kroppsskydd amröj och vissa varianter av kroppsskydd 90 är i kamouflage och bärs utanpå vapenrocken. De gånger jag har sett vakter använda kroppsskydd har det oftast varit någon av varianterna av KS90 som kan förses med tilläggsplattor och som har fickor på bröstet. Har även sett vakter använda något som ser ut som en civil skottsäker väst (en platta på bröstet och en på magen och därutöver endast band, dvs inget skydd i sida eller för axlarna), fast i kamouflage.

Angående KS94K

Det är den tunga, M90camouflerade västen va?

Ja.

http://www.soldf.com/kroppsskydd94.html

Även kroppsskydd amröj och vissa varianter av kroppsskydd 90 är i kamouflage och bärs utanpå vapenrocken. De gånger jag har sett vakter använda kroppsskydd har det oftast varit någon av varianterna av KS90 som kan förses med tilläggsplattor och som har fickor på bröstet. Har även sett vakter använda något som ser ut som en civil skottsäker väst (en platta på bröstet och en på magen och därutöver endast band, dvs inget skydd i sida eller för axlarna), fast i kamouflage.

ja jag vet att de västar vi använder verkar vara KS94K, den tyngre varianten. Vi använder iaf de extra keramplattorna både bak och fram vilket gör att den väger runt 11-12 kg. Det känns lite i axlarna efter 13 timmar IBSS/TPSS. Det finns även "spännen" för extra ammunitionsfickor att sätta dit, likaså extra påhängningar nertill.

Dock är den ganska skön efter tag, den har ju ett ganska grovt "nackskydd" som gör att man kan vila huvudet ibland :P

Denna väst är det ja.

Enligt SoldF har jag fattat det som att det inte är många förband som använder den aktivt.

I våran pluton har vi istort sett en egen väst, som vi använder både när vi kör IBSS och TPSS.

Använder den västen mer än vanliga splitterskyddet.

http://www.soldf.com/images/s_kroppskydd94_kfor.jpg

Edited by Einsats

• 6 months later...

Ja hur är det med det nya kroppsskyddet till amf, var det det man skymtade på de landstigande soldaternas stridsvästar under landstigningarna på Swedish battle camp?

Edited by SERG. B

I Malmö hade inte AMF (KJ!) kroppsskydd på sig, BASSÄK hade sina "egna" kroppsskydd (vet inte vad det dom använder heter!?). Dom enda som hade kroppsskyddsväst 04 var däckspersonalen på korvetterna...

Tycker det är bra att även fartygsbesättningarna har fått ordentlig "personlig stridsutrustning", nu har man ju både kroppsskyddsväst, hjälm 90 och ak5. På min tid (02/03) hade vi m/45A med tillhörande handväska... :clap:

Tyckte även Räddningsväst 04 verkade bra, Arbetsräddningsväst 00 var så förbannat klumpig :baskerHKP:

@SERG.B ja vi hade kroppsskydd på oss under landstigningen. KJ som någon påpekade har inga, och använde det därför inte.

Amfskytte har däremot det, fast utan flytdelen då förstås.

En spontan kommentar: Det är ett rent helvette att springa i! Tungt som ett as o svårt att andas och röra armar/axlar i.