Jump to content

Krav Maga-seminarium för Kustjägarveteranerna


lazze

Recommended Posts

2005-11-05 - 2005-11-06. Slutet seminarium för Kustjägarveteranernas medlemmar. Seminariet omfattar grundläggande militär Krav Maga (Närkampssystemet) och är öppet enkom för Sällskapet Kustjägarveteranernas medlemmar.

 

Plats: Stockholm Krav Maga Center, Blekholmsgatan 14 (vid Centralstationen)

Pris: 500 kr

Lördag: 12.00 - 18.00 (lunch 14.30 - 15.45)

Söndag: 10.00 - 16.30 (lunch 12.30 - 14.00)

Klädsel: Träningskläder och skor för inomhusbruk, samt suspensoar/grenskydd.

 

För mer information, kontakta [email protected] eller kika på www.krav-maga.nu.

Link to comment
Share on other sites

2005-11-05 - 2005-11-06. Slutet seminarium för Kustjägarveteranernas medlemmar. Seminariet omfattar grundläggande militär Krav Maga (Närkampssystemet) och är öppet enkom för Sällskapet Kustjägarveteranernas medlemmar.

 

Plats: Stockholm Krav Maga Center, Blekholmsgatan 14 (vid Centralstationen)

Pris: 500 kr

Lördag: 12.00 - 18.00 (lunch 14.30 - 15.45)

Söndag: 10.00 - 16.30 (lunch 12.30 - 14.00)

Klädsel: Träningskläder och skor för inomhusbruk, samt suspensoar/grenskydd.

 

För mer information, kontakta [email protected] eller kika på www.krav-maga.nu.

 

Gott!! Det ska bli kul! Är det du och GD som kommer hålla i kursen? :lol:

Vi är nog ett par st som kommer upp från FKJ-Syd.

 

Är det inte så att medlemmar i Förbundet Kustjägarna kan söka till kursen, eller rättar sagt, man måste vara medlem i FKJ för att kunna få ut rese- och dagsersättning. Kostnaden på 500kr är en för mig ny uppgift men jag förutsätter att vi blir ersatta för den med.

 

På www.kustjagarna.se har vi anmälningsförfaranden samt mer info.

Vad jag har förstått är GD kurschef?

 

Ska bli skönt att känna att man lever :wub:

/J :wub:

Link to comment
Share on other sites

Är det en närkampsinstruktör som håller i det?

 

Jag kommer tillsammans med en annan instruktör hålla träningen. Jag har samma och mer gedigen utbildning och erfarenhet än flertalet svenska närkampsinstruktörer som utbildats sedan år 2002 då vissa delar av Krav Maga anammades som närkampssystem. Men, då jag inte är officer är jag heller inte närkampsinstruktör enl. FMs definition.

 

Träningen kommer att omfatta följande:

- grundläggande obeväpnade attacker

- grundläggande attacker med eget vapen (AK/Glock)

- eskaleringar till bruk av eget vapen (AK/Glock)

- obeväpnade försvar mot vanliga attacker

- bruk av eget vapen för försvar mot vanliga attacker (AK/Glock)

- vapenretention (AK)

- scenarioträning

- stress- och aggressivitetsövningar

- mm.

 

Frågor kring innehållet kan med fördel riktas till [email protected]. Övriga frågor kan riktas till GD.

 

Mvh Lazze

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att du var utesluten ur IKMF? Eller är det nåt annat system du kommer att utbilda på?

 

Nej, lazze är inte utesluten ur IKMF, utan tillhör fortfarande organisationen liksom SKMC. Däremot har ett antal instruktörer lämnat IKMF då de varit missnöjda med IKMF:s politik och inställning i vissa frågor, utveckling och sammarbete med andra system mm. Den diskussionen förs på andra forum och har inte speciellt mycket med det här seminariet att göra. Om någon är intresserad kan jag publicera ett antal länkar till andra forumtrådar där div. insatta och mindre insatta sagt sitt.

 

Beträffande frågan om utbildningstimmar/effektivitet. Ja, ni kommer med all sannolikhet vara nöjda när ni är klara med seminariet. Sedan kan man ju självklart fortsätta att utveckla sig.

 

MVH Nimrod

Link to comment
Share on other sites

En spontan fråga.

 

Om nu KJV/FKJ skall sätta upp ett insatskompani. Borde man då inte sträva efter att låna in Amf1's/MSS/FM's instruktörer för närkampsutb?

 

Vill inte vara dryg eller något utan en helt spontan undring.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

En spontan fråga.

 

Om nu KJV/FKJ skall sätta upp ett insatskompani. Borde man då inte sträva efter att låna in Amf1's/MSS/FM's instruktörer för närkampsutb?

 

Vill inte vara dryg eller något utan en helt spontan undring.

 

GMY

 

Rent spontat så är det väldigt enkelt om man känner någon eller själv är engagerad i något att dra ihop en kurs inom det.

 

Att börja leta var man ska vända sig, vem man ska ringa, få honom att vilja, kunna, aspekter som lön, ledighet osv gör det att det hela låter svårare.

 

Men det kanske bara är att ringa till KJ komp så har man en intruktör en helg?

 

Fast detta låter väldigt otroligt då de utnyttjar de instr. de har så mkt de kan och när blir lediga kan jag misstänka att de vill vara lediga.

 

De kurser som är på initiativ från Förbundet eller KJ komp har vi KJ instruktörer på, när KJ-IS kommer igång kommer det förmodligen vara lika dant.

 

En kursplan kommer planeras och tas fram. Jag tror och hoppas fortfarande att det kommer vara möjligt att bedriva kurser på eget initiativ från medlemmar.

Link to comment
Share on other sites

@Lazze

 

Ursäkta mig okunskap, men hur lyckas man få in så mycket på 10.5 tim, och åstakomma något vettigt och varaktigt?

 

Är det inte bättre att satsa på få tekniker istället?

 

Väl tänkt! Fördelen med grunderna i KM är att flertalet tekniker (i grunderna) är väldigt lika. Det är därför förhållandevis enkelt att applicera tex. en obeväpnad teknik till väpnad teknik. Det som framstår som väldigt många tekniker/övningar i listan ovan är i själva verket betydligt färre och dessutom så pass simpla att inlärningen går snabbt. De olika momenten stöder varandra i det att inlärning av en teknik ger i många fall 90% av nästa lösning mot ett helt annat problem.

 

Mental inställning och aggresivitet löser problem. Tekniker är bra hjälpmedel. En perfekt teknik är inte en som utförs på exakt det sätt som en instruktör visar, utan på sådant sätt att den fungerar adekvat under stress. Med de 10h som erbjuds på seminariet kommer tiden räcka mer än väl, enl. min erfarenhet med ovanstående upplägg.

 

Självfallet räcker aldrig 10h för långvariga kunskaper, utan kunskaperna måste upprätthållas. Detta bör kunna ske med egen träning inom de grupper som deltar, samt vid de tillfällen man kan tvinga in någon lokal närkampsinstruktör i ett hörn i idrottshallen. Därför rekommenderas också att föra anteckningar i samband med träning.

Link to comment
Share on other sites

Kursrapport: Mkt bra!

 

* Mkt bra instruktörer(sakkunniga, flexibla, ödmjuka - inget slå sig för bröstet)

* Relevanta tekniker(inom vårt område och civilt)

* Bra tempo/svårighetsgrad, lagom pass innan dricka, lunch osv)

* Bra med teori om hur kroppen reagerar

* Mkt bra fysträning (jag vet inte om vi är otränade eller det var för vi körde ovana muskler i 10h men ont gör det! :D )

 

och på minus sidan...

Jag tänkte jag skulle göra en plus minus sida men hittar fan inga minus. Att vi inte kunde köpa egna sups för att affärerna hade bommat är ju inget minus eftersom de hade fixat lånesusps.. Att Vi drog över på tiden är visar ju bara att det var intresserade instruktörer som ville köra med oss på sin fritid.

 

Jag vet ju inte hur träningen är där i vanliga fall men det vi gjorde och fick utbildning på skulle jag skulle starkt rekomendera!

 

/J

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Beskrivande artikel om seminariet i sista utgåvan av Kustjägaren.

 

Vet inte riktigt hur någon lyckas få foten överkörd av en Jeep Cherokee på träningen, men kan någon så kan de grabbarna :)

 

Måste nog tillstå att det var ett av de roligaste och mest givande seminarierna jag hållit!

Link to comment
Share on other sites

Provar igen. Hur kommer det sig att du inte har "samma" sida som IKMF ? Ligger det något i det Jake frågade om ifall du blivit utesluten?

 

Har hört liknande rykte att ett styck Lasse i sthlm blivit mer eller mindre utkickad. Vet som sagt inte om det stämmer därav frågar jag. Det kryllar ju inte direkt av krav-instruktörer som heter lasse om man säger så.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...