Jump to content

Håkan Syrén general från marinen?

Recommended Posts

d9dw7283.jpg

Som topic. Har fått lära mig att Håkan Syrén är en general från armén. Visst är det gradsystem från marinen som han har på ärmen?

Vad "hade han hand om" innan han blev Överbefälhavare?

Edited by skinner

d9dw7283.jpg

Som topic. Har fått lära mig att Håkan Syrén är en general från armén. Visst är det gradsystem från marinen som han har på ärmen?

Vad "hade han hand om" innan han blev Överbefälhavare?

http://www.hkv.mil.se/attachments/curriculum_vitae_syren.pdf

bla

Militär utbildning: 1973 Sjökrigsskolan

1992-94 Amfibiebataljonschef

1994-96 Brigad- och regementschef

/b

Edited by Blackadder

Håkan Syrén är från början ifrån Amfibiekåren som tillhör Marinen. Tittar man på andra bilder på honom kan man se att han bär utbildningstecken för kustjägare.

Marinen består av Amfibiekåren och Flottan. Flottan har amiraler och örlogskaptener och sådant, medan Amfibiekåren har samma grader som Armén och Flyget. Skillnaden ser man lätt då Amfibiekårens officerare har spetsiga lökringar medan Flottans dito har runda.

/mdn

För att (om möjligt) bringa ytterligare klarhet i frågan: Gradbeteckningar

För övrigt var Syréns senaste uppdrag innan tjänsten som ÖB (vilket som tidigare nämnt går att läsa om i tidigare länkat CV) C MUST vilket det skrivits en del om i Insats och försvar.

Var han general innan han blev ÖB eller blev han det i och med utnämningen till ÖB?

Han blev general när han blev ÖB. I Sverige är det bara kungen och ÖB som är generaler i aktiv tjänst, alla andra är fd ÖB.

• Super Administrators
Var han general innan han blev ÖB eller blev han det i och med utnämningen till ÖB?

Driver du gäck med oss med dina frågor eller menar du alvar? Pröva att läsa hans CV igen som länkades tidigare i tråden slut ögonen luta dig tillbaka och tänk några sekunder. :)

Guest 241 Magnusson
Håkan Syrén är från början ifrån Amfibiekåren som tillhör Marinen. Tittar man på andra bilder på honom kan man se att han bär utbildningstecken för kustjägare.

Marinen består av Amfibiekåren och Flottan. Flottan har amiraler och örlogskaptener och sådant, medan Amfibiekåren har samma grader som Armén och Flyget. Skillnaden ser man lätt då Amfibiekårens officerare har spetsiga lökringar medan Flottans dito har runda.

/mdn

Han är ingen Kustjägare!!

På den tiden så var han regementchef på Amf1 vid Vaxholm. I och med det så fick han treudden.

Han har ingen utbildning på den samt att han inte genomfört kraven!!

Alla som bär treudden är inte riktiga Kustjägare utan dem som gjort sin Värnplikt där är det..

Alla som bär treudden är inte riktiga Kustjägare utan dem som gjort sin Värnplikt där är det..

Så du menar på fullt allvar att en officer som jobbat i kanske tio år på KJ inte skulle vara riktig kustjägare ifall han inte gjort GU som KJ? Låter för mig som om ditt pannben är lite väl tjockt...

Nja källa på det?

Även f.d. C K3 förtjänade utbildningstecknet "Örnen" under sin tid som regementeschef (Hade redan utbildning och utfört Jägarprovet). Han fick som alla andra gå Örnmarschen för att få ha på sig utbildningstecknet och såvida få kalla sig fallskärmsjägare. Så är det för all personal. De som får gå Örnmarschen och är godkända för detta erfodrar utbildningsteckent Örnen och kan tillvida kalla sig Fallskärmsjägare. En skillnad de har dock är att vpl har en röd tråd runt örnen på sitt märke medan de som gått igenom befälskursen, FJS IK, eller som f.d regementschefen inte har någon sån röd tråd.

Samma princip med att man måste gå igenom jägarprovet för att få bära jägarbågen finns på K3. Finns officerare där som ej har detta utbildningstecken. Så tillvida samma princip med baskerprovet.

Då är frågan vad General Syren har:

utbildats vid KJS?

Gått Neptunmarschen? (och erövrat märket liknande f.d. C K3)

Fått märket ur förrådet?

Jag ser det sista som ett icke troligt exempel. Men vad vet jag angående Amf1? inte större koll där men ser det svårt med de "regler" de flesta jägarförband har.

Gör så här, paddla nästa veteranpaddling och så tar du och letar upp KN/MJ C.C (Fråga vem som paddlat mest)... sen föreslår jag att du säger samma sak till honom.

Visst finns det en och annan som har treudden som kanske inte förtjänar den, men dra inte alla över en kant.

Edited by Rokare

Han är ingen Kustjägare!!

På den tiden så var han regementchef på Amf1 vid Vaxholm. I och med det så fick han treudden.

Han har ingen utbildning på den samt att han inte genomfört kraven!!

Så du menar på fullt allvar att en officer som jobbat i kanske tio år på KJ inte skulle vara riktig kustjägare ifall han inte gjort GU som KJ? Låter för mig som om ditt pannben är lite väl tjockt...

Samtidigt som jag förundras över alla KJ som blir så upprörda (de vet ju att de är riktiga Jägare) så förstår jag dem lite. Om jag som icke-jägare får yttra mig så tror jag att KJ-folk menar att man inte blir KJ bara för att man går baskermarsch och treuddsmarsch utan att det handlar om mycket mer än så. Det finns fler som kan bita ihop och klara baskern och treudd men att stå ut fysiskt och psykiskt med den tjänst man har under mer än ett år är det inte alla som klarar och man fostras in i att tänka på ett visst sätt som soldat. Detta går man miste om som "fusk-KJ"-befäl. Sen så tycker jag att personligen att det skulle vara svårt att ta order av en person och göra mycket jobbiga saker under min GU om man vet att det befälet inte har fått utstå samma sak under sin GU.

Hmm.... då menar du alltså att Kapten XX"beduin"XX inte är en riktig kustjägare :lol:.......

Han gjorde GUFJS (eller har jag fel för mig?) och är alltså en sk kantarell och ingen Karl Johan som det brukar kallas bland vissa KJ.

PS. Alla KJ jag har träffat har varit bra killar, men vissa behöver tagga ner lite ibland :wub:

Edit:

Namn på forumet...undviker vi. ÖB har sitt CV på nätet, läs det.

Andra har inte det, och har säkert inte för avsikt att hitta något hitte-på-CV här heller.

Hur häftigt det än är.

/Ing

Edited by Ing

B)-->

QUOTE(SERG. B @ Oct 19 2005, 23:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sen så tycker jag att personligen att det skulle vara svårt att ta order av en person och göra mycket jobbiga saker under min GU om man vet att det befälet inte har fått utstå samma sak under sin GU.

Oavsett om befälet utstått helt andra jobbiga saker, kanske under flera år? Det är alltså bara GU som ska avgöra vad man är? Själv anser jag att alla förband mår bra av "friskt blod" utifrån, annars är det risk för mental inavel.

I och med det så fick han treudden. Han har ingen utbildning på den samt att han inte genomfört kraven!!
KJ är så pass tuffa att de numera utbildas i treudds-användande. Effektivt handgemängsvapen, kanske? Synd för ÖB att han inte riktigt vet hur han ska handha sin, iaf. :lol:
För att bli lite mer allvarlig (och on-topic), så om det nu är så att folk ser ÖB som en låtsas-kustjägare och det sticker dem i ögonen något fasansfullt, så kan de väl helt enkelt skicka in något slags brev och framföra sina synpunkter. Om så inte är fallet... så kan man väl helt enkelt låta det ligga. Jag tror ju inte direkt att ÖB bär det där märket pga. coolhetsfaktorn och att han vill utge sig för att vara något han inte är.

Det jag har fått berättat för mig, av ett befäl på kompaniet, är att Syren fick treudden som 241Magnusson sa när han var regC för Amf1 (KA1), helt enkelt för att en del folk ville se treudden högre upp i org. Och att han varken har genomfört KJ-krav eller neptunimarsch för att "förtjäna" den.

Apropå "fusk-KJ" befäl så hade jag själv en plutonchef som i grunden var I22:are. Men inte såg jag honom som mindre KJ än övriga befäl, helt enkelt på grund av sättet han agerade och hur han både med respekt och kunskap bar treudden.

110Farb som aldrig skulle drömma om att säga till Beduin att han inte var någon "riktig" kustjägare.

Som jag ser det så finns det ett problem i Kantarelldjungeln. Detta är att det inte har varit (är?) tillräckligt klart uppstyrt vad som gäller för att få treudden. Tidigare har det räckt med Snabbmarsch, Stridshinderbana och Neptunimarschen. Jämför man då med 0231 som fanns för FJS så är det desto mer uppstyrt där, dock av en anledning då FJS inte hade/har egen rekrytering till OHS.

Dock måste jag understryka att denna problematik inte på något sett gör att man kan dra alla kantareller över en kam. Det finns riiiktigt dåliga exempel på folk som tagit treudden samtidigt som det finns folk som har tagit den som definitivt "håller måttet".

Ang. Syrens treudd så kan vi egentligen inte diskutera den med dagens "värderingar" ang. baskerprov m.m. Enligt vad jag har hört så var det betydligt vanligare förr att man "fick" den i handen. Detta har att göra med synen på treudden som symbol, hur man var krigsplacerad m.m. Finns även folk som fått den för "väl förrättat värv" precis som jag har hört att folk fått örnen för detta.

M.a.o. så skall man inte dömma ut någon som har treudd utan GU där, LIKA LITE som man "by default" skall förväntas sig att någon med en treudd på uniformen och som är GU-KJ är en gedigen person.

Är för övrigt fortfarande nyfiken på 241:ans nästa möte med Beduin, ta det på paddlingen så att det finns kallt vatten för att kyla ned sig med nära till hands.

Tycker jag känner igen den här diskussionen? :) Lika översvämmad av mogna inlägg som alltid.

Trådens huvudfråga har ju blivit besvarad. Ska vi ägna oss åt jägarblabla från och med nu då eller? Borde väl finnas avhandlat i en rad trådar vid det här laget.

Oavsett om befälet utstått helt andra jobbiga saker, kanske under flera år? Det är alltså bara GU som ska avgöra vad man är? Själv anser jag att alla förband mår bra av "friskt blod" utifrån, annars är det risk för mental inavel.

Jag har inga problem med att alla mina befäl inte var från amf eller KJ. Jag hade en plut ch från FJS och en fänrik från bassäk. Jag hade också en fänrik från något arméförband men som inte hade de hårda fysiska krav som tidigare nämnda har. Det kändes därför olustigt att ha honom skrikandes i nacken under t.ex. en snabbmarsch.

Det kanske bara jag som tycker det är konstigt men jag tror det är många som skulle hålla med mig. Med ett befäl som gjort GU på samma förband eller haft liknande utbildning så vet jag att han har fått utstå samma saker som jag och han vet vad jag får utstå.

Edited by SERG. B

B)-->

QUOTE(SERG. B @ Oct 22 2005, 23:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det kanske bara jag som tycker det är konstigt men jag tror det är många som skulle hålla med mig. Med ett befäl som gjort GU på samma förband eller haft liknande utbildning så vet jag att han har fått utstå samma saker som jag och han vet vad jag får utstå.

Men jag förstår inte varför det är just under GU som man ska ha haft det jobbigt för att kunna "förstå soldaten"? Nu vet jag ju inte exakt hur utbildningen går till på Amf, men jag misstänker att truppbefälen inte sitter på expeditionen och fikar när soldaterna är ute i fält m m. Så ett befäl som jobbat där i säg 10 år borde ha en viss uppfattning om vad soldaterna upplever.

Men jag förstår inte varför det är just under GU som man ska ha haft det jobbigt för att kunna "förstå soldaten"? Nu vet jag ju inte exakt hur utbildningen går till på Amf, men jag misstänker att truppbefälen inte sitter på expeditionen och fikar när soldaterna är ute i fält m m. Så ett befäl som jobbat där i säg 10 år borde ha en viss uppfattning om vad soldaterna upplever.

Jo det kan nog stämma att ett befäl som från början kommer någon annanstanns ifrån men som tjänstgjort på t.ex. amf1 i 10 år bör ha en förståelse för vad soldaterna går igenom. Jag tror dock att det bästa sättet är att själv ha gjort GU på samma förband eller på ett förband som har liknande krav och utbildning. Det är en sak att man som officer gör testerna för att få basker och treudd lite när de passar, det är den dagliga fysiska och mentalt jobbiga utbildningen som många tycker är jobbig och det är något som man bara upplever under sin GU. Du får gärna ge exempel där officerare får utstå samma typ av påfrestningar. Jag har inte kommit på några i alla fall, det skulle kanske vara en skarp utlandstjänst eller något.

Edited by SERG. B

Du får gärna ge exempel där officerare får utstå samma typ av påfrestningar. Jag har inte kommit på några i alla fall, det skulle kanske vara en skarp utlandstjänst eller något.

Utlandstjänst är mycket riktigt ett exempel. Ett annat är strapatsövningar under officersutbildningen. Som jag skrev ovan, jag ser det som en fördel att man tillför "friskt blod" från utomstående förband. Om man bara skulle ha intern rekrytering så finns det risk för "mental inavel" och att avarter som att låta vpl leta efter vapen iförda hundkoppel osv växer fram.

edit: Behöver uppenbarligen privatlektioner av Ing :rocketl:

Edited by BJE

Håkan Syrén var regementschef under min tid på KA1. Det skulle förvåna mig mycket om den mannen hade burit Neptunigaffeln utan att ha genomfört de formella kraven.

Frågeställningen om man får kalla sig "kustjägare" utan att vara GU KJ är jag inte kvalificerad att besvara, men håller med Slusken i uppfattningen att "kustjägare" är betydligt mer än bara snabbmarsch+långa stridshinderbanan+UBK. (På min tid genomförde så gott som samtliga PB AMF dessa krav, men få skulle drömma om att bära gaffeln).

Dock kan jag konstatera att andelen befäl på KJkomp som var GU KJ under mina år på Rindö var långt under 100%. Många hade GU AMF eller GU FJS som utgångspunkt. Dessa gjorde givetvis proven för gaffeln, och inte sällan tillsammans med sina värnpliktiga. Något som borde vara mer pressande än att göra proven med värnpliktskamrater kanske?