Jump to content
Sign in to follow this  
lanrezac

Eurofighter Typhoon

Recommended Posts

Video från BBC News

 

Stopping a civilian airliner in terrorist hands is a key role for the RAF and the Typhoon fighter jet, just coming into service.

 

The BBC's Brian Hanrahan has been given exclusive access to the controversial and costly Typhoon jet.

 

edit: ett H

Edited by lanrezac

Share this post


Link to post
Share on other sites
Där ser man, visste inte att det skulle vara prio ett för ett sådant plan.

Att det är en nyckelroll innebär inte att det är prio ett. Men om det blir aktuellt så är det just jaktplan som är lämpligast för den uppgiften...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upplagt för flame-war, men here goes...

 

Vad kan (systemet) Typhoon som inte Gripen kan - och tvärtom?

Hade det varit bättre för Sverige att hänga på Typhoonprojektet istället för att köra sit eget race?

 

Hur står sig dessa mot Raptor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Upplagt för flame-war, men here goes...

 

Vad kan (systemet) Typhoon som inte Gripen kan - och tvärtom?

Hade det varit bättre för Sverige att hänga på Typhoonprojektet istället för att köra sit eget race?

 

Hur står sig dessa mot Raptor?

Fördelar Typhoon

Större last

Längre räckvidd

Två motorer = större chans att överleva stridsskador

 

Fördelar Gripen

Bättre C3I (tills vi nedgraderar till Link 16 motsv)

Billigare i drift (en motor drar mindre än två...)

 

Så här i efterhand, när vi vet hur pass mycket Flygvapnet har krympt, så var det inte berättigat med Gripenprojektet. I alla fall inte ur Försvarsmaktens perspektiv, industripolitiskt kanske det är en annan sak.

 

Men det är alltid lätt att vara efterklok. Samtidigt så har ju Gripen trots allt varit i aktiv tjänst sedan 1997, Typhoon är väl fortfarande under införande? Så frågan är om vi hade klarat glappet däremellan. JA hade inte varit något problem, men hur hade det varit med AJS? Om vi inte kunnat gå över till JAS-divisioner, hur hade då fördelningen mellan JA och AJS sett ut i FB96/FB00? Vilka andra fördyringar hade det medfört att införa ett flygplan som inte var anpassat till svenska förhållanden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

fast i videon så säger det "... but it's designer never thought that it's first priority would be intercepting airliners that could be hijacked by terrorists"

Share this post


Link to post
Share on other sites
fast i videon så säger det "... but it's designer never thought that it's first priority would be intercepting airliners that could be hijacked by terrorists"

I videon säger en reporter det. Det är inte samma sak som att det är sant, det är bara hans vinkling på reportaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fast i videon så säger det "... but it's designer never thought that it's first priority would be intercepting airliners that could be hijacked by terrorists"

I videon säger en reporter det. Det är inte samma sak som att det är sant, det är bara hans vinkling på reportaget.

 

 

Med tanke på komplexiteten hos Eurofighter Typhhon tror inte heller jag att flygplanets designers eller för den delen, beställare trodde att trafikflygplan kapade av terrorister skulle bli en av flyplanets viktigaste roller. När flygplanet byggdes var det snarare frågan om att stoppa ryska jakt och attackflygplan, som generellt sett är något svårare motståndare än en Boeing 747. För att skjuta ner en Boeing behöver man knappast bvr-robotar, eller robotar som kan skjutas me dhjälp av hjälmsikte.. faktiskt räcker det men akan.. något som ironiskt nog, de brittiska Typhoon-flygplanen saknar.. eller ja.. mjukvaran iallafall..

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

fast i videon så säger det "... but it's designer never thought that it's first priority would be intercepting airliners that could be hijacked by terrorists"

I videon säger en reporter det. Det är inte samma sak som att det är sant, det är bara hans vinkling på reportaget.

 

 

Precis som BJE skriver så är det INTE Typhoons huvuduppgift att jaga airliners.. Att ens antyda det är trams. Vare sig den är designad under kalla kriget eller under 2000 talet är ett stridsflygplan inte designat för en sådan uppgift och har inte något sådant som huvuduppgift. Hade det varit så hade man fortfarnade dånat omkring med Lightnings och Phantoms ( vid närmare eftertanke...inte så illa) då dessa hade klarat av detta lika bra.

 

..eller jo, om man ser det objektivt. RAF vet det bättre än många andra och har praktiserat det. Ett stridsflygplan/jaktflygplans primära uppgift är att skydda ett lands intressen, offensivt eller defensivt.

 

Dock är det inte någon specifik huvuduppgift att genskjuta och bekämpa ett trafikflygplan. Det är enastående enkelt ( om än troligen skrämmande att trycka på knappen) och det enda som tränas är ett konsekvent handlingssätt. Huvuduppgiften är och förblir att bekämpa en motståndare av sin egen paritet och med lätt rodnad slå hål på stridsvagnar och infanterister. Elitserielag brukar inte öva mot lokala korplag, det ger dem ingenting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att förklara mig lite så menade jag inte, eller trodde heller att så var fallet. Jag ville bara belysa att repotaget var vinklat åt det hållet. Jag uttryckte mig kanske lite väl knapert, om detta ber jag om ursäkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
faktiskt räcker det men akan.. något som ironiskt nog, de brittiska Typhoon-flygplanen saknar.. eller ja.. mjukvaran iallafall..

 

/E

 

Delserie två blir utan kanon, det borde vara enkelt att i efterhand montera kanoner då jag inte kan tänka mig att man tjänar något på att bygga om skrovet så pass att kanoner inte kan moteras. Mjukvarumässigt är nog inte Typhoon fullt stridsklar än på 10 år.

 

J.K Nilsson

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men det är alltid lätt att vara efterklok. Samtidigt så har ju Gripen trots allt varit i aktiv tjänst sedan 1997, Typhoon är väl fortfarande under införande? Så frågan är om vi hade klarat glappet däremellan. JA hade inte varit något problem, men hur hade det varit med AJS? Om vi inte kunnat gå över till JAS-divisioner, hur hade då fördelningen mellan JA och AJS sett ut i FB96/FB00? Vilka andra fördyringar hade det medfört att införa ett flygplan som inte var anpassat till svenska förhållanden?

 

Vi flög ut tiden på AJS (mer eller mindre) då införandet av JAS drog ut på tiden. Om vi köpt ersättare 1985 kunde vi ha börjat sätta upp divisioner redan till nittiotalets början (När JA 37 fortfarande levererades). Eller så kunde vi deltagit i fyrnationsköpet av F-16 men då vete fan. :/ Sovjet hade blivit måttligt imåponerade av den försvarsförmågan. I princip en 35 med längre räckvidd. Det är först nu med MLU som norskarna kommer upp lite i kapacitet med sina F-16. F-16 var en jaktkärra och en sådan hade vi redan beställt och under leverans. Vid tidpunkten för beställningen fanns det inga riktiga ersättare till AJ 37 utan det hade mer sett ut som byte av flygplan än den uppgradering i kapacitet som JAS erbjöd.

 

J.K Nilsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två stycken Eurofighters från Bundeswehr kolliderade och kraschade i närheten av Malchow, Tyskland vid 14-tiden. Malchow ligger ca 70 km söder om Rostock. Båda piloterna överlevde. Datum: 190624

 

https://www.aviation24.be/military-aircraft/german-air-force/two-eurofighter-jets-crash-into-each-other-over-germany/

Edited by vikingman

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, vikingman said:

Två stycken Eurofighters från Bundeswehr kolliderade och kraschade i närheten av Malchow, Tyskland vid 14-tiden. Malchow ligger ca 70 km söder om Rostock. Båda piloterna överlevde. Datum: 190624

 

https://www.aviation24.be/military-aircraft/german-air-force/two-eurofighter-jets-crash-into-each-other-over-germany/

 

En av piloterna uppges nu ha hittats död. Den andre piloten har hittats vid liv, hängandes i ett träd, men skadeläget är ännu oklart. 

 

En pilot död efter kollision mellan stridsflyg i Tyskland

 

R. I. P.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.flightglobal.com/news/articles/probe-begins-into-fatal-german-eurofighter-crash-459302/

 

Mer info om kollisionen den 24 Juni:

 

De två kraschade planen var en del av en formation av tre enkeltsitsiga Eurofighters från Luftwaffes 73:e skvadron, som deltog i en träningsflygning från sin bas på Rostocks flygplats, nära Östersjön.

 

Detta var Bundeswehr's första krasch med Eurofighter sedan den introducerades 2004.

Inget av  flygplanen var beväpnade. De svarta lådorna från båda planen har återfunnits.

Edited by vikingman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...